Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Petra

Petra

12-03-2017 om 08:32

Raad voor de kinderbescherming

Hoi allemaal,

Mijn zoon van 15 moet voor de rechter verschijnen omdat hij iets heeft gedaan wat niet netjes is. Geen vreselijke misdaad, vrij onschuldige, uit de hand gelopen ondeugende kwajongensstreek. Niet netjes, is hij goed voor gestraft en is thuis uitgebreid over gesproken. Neem van mij aan dat hij hier zijn lesje van heeft geleerd. Wellicht legt de rechter hem nog een taakstraf op, kan ik allemaal mee leven.

Nu ben ik geschrokken omdat we deze week een brief ontvingen van de Raad voor de Kinderbescherming dat mijn man, ik en mijn zoon moeten verschijnen op kantoor want ze willen kijken of mijn zoon uit een probleemgezin komt, waar het probleem vandaan komt etc. en of er hulp nodig is. Daarnaast is in de brief gemeld dat er informatie bij school wordt gehaald en bij andere informanten.

De Raad is ingelicht door de rechtbank. Elk kind dat voor de rechter moet verschijnen wordt de Raad voor advies gevraagd.

Nu zijn wij een doorsnee gelukkig gezin met twee kinderen. Mijn man en ik hebben beiden een leuke baan, kinderen doen het goed op school, zijn actief met sporten en hebben een leuk sociaal leven. Zij zijn, al zeg ik het zelf, goed en netjes opgevoed. Van een probleemgezin is absoluut geen sprake.

Het kan toch niet zo zijn dat door één kwajongensstreek mijn hele leven overhoop wordt gegooid door de kinderbescherming? Mijn zoon volgt een goede opleiding en ik wil niet dat school of andere informanten hierbij wordt betrokken. Dat mag toch niet zomaar zonder onze toestemming? En dat voordat er een uitspraak ligt.

Iemand van jullie hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten? Ik maak me er best zorgen over.

Overigens is de afspraak binnen twee dagen (makkelijk met werkende ouders) en moet mijn zoon school verzuimen om naar de afspraak te kunnen.

Bedankt!
Petra

Afzeggen

Natuurlijk kun je dit gewoon gemotiveerd afzeggen. Het is disproportioneel. Misschien laat men het dan wel gaan.

http://www.stichtingkog.info/
Je kunt ook lid worden van de stichtingkog, een aanrader, zij kunnen je ook advies geven.

Je kunt het over je heen laten komen en verzwijgen. Je kunt ook school, huisarts en andere informaten laten weten dat je dit disproportioneel vind en van hen vraagt om geen berichten over je zoon door te geven dan dat alles goed is. En als dat niet zo is, jou vooraf daarover te berichten.
En alvast met media als de Monitor contact opnemen.

Het wordt steeds gekker. En we nemen het allemaal maar voor zoete koek.
Even protesteren dat jou zoiets overkomt, maar dan toch maar zo braaf mogelijk even meewerken en hopen dat het overwaait.

In elk geval zou ik een andere afspraak maken. Je hoeft niet helemaal plat te gaan toch? Als het de rest van je agenda in de war zit en zeker school, maak een andere afspraak. Vraag ook wie het verzoek aan de kinderbescherming heeft gericht en hoe het geformuleerd is.

En uiteraard, geef ze geen informatie waar ze wat uit kunnen peuren.

Lees je even in

Ik geef alvast een paar leestips. Je zou verder erin moeten duiken om de bijbehorende wetsartikelen te zoeken.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/slachtoffer,-getuige-en-deskundige/artikelen/365/de-rol-van-de-raad-voor-de-kinderbescherming-en-bureau-jeugdzorg-bij-de-minderjarige-verdachte-.htm

http://www.jeugd-strafrecht.nl/veelgestelde-vragen

Ik begrijp dat het om een strafzaak gaat? Temet kan er wellicht meer over zeggen. Wat ik begrijp is dat de raad wordt ingeschakeld om advies uit te brengen aan de officier van justitie over een passende straf. Als alles gaat zoals je beschrijft kan dat betekenen dat erop gelet wordt dat de straf school etc.niet in de weg staat.

In het tweede artikel staat dat het meestal om één gesprek gaat en dat men informatie KAN inwinnen. Kan, dus het hoeft niet. Mijn advies zou zijn om dat ene gesprek aan te gaan op een tijdstip waarop jullie wel kunnen, om direct te melden dat je niet wil dat er kontakt gezocht wordt met school of huisarts, zonder dat het eerste gesprek met jullie geweest is; dit om je zoon te beschermen tegen mogelijk onterechte stigmatisering.
Het staat de raad overigens vrij om informatie te vragen, het staat anderen vrij om die te geven. Dus ik zou zeker ook de school en de huisarts waarschuwen dat ze geen informatie mogen geven zonder jouw toestemming. Oefen even op een formulering, waarbij je dat vraagt zonder dat je alle bellen laat afgaan. Houd er rekening mee dat te weinig informatie nieuwsgierigheid en geruchten kunnen oproepen en teveel informatie ongewenste inmenging en meningsvorming. Geef aan de school door dat verder niemand ingelicht mag worden zonder jouw toestemming, de mentor, zorgcoördinator en meer van die goedbedoelende mensen zeker niet, tenzij je iemand weet die met dit soort ingewikkelde zaken kan omgaan.

Heeft je zoon een advocaat? Die kan je wellicht meer vertellen.

Tsjor

vriendin

kreeg door stomme actie van haar zoon ook visite van raad v Kinderbescherming. De vrouw die kwam had binnen een 10 minuten gezien dat het een gewoon doorsnee gezin was met 2 werkende ouders enz.
Ze hoefden daarna ook geen contact meer te hebben. De rechtszaak loppt nog wel.

Demelza

Demelza

13-03-2017 om 15:24

Idem Lilian1

Hier ook bij een vriendin. Was ook een kort gesprek, meteen duidelijk dat het geen probleemgezin was en dat het kind een éénmalige foute actie had uitgevoerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.