Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2014 om 12:51

pensioen alvast uit laten betalen

Ik krijg net 2 brieven van nationale nederlanden. In het verleden heb ik bij 2 werkgevers wat pensioen opgebouwd. Bij mekaar ong. 900 euro.
Of ik dit wil laten uitbetalen. Netto krijg ik dan iets van 550 euro.

Ik heb helemaal geen verstand van zulke dingen en ik neig naar dit te doen. Is er een reden om het niet te doen?

notje

notje

12-04-2014 om 14:01

ook gehad

Vorig jaar ook gehad,maar heb het niet laten uitbetalen op advies van mijn werkgever.Het wordt bij je inkomen geteld,en dat was voor ons niet handig ivm bijvoorbeeld toeslagen.Ook mis je na je pensioen dus een bedrag.
Het blijft lastig,want ga ik dat pensioen wel halen of word ik wel 100 en dan is dat pensioenfonds een stuk goedkoper uit geweest met het afkopen.

Niet doen, eerst goed uitrekenen!

Heb ik ook gedaan.
1. je krijgt ong. de helft van het bedrag uitbetaald
2. je betaald er ook nog inkomsten belasting over
3. als het een beetje tegenzit krijg je minder zorgtoeslag en/of val je net buiten de huursubsidie.

Bij uitbetaling blijft over van de 900,-- ongeveer 300 euro!

en ja, misschien word je wel 100

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2014 om 15:55

Hmmm

Wat ik ervan heb begrepen is dat ik 60% ontvang, de rest wordt al ingehouden. Ik heb verder geen inkomen, subsidies of toeslagen krijgen wij niet.

Wat bij ons in de familie gebeurde is dat oom al AOW kreeg en tante die een stuk jonger is zoiets kreeg aangeboden. Wat zij ontving moest oom terugbetalen. Het fijne weet ik hier niet van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2014 om 16:21

Nog even ter aanvulling

Het duurt voor mij nog 30 jaar voor ik met pensioen mag.

In de meeste gevallen zeer ongunstig.

Nog even iets om over na te denken.

Ben je getrouwd? Heb een fiscaal partner? Heb je een gezamenlijk inkomen voor de belasting?
Wordt het als inkomen opgeteld daarbij?