Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

framboos

framboos

03-05-2013 om 13:40

Radeloos (problemen met cz)

Ivm een scheiding heb ik een achterstand opgelopen bij CZ. Er loopt sinds 2010 een betalingsregeling die in juni klaar is, 80 euro per maand. Ik kon daarom in beginsel niet collectief verzekerd zijn via de sociale dienst (heb bijstand voor alleenstaande). In december 2010 ben ik door CZ afgemeld bij de gemeente als wanbetaler en dus weer collectief verzekerd.

In december 2012 heb ik een tandarts behandeling ondergaan. (eerst gebeld, zou vergoed worden). Echter, de rekening van 165 euro is wel vergoed maar hebben ze afgeschreven op de achterstand waarvoor dus een betalingsregeling loopt dus zat ik ineens met een rekening van 165 euro.

Na veel gebel blijkt dat het CZ me niet af had mogen melden bij de sociale dienst en dat ik pas nadat de achterstand afgelost was weer in het collectief te kunnen. Ik heb dus ruim 2 jaar voor niets de 25 euro extra betaald aan het CZ. Ik ben daarom terug gegaan naar de basis verzekering en zou pas weer aanvullend/collectief nemen als de achterstand afgelost is.

De behandeling bij de tandarts heb ik afgebroken en loop nu met pijn en veel ellende met mijn onderste tanden. Ik kom de dagen door met pijnstillers, met in mijn achterhoofd de gedachte het nog een paar maanden vol te houden als de achterstand weg is en ik weer naar de aanvullende verzekering kan.

Maar nu krijg ik ook mijn medicatie niet meer vergoed. Ik krijg een rekening van 35 euro per maand. Zonder die medicatie loop ik vast en wordt dan zeker binnen de kortste keren opgenomen op de paaz afdeling. Ik leef van 30 euro per week wegens de afbetalingen etc. Op zich prima te doen maar de rekening van 35 euro plus de huurverhoging van 20 euro nekken mij. Ik krijg geen bijzondere bijstand omdat ik niet aanvullend verzekerd ben en zo is de cirkel rond.

Dat ik dat wel ten onrechte ben geweest is dus de fout van CZ. Ik zit echt met mijn handen in het haar nu. Zie het eigenlijk allemaal niet meer zitten na jaren strijd.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen qua rechten bv?
Kan ik er nog iets mee dat ik ruim 2 jaar ten onrechte aanvullend/collectief verzekerd was en hoe CZ hier mee om gaat?

Groet, framboos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat erg

Heb je jij CZ al gevraagd of je die 25 euro per maand over twee jaar terug kunt krijgen?

Van het telefoontje, waarin gezegd werd dat de tandartsrekening vergoed zou worden heb je uiteraard geen bewijs, maar je hebt wel het bewijs dat je betaalde voor de aanvullende verzekering in die tijd en dat het dus onterecht is dat die 165 euro als schuld bij jou is opgeteld.

Waarom worden de medicijnen nu niet meer vergoed? Ik heb een keer meegemaakt, dat iemand via de sociale dienst de ziektekostenpremie betaalde (werd ook elke maand ingehouden), alleen de gemeente betaalde het niet door een de ziektekostenverzekering, waardoor diegene alsnog als niet-verzekerd werd beschouwd en inderdaad geen vergoedingen meer kreeg. Kan het zijn dat er bij jou ook zoiets speelt?

Ondertussen hoop ik dat je een beetje rustig kunt blijven. Neem kontakt op met je behandelend arts en vraag wat de alternatieven zijn voor de medicijnen. Ik hoop dat je de pijn kunt volhouden en dat over een paar maanden alles opgelost is en je weer een aanvullende ziektekostenverzekering krijgt.

Heb je hulp van maatschappelijk werk of iets dergelijks, die voor je kan uitzoeken of er toch iets mogelijk is?

In het uiterste geval kun je de ombudsman mailen of schrijven. Er is ook een officiële klachteninstantie voor klachten over ziektekostenverzekeraars, de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), zij hebben een gespecialiseerde ombudsman in dienst. Maar dan moet je eerst een officiële klachtenprocedure starten bij CZ en die moet dan onvoldoende hebben opgeleverd. Wat meer rompslomp dus.

Je doet wat je kunt doen, meer kun je niet doen. Als iedereen met zijn eigen regeletjes de zaken zodanig organiseert, dat jij de medicijnen neit kunt betalen, waardoor je opgenomen wordt op de Paaz (wat heel erg veel duurder is) dan is dat de bizarheid van het huidige systeem, niet iets wat jij in je eentje kunt veranderen. Maar je bent er wel de dupe van, en dat vind ik heel erg.

Sterkte.

Tsjor

Ff snel

Framboos, wat een narigheid. Ik zit slecht in deze materie, toch even snel twee mogelijke tips.

Ten eerste die ombudsman van Tsjor. Bel die eens, en vraag of men daar in spoedeisende gevallen ook een snelle interventie kan doen. Een echte ombudsman kan dat soms wel (de gemeentelijke ombudsman in Amsterdam bijvoorbeeld) en dat kan verbluffend effectief zijn. Als deze ombudsman zoiets ook kan, dan kan je zien of dat helpt. De reguliere klachtenprocedure en vervolgens door naar de ombudsman kan ook en is denk ik ook aan te raden, maar dat duurt lang.

Ten tweede: je kan via het Juridisch Loket doorverwezen worden naar een advocaat voor een advies en enkele uren hulp. Kost wel 42 euro (of 72, maar jij valt denk ik in de laagste categorie).

Ik zou echter beginnen met een brief aan CZ waarin je de hele situatie zo beknopt mogelijk uitlegt en vervolgens vraagt dat zij het oplossen (leg ook duidelijk uit wat je wilt). Als hierop niet of niet goed gereageerd wordt is dat ook meteen een aanloop voor een klachtenprocedure. Ik begreep uit jouw posting nog niet (maar misschien las ik niet goed) dat je al een duidelijk verzoek bij CZ hebt neergelegd om dit op te lossen.

Sterkte ermee

Temet

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

03-05-2013 om 14:58

Ombudsman

Ook ik heb ervaring met de ombudsman en die ervaring is uitstekend! Als "brave burger" loop je tegen enorme muren aan, en als de ombudsman er iemand op zet kan het zó geregeld zijn. Het is heel erg dat het zo moet, maar aan de andere kant: wees blij dat die ombudsman er is.

Ik zou niet eens lang meer wachten en hem direct inschakelen, want jij zit met pijn én met de financiële uitzichtloosheid (erg he, die huurverhoging - en vast ook huurtoeslagverlaging gekregen per 1 januari?). En kan je energie nu wel beter gebruiken dan met knokken met onwillige instanties, vermoed ik zomaar!

Sterkte en ik hoop dat het snel opgelost wordt!

framboos

framboos

03-05-2013 om 17:03

Dank!

Heb als eerste de ombudsman gebeld maar die verwees me door naar wat Tsjor zei; Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Ik moet nu eerst een schriftelijke klacht indienen, daarna kunnen ze me evt verder helpen. Geen idee hoe ik de klacht het beste kan formuleren. Gaat iig weken overheen en de schuld loopt weer op, geen medicijnen is bijna geen optie. Dank tot zover!

Groet, framboos

Na 18.00 uur

Oh, jammer Framboos, het is alweer te laat, na 18.00 uur is niemand meer bereikbaar. Volgende keer begin je op maandagmorgen om 9.00 uur te bellen.

Als ik het goed begrijp heeft CZ in december 2010 jou afgemeld als wanbetaler. Dat was fout, want dat mocht pas nadat je alles afbetaald had (juni 2013).
Van december 2010 tot december 2012 (of nog langer) heb je bij CZ een aanvullende verzekering gehad, in elk geval heb je daarvoor 25 euro per maand betaald. Maar in december 2012 werd de tandartsrekening niet vergoed en na veel bellen bleek toen, dat je helemaal nog geen aanvullende verzekering mocht hebben.

Deze fout zal CZ toch goed moeten maken door het ten onrechte betaalde bedrag van twee jaar 25 euro per maand terug te betalen. Dat wordt dan ongeveer 500 euro. Je kunt hen verzoeken om dat direkt naar je over te maken.
Je kunt ook een voorstel doen, waarbij je de schuld eraf haalt (nog twee keer 80 euro plus die 165 euro) en het restant terugvraagt met daarbij onmiddellijk de bevestiging dat je geen wanbetaler meer bent en afmelding bij de sociale dienst, zodat jij weer een aanvullende verzekering kunt krijgen. Gezien de snelheid waarmee CZ in december 2010 heeft gehandeld vertrouw je erop, dat het ook nu snel kan gaan, bij voorkeur binnen één week.

Maak deze brief dit weekend en doe hem vóór 17.00 zondag op de bus (met een kopie voor jezelf). Eventueel stuur je een kopie aan de sociale dienst en geef je dat ook aan, zodat iedereen weet waar de problemen zitten.

Maandagmorgen kun je dan gaan bellen. Heb je niet iemand die dat voor jou kan doen? Iemand die een beetje neutraal kan blijven? Het zou mooi zijn als het telefonisch al opgelost kan worden, dan komt die brief als mosterd na de maaltijd bij hen binnen.

De klacht die je kunt indienen gaat over het feit dat zij fouten gemaakt hebben (te snel afmelden; en telefonisch de verkeerde informatie doorgeven over de tandarts), waardoor jij in de problemen bent gekomen (geen aanvullende verzekering, tandpijn, geen vergoeding noodzakelijke medicijnen en een rekening van 165 euro. Je zou mogen verwachten van CZ, dat zij zelf alles in het werk zouden stellen om de gemaakte fout te herstellen, maar helaas heeft CZ niets gedaan en moet het initiatief van jou komen, met alle kosten die dat met zich meebrengt aan telefoonkosten, administratieve kosten, de tijd die het kost (die helaas van burgers een waarde heeft van 0.0) en de pijn die je hebt.

Wat je van CZ nu wil horen is:
- hoe gaan zij het herstellen van de fouten aanpakken;
- hoe gaan zij de materiële in immateriële kosten vergoeden. Maak daarbij een redelijke begroting: de 165 euro tandartskosten voer je op, de telefoonkosten, vaste post administatiekosten van 15 euro en open posten voor de kosten van zoveel maanden tandpijn en angst dat je medicijnen niet vergoed worden.

Fouten maken kan de beste gebeuren. Maar dat je vervolgens niets doet om de fout te herstellen is een ziektekostenverzekering die toch eigenlijk enig fatsoen zou moeten hebben echt wel aan te rekenen.

Overigens zal die klachtenprocedure helaas niet zoveel opleveren: je krijgt een halve excuusbrief terug, waarbij ze net niets zeggen over hun verantwoordelijkheid. Maar daarmee kun je dan naar de ombudsman gaan, want die klachtenafhandeling is dat niet goed.

Dit is allemaal iets voor de lange adem. Ik hoop dat je op kortere termijn het teveel geïnde bedrag terugkrijgt, want dan ben je in een keer overal van af en kun je aan aanvullende ziektekostenverzekering afsluiten.

Tsjor

Gesprek opgenomen?

CZ is een grote verzekeraar wellicht worden de gesprekken opgenomen. Onlangs een verhaal gehoord over een klant die gelijk kreeg doordat het gesprek opgenomen was.
misschien de moeite waard om dat na te gaan.

succes!

Framboos

Ben je al een stapje verder? Hoe gaat het met je?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.