Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

sak

sak

21-01-2014 om 13:46

Poetsen bij je ouders, doen?

Hallo

Ik zit met een dillema. Mijn ouders zijn van de leeftijd dat ze het tijd vinden om een werkster in te huren. Nu hebben ze het liefste dat ik dat op me ga nemen, bekend, vertrouwd, ik snap het wel. Ik heb er over nagedacht en ik vind het wel prima. Maar, ze willen me betalen. En daar zit nu mijn vraag. Stel dat ik 12 uur in de maand extra ga werken. Gaat dat ten nadele van mijn inkomsten? Mijn ouders kunnen geld krijgen om iemand in te huren maar het moet niet zo zijn dat ik er dan in principe niets aan overhoudt, dat willen ze zeker niet. Ook niet dat de afdracht voor mij aan instanties direct meer is dan hetgeen zij aan vergoeding krijgen. Ik heb begrepen dat zij ongeveer 4 euro per uur krijgen om iemand in te huren, de rest moet dan zelf bijgelegd worden.

Ik werk al 30 uur per week. Daar komt nu dus 3 uur in de week bij. Ik heb al zitten zoeken maar ik kom er zelf niet achter hoe dat werkt met inkomstenbelasting enzo.

livia

livia

21-01-2014 om 14:01

witte werkster

Zo'n soort constructie zou kunnen, hier vind je veel informatie: http://www.ikzoekeenwittewerkster.nl/faq

Het lijkt me wel moeilijk geld van je ouders te ontvangen, je zou het ook in natura kunnen ontvangen, af en toe een bon ofzo.

lennest

lennest

21-01-2014 om 15:25

4 euro en de rest bijleggen?

Ik vind het een laag bedrag, 4 euro per uur. Als je hulp nodig hebt, kun je een beroep doen op de WMO van de gemeente. De vergoeding is dan tussen 15 en 20 euro per uur, afhankelijk van wie je inhuurt, tenminste zo is het bij onze gemeente. Huur je via een bedrijf dan krijg je ongeveer 20 euro en als de buurvrouw komt, 15 euro. Je ouders moeten dan wel kunnen aantonen dat zij daadwerkelijk het geld hebben besteed aan huishoudelijke hulp en dat betekent geld overmaken op jouw rekening. Er wordt wel gekeken naar het inkomen van je ouders, dat bepaalt de hoogte van hun eigen bijdrage en die kan oplopen tot ruim 250 per maand of zo, misschien komen je ouders dan op 4 euro per uur uit.
Als je een tweede baan hebt, krijg jij voor die baan geen heffingskorting meer en dan houd jij netto veel minder over. Het is dan maar de vraag of het nog lonend is, voor jezelf en voor je ouders. En natuurlijk de vraag: wil je geld vragen aan je ouders? En wat valt er onder werk en wat valt er onder het bijstaan van je ouders? Lastig hoor!

Voor de regels, kijk hier eens naar: http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/rechten-van-huishoudelijk-personeel/je-recht-als-hulp-in-de-huishouding
Succes!

sak

sak

21-01-2014 om 15:48

pff

Allereerst dankjewel voor het meedenken. Ik snap het nog niet helemaal maar wordt al wat wijzer. Ook de volgende link gaf me info
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/personeel_in_uw_onderneming/bijzondere_arbeidsrelaties/personeel_dienstverlening_aan_huis/dienstverlening_aan_huis

Wat betreft het geld aannemen: dat was ook waarom ik het al eerder steeds afhield. Ze willen een vaste wekelijkse huishoudelijke hulp op vaste uren. Ik heb eerder voorgehouden dat ze daar beter een vreemde voor konden vragen maar mijn schuldgevoel heeft me overgehaald. Omdat ze de ander ook zouden betalen willen ze perse dat ik ook geld aanneem.

Wat betreft die 4 euro, dat weet ik ook niet, dat hebben ze weer van anderen gehoord. Misschien ligt het eraan dat ze niet echt hulpbehoevend zijn maar wel de leeftijd hebben.

Stel dat ze me 12 euro per uur gaan betalen. Dan kan dat netto neem ik aan?
Er is geen contract voor nodig las ik en ook mijn ouders hoeven geen afdragingen te doen. Wat zou ik ongeveer kwijt zijn aan inkomstenbelasting per uur of moet daar veel meer aan info bij. Ben een nitwit op dat gebied.
Of is dit allemaal niet slim en ben ik meer kwijt aan belasting dan zij aan bijdrage krijgen? Dan is de keuze zwart gaan werken (hmm) of toch niet doen of prima vinden wat er van overblijft (maar dat laatste was mijn vader niet echt mee eens).

lennest

lennest

21-01-2014 om 16:00

je moet het opgeven

Jij moet het opgeven en dan wordt het belast, zo simpel ligt het. Hoeveel belasting je dan moet betalen weet ik ook niet. Hangt er vanaf: heb je een verdienende partner, eigen huis, kinderen, veel aftrekposten, dat is allemaal van belang. Waarom bel je de belastingdienst niet? het zijn niet allemaal boemannen.

Dalarna

Dalarna

21-01-2014 om 16:29

Twee banen

Het is niet zo dat als je nog een baan neemt je dan 'niets' over houdt. Er gaat geen heffingskorting overheen maar het hoogste belastingtarief is 52% dus je houdt altijd ongeveer de helft over in eerste instantie. Na een jaar ga je het optellen voor de belastingen.

Stel dat je nu 12 uur per uur krijgt bij je 30 uurs baan en je gaat er 3 uur bij werken voor 12 euro bij je ouders. Uiteindelijk houd je echt precies hetzelfde over als dat je bij je eerste baan 3 uur meer gaat werken.

nathalie

nathalie

21-01-2014 om 19:12

Wennen

Iets anders is dat je ouders nu alvast kunnen wennen aan vreemde hulp en dat zal in de toekomst misschien nog op meer vlakken nodig zijn.
Mijn schoonouders begonnen ook zo 'we willen geen vreemde in huis' en in het begin werd van mijn schoonzus (eigen dochter) iedere week verwacht dat ze 80 km heen en 80 km terug reed om daar te poetsen. Heeft ze nog een tijd gedaan ook tot ze zelf gezondheidsproblemen kreeg. Toen is de boel een tijd wat verstoft daar want mijn schoonzussen en ik ( vrouwen van zonen) zagen dat niet zitten en onze mannen zelf ook niet. Tot er wijkverpleging en fysio nodig was na een operatie toen moesten ze wel met die 'vreemden' in huis' en fijn dat dat was! Sinds die tijd is de thuishulp van de thuiszorg meer dan welkom en iedereen blij.
Moraal van het verhaal jouw schuldgevoel hoeft niet!

Zou er geen verplichting van maken

Ik ga elke week naar mijn moeder om een bakkie, heel gezellig, en dan "poets ik ook even wat", een plankje, de douche, de WC, of even het balkonnetje, niets moet, alles mag.
Heel prettig.
Ze wil er ook wat voor geven, dat schrijft ze op in een boekje, zoveel km en zoveel werk = ?? euro.
Dat doet ze met al haar kinderen en kleinkinderen die wat voor haar doen. Want ze heeft genoeg, zegt ze, en dat kan ze beter bij leven weggeven dan bij dood, want dan gaat de helft naar de belasting.
En als er dan een grote uitgave gedaan moet worden, een tegenvallende APK of zo iets, dan kijken we even wat er is opgeschreven in het boekje.

sak

sak

21-01-2014 om 20:50

wennen

Ja..dat vind ik dus moeilijk. Mensen die altijd voor ons klaar stonden en staan, ik kan het niet gemakkelijk over mijn hart verkrijgen om er nee op te zeggen. Ik zie het ook maar meteen als wat bijklets tijd, dat komt er nu ook niet altijd van. Ik heb het al vaker afgehouden maar het is nooit helemaal van de tafel geweest. Gelukkig woon ik wel dichtbij dus dat is geen issue.

Ik heb nog even contact gehad met iemand van de belasting en het is toch zo'n 626 euro per jaar aan inkomstenbelasting op een "salaris" van 1750. Dat is dus aardig wat. +90 euro voor volksverzekering/inkomensafhankelijke bijdrage.

wizzer

wizzer

21-01-2014 om 20:58

anders

Ik zou dit anders regelen. Je ouders mogen elk jaar een bedrag belastingvrij schenken. Ik zou dus voorstellen om i.p.v. betaald te krijgen voor het schoonmaakwerk voorstellen dat ze je dit bedrag schenken.

Zo hoef jij er helemaal geen belasting over te betalen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen/

Miep Kraak

Miep Kraak

21-01-2014 om 21:01

Elke week

Ik poets elke week bij mijn moeder voor 12 euro per uur, en dat betaald ze zwart. En ja, het is ook blijkletstijd. Ik woon erg vlakbij, dus dat is het probleem niet.

sak

sak

21-01-2014 om 21:40

bijdrage mislopen

Dat zou inderdaad allebei een mogelijkheid zijn met als enige verschil dat zij dan de bijdrage niet ontvangen. Je weet hoe dat gaat met die oudjes die kletsen elkaar van alles aan. Ik moet het ze eens voorleggen, kijken wat ze er van zeggen.

Dalarna

Dalarna

22-01-2014 om 08:41

sak

Als dat het bedrag is verdien jij bij je andere baan ook niet zoveel, je betaalt 35% belasting terwijl het laagste belastingtarief iets van 38% is? Heel vreemd. Maar nogmaals: als je drie uur extra gaat werken bij je huidige baan voor 12 euro per uur zou je hetzelfde overhouden. Waarom vind je dit zo weinig?

sak

sak

22-01-2014 om 11:35

vreemd

Dank je Dalarna, ik vind het ook heel vreemd dat ik niet zoveel verdien

Nee, zonder gekheid: de man die ik sprak maakte een snel rekensommetje, mijn huidige salaris werd daarbij niet eens gevraagd. Als ik van dit uit zou gaan zou ik mezelf niet in mijn vingers snijden. 1750 met daaraf 625 vind ik veel, dan zou ik beter die 4 euro per uur voor mijn rekening kunnen nemen die mijn ouders mislopen.

Maar zoals ik al zei, ik moet het eens aan mijn ouders voorleggen. Zij willen ook dat ik er iets aan overhoud dus dan zal het toch een andere, eerder genoemde, constructie worden.

Zou dit in mijn huidige baan zo zijn dan was dat niet anders, maar in deze hebben we toch nog wat opties. Zoveel inkomstenbelasting zal ongetwijfeld normaal zijn, daarom hier ook mijn vraag. Ik heb er nl geen verstand van.

Dalarna

Dalarna

22-01-2014 om 12:46

sak

Nou ik geloof absoluut niet in dat rekensommetje, het kan zelfs zijn dat de helft er af gaat maar dat ligt aan hoeveel je nu per jaar aan inkomen hebt.

Je maakt je toch normaal ook niet druk over hoeveel er naar de belasting gaat? Heb je dat wel eens uitgerekend? Afgezien van de eerste 5700 belastingvrij betaal je altijd 38/42% belasting en boven een bepaalde grens ook nog eens 52% van elke euro (boven die grens). Als jij met je gewone baan al op die 52% uit zou komen betaal je dus over je 'nieuwe baan' ook 52%.

wizzer

wizzer

22-01-2014 om 12:48

andere constructie

Ik zou inderdaad die 4 euro voor mijn rekening nemen als ik jou was. Dat scheelt jouw ouders ook de rompslomp van het aanvragen e.d.

Suze

Suze

22-01-2014 om 13:12

even los van het geld

Ik zou er wel nog even heel goed over nadenken of je dit uit schuldgevoel (dat schreef je nl.) moet gaan doen.

En als je het dan (uit schuldgevoel) doet: moet het dan zo vaak, waarom niet 1x per 2 weken (om maar wat te noemen.

En sowieso, ALS je eraan begint, dan zou ik wel heel duidelijk maken dat het misschien toch wel erg veel voor je is, dus dat je gaat kijken of je het kunt volhouden.

Zodat je niet scheve ogen krijgt als je na een paar weken (of maanden) denkt: dit wil ik niet meer, ik wil stoppen. Dat moet je dan volgens mij wel gewoon kunnen doen.

Mijn advies..

Mijn advies is.. doe het niet.

KLaat je ouders er aan wennen dat er een "vreemde" over de vloer komt die hulp bied waar nodig. Gezien hun leeftijd zullen ze waarschijnlijk de komende jaren meer hulp gaan nodig hebben. En tenzij jij denkt alle zorg/hulp zelf (binnen de familie, eventueel ook jaren lang) te kunnen verlenen, dan zullen er "vreemden" over de vloer komen.
maar een heel groot voordeel van een hulp buiten de famile is dat het sociale netwerk van je ouders iets ruimer wordt. Mogelijk zullen ze door ouderdomskwalen hun huis zelfstandig niet meer kunnen verlaten en dus nauwelijks een sociaal leven over houden. Dan zie je elkaar als familie meermaals per week zonder dat er ooit iets nieuws te melden is vanuit je ouders. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het behoorlijk op je zenuwen gaat werken als je maand na maand elkaar daar komt helpen en steeds hetzelfde riedeltje over je uitgestort krijgt.
Ook loopt je het risico dat als de zorg meer wordt, je geen zin meer hebt om sociaal met je gezin bij je ouders op visite te gaan, omdat je ze al vaak genoeg ziet.

Ik zou de financien buiten deze beslissing laten voorlopig. En eerst nog eens heel goed overwegen of je deze hulp jaren lang aan je ouders wilt gaan verlenen. En waar je een grens trekt.. 1x per week, 2x per week, dagelijks? En taxi zijn naast schoonmaken? Booodschappen doen voor ze? Persoonlijke verzorging?
Als je eenmaal bent begonnen met structureel helpen, dan is het heel moeilijk om daar weer mee te stoppen. Dat levert vrijwel altijd gedoe op in de familie. En als jij eenmaal structureel een taak hebt opgepakt, zullen je ouders zich weer direct tot jou wenden als het volgende probleem zich aandient. Dan nee zeggen is heel moeilijk en wordt je waarschijnlijk niet in dank afgenomen.

sak

sak

22-01-2014 om 20:30

hopen maar op een positieve samenwerking

Dat mag je niet geloven Dalarna, dat vind ik prima. Ik maak me niet druk hoor, mocht je dat idee krijgen uit mijn tekst. Waarom ik er bij dit 2e baantje anders tegenaan kijk is omdat dit bij mijn ouders is en daar kunnen wat gemakkelijker andere constructies toegapast worden die in mijn echte baan natuurlijk niet aan de orde zijn. Schenking, 4 euro voor mijn rekening nemen, zwart werken, allemaal te overwegen

Suze, dat moet ik inderdaad van te voren duidelijk maken. Een soort proeftijd. We beginnen ook met niet iedere week, daarvan kijken we even hoe het gaat lopen.

Wiske(ea), ik snap waar je me voor wilt behoeden maar ik heb nu de knoop doorgehakt dus ik ga het wel doen. Wel met wat kanttekeningen dan maar, dat moet ik van te voren aankaarten. Ik ben nu ook degene waar het meeste aanspraak op gemaakt wordt, die rol vind ik wel prima. Zoals ik eerder schreef zie ik het ook een beetje als bijklets tijd, dat komt er nu niet iedere week van. Vaker dan 1 keer in de week kan het niet worden, daar heb ik geen tijd voor (los van 1 echte vrije dag voor mij).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.