Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Cora

Cora

21-07-2020 om 23:11

Re-integratietraject bij werkgever

Wie weet hoe dit zit?
Als men een contract voor onbepaalde tijd heeft en door een trauma ziek is geworden en hiervoor bij GGZ in behandeling is en de bedrijfsarts vindt dat men maar ... twee keer per week drie uur per keer kan werken.

Deze persoon vindt zelf dat meer werken beter werkt.
Voelt zich nuttig en heeft een doel heeft als alleen wonende.

Mag men dan naar een andere baan gaan bij een andere werkgever?

Biebel

Biebel

22-07-2020 om 07:41

Wat men beter kan doen

Is in overleg gaan met de bedrijfsarts.

Stel, je hebt je been gebroken. De fysio zegg; je mag Max 15 minuten wandelen. Zoek je dan ook een ander omdat je vindt dat je best de marathon kan?

Nee dus. Die bedrijfsarts heeft, als het goed is, geleerd wat ziekte met belastbaarheid in werk kan doen. Dus die poogt de beste balans voor je te zoeken. Vaak willen ze volgens ‘men’ te snel, in dit geval dus te langzaam. Dan is vluchten of weglopen niet handig. Wel; terug naar de arts en dit bespreken. Waarom zo weinig uur. Wat heeft hij/zij voor tips waarmee ‘men’ zich toch nuttiger kan voelen.

Mocht je toch doen; je nieuwe werkgever mag niet vragen naar je gezondheid. Maar - mag wel verwachten dat jij eerlijk bent over of je beperkingen hebt in je werk. Als je na vier weken uitvalt met dezelfde ziekte, omdat het toch te zwaar was, kan het zomaar zijn dat je proeftijd / tijdelijk contract niet verlengd wordt.

Nope

Mijn collega was een half jaar uit de running door een burn out, heeft 2x 2 uurtjes gereïntegreerd op een andere afdeling en vond dat ze toen weer volledig aan de slag kon met haar eigen werkzaamheden, verwachtte geen terugval. Ze was binnen een paar ween weer volledig ziek, heeft een puinbak van haar werk gemaakt maar vond zelf dat het eigenlijk hartstikke goed ging.

Doe maar niet dus, meer werken dan de bedrijfsarts aanraadt. Je wil toch niet verwijtbaar ziek worden met het risico dat je je baan daarmee op het spel zet. Ga dan in het bejaardenhuis koffie schenken als vrijwilliger als je je nuttig wil voelen en thuis tegen de muren opvliegt.

skik

Triva

Triva

22-07-2020 om 09:48

is het een

psychisch of lichamelijk trauma?

Grappig, de meeste werkgevers klagen dat de bedrijfsarts te langzaam gaat en soms willen ze dat advies (want dat is het eigenlijk) naast zich neer leggen en jij klaagt als werknemer? Gewoon in gesprek gaan met bedrijfsarts en het opbouwschema bespreken?

bieb63

bieb63

22-07-2020 om 11:03

En toch...

Even ervan uitgaande dat het psychisch is: voor de 1 werkt het anders dan voor de ander. Ikzelf zou beter geholpen zijn met zo veel mogelijk te werken.

zebra

zebra

22-07-2020 om 12:47

in overleg met bedrijfsarts

aangeven dat men liever meer uur zou willen werken en dan afwachten wat de reactie is van de bedrijfsarts. Op eigen houtje weer meer gaan werken lijkt me niet verstandig ivm kans op terugval. Ik heb dat zelf jaren geleden wel eens gedaan en dat heeft wel goed uitgepakt maar ik zou het nu dus niet meer zo doen.
Mocht de bedrijfsarts vast houden aan het eerder gegeven advies, dan vragen wat er verder voor mogelijkheden zijn om iets meer bezig te zijn, kan dus ook wandelen zijn of fietsen.

MoederVan3

MoederVan3

22-07-2020 om 14:09

Meer werken dan de bedrijfsarts zegt

Volgens mij mag het niet, moet je gewoon doen wat de bedrijfsarts voorstelt. Dus in overleg gaan met de bedrijfsarts. De mijne heeft wel eens minimum en maximum aantal uren afgesproken. Dus bv 3x2 uur, maar als het goed gaat mag het tot maximaal 3x4 uur uitgebreid worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.