Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Claire

Claire

26-04-2013 om 01:03

Procedure ontslag

Een tijdje geleden hadden we het op mijn werk, informeel, over hoe slecht het bij concurrenten om ons heen gaat, terwijl het bij ons nog best goed gaat. We verbaasden ons erover maar waren ook zorgelijk, want er worden bij ons nog steeds nieuwe mensen aangenomen. Is dat nou verstandig als je weet dat het werk ieder moment minder kan worden en de financiën slechter. Een van de leidinggevenden merkte toen op dat dit geen probleem was, want dan kon je mensen altijd weer ontslaan met een zogenaamde “procedure xx”. Op de plaats van de xx zei hij een getal of iets dergelijks. Afgezien van dat ik het tamelijk schokkend vond wat hij zei (zo onverschillig over zijn mensen) vraag ik me af wat dat dan voor procedure is. Weet iemand wat dat nummer of die naam kan zijn geweest?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

685?

Twee artikelnummers komen bij mij op: 7:685 BW dat gaat over de ontbinding van de arbeidsovereenkomst via de kantonrechter, of 6 BBA dat gaat over ontslag met een ontslagvergunning.
Maar het kan natuurlijk ook - en dat lijkt me eigenlijk waarschijnlijker - dat die meneer gewoon intern jargon heeft gebruikt.

Groeten,

Temet

Claire

Claire

27-04-2013 om 00:23

Of 6:258? kan dat ook?

Temet, toen ik de door jouw genoemde artikelnummers ging zoeken kwam ik daarbij ook deze tegen: 6:258 onvoorziene omstandigheden. Zou dat het ook kunnen zijn? Dat past nl een beetje in de lijn van het gesprek. Kun je daar mensen mee ontslaan als het opeens slechter gaat met een bedrijf of er geen opdrachten meer binnenkomen? Ik kan die artikelen die ik vind niet heel goed lezen, zo ingewikkelde taal.

Nee

Zo uit het hoofd: nee, dat kan niet. Jij zegt 6:258 dus dat is een artikel in boek 6 dat gaat over algemeen overeenkomstenrecht. Arbeidsrecht kent zijn eigen, soms afwijkende regels. Er zijn maar een paar manieren waarop een arbeidsovereenkomst kan eindigen:

beëindiging met wederzijds goedvinden, ontslag op staande voet (maar alleen bij een ernstige misdraging door de werknemer anders telt het niet), eenzijdige opzegging (maar bij opzegging door de werkgever alleen als er een ontslagvergunning is anders telt het niet) en ontbinding door de kantonrechter. Meer smaken zijn er niet. Algemene bepalingen uit het overeenkomstenrecht zijn verder dan niet meer van toepassing, vziw.

groeten,

Temet

Claire

Claire

28-04-2013 om 11:25

Dank

Dank je, Temet. Ik dacht dat ik een voorbeeld had gezien, bij googlen, waarbij die 6:258 wel gebruikt was voor ontslag, maar ik zal het wel verkeerd geinterpreteerd hebben. Ik heb er weinig (geen)verstand van en vind het erg moeilijk te lezen teksten. Dus dank voor jouw info. Vermoed dat het toch inderdaad die 685 zal zijn dan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.