Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fiorucci

Fiorucci

22-12-2015 om 21:21

Pensioen

Mijn man werkt ruim 27 jaar als bedrijfsleider bij een groothandel, valt onder textiel cao. Zijn pensioen wordt sinds dag 1 betaald door het bedrijf. Dat staat niet in zijn arbeidsovereenkomst, maar is bij alle werknemers altijd zo geweest. Sinds anderhalf jaar is er een nieuwe eigenaar, en die is met een nieuwe firma in zee gegaan wat betreft de pensioenen. Een heerschap met vlotte babbel kwam uitleggen hoe geweldig dit wel niet was, maar het komt er op neer dat werknemers dmv een oplopend percentage zelf een deel zullen bekostigen van de premie. Ze moeten hier ook voor tekenen, tot nu weigert mijn man en enkele van zijn collega's. In hoeverre staan zij in hun recht?

bieb63

bieb63

22-12-2015 om 21:53

lastig

Maar i.i.g. was de voormalige regeling wel héél bijzonder: dat wg voor de volledige pensioenpremie opdraait. Niet bepaald een normale gang van zaken (maar wel heel prettig natuurlijk....).
Wbt recht? Ik weet het niet. Het staat blijkbaar nergens (arbeidsovereenkomst) en zeker niet in de CAO! Dus m.i. een zeer coulante werkgever geweest. Ik denk zelf dat je man nu 'pech' heeft (maar wat is pech als je al die jaren die premie niet hebt hoeven te betalen?), maar dat de nieuwe eigenaar daar anders (en wellicht terecht) over denkt.

Fiorucci

Fiorucci

22-12-2015 om 22:02

Bieb

Zeker een coulante regeling. Overigens, bij de vertegenwoordigers wel expliciet vermeld in t contract. Voor ons zou de nieuwe regeling tot mijn mans pensioenleeftijd 9000 euro kosten, dus dat is voor ons veel geld. Het feit dat we tot nu toe boften, zou volgens mij geen reden mogen zijn om dit eenzijdig te wijzigen. Wat ook blijkt uit het feit dat werknemers moeten tekenen hiervoor.

bieb63

bieb63

22-12-2015 om 22:47

Fioruccio

Hoe het wettelijk precies zit weet ik ook niet. Die 9000 euro zegt mij ook niet zoveel ( hoeveel jaar 'moet' hij nog? m.a.w, wat is het maand bedrag?) en ik neem aan niet met twk.. toch?

Elfje65

Elfje65

22-12-2015 om 23:19

Tja

Ik denk dat de nieuwe eigenaar in zijn recht staat. Ook als er niets veranderd zou zijn zou de oude eigenaar dit premie vrije pensioen terug kunnen draaien. Dit is ook in bedrijf van man gebeurd tijdens de CAO-onderhandelingen. Het is niet meer op te brengen door wg. Wees blij dat hij al die jaren geen premie heeft hoeven te betalen. Ik denk dat je weinig keus hebt.

Katniss

Katniss

23-12-2015 om 00:48

Niet eenzijdig

Als ik Google vind ik dat de werkgever dit niet eenzijdig mag wijzigen. Daarom laat hij het personeel ervoor tekenen. Is het nu al het binnendienstpersoneel dat weigert te tekenen? Ik denk dat de kans op een conflict aanwezig is als je blijft weigeren, en dan trek je als werknemer vaak aan het kortste eind.

Katniss

Katniss

23-12-2015 om 00:52

Hoe lang?

Hoe lang moet je man nog premie betalen, hoeveel gaat dit per maand kosten? Misschien is er een compensatie mogelijk of schuiven met belastingvrije vergoedingen, zodat het jullie netto niet zoveel kost. Ik zou het wel bespreken met de vakbond. Die hakken vaker met dat bijltje.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-12-2015 om 08:07

ik denk het niet

Ik ben geen jurist, maar ik denk niet dat het 'zomaar' kan.

In het startbericht en in een aantal reacties zie ik trouwens dingen langskomen die niet relevant zijn. Een 'heerschap met vlotte babbel', maar ook de suggestie dat de regeling héél bijzonder is en je dus jarenlang geluk hebt gehad: het is niet relevant.

De kernvraag is volgens mij een juridische: mag de werkgever eenzijdig een arbeidsvoorwaarde wijzigen? En is het daarbij van belang dat deze regeling niet in het arbeidscontract beschreven staat?

Misschien even bellen met je rechtsbijstandsverzekering? Of naar een juridisch loket? Of is hij lid van een vakbond? Is er trouwens een ondernemingsraad? Wat vindt die ervan?

Zoals ik al schreef, volgens mij kan het niet zomaar. Wat de gevolgen van weigering zijn, weet ik niet. Het kan niet zomaar leiden tot ontslag, daar is veel meer voor nodig. Dat de regeling niet in het contract staat, is volgens mij geen punt. De regeling is overduidelijk en jaren in de praktijk gebracht.

Nog even een reactie op Bieb: ik heb bij meerdere werkgevers een premievrij pensioen gehad. Zo uitzonderlijk lijkt het mij niet. Maar goed, het doet er ook niet toe. He maakt deel uit van een totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden.

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2015 om 08:41

Katniss

Mijn man is 50, hij heeft dus nog 17 jaar te gaan, en dat komt totaal op 9000 euro premie. Wij zien het toch als een loonsverlaging. En inderdaad, het feit dat hij moet tekenen, laat toch zien dat de werkgever dit niet zonder toestemming kan wijzigen. De zaak loopt verder als een tierelier, dus het is ook niet zo dat men zo kosten moet besparen.

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2015 om 08:46

Ijsvogeltje

Nee, niet relevant, het heerschap met vlotte babbel, wel storend dat een werkgever je zo probeert te verleiden tot iets wat in je nadeel is. En passant werd ook nog gemeld dat de hiatenverzekering wel kon vervallen, die betaald mijn man zelf. Want dat compenseerde mooi de extra pensioenpremie...maar hij betaalt al jaren premie voor die hiatenverzekering en wil die ook behouden. In plaats van duidelijk alle info op papier te krijgen krijg je een flitsende presentatie...en er werken daar ook mensen die toch net wat minder thuis zijn in de materie en zich toch lieten overrompelen.

Noet

Noet

23-12-2015 om 09:02

vakbond

wat zegt de vakbondsjurist hierover? Die kan ook een brief voor je opstellen indien nodig.

bieb63

bieb63

23-12-2015 om 09:57

Toch

denk ik dat het wél kan. Als het niet een arbeidsvoorwaarde (op papier) of een cao-regeling is, dan denk ik dat het echt wel mag (eenzijdig). Heb dat vaker gehad. Zoals bijvoorbeeld bij een bedrijf waar alle medewerkers een telefoonabo kregen (ook diegenen die dat niet voor het werk nodig hadden). Nieuwe baas vond dat onzin en is daarmee gestopt (wel pas een paar maanden later, zodat iedereen op zoek kon naar een eigen abo). Is misschien iets anders, maar komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Katniss

Katniss

23-12-2015 om 10:20

Bieb

Nee het mag dus niet eenzijdig. Daarom laat hij ervoor tekenen. Ik denk dat je alleen een kans maakt als iedereen weigert en volhoudt.
Bij ons is laatst iets gewijzigd mbt het vervoer. Voorheen hadden mensen een abonnement, nu een OV kaart waarmee per reis wordt afgerekend. Die kan dus itt het abo niet meer in het weekend privé gebruikt worden, wat een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden is (hoewel dat nergens in een contract stond). Ter compensatie hebben de medewerkers die daardoor geraakt werden, na inmenging van de bonden, het riante bedrag van 50 euro gekregen ter compensatie.

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2015 om 13:16

Opgelost

Tijdens de kerstborrel heeft de eigenaar bekend gemaakt de eigen bijdrage te schrappen omdat een deel van het personeel niet sccord ging. Hij begreep weliswaar niet waarom die weerstand er was....tja, misschien omdat het veel geld scheelt.....

bieb63

bieb63

23-12-2015 om 15:14

Ik denk dat je gelijk hebt

Dit vond ik op de site van de FNV:

Verworven rechten

Wat is een verworven recht?

Als je als werknemer gedurende langere tijd een bepaald recht hebt gehad ten op zichten van je werkgever (bijvoorbeeld een vaste roostervrije dag of privégebruik van de bedrijfsauto), kan sprake zijn van een ‘verworven recht’. Doordat je ervan uit mocht gaan dat het een blijvend recht was, is het recht als het ware onderdeel geworden van je arbeidsovereenkomst. De werkgever kan hier niet zomaar van afwijken, ook al staat het recht nergens uitdrukkelijk op papier.

Wanneer is sprake van een verworven recht?

Dit is erg moeilijk te zeggen omdat een duidelijke definitie van een ‘verworven recht’ niet is te vinden in de rechtspraak of literatuur. Ook over de vraag na hoeveel tijd of hoeveel keer (bijv. bij een periodieke bonus) sprake is van een verworven recht bestaat veel discussie. Geen sprake van een verworven recht is er als de werkgever vooraf duidelijk heeft aangegeven dat het om een tijdelijk recht zou gaan (bijv. een tijdelijke contracturenvermindering om stage te lopen).

Wat te doen als de werkgever een recht wil afnemen?

Laat je als werknemer niet weerhouden door de onduidelijkheid in de rechtspraak en literatuur maar doe een beroep op het verworven recht, zodra je werkgever tegen je wens afwijkt van een recht/mogelijkheid die je langere tijd of meerdere keren hebt gehad. Neem vervolgens contact op met een jurist (bijvoorbeeld van de vakbond) om advies in te winnen.

Katniss

Katniss

23-12-2015 om 20:03

Apart

Dus het is nu van de baan, zonder alternatieve bezuinigingsmaatregel? Apart. Hopelijk blijft het dan hierbij.

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2015 om 21:57

Katniss

Inderdaad, leuk geprobeerd..

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2015 om 21:58

Bieb

Dankje voor de info, dat vermoeden hadden we al.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.