Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Meis

Meis

30-11-2012 om 10:19

Postadres vriend bij mij? gevolgen?

Een vriend van mij heeft voor een periode een postadres nodig, ik heb hem aangeboden dat dat bij mij zou kunnen, maar zie ik dit niet te simpel? Welke gevolgen heeft het voor mij?
Ik ben een alleenwonende vrouw in een vrije sector huurwoning, heb geen huursubsidie of recht op andere toeslagen, heb een baan dus eigen inkomen (geen uitkering).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanny61

Hanny61

30-11-2012 om 11:00

Gemeentelijke belastingen

Mijn oma kwam er achter dat een kleinkind zich bij haar had ingeschreven, omdat zij ineens meer moest gaan betalen voor een aantal gemeentelijke belastingen. In plaats van voor één persoon werd ze voor een gezin aangeslagen. En dat scheelde nogal. Misschien is dat bij jou in de gemeente ook aan de orde.

Pas op voor mogelijke fraude

Als hij wel rechten heeft op uitkering of toeslagen, dan krijgt hij die misschien niet, of wordt het misschien wel op jou verhaald omdat er zorgplicht bij jou ontstaat.
Er bestaat trouwens wel officieel de mogelijkheid om alleen een postadres te hebben waarbij niet uitgegaan wordt van een verantwoordelijkheidsrelatie die er bij samenwonen wel is. Hoe dat werkt, moet je even bij je gemeente informeren.
Let op: de regels voor 'fraude' zijn tot in het absurde doorgevoerd. Als je iets administratief verkeerd doet omdat je niet weet hoe de ingewikkelde regels werken, dan kan je dat toch op een boete komen te staan.
Zo is de wet.
Er zijn wel protesten over (van ombudsman, gemeentes en zelfs het UWV), maar de wet is vooralsnog als ie is.
Dat betekent dat je eigenlijk bent overgeleverd aan het al dan niet pennenlikkerig gedrag van een ambtenaar.
Zoek het goed uit.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

30-11-2012 om 11:44

Postbus?

waarom neemt hij niet gewoon een postbus? Dat kan ook als particulier.

Naar de gemeente!

Inderdaad zou ik, net als AMK, zeggen: neem een postbus. Kan hij ook altijd bij, enzo (nou ja, tijdens kantooruren).

Mocht hij zich op jouw adres willen inschrijven dan is het van het grootste belang dat je dat inderdaad doet met de vermelding in het bevolkingsregister "uitsluitend postadres". Informeer, zoals Miriam al zegt, bij de gemeente.

Vanwege het risico op uitkeringsperikelen geldt in Amsterdam dat zodra iemand zich inschrijft op het adres van een ander en vervolgens op dat adres een bijstandsuitkering claimt, de hoofdbewoner een accoordverklaring moet tekenen. Maar ik weet niet of ze dat in alle gemeenten zo doen. En van UWV weet ik het ook niet.

Een ander mogelijk probleem: als iemand zich op jouw adres inschrijft wordt hij geacht daar te wonen. Wat hoogst vervelend wordt als er voor die meneer deurwaarders aan de deur komen. Vandaar het belang van de uitdrukkelijke vermelding "alleen als postadres". Vraag een kopie van het uittreksel bevolkingsregister in dat geval, of enig ander schriftelijk bewijs om er zeker van te zijn dat die vermelding echt in het bevolkingsregister (gemeentelijke basisadministratie) staat.

Groeten,

Temet

Meis

Meis

30-11-2012 om 12:51

Reaktie

Bedankt voor deze reakties vast! Hij heeft niets aan alleen een postadres, dat heb ik verkeerd vermeld in mijn posting. Hij moet een woonadres hebben voor zijn zorgverzekering en autoverzekering. De verzekeraar neemt geen genoegen met een postbus, die wil een adres.
Of dit dan ook alleen een postadres mag zijn laat ik hem wel even uitzoeken.
Ik ga zelf even bij de gemeente informeren over de gevolgen in mijn plattelands-stadje

Briefadres

ZIe http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb.html
Dat moet voor de verzekeraars voldoende zijn.
Samen naar het gemeentehuis dus.
Groet,
Miriam Lavell

lantaarn

lantaarn

30-11-2012 om 14:42

Noem me wantrouwend...

Waarom heeft hij zelf geen adres?

Als hij op jouw adres staat ingeschreven kunnen schuldeisers bij jou moeilijk gaan doen.

Ik heb zelf bijna een heel groot probleem gehad toen een vorige bewoner van mijn adres zich niet had uitgeschreven en de deurwaarders in groepen voor mijn deur verschenen. Omdat hij nog steeds op mijn adres stond hadden ze het recht mijn inboedel in beslag te nemen. Gelukkig viel te bewijzen dat ik die hele persoon niet kende, maar het was een heel gedoe. Als die vriend van jou wat lijken in de kast heeft liggen en die komen er uit rollen terwijl hij op jouw adres staat ingeschreven en vanuit dat adres ook verzekeringen heeft afgesloten, zal dat een stuk moeilijker worden.

koentje

koentje

30-11-2012 om 16:51

Maar de vraag is

waarom geeft hij niet gewoon zijn eigen adres op dan?

mirreke

mirreke

30-11-2012 om 17:13

Nee hoor, dat is de vraag helemaal niet.

De vraag is: " Een vriend van mij heeft voor een periode een postadres nodig" voor de verzekering. Uit de link van Miriam blijkt dat dat gewoon kan, netjes geregeld, tijdelijk, met toestemming van degene die de post voor die persoon ontvangt.
Dus Meis, het kan

Lol!

Raad de vraag......

Groet,
Miriam Lavell

Meis

Meis

08-12-2012 om 08:43

Ik ben eruit

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb.html

Ik heb ook met de gemeente gebeld, ik moet samen met hem naar het gemeentehuis om daar een samen een formulier in te vullen. Vervolgens wordt er een uitspraak gedaan of de gemeente ermee akkoord gaat en kan het van start gaan. Ik heb zijn woon/leefsituatie uitgelegd en lijkt geen problemen te gaan geven.
Voor mij heeft het op deze manier geen enkel negatief gevolg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.