Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Petra

Petra

10-10-2016 om 12:31

Proef werken in de horeca voor niks.

Mijn dochter is aangenomen voor een baan in de horeca. De eerste keer dat ze moest komen werken bleek voor proef te zijn. 5 uur lang flink doorpezen maar ze waren tevreden dus mocht ze blijven. Nu blijkt dat ze dat niet krijgt uitbetaald. Ik vind het belachelijk, daarvoor hadden ze haar toch geen 5 uur hoeven laten sjouwen? Het gaat niet om een moeilijke job maar bijvoorbeeld rondgaan met hapjes tijdens een receptie en glazen ophalen. Dan weet je na twee uur toch ook wat voor vlees je in de kuip hebt?

Triva

Triva

10-10-2016 om 12:38

Petra

Wat een uitbuiting! Was dat niet vooraf bekend gemaakt? Het vervelende is natuurlijk weer dat als zij daarover gaat klagen ze er wellicht uitvliegt na haar proeftijd maar dit mag natuurlijk niet.

Triva

Triva

10-10-2016 om 12:39

overigens

dacht ik dat het om proefwerken, toetsen, repetities ging... voor niks

Petra

Petra

10-10-2016 om 12:43

Triva

Proefwerken. Inderdaad wat een stomme titel van mij. Kan hem nu niet meer wijzigen.
Ik vind het ook uitbuiting. Dochter heeft er nog wel iets over gezegd toen ze het contract moest ondertekenen maar dat waren blijkbaar de regels. Dochter wist het inderdaad niet, geen duidelijke afspraken over gemaakt.

Morgaine

Morgaine

10-10-2016 om 12:45

Uitbuiting inderdaad

Helemaal niet netjes zeg! Dat hadden ze ook na twee uur wel kunnen weten. En dan hadden ze het ook uit moeten betalen, vind ik. Kind hier heeft vier uur op proef gewerkt bij een supermarkt, werd ook aangenomen en kreeg het netjes betaalt. En ook als ze niet was aangenomen, zou het gewoon betaald worden.

Overigens dacht ik ook dat het om repetities en toetsen ging...

Anno

Anno

10-10-2016 om 13:39

orderpick

ik moest een aantal jaren terug in een noodbaan ook een dag en halve middag werken. Zou ik worden aangenomen dan kreeg ik het uitbetaald, zo niet dan kon ik er naar fluiten.
Helaas had ik tijdelijk geen keus, anders had ik graag aan een oortje gedraaid. Maar het kan, het wordt gedaan en uit nood geaccepteerd. Schandalig.

Bloemetje11

Bloemetje11

10-10-2016 om 17:31

uitbuiting

Hier dezelfde ervaring. Vacature: Dochter moest cv inleveren, gesprek voeren en formulier voor salarisbetaling en afdracht inleveren. Heeft daarna een hele avond in het restaurant gewerkt, op proef. Daarna weken niets gehoord. Ook geen reactie op mailtjes. Uiteindelijk bleek dat degene die betaling had beloofd, dat niet had mogen doen.....
Ondertussen stond de vacature nog open en misschien hebben anderen nog 'op proef' gewerkt, voor niets.
Restaurant is nu trouwens failliet.

Kan gelukkig ook anders

Wat een ongelooflijke zakkenwassers om tieners zo uit te buiten. Gelukkig zijn er ook betere werkgevers. Zoon (toen 16) moest een maand op proef voor een horecabaantje. Kreeg dat gewoon uitbetaald. En na die maand viel er een leuke kaart in de bus, met een felicitatie dat ie aangenomen was. Er was voor de jongeren ook een jaarlijks personeelsuitje.

o ja hoor, dit komt vaker voor

Ik heb dit meer gehoord en vind het een absolute rattenstreek. En dan zeker in het hoogseizoen een hele stoet van die jonkies elkaar laten opvolgen.

Dit mag niet. Er moet gewoon betaald worden. Maar zie het maar eens te innen, want je moet bewijzen dat je gewerkt hebt, en de werkgever gaat vermoedelijk niet betalen. En een advocaat in de arm nemen kost meer dan de loonvordering, en op toevoeging krijg je ook al geen advocaat want het belang is minder dan 500 euro. Als het in Amsterdam speelt kan je de wetwinkel nog inschakelen, die willen dat soort vorderingen nog wel aangaan.

Je kan het ook over een andere boeg gooien: betalen, baas, of ik bel Alberto Stegeman/zet een giftig stukje in het plaatselijke krantje/stuur 25 negatieve recensies naar Iens.

Je dochter kan na haar proeftijd, als ze niet meer ontslagen kan worden, per mail om uitbetaling van die uren vragen. Als daarop gereageerd wordt met een mailtje in de trant van 'ja, we weten dat je gewerkt hebt, maar dat betalen we niet' dan heeft ze in elk geval bewijs op schrift.

Schoftentuig, om met Koot en Bie te spreken.

Groeten,

Temet

Meeloopdag

Zo noemden het bij een werkgever waar ik jaren geleden gewerkt heb. Totaal andere branche. Ik heb toen eerst bijna 1 dag meegelopen en omdat men niet overtuigd was nog een middag zodat ik ook andere collega's kon ontmoeten. Er waren op dat moment meer sollicitanten die meeliepen, allemaal onbetaald. Ik heb er destijds een leuke baan aan overgehouden maar ik vond de sollicitatieprocedure op die manier helemaal niet fijn, vond het ook buiten proportie.

Bij mij huidige werkgever, ook horeca zoals dochter ts, heb ik zelf als extra troef bij de sollicitatie aangeboden om een dag mee te lopen om te kijken of het zou klikken, de baan heb ik gekregen en deze meeloopdag werd volledig betaald terwijl ik dat juist niet verwacht had omdat ik het zelf aangeboden had.

Gelukkig heb ik het nog niet vaak gehoord dat dit gebeurt. Ik vind het, zeker voor jongeren die een bijbaan zoeken zoals in de eerste post, niet goed.

en kijk, wat zien we hier...

vandaag een stukje in het Parool: een actiegroep Vloerwerk maakt zich sterk tegen misstanden in de horeca (hoewel geloof ik wel alleen de Amsterdamse horeca). Als er iets scheef zit (wanbetaling ofzo) gaan ze de baas aanspreken, en als die niet thuis geeft komen ze geloof ik een keer als de tent vol is met een paar man sterk op hoge toon verhaal halen (nu moet ik ineens aan de Blues Brothers denken. Ik dwaal af)

Het precieze stukje van de krant van vandaag - ik moest onmiddellijk aan deze draad denken toen ik het las - kon ik niet meer terugvinden, maar enig googlen leverde wel een link op: http://www.doorbraak.eu/werkers-misstanden-amsterdamse-horeca-video-at5/

Doorbraak zit vziw wel in de radicaal-linkse hoek. Moet je ook maar tegen kunnen, maar toen ik over dat Vloerwerk las moest ik toch wel grijnzen. Er zijn de nodige Wild West-praktijken in de horeca, als daar met onorthodoxe middelen tegen wordt opgekomen ben ik niet direct tegen

Groeten,

Temet

serveerster

serveerster

15-10-2016 om 13:27

wat raar

Ik heb jaren in de horeca gewerkt en ook eens een avond op proef gewerkt in een sterren restaurant, daar had ik zelf om gevraagd, de eigenaar wou mij aannemen, maar ik twijfelde heel erg. Ik heb toen gewerkt van twee uur tot een uur of tien, de eigenaar vroeg of ik voor vast wou komen werkwerkenn ik heb zijn aanbod afgeslagen, waarop ik gelijk wel mocht stoppen. Hij bedankte me hartelijk en gaf me een envelop met 100 gulden mede voor de gedane arbeid, wat ik niet had verwacht, maar het was wel erg netjes. Bij de bedrijven waar ik later werkte heb ik zoiets ook nog nooit mee gemaakt, ook niet met nieuwe collega's.

Petra

Petra

18-11-2016 om 08:38

Ontslag genomen.

Om het af te ronden. Dochter is aangenomen bij het bedrijf maar heeft aan het einde van haar proeftijd zelf bedankt. Er bleek wel meer mis. Zo lieten ze haar 8 uur werken zonder pauze en ook zonder eten. Als ze er naar vroeg werd er steeds gezegd dat het te druk wat en dat ze een uur later wel pauze zou krijgen en zo werd het steeds uitgesteld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.