Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Balende moeder

Balende moeder

30-05-2017 om 13:41

Product marktplaats blijkt defect, wat nu?

Dochterlief heeft onlangs een dure aankoop via marktplaats gedaan. Bij aankomst (het werd verzonden) bleek het een defect te hebben. Ondanks verschillende mails met het verzoek om een oplossing geeft de verkoper geen sjoege. Het is duidelijk dat hij het niet als zijn probleem beschouwt.

Nu kunnen we dit alles als een wijze les beschouwen (zelf zou ik dit soort dure aankopen nooit via marktplaats doen en ik heb mijn dochter ook gewaarschuwd). Dus voortaan zal ze het zeker niet meer zo aanpakken.

Maar goed, ik merk dat ik ook wel onverteerbaar vind dat zo'n vent er zomaar mee wegkomt. Advertentie is weggehaald, van de verkoper heb ik alleen een naam en rekeningnummer.

Wat zou ik nog kunnen doen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-05-2017 om 16:57

Dure les

Inmiddels weet toch iedereen wel dat je geen grote bedragen moet overmaken naar vreemden?
Marktplaats waarschuwd er zelf ook voor. Ik vind de mevrouw uit de link ook een behoorlijke oen eerlijk gezegt.

Je dochter heeft een dure les geleerd. Ik denk niet dat je een poot hebt om op te staan. Product kan wel bij jullie thuis kapot zijn gegaan, dat krijg je nooit bewezen.

marlies

marlies

30-05-2017 om 18:11

helaas

Ik denk ook dat, als je niet echt kan bewijzen dat het product al defect was voordat het opgestuurd werd, het een geval is van helaas, pindakaas is. Wijzelf sturen eigenlijk nooit dingen op of laten het opsturen, juist om dit soort toestanden te voorkomen. Koper kan het afhalen. Koper heeft het product dan beoordeeld voor de koop. En vice versa.

Mijntje

Mijntje

30-05-2017 om 18:26

te mooi

Bepaalde dingen moet je niet kopen op marktplaats. Zeker elektronische dingen moet je eerst uitproberen en nooit ongezien laten opsturen. Als iets te moois is om waar te zijn... is de waarschuwing.
Een wijze les... ik zou dit wel aan marktplaats doorgeven en verder zo laten. Een dure les idd..

Balende moeder

Balende moeder

01-06-2017 om 17:26

Wijze les en praktische tips

Jajaja, de boodschap is duidelijk hoor en dochter heeft een dure les geleerd.

Maar daarnaast zou ik erg geholpen zijn bij wat praktische tips. Marktplaats inlichten dus, maar hoe precies??? Ik zie alleen de optie dat je via de juridische telefoon advies kunt vragen, maar dit gaat niks opleveren want inderdaad: wij kunnen niet bewijzen dat het product al defect was. Ik zie nergens een knop om een verkoper te melden of zo.

Wie heeft dit wel eens bij de hand gehad?

Vesta

Vesta

01-06-2017 om 17:58

links boven

links boven op de site van marktplaats staan hier links naar de info.
Daar vind je dan ook een tab blad over veilighandelen maar ook een tab met contact.

Bellen of mailen met ze.

Brenda

Brenda

02-06-2017 om 09:21

Het is een dure les geweest.

Zelf heb ik ook verschillende slechte ervaringen gehad. Ik had een jurkje voor mijn dochter gekocht omdat mijn zus ging trouwens, toen ik hem uitpakte bleek het geen maat 104 te zijn maar het leek eerder op maat 74. Alleen haar pop kon het aan. Ik stuurde een mail maar ze lieten niets horen.

Daarna had ik snel een ander jurkje besteld via marktplaats. Deze is niet aangekomen.

Uiteindelijk ben ik maar naar de winkel gegaan. Dus ik koop nooit meer kleren via internet.

Andersom is het ook een keer voorgekomen. Ik had iets opgestuurd. Best duur, ik vroeg nog op welke manier ik het moest verzenden enzo. Het is toen wel aangekomen maar helemaal kapot. Dat verbaasde me omdat ik het heel goed had ingepakt. En ik had er op gezet dat het breekbaar was. Ik had die mensen nog gevraagd of ze het niet op konden halen. Nee het moest gewoon per post. Uiteindelijk kreeg ik heel veel boze mailtjes. En kwamen we er niet samen uit.

Balende Moeder

Linksboven heb je een link naar "Veilig handelen". Daar ergens vind je wel de mogelijkheid om mp in te lichten. Alleen: stel je er niet te veel van voor. Het helpt niks. Ik heb al verschillende malen melding gedaan, ook aangifte en er wordt niets mee gedaan. Het heeft geen prioriteit, of het is niet te doen om die oplichters op te sporen.

Ik koop nooit meer iets bij iemand die relatief kort lid is. Nooit dure producten, tenminste, die laat ik niet opsturen. En als me in de conversatie iets niet bevalt, haak ik ook af. Door schade en schande wijzer geworden idd. Buitengewoon frustrerend. Er staan gelukkig wel veel prettige contacten en transacties tegenover.

Balende moeder

Balende moeder

04-06-2017 om 11:31

We laten het los

Dank voor jullie reacties. Marktplaats is inmiddels ingelicht, maar ik verwacht er verder niet veel van. Maar toch heb ik dan het idee iets gedaan te hebben.

Inderdaad, er staan veel leuke transacties tegenover, daar houd ik me dan maar aan vast. Dochter had overigens echt goed uitgezocht of het een betrouwbare zakenpartner leek. Het is ook geen oplichter of zo, product is netjes verstuurd en alles liep goed. Totdat het defect leek. Ik denk dat de verkoper het zelf echt niet wist (het was niet iets wat erg in het oog springt). Maar ook geen zin had om het op te lossen. En zich in lafhartig stilzwijgen verborg.

We laten het verder los. Na reparatie functioneert het apparaat nu weer prima.

zebra

zebra

05-06-2017 om 11:56

altijd lastig

wij hebben ooit ook wel eens iets verkocht en verstuurd via marktplaats. De koper kon het echt niet zelf ophalen. Maar ik heb er een flinke kater aan overgehouden. Volgens koper was iets defect en moest dit gerepareerd worden voor 15 euro, dit bedrag wilde ze dan wel terug gestort krijgen, dit heb ik niet gedaan. Het was al een koopje namelijk. Tja, bewijs maar eens dat het tijdens het verzenden gebeurd is. Ik had het pakket online gefrankeerd (samen met nog een ander kleiner pakket voor iemand anders) en beide pakketten laten ophalen. Waar er dan iets fout gegaan is, weet ik niet. In elk geval verzend ik nu geen grote dingen meer, hooguit boeken of eventueel kleding.

Maar ook hier gelukkig meer positieve ervaringen met kopen op marktplaats, via facebookgroepen ed.

Caesar

Caesar

05-06-2017 om 12:12

Nooit versturen

Ik laat nooit iets opsturen als ik iets koop via marktplaats. Ik wil het product echt eerst zelf gecontroleerd hebben voordat ik het koop. Is het te ver weg om op te halen? Jammer dan.
Om dezelfde reden stuur ik ook nooit iets op. Kan altijd reden tot onenigheid. Zelfs als de aspirant koper zegt het verzend risico te dragen doe ik dat niet.

Ik moet wel zeggen dat ik sowieso de laatste tijd bijna niets meer doe via marktplaats. Ik krijg prima spulletjes maar moeilijk verkocht. Veel grappenmakers met nep biedingen. Zelfs het gratis aanbieden van prima spullen die ik liever bij het vuil zie belanden raak ik vaak niet kwijt.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-06-2017 om 14:07

Balende moeder

Even voor ons perspectief. Wat kostte de reparatie eigenlijk? En wat kostte het artikel?

Uiteindelijk kan het nog best een goedkope les blijken te zijn.

Mijn eigen ervaring met MP is best positief. Duurdere dingen haal ik inderdaad altijd op, maar voor kleinere dingen neem ik het risico wel eens. Ik ben nog nooit teleurgesteld. Je kunt ook best veel zien aan de advertentie en de communicatie met de aanbieder.

Ik koop ook spullen via ebay, aliexpres e.d. en dat gaat eigenlijk altijd heel goed.

Ik heb wel eens een gitaarversterker via ebay gekocht, ben hem op gaan halen en die bleek na een paar weken een klein defect te hebben dat soms wel en soms niet optreedt. Je weet dan niet of de verkoper dat wist. Maar ja, in een winkel kopen met garantie was een stuk duurder geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.