Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bangertje

Bangertje

24-08-2015 om 13:51

Persoonsverwisseling?

Ik heb zaterdag een brief ontvangen van Intrum Justitia, ik dacht eerst dat het zo'n fraudegeval was, maar deze keer is het een brief en ook het rekeningnummer klopte. Ik zou nog een zeer groot bedrag hebben open staan bij de Kredietbank in Rotterdam, dit zegt me dus helemaal niks. Nog nooit iets mee te maken gehad. We wonen ook niet in Rotterdam, ook nooit gewoond, dat is toch alleen voor inwoners?
Vandaag kon ik dus eindelijk bellen en tot mijn schrik was het een bestaand referentienummer en ook mijn geboortedatum klopte, alleen mijn voorletters niet helemaal (was eentje meer). Het gaat om een vordering uit 2002 en het grootste gedeelte van het grote bedrag is dus rente. De stukken worden nu opgevraagd bij de kredietbank en krijg ik dan toegestuurd. Ik moet dus afwachten . En dat kan ik niet, ik wil het nu weten, word er helemaal zenuwachtig van.

Bangertje

Bangertje

24-08-2015 om 13:53

Werd opeens geplaatst

Ik wilde dus vragen of iemand bekend is met deze kredietbank en wat het inhoudt? Dat is toch een gemeentelijke instelling die alleen voor inwoners bedoeld is? En verder heeft iemand wel eens zoiets mee gemaakt? Moet ik straks gigantische advocatenkosten gaan maken omdat iemand een stomme fout heeft gemaakt?

Kalm blijven

Waarschijnlijk loopt het met een sisser af. Er is al een letter verschil. Mogelijk dat men zelf al weet dat het niet klopt maar het gewoon probeert. Het is al van 2002 en je hebt je toch niet verstopt? Dan hadden ze je al eerder weten te vinden.
Heb je in Rotterdam gewoond? Als dat niet zo is, haal je een uittreksel om dat aan te tonen dat je in die tijd daar niet woonde.
Kan best een persoonsverwisseling zijn. Of anders mogelijk fraude.
Iemand heeft weleens uit mijn brievenbus een loonstrook gevist en daarmee een krediet weten te regelen van duizenden euro's.
Gelukkig had de kredietverstrekker zelf al argwaan want na wat correspondentie over en weer en het aantonen van de fouten en onregelmatigheden was het over. Maar ik heug me nog dat ik wel met originelen en documenten moest komen om het aan te tonen.
En je schrikt je kapot.

BSN

Staat er geen BSN-nummer op? (voorheen sofi).
Ik heb zelf een administratieve dubbelganger, iemand met exact dezelfde initialen, achternaam én geboortedatum. Echt idioot toevallig, omdat mijn achternaam niet veel voorkomt). Heeft ook wel eens ongemakkelijke situaties opgeleverd, maar met het juiste sofinummer (en eindeloos bellen) was het meestal wel opgelost.

Ik zou dus terugbellen (omdat je te zenuwachtig bent om op die brief te wachten) en om BSN vragen.

Bangertje

Bangertje

24-08-2015 om 14:24

BSN

Er staat wel een referentienr op, zou misschien het bsn kunnen zijn, dat is in ieder geval de mijne niet. Dat is een goede tip om daarnaar te vragen. Ik heb een enorm veel voorkomende achternaam, voor mij een belangrijke reden om die van mijn man te voeren, want ik weet dat het potentieel gevaarlijk kan zijn (mijn moeder heeft eens bijna de verkeerde medicijnen in het ziekenhuis gekregen) en ik weet ook dat er meerderen zijn met dezelfde initialen en zelfs met dezelfde geboortedatum, dus vandaar dat ik aan een persoonsverwisseling denk, plus dat ik dus alleen mijn mans naam gebruik.

Jamie

Jamie

24-08-2015 om 14:26

maar

Wat let je om dan nu meteen terug te bellen en je BSN nummer te geven?

Celine

Celine

24-08-2015 om 14:56

bsn

Nee, ik zou niet meteen je eigen ben nummer geven, maar het ben nummer dat zij kennen vragen. En als dat anders is, aangeven dat jij het niet bent. Zo min mogelijk rondstrooiene met je ben nummer.

als je al een keer een kopie paspoort "moet" afgeven (dat zou niet moeten, maar soms zegt iemand dat het toch moet), maak dan een kopie en maak het bsn nummer (bij oude paspoorten 2x vermeld, ook onderin in de rij cijfers en letters) goed zwart maken (ook op de achterzijde). Nog beter: daarna er weer een kopie van maken.

Celine

Celine

24-08-2015 om 14:57

ben = bsn

Foutje

Bangertje

Bangertje

24-08-2015 om 16:21

Nogmaals gebeld

Ik heb nu de kredietbank gebeld, dat gaat via het centrale nummer van de gemeente, dus dat is niet makkelijk. Je kunt niet rechtstreeks naar de kredietbank bellen als je daar geen client bent. Ze vroegen mijn bsn-nummer en van daaruit kon hij me niet vinden. Dus ik zei, maar als jullie een vordering hebben ben ik toch client blijkbaar en kan ik ze dus bellen, maar dat kon toch niet. Het lijkt erop dat ik daar inderdaad bekend ben onder mijn naam en geboortedatum en niet onder mijn bsn-nummer, dus dat is gunstig. Nu is er dus een terugbelverzoek gedaan en word ik morgen tussen 9 en 5 gebeld.
Zij geven nooit als eerste een bsn-nummer, bovendien heb ik te maken met een gemeente, dus ik mag aannemen dat het geen kwaad kan om daar mijn bsn-nummer te geven. Hoewel de manier waarop ze aan geld proberen te komen door gewoon een willekeurige mw. X een brief te sturen geeft weinig vertrouwen

Brianna F

Brianna F

24-08-2015 om 16:55

mail

Ik kreeg vandaag een mail met het verzoek te betalen, ook van intrum justitia. Ik heb 'm meteen weggeknikkerd. Er zat een zip bijlage bij, die ik niet ga openen. Ik vertrouw het niet, ook omdat het om een domein naam handelde (heb ik niet) en er alleen maar stond geachte heer/mevrouw.

Bangertje

Bangertje

24-08-2015 om 18:17

Mail

Dat is bekend, daar waarschuwen ze zelf op hun site ook voor. Daarom dacht/hoopte ik eerst ook, dat dit zoiets was, maar helaas

Ook gehad

T is een oplichtingstruuk. Bij mij ging t om een reisverzekering die ik niet had afgesloten want al jaren een doorlopende. Bellen met t nummer in de email leverde een onbeschoft telefoongesprek op waarbij ik de medewerkster op juridische gronden onderuit haalde. Nooit meer wat van gehoord......
Niet intrappen dus!

Bangertje

Bangertje

25-08-2015 om 09:46

Wel echt

Het is wel echt helaas. Ik had inderdaad niet het nummer gebeld dat in de brief stond, maar het nummer dat op de site van Intrum Justitia zelf. Maar helaas het dossier bestaat en wel onder mijn naam en geboortedatum. Helaas had Intrum Justitia zelf verder geen achterliggende info, die moet nu van hun opdrachtgever (de gemeente Rotterdam) komen. Ik weet alleen 1 ding zeker en dat ik daar geen schuld heb, maar hoe ze dan bij mij terecht komen is dan wel de vraag. Misschien een poging van de gemeente Rotterdam om aan geld te komen. Zijn ze openstaande schulden gaan nalopen en hebben ze gewoon iedereen in heel Nederland met dezelfde naam en geboortedatum aanmaningen laten sturen, er zal er altijd wel eentje in trappen. Of ze kiezen eieren voor hun geld, een advocaat nemen is al snel duurder (als je niet verzekerd bent) dan de schuld die niet van jou is dan toch maar betalen (het gaat om 2000 euro)

Debbie

Debbie

25-08-2015 om 10:01

Eh..... het kan toch een oprechte vergissing zijn?

"er zal er altijd wel eentje in trappen."
Waarom die achterdocht? Het is toch niet raar als ze op zoek gaan naar iemand met jouw naam en geboortedatum, dat ze dan bij jou uit komen? Je geeft zelf al aan dat er meerdere van in NL zijn. Gewoon n.a.v. de info over de openstaande schuld zeggen dat het niet van jou is [dan moeten zij maar zien aan te tonen dat jij wel diegene zou moeten zijn]. Zij zijn op zoek naar degene met de schuld en als ze weten dat ze bij jou verkeerd zitten, kunnen zij weer verder met de zoektocht.
"Hoewel de manier waarop ze aan geld proberen te komen door gewoon een willekeurige mw. X een brief te sturen geeft weinig vertrouwen " De gemeente heeft die brief niet gestuurd, dat heeft IJ gedaan toch? En ze hebben niet een willekeurige mevrouw X gezocht, maar een mevrouw X met geboortedatum A-B-C.

Kredietbank heeft een vordering bij mw X. Mw X wil niet betalen en is waarschijnlijk vertrokken vanaf haar oude adres. Kredietbank besteed de inning dus uit aan I.J. en die gaan op zoek naar Mw X om het geld te halen. Misschien hebben ze wel informatie dat mw X verhuisd zou zijn naar jouw woonplaats.

Bangertje

Bangertje

25-08-2015 om 10:11

Debbie

Ik heb net ff zitten googelen en kwam op de site van radar en dat ging over precies hetzelfde. Een meneer gebeurt dit al 23 jaar. Een deskundige legde uit hoe dat gebeurt. Het incasso-bureau beschikt blijkbaar over adressen en geboortedata van heel veel mensen, daar zoeken zij op. Ik ging ervan uit dat de gemeente Rotterdam mijn naam en adres had aangeleverd, maar het is blijkbaar andersom. Ik ben dus al wat geruster nu.
Mogelijk werk je zelf bij een gemeente of een incassobureau dat je dit zo procedureel bekijkt, maar je hebt geen idee wat je teweeg brengt bij de ontvanger. Heel leuk dat gemeentes en/of incasso-bureaus procedures hebben, maar ik heb nog nooit iets met deze instanties van doen gehad, dus ik schrik me gewoon wild. Daar mag best wat rekening mee gehouden worden bij het opstellen van dit soort procedures.

Kijk hier

Bangertje, kijk even hier http://www.slachtofferwijzer.nl/organisaties/CMI en neem contact op.
Die organisatie (voormalig slachtofferhulp als ik het goed begrijp) moet je helpen.

Bangertje

Debbie heeft helemaal gelijk. Ik denk ook dat het een oprechte vergissing is en ik verwacht ook dat dit gewoon wordt opgelost. Mocht het om een of andere duistere reden toch misgaan en je krijgt een dagvaarding, dan moet je a) even hier posten en b) verweer voeren in die procedure. Dat kan in dit geval zonder advocaat. Een advocaat is in kantonzaken niet verplicht (dit is een kantonzaak), maar in veel gevallen zou ik toch aanraden er eentje in de arm te nemen. Maar dit kan je wel zelf. Gewoon uitleggen dat jij een andere Marietje Jansen bent met dezelfde geboortedatum, en dan moet de schuldeiser maar aantonen dat hij de goede voor zich heeft.

Adem in, adem uit... En zonodig hier posten.

Groeten,

Temet (werkzaam in de rechtshulp)

Bangertje

Bangertje

25-08-2015 om 11:44

Temet/Miriam

Bedankt, ik ben al wat gerustgesteld. Ik wacht vandaag even af of de gemeente terug belt. Anders stuur ik morgen een aangetekende brief aan Intrum Justitia dat ik geen schuld heb bij de kredietbank Rotterdam en daar ook nooit gewoond heb en dat indien in niet binnen een week bewijsstukken ontvang van het tegendeel dat ik dan de zaak als afgehandeld beschouw. Dit is wat op Radar wordt aangeraden.

De site waar jij naar verwijst Miriam had ik ook gevonden, maar dat is meer als inderdaad blijkt dat iemand op mijn naam schulden maakt en zich dus echt voor mij uitgeeft. Op dit moment lijkt het er meer op dat het incassobureau gewoon mensen met dezelfde naam en geboortedatum aan schrijft in de hoop dat ze de goeie te pakken krijgen.

Ik ben alleen bang dat met mijn achternaam dit niet de laatste keer is, ik kom zo vaak alleen op fb al mensen tegen met dezelfde voor- en achternaam (omdat een bekende van mij iets liket ofzo), dus er zijn vast meerderen ook met dezelfde geboortedatum.

vergeet niet

Bangertje, Ik verwacht dat het om een vergissing gaat, maar als de oorspronkelijke vordering uit 2002 stamt, kan het goed zijn dat de vordering al verjaard is. Een vordering verjaart meestal na 5 jaar, tenzij deze gestuit is (dus als binnen die 5 jaar een poging is gedaan om de vordering te innen).

Overigens zijn die incassobureaus met hun database aan adressen flink fout bezig (en meestal hebben ze dan ook nog eens de neiging om kosten op te voeren van een uitreksel uit het GBA)

Nee

Nee, die site is ook voor dit soort gevallen (al wordt dat niet zo vaak genoemd inderdaad).
Geen drempels opwerpen bij oplossingen die er zijn.
Bel ze en leg je probleem voor.

Hortensia

Hortensia

25-08-2015 om 12:57

ze hebben geen poot om op te staan

En daarom werken ze vooral op je angstgevoel.

Zij kunnen niet bewijzen dat jij net die ene Marietje Jansen bent die ze zoeken, want jij hebt een ander BSN. Maar het kan flink wat stress veroorzaken, want ze blazen best hoog van de toren en dat kan intimiderend werken.

Ik heb helaas ervaring hiermee, al is mijn verhaal anders. Na mijn verhuizing bleek de vorige bewoner een asociaal stuk vreten te zijn, en dan zeg ik het heel netjes. Breek me de bek niet los. Ik kan er een half forum over volschrijven.

Ik weet dat er veel handel is in adresgegevens, want op ik kreeg o.a. een SMS- entelefoonbombardement van een incassobureau (dat betekent dat je achter elkaar automatisch telefoontjes en sms-jes krijgt met de mededeling dat er nog rekeningen open staan!). Wat bleek? Ze hadden gegevens van mijn adres opgevraagd, en daar stond ook mijn (zakelijk) telefoonnummer bij. Ik heb meerdere pogingen moeten doen om de ellende te laten stoppen, want een onterechte lastigvalcampagne is zo gestart, maar om die te stoppen is weer een ander verhaal.

Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en die kon niets doen. Maar ze bleven me voorhouden: ze hebben geen poot om op te staan, al stalken ze je dag en nacht. Eventuele schade (in mijn geval ook een mogelijke politie-inval) horen ze te vergoeden. Fatsoenshalve moet je elke brief die niet voor jou persoonlijk bedoeld is retour afzender sturen met een krabbeltje of stickertje met "geadresseerde onbekend". Maar als je alles gewoon weggooit sta je ook in je recht. En in jouw geval staat er een naam op die ook jouw naam is.

Laten zij maar bewijzen dat jij degene bent die ze zoeken (wordt helaas minder gezellig als de deurwaarder de boel komt openbreken omdat ze hun gegevens niet in orde hebben). Jij hoeft wettelijk gezien helemaal niets.

Celine

Celine

25-08-2015 om 13:10

brief

Bangertje, het is denk ik wel slim dat je een brief stuurt dat ze met de verkeerde Marietje Jansen te maken hebben. Ik zou in de brief nog even toevoegen dat je op datum X nog telefonisch co,tact hebt gehad met de heer Y van de Kredietbank en dat uit dat gesprek bleek dat de Marietje Jansen die zij zoeken een ander BSN nummer,heeft dan jij. Im zou niet je eigen BSN nummer opschrijven, hooguit de laatste drie cijfers of zo.

Succes ermee, gedoe, he?

Celine

Celine

25-08-2015 om 13:13

kopie

En ik neem aan dat je een kopie van de door jou ondertekende brief,bewaart?

Als je hem aangetekend verstuurt, zou ik ook even in de brief boven de adressering vermelden Aangetekend of Aangetekend met handtekening retour (of hoe dat ook heet).

Yvonne

Yvonne

01-09-2015 om 16:07

fout van incasso bureau

Heb het ook eens gehad een aantal jaren geleden. Ik kwam terug van vakantie en lag er een vordering op naam van mijn zoontje (kind was 4-5jaar). Ik bellen ging om een rekening van de SMASH (doktersnachtdienst). Nu heb ik daar idd wel eens met zoon gezeten, maar rekeningen worden normaal gesproken direct bij ziektekosten verzekering ingediend. Na heel wat heen en weer bellen met mijn verzekering, de SMASH en het incassobureau bleek het dus om iemand te gaan met zelfde achternaam en geboortedatum maar andere voorletters. Die incassobureau's gaan de persoongegevens pas goed natrekken als ze echt beslag gaan leggen. Dat ze braaf betalende burgers de stuipen op het lijf jagen met hun intimiderende brieven zal ze worst wezen.

Ouwe zeur

Ouwe zeur

01-09-2015 om 16:33

BSN nummer

Burger Service Nummer = BSN

Burger Service Nummer Nummer = BSNN

LOL ouwe zeur

Ik zat instemmend te knikken, checkte het toch maar ff voor de zekerheid en ja zeg....ik schreef BSN-numemr...foei!

Ben je al iets wijzer, Bangertje?

Bangertje

Bangertje

02-09-2015 om 11:19

Iets wijzer

Ik ben inderdaad iets wijzer. De gemeente Rotterdam heeft mij terug gebeld en aan gegeven mij totaal niet te kennen. Het is dus inderdaad zo dat het incassobureau zomaar willekeurig iemand met dezelfde naam neemt. Ik heb nog niks gedaan, dacht geef ze een paar dagen de kans om met de stukken te komen, zoals telefonisch toe gezegd, ik weet nu toch dat ze niks hebben. Tot nu toe nog niks gehoord, dus het plan is nu vandaag of morgen een aangetekende brief te versturen, dat ik hiermee niks te maken heb en dat ook de gemeente Rotterdam aan geeft mij niet te kennen. Dat ik dus een recrificatie van hun verwacht en indien er toch nog vervolgaanmaningen blijven komen dat ik dan genoodzaakt ben aangifte tegen ze te doen wegens poging tot oplichting, tevens zal ik ze de kosten voor het aangetekend verzenden van de brief in rekening brengen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.