Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Alheg

Alheg

10-11-2014 om 20:11

Problemen met stagiaire

Vanwege herkenbaarheid hou ik het verhaal een beetje vaag, maar ik hoop toch op jullie advies.

Ik begeleid op mijn werk een stagiaire. Zij is nu 3x geweest, maar ik heb het vermoeden dat ze meer kan dan ze laat zien, ze maakt veel fouten en lijkt niet gemotiveerd. Ik wilde dit aankaarten bij haar, maar was zelf door omstandigheden de laatste keer niet aanwezig. Nu belde ze afgelopen vrijdag af met een apart verhaal, niet heel geloofwaardig.

Bij het sollicitatiegesprek was ze heel enthousiast.
Ik heb dus het vermoeden dat er iets aan de hand is. Komende donderdag komt ze weer en wil ik het met haar hier over hebben. Ik heb haar telefonisch al aangesproken op het feit dat ik niet blij was met haar afmelding.

Mijn collega's vinden nu dat ik veel te lief ben en direct met school moet bellen om navraag te doen, terwijl ik dat niet netjes vind en eerst zelf met haar wil praten. Mijn collega die zelf twee kinderen heeft (16 & 17) gaf zelfs aan dat ze dit als ouder zou willen weten.

Ter info: het gaat om een 20-jarige mbo-studente.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, alvast bedankt.

vlinder72

vlinder72

10-11-2014 om 20:27

Vragen

Ik zou het aan haar vragen. Iets in de trant van " Ik zie dat je veel in je mars hebt maar je maakt veel fouten. Ook lijkt het alsof je het helemaal niet leuk vindt. Hoe komt dat toch? "

Barvaux

Barvaux

10-11-2014 om 20:35

Nou

Ouders hebben er in ieder geval niets mee te maken vind ik. Eerst maar eens een goed gesprek met haar en dan school bellen. Hoe lang duurt de stage?

Alheg

Alheg

10-11-2014 om 21:19

Barvaux

Stage is nu 1 dag in de week en vanaf eind november fulltime tot eind februari.
Nog wel aardig lang dus.

Thursday Next

Thursday Next

10-11-2014 om 22:08

net als Vlinder

zou ik ook eerst zelf met haar praten. Benoemen dat ze bij de sollicitatie zo enthousiast was en dat je merkt dat het nu niet zo goed gaat.
School kan je inschakelen als het zo blijft gaan en de ouders zou ik niet meer bellen als het gaat om iemand van 20.

Bespreken

Ik zou het met haar zelf bespreken. En nadenken of je haar met een oplossing zou kunnen helpen als je enig idee hebt in welke hoek het ligt. Het zijn ook jonge kinderen die moeten wennen aan een arbeidzaam leven, soms te combineren met een verliefdheid of een ruzie, of ziekte, zwangerschap, zelf of in de familie. Blijft het contact onbevredigend dan zou ik contact zoeken met school, maar als het goed is komt er niet vanzelf een contactmoment met school?
Bedenk ook hoeveel ruimte je hebt om zaken op te lossen. Afhankelijk van de situatie. Soms is al snel duidelijk dat je je de samenwerking beter kunt beëindigen omdat er geen perspectieven zijn.
Geef in elk geval duidelijk aan waaraan de stage moet voldoen, aanwezigheid, prestatie, leren van fouten, meedenken in oplossingen.
Misschien zijn er aanpassingen mogelijk als dat nodig is in de zin van later beginnen, een deel van de stage in het weekend doen of 's avonds. Het hangt vooral af van het gesprek dat je met haar zelf hebt, het contact dat je met haar hebt, en wat de situatie is waardoor het haar niet lukt om zich in te zetten.

Alheg

Alheg

11-11-2014 om 07:25

Dank

Bedankt voor jullie reacties. Eigenlijk denken jullie er hetzelfde over als ik, dat is fijn om te horen, maar mochten er nog andere meningen zijn dan hoor ik die ook graag

tante Sidonia

tante Sidonia

16-11-2014 om 10:23

en...

Hoe gaat het nu?

Snel duidelijkheid

Je hoeft niet onaardig te zijn, maar het is wel belangrijk dat er snel duidelijkheid komt en dat je niet aan blijft modderen, of vooral dat de stagiaire niet aan blijft modderen. Het is een leerproces en bij dat leerproces kan ook horen dat bepaald gedrag op de werkvloer (anders dan op school) zo onacceptabel is, dat je daardoor niet verder kunt werken. Als je dat snel duidelijk hebt heeft zij nog de kans om het op een andere stageplek opnieuw te proberen.
Ik heb veel ellende gezien van doormodderende niet-functionerende stagiaires, waar elke keer weer gesprekken mee gevoerd werden. Een stage is ook de introductie in een werkomgeving en daar worden andere eisen aan je gesteld dan op school. Dat moet je wel aankunnen.

Tsjor

Esmee

Esmee

17-11-2014 om 10:29

Alheg

Eert met stagiaire praten. Leg uit wat je tot nu toe constateert en of zij dat ook ziet. Ik zou het voorzichtig aanpakken en kijken wat jij voor haar kan betekenen.

Dadelijk komt ze met iets waar je totaal niet aan gedacht hebt.
Heb ook wel eens meegemaakt hoor dat een stagiaire totaal niet meer functioneerde. Eerst heel enthousiast. maar gaande weg vloeide dat weg. Raar want ze was erg slim en fanatiek in haar werk.
Later in een gesprek bleek dat ze gepest werd door een paar medewerksters op de afdeling die gewoon jaloers op haar waren en in haar een bedreiging zagen (ze was best slim en liet zich niet in met geroddel etc..).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.