Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pensioen

Ik woon al bijna 20 jaar in het buitenland en heb van het ABP bericht gekregen dat mijn ABP pensioen gekoppeld is aan de AOW leeftijd, in mijn geval 67 jaar. Hanteren alle pensioenfondsen deze regel ? Alvast bedankt.

Elfje65

Elfje65

06-03-2016 om 18:16

Je kunt wel eerder opnemen maar dat gaat ten koste van je pensioen vanaf je 67ste.

Shonagh43

Shonagh43

06-03-2016 om 22:12 Topicstarter

Bedankt

Goed om te weten, dat het wel eerder kan. Hier in Schotland kan je vanaf je 55ste je pensioenpot innen, je betaalt dan wel belasting over het bedrag, maar je kunt er bv een "Lamborghini " van kopen

Shonagh

Ik zou het even navragen bij het ABP, want het zou toch vervelend zijn als je ergens op rekent en het blijkt uiteindelijk toch niet te kunnen.

Ik vond trouwens dit:
https://www.abp.nl/plan-uw-pensioen/welke-pensioenkeuzes-heeft-u/eerder-of-later-stoppen.aspx, waarin ik zo gauw zie dat je het inderdaad vanaf je 60e zou kunnen opnemen. Maar misschien gelden er wel weer aanvullende regels voor mensen in het buitenland, je weet maar nooit.

Groeten,

Temet

Shonagh43

Shonagh43

07-03-2016 om 23:17 Topicstarter

Temet

Dank je wel.

Shonagh

In Nederland kun je geen pensioen als lump sum opnemen, het is altijd in de vorm van een annuiteit. Dus die Lamborghini zul je op andere wijze moeten financieren. Wel hebben veel pensioenfondsen de mogelijkheid om je pensioen eerder in te laten gaan (meestal vanaf 62 of zo). Dat betekent wel dat het bedrag van je maandelijkse uitkering lager is dan als het later opneemt.
Ik denk niet dat er andere regels gelden voor mensen die in het buitenland wonen omdat je dit pensioen in Nederland hebt opgebouwd onder de Nederlandse regels en fiscale voordelen.

Shonagh43

Shonagh43

09-03-2016 om 20:41 Topicstarter

Bedankt Alkes

Die Lamborghini komt dan wel in een ander leven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.