Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dymo

Dymo

09-03-2017 om 16:40

Pitch cursus?

Als ZZP'er wordt mij steeds vaker gevraagd om 'te komen pitchen', waarna de opdracht gaat naar degene met de beste pitch.
Ik ben goed in mijn werk, maar pitchen gaat me niet zo goed af. In een één op één gesprek kan ik prima verwoorden waarom men mij moet inhuren, maar sta ik te pitchen dan ga ik stotteren, friemelen en weet ik niet meer waarom ik die opdracht ook alweer zo graag wilde.
Tijd voor een cursus of workshop pitchen dus! Ik heb gegoogeld en rondgevraagd, maar ik kom er niet goed uit waar ik moet zijn. Heeft iemand hier ervaring? Waar moet ik op letten bij het kiezen van een cursus of workshop? Ik denk zelf dat het nuttig is als mijn gestuntel wordt gefilmd, zodat ik kan zien wat er misgaat. Nog andere dingen die belangrijk zijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-03-2017 om 23:01

Workshops

Er zijn er wel erg veel en ze noemen geen prijzen, die moet je opvragen. Je zou er dus een paar kunnen aanschrijven voor een offerte.

Zon

Zon

10-03-2017 om 09:27

voorbeelden, referenties

Ik denk dat het belangrijkste is dat je tijdens je pitch voorbeelden van eerdere projecten kan laten zien en referenties kan opvoeren. Het zou mooi zijn als je eerdere opdrachtgevers om een quote/testimonial/aanbeveling kan vragen. Uiteindelijk zeggen voorbeelden van eerder werk meer dan mooie verkooppraatjes

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2017 om 10:16

Zon

Als je een beetje zelfverzekerd over komt, scheelt dat best. Het is goed om jezelf daarin te trainen als dat een probleem is.

Dymo

Dymo

10-03-2017 om 11:03

Grappig

Grappig dat ze in die blog zeggen dat een gesprek eigenlijk beter werkt dan een pitch. Zo voel ik dat ook. Ik neem dan ook altijd voorbeelden mee van recent werk.
Maar pitchen is blijkbaar de nieuwe manier van zakendoen. Een vriendin van mij werkt bij een bedrijf waar ze elke maandag beginnen met een 'rondje zelfverheerlijking', zoals zij dat noemt. Iedereen moet om de beurt opstaan en vertellen wat hij/zij de week ervoor allemaal heeft gepresteerd. Niks voor mij.

Voorbereiden

Goed voorbereiden en goed formuleren. Uitschrijven, uit je hoofd leren, oefenen op een ander en zien of die snel begrijpt wat je bedoelt.
Een cursus kan helpen. Dan sta je allemaal eerst te stuntelen.
Realiseer je dat er meer mensen zijn die een aversie hebben tegen 'zelfverheerlijking' en formuleer feitelijk en neutraal, zakelijk en effectief. Gejuich kan ook afleiden van de inhoud.

Ik had een chef die door de medewerkers voor de gek werd gehouden met die wekelijkse succesjuichnummers. Dan disten ze hetzelfde succes een week later onveranderd nog een keer op.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2017 om 14:36

Humor

Mocht je het toch nog eens zonder cursus gaan doen: denk aan afwisseling in je stem, een vleugje humor hoort erbij. Bedenk goed waarom jij degene bent die ze moeten nemen, zoek een goed voorbeeld van een situatie die jij tot een goed einde hebt weten te brengen. Je mag daar trots op zijn! Probeer referenties, of positieve beoordelingen te krijgen, die je kunt overleggen. Probeer te oefenen in het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Verlies je niet teveel in paadjes links en rechts. Bluf een beetje over eventuele obstakels. Je hebt kinderen, ja dus? Die kun je wel ergens kwijt. Afstand? Geen probleem (als dat ook echt zo is, natuurlijk). Vermijdt negatieve woorden. Ga stevig op je voeten staan, trek kleren aan waarin je je prettig voelt. Neem je pitch op en luister er zelf naar.

Dymo

Dymo

10-03-2017 om 16:37

Dank!

Dank voor de tips. Kind is 18 dus daar hoef ik geen rekening meer mee te houden. Ik ga gewoon vragen of iemand mij een keer wil filmen tijdens een oefenpitch.

Dymo

Dymo

10-03-2017 om 16:41

trouwens

Ik kan heel enthousiast vertellen over mijn werk en de dingen die ik heb bereikt, maar zodra iemand zegt: "je pitch start nu", dan klap ik dicht. En dat terwijl ik laatst nog een grote opdracht heb binnengehaald omdat ik toevallig aan tafel zat bij de CEO van een bedrijf dat iemand zocht voor mijn soort werk. Zwaaiend met een broodje en spetterend met de soep kwam ik blijkbaar heel betrouwbaar over

Lente

Lente

10-03-2017 om 19:28

Kijk naar Dragons Den op RTLz

Daar zie je pitches in allerlei vormen.

Of wat traditioneler: Het beste idee van Nederland.

Dymo

Dymo

11-03-2017 om 11:35

Ja!

Dat is inderdaad een goeie!

Liz

Liz

12-03-2017 om 04:51

rust

Bouw ook af en toe even een momentje rust in. Kijk of iedereen nog aangehaakt is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.