Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-12-2013 om 11:11

Portretrecht en privacy

Van de juf kreeg ik onderstaande brief. Mag dit en kan je het op deze manier voor meerdere jaren vastleggen en hoe kunnen ze het waarborgen of hoe kan jij het controleren?

Hierbij verleent ondergetekende, ouder/voogd van

Naam kind: ​

Geboortedatum: ​

Adres kind: ​


Groep: ……………………………………………………………………………………….

0 toestemming
0 geen toestemming

aan:

OBS ………….
Adres:
Plaats en postcode………..

om foto’s en video opnames te maken van zijn/haar kind in de klas (taalonderwijs) en die te gebruiken voor educatieve doeleinden tijdens de interne opleiding XXXXXXXXXXX

Deze foto’s en video opnames zullen in principe alleen voor deze interne opleiding gebruikt worden, maar het valt nooit volledig uit te sluiten dat het materiaal verder verspreid wordt. Ondergetekende verklaart hiervan kennis genomen te hebben.

Ondergetekende verklaart bovendien akkoord te gaan met een jaarlijkse verlenging van deze toestemming. (Intrekking van de toestemming kan d.m.v. een schriftelijke mededeling aan de directie van de school).

ik ken

zulke brieven wel, maar dan zonder die jaarlijkse verlenging en zonder dit stukje: "maar het valt nooit volledig uit te sluiten dat het materiaal verder verspreid wordt. Ondergetekende verklaart hiervan kennis genomen te hebben".
In deze vorm zou ik denk ik gewoon geen toestemming geven.

Niet verboden

Ten eerste: vergeet het portretrecht en concentreer je op privacy. De twee zijn via de band wel met elkaar verbonden, maar dat komt dan toch weer neer op de Wet Bescherming Persoonsgegevens, dus privacy.
Ten tweede: Het is niet verboden om zo'n formulier te maken. Maar daarmee is het niet rechtsgeldig.
Voor het mogen beheren van persoonsgegevens (foto's/film zijn ook persoonsgegevens), moet explicite toestemming zijn (tenzij.... rij voorwaarden van noodzaak en wet die hier niet opgaan).
Om expliciet toestemming te kunnen geven, moet vermeld staan waarvoor je toestemming geeft: wie verzamelt de gegevens, wie kan daar bij, wat gebeurt ermee, waar kan ik het inzien, laten verwijderen, etc.
De omschrijving die nu gegeven wordt is te summier.
Dat betekent dat het toestemmingsformulier nauwelijks betekenis heeft. Daarbij komt dan ook nog dat de opmerking over het per ongeluk verspreiden, weinig hoop geeft.
Het beste wat je met dit formulier kunt doen is aangeven dat je geen toestemming geeft.
Je kunt dan altijd nog per incident toestemming geven, aan een partij die wel inzicht geeft in wie men is, wie wat verzamelt en hoe, wie er bij kan en hoe jij zelf bij die gegevens kunt om ze in te zien, te corrigeren of zelfs te laten verwijderen.

Karmijn

Karmijn

07-12-2013 om 13:02

en...

Vraag het ook aan je kind. Mijn zoon vond het vreselijk toen een meester films van hem wilde maken bij gym. Was weer aanleiding voor een van de vele conflicten tussen zoon en deze man.

Hij vond mijn weerbarstige kind natuurlijk een mooi leermoment, maar dat kind heeft er zelf ook nog wat over te zeggen, vind ik.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-12-2013 om 13:05

Ik ga sowieso geen toestemming geven

Als de juf een fotootje van haar les voor de cursus nodig heeft en mijn kind staat er op, heb ik daar niet zoveel problemen mee. Ik zie niet zoveel in het verder verspreiden. Dit bestuur bestaat uit véél scholen, geeft om de haverklap studiedagen voor alle scholen en voor je het weet staat kind bij een studiedag op film te kijk voor 1000 man.
Lijkt me een slecht plan, maar ik vraag me af of dit wettelijk mag.

Hier omgekeerd

Je moet melden als je het niet wil. Ben ik ook niet zo gelukkig mee.

Tsjor

Opt out mag niet

Dat is de zg opt out constructie. Die is per definitie onrechtmatig.
Als je er niet blij mee bent, zeg dat dan en kaart het aan.
Het mag niet zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.