Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mama 32

mama 32

08-10-2012 om 18:36

Recht?

Wie kan mij vertellen wat recht is?
Situatie: een bedrijf heeft een stukje grond achter zijn bedrijfsterrein in eigendom. Over dit stukje grond is in de loop der jaren een pad ontstaan waarover voetgangers en wandelaars lopen (sluiproute). Ook kinderen spelen hier, (met toestemming van bedrijfseigenaar) en maken hier hutten, graven kuilen en crossen er met de fietsjes. Nu komt een buurtbewoner klagen dat ze bijna in 1 van de door de kinderen gegraven kuilen is gevallen omdat deze slecht zichtbaar was,(savonds in het donker) vlak langs de sluiproute lag en vol met water. Ze verzocht om de kuilen dicht te laten gooien. Mijn insziens heeft deze buurtbewoner toch geen recht van klagen? Ze hoeft tenslotte niet over deze weg, het is ook geen gemeentegrond maar priveterrein. Of zit ik er helemaal naast?
Buiten deze discussie: als je toch weet dat kinderen daar spelen, je weet dat er kuilen en gaten liggen, en je hebt de keus om een andere route te nemen...? Waar is de tolerantie in dit land gebleven? Kinderen zijn zeker geen prinsen en prinsessen en hebben zich zeker aan regels te houden maar mogen ze af en toe ook gewoon lekker kind zijn en met water en zand spelen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thea

Thea

08-10-2012 om 20:34

Openbare ruimte

Het stuk wordt gebruikt als openbare ruimte. De eigenaar van die ruimte is verantwoordelijk voor de ongevallen die daar gebeuren.

Trouwens, wat is er mis met het feit dat kinderen worden gewezen op het feit dat het niet ongevaarlijk is om diepe kuilen te graven? En dat het essentieel is om rekening te houden met andere mensen zoals wandelaars die overduidelijk ook gebruik maken van het stukje grond? Het stukje grond wordt door iedereen gebruikt. Het is in ieders voordeel dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Dat zou ik als eigenaar van de grond ook willen.

Fiorucci

Fiorucci

09-10-2012 om 07:15

Ik sluit me aan bij Thea. Natuurlijk mogen kinderen spelen. Maar wat is er mis met kuilen dichtgooien als je uitgespeeld bent?

Tolerantie

Tolerantie werkt naar meerdere kanten! Ik vind dat de kinderen best rekening kunnen houden met het pad,vooral omdat er ook mensen in het donker hun sluipweggetje gebruiken..

Draai het eens om: wat als jijzelf ´s nachts ongelukkig te val was gekomen door zo´n kuil?

Ik denk dat het niets met recht, openbare ruimte oid te maken heeft, het heeft te maken met rekening houden met elkaar.

Ander geluid

Als het zo donker is, omdat er geen lantarenpalen staan waarschijnlijk, dat je geen kuilen kan zien moet je een zaklamp meenemen. Je kan namelijk ook over een net afgevallen tak struikelen ofzo. Ik vind dat buurtbewoonster een beetje zeurt. Ze wil een stukje afsnijden, maar kan ook via de officiele, veilige route lopen. Ik weet niet hou jouw buurt verder ingedeeld is, maar de kinderen hebben vast niet veel alternatieven, en hoe geweldig is het dat ze van de eigenaar op zo'n terrein lekker mogen aanrommelen? Laat ze lekker. Anders staan ze op de stoep te voetballen en komt er een bal in de plantjes of tegen de auto van buurtbewoonster.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2012 om 17:11

Beetje eens met skik

Al vind ik ook dat kinderen best mogen leren dat ook zij aan anderen moeten denken. Allebei een beetje water bij de wijn doen lijkt me niet gek in dit geval.

Ikzelf zou als buurtbewoner denk ik mijn conclusies trekken en 's avonds niet meer binnendoor gaan. Ben eigenlijk sowieso al geen voorstander van donkere afgelegen stukjes.

mama 32

mama 32

09-10-2012 om 19:32

Pffff

De kuil is maar dichtgegooid.. Jammer, het paadje is werkelijk nog breed genoeg om er met een auto overheen te gaan! Op dit stukje grond zijn echter nog veel meer gevaren! Boomwortels die uitsteken, blad wat valt en glad is, geen openbare verlichting, een paaltje die daar staat waar je het niet verwacht.... Ik vind ook zeker dat kinderen gewezen mogen worden op mogelijke gevaren, tuurlijk, ze zijn tenslotte kind en moeten nog veel leren. Maar dit is werkelijk zeeeer overdreven. En ze waren nog lang niet uitespeeld... Een huilende zoon, hij was weken bezig geweest met graven. Het punt blijft: buurtbewoonster weet dat kinderen hier spelen, ze weet dat er kuilen zijn gegraven, ze weet ook van de andere gevaren (zie boven), waarom kiest ze niet gewoon voor de route over de openbare weg? Is iedereen tevreden! Tolerantie van de kinderen is in mijn ogen groot, ze spelen daar waar niemand ze hoort. Spelen nooit voetbal op de weg, schoppen dus geen ballen in tuinen, schreeuwen niet op straat... Afijn, misschien moeten ze maar op het dorp gaan hangen, of lekker voor de tv of pc, mooi rustig trouwens, dat dan weer wel! pffff, wat een gezeur....

Ef

Ef

09-10-2012 om 23:20

Even iets anders; kuilen graven

Ik weet niet hoe los het zand daar is op dat landje, maar ik vind diepe kuilen graven en kinderen echt dood eng. Ik krijg echt nachtmerries over instortende kuilen en kinderen die dan bedolven worden.

Eigen tolerantie ☺

????

mama 32

mama 32

12-10-2012 om 14:55

Ef en mien*

Ef, de kuilen zijn niet zo diep dat je er onder bedolven kan raken, dan had ik zelf al eerder dichtgegooid! Je moet het zien al een kuil waar water in blijft staan, plassen die je ook in het bos hebt met dit weer. Mien, wat bedoel je met jouw opmerking?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.