Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moeder

Moeder

10-09-2014 om 11:37

Privacy bij de huisarts

Ik loop nogal vast in alles wat de laatste jaren gebeurt is en ik zou graag met iemand hier over gaan praten. Dat zou dan de huisarts zijn die me dan doorverwijst naar iemand van de ggz die ook in die praktijk zit.
Maar wat ik me afvraag is hoe veilig het is om daar mijn verhaal te doen? Ik heb er geen behoefte aan dat dingen die ik vertel dadelijk bij de verzekering, bureau jeugdzorg of de politie liggen.
Weet iemand hoe dat zit?

Anno

Anno

10-09-2014 om 12:34

hmm

Ik heb ook die weg eens bewandeld, dat is bij een 5 minutengesprek gebleven. Zij begon namelijk direct met: met dit gesprek geeft u aan dat wij uw dossier bij de huisarts mogen inzien.
Ik heb gevraagd of ze van de pot gepl...d was en ben opgestapt, terug naar huisarts en een verwijzing gevraagd voor een psycholoog.

vrijgevestigd

Je huisarts kan je doorverwijzen naar een, liefst vrijdgevestigde, psycholoog of therapeut.
Dan zou ik nog voorzichtig zijn want iedereen wordt tegenwoordig gemaand om te 'melden' op niets af.

alternatief

Misschien kun je beter een alternatief zoeken voorlopig. Hier posten. Mede lotgenoten opsporen en daarmee praten.
Misschien kun je iemand vinden om mee te praten in de kerk of een andere gemeenschap.
Misschien kun je beter een dagboek beginnen.
En verder werken aan de symptomen.
Ik ken je verhaal niet maar ik ben zelf ook huiverig voor hulp zolang mijn kinderen nog geen 18 jaar zijn jaagt het me gewoon angst aan.
Ik kan hulp krijgen bij de psychiater van mijn kinderen maar ook via de school van mijn kinderen.
Nou vertrouw ik de psychiater van mijn kinderen wel maar nog steeds jaagt dat privacy gedoe mij gewoon angst aan.
Dus bestrijdt ik maar zo goed mogelijk de symptomen en schrijf hier.

mama2

mama2

11-09-2014 om 13:04

kijk hier eens

http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/10-vragen-over-het-medisch-beroepsgeheim

Ik weet natuurlijk niet wat er is voorgevallen, enkel in ernstige gevallen (verwaarlozing/mishandeling e.d) waar gevaar voor leven bestaat zullen ze derden inlichten. Waar je ook heen gaat, belangrijk is dat je een klik hebt met die persoon en een gevoel van vertrouwen. Een vrij gevestigde psycholoog zou dit tenslotte ook allemaal kunnen doen....

Evanlyn

Evanlyn

11-09-2014 om 13:08

huisartsen in het algemeen

zijn behoorlijke eigenheimers en zullen hun kaken stijf op elkaar houde tegenover instanties, omdat ze die instanties onwetende bemoeials vinden. Zoek zo'n eigenheimer en je bent veilig.

Mijntje

Mijntje

11-09-2014 om 13:13

niet helemaal veilig vrees ik

Als je bv een periode veel hebt gedronken, noteert de huisarts dit en kan dit consequenties hebben voor je overlijdingsrisicoverzekering. Als je overlijdt, krijgen je nabestaanden niets. Zo schijnt dit te werken.
Ik weet niet hoe het zit met een therapeut, of wat je daar zegt daar binnen 4 muren blijft.
Maar voor een verwijzing hoe je niet alles te zeggen.

Sandra

Sandra

11-09-2014 om 15:18

verwijzing

Voor de ziektekostenverzekering heb je niet altijd een verwijsbriefje nodig. Altijd eerst even je verzekeraar vragen.

Wel is altijd de vraag: hoe kom je aan een goede peut (inhoudelijke kennis en qua klik)?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2014 om 00:10

Voor een verwijzing naar een ggz zorgverlener

heb je altijd de huisarts nodig. Voor een alternatieve therapeut niet.

Moeder

Moeder

13-09-2014 om 01:12

Toch maar niet

Dat de ggz ondersteuner mijn dossier inziet vind ik geen punt. De huisarts ook niet maar daarna moet het echt stoppen.
Voor een vrijgevestigde heb ik geen budget meer in mijn aanvullende verzekering en dan zou ik tot volgend jaar moeten wachten. Dat red ik niet.
Met de huisarts kan ik niet vinden, dat is echt een kruk op sociaal gebied. Snap niet dat empathie en omgaan met mensen niet in de huisartsenopleiding gegeven wordt. Nou is ie gelukkig wel zo slim geweest om te gaan samenwerken met andere huisartsen waar ik wel wat mee kan. Daarom ben ik wel in die praktijk gebleven maar ik voel me niet op m'n gemak om daar m'n ellende op tafel te leggen.
Er is wel sprake van kindermishandeling, al ligt dat natuurlijk aan de definitie die je hanteert. Dus ik durf het risico niet te nemen. Zeker omdat er al een melding is gedaan.
Ik heb lang geleden contact gehad met iemand die ons coachte ivm het autisme van de kinderen. Met haar ga ik praten, alleen nog kijken dat ik geld kan lenen om dat allemaal te financieren. Bij haar heb ik wel het vertrouwen dat ze niet gaat melden. Al zal ik die angst eerst van al bij haar aankaarten.
Dit is trouwens de schuld van dit forum Vroeger zou ik dus gewoon naar de huisarts of de ggz gestapt zijn in alle vertrouwen. Nu denk ik, beter te voorzichtig dan nog meer problemen.

mama2

mama2

15-09-2014 om 10:28

maar

er is een melding gedaan, waarschijnlijk een onderzoek en "afgehandeld"? Dan mag dit niet meer gebruikt worden. Kijk, je kan het ook omdraaien, jij red het niet, maar ipv het zelf gaan rooien schakel je voor je zelf hulp in om handvatten te krijgen....dat kan iets heel positiefs zijn!

Overigens hoef je bij je huisarts niet je hebben en houwen op tafel te leggen om een verwijzing te krijgen. Ook ik heb geen fijne huisarts, ben naar haar toe gegaan en heb gezegd dat ik in de knel zat, er iets aan wilde doen en daarvoor hulp nodig had. Het is haar " afdeling" niet dus hoef haar ook niets uit te leggen. Op haar vraag wat er dan was heb ik als antwoord gegeven "als u een dagje heeft wil ik best mijn verhaal vertellen, maar het lijkt mij dat u dat niet en lijkt mij een verwijzing toch de beste optie.....

Evanlyn

Evanlyn

15-09-2014 om 12:13

huisarts

Als die huisarts zo'n hork is, heb je grote kans dat hij melders en jeugdzorgers ook met de hooivork van zijn erf jaagt. Lang leve de autistische huisarts (diagnose door mij gesteld o.a. op basis van geen oogcontact), die alles tot in de puntjes onderzoekt en zo vele levens redt, maar voor gesprekken direct doorverwijst omdat ze niet zijn ding zijn. En wat betreft de "instanties"....ksst, weg! Mijn toko!

Haha Evanlyn

Zo'n huisarts hadden wij totdat hij naar een andere praktijk ging. Die van jou denk ik.
Inderdaad eigen gestelde diagnose ook hier. Kampioen puzzelen maar als hij er klaar mee was stormde hij zo weg om de volgende patient te halen ons in lichte verbijstering achterlatend.
Prima arts, maar inderdaad erg op privacy, ook die van ons. De meeste waarschuwingen snap ik achteraf van hem gehad.

Evanlyn

Evanlyn

15-09-2014 om 14:54

lichte verbijstering

Ja, dat omschrijft het precies!

Moeder

Moeder

15-09-2014 om 19:48

Over horken enzo

Mama2: Geen melding voor zover ik weet. Toen ik er achter kwam dat mijn ex mij al een hele tijd bedonderde heb ik me nogal laten gaan. Ik heb termen voor hem en zijn gedrag gebruikt die ik normaal nooit gebruik en ik heb, kort gezegd, van de kinderen gevraagd dat zij hun vader voorlopig niet meer zouden zien. Mijn ex heeft contact opgenomen met bureau jeugdzorg en een advocaat en mij een mail gestuurd om me op mijn verplichtingen te wijzen. Nou kan die hele ex zo ontzettend omvallen met zijn eisen maar ik heb hier genoeg gelezen om nogal in mijn maag te zitten met dat contact met bureau jeugdzorg. Zeker omdat de kinderen daar al bekend zijn vanwege de hulp die ze krijgen met hun autisme.
Omdat er nog veel meer in mijn leven speelt en het me allemaal nogal boven het hoofd groeit wil ik met iemand praten maar met dat mishandelingsverhaal durf ik natuurlijk niet naar de huisarts. Zoiets kan een heel eigen leven gaan leiden.
Evanlyn en AnneJ: ik durf niet op zijn horkschap te vertrouwen. Wij hebben al eens een akkefietje gehad. Zul je net zien dat hij vooraan staat om me aan de schandpaal te nagelen.

Evanlyn

Evanlyn

15-09-2014 om 22:42

Ah, juist...

Da's jammer.Een andere hork nemen, misschien? Je moet je huisarts toch wel kunnen vertrouwen, vind ik.

Moeder

Moeder

16-09-2014 om 09:16

Andere huisarts

Ik heb ooit een poging gedaan en dat was heel ontluisterend. Ik heb ooit iets meegemaakt wat de krant heeft gehaald en die huisarts to be herkende mijn naam. Hij begon daar over en ik heb daar kort over verteld. Niet veel want het is voor mij nog altijd heel pijnlijk maar goed, ik begrijp dat mensen daar iets van willen weten. Dus ik begin over iets anders maar hij is er nog 2x op terug gekomen. Die werd het dus niet.
De laatste tijd heb ik veel contact met de huisarts van mijn ouders en die is zo mogelijk een nog grotere kruk dus ik blijf zitten waar ik zit en regel mijn zaken op mijn eigen manier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.