Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ff andere nick

ff andere nick

01-07-2016 om 15:47

payroll, ontslag en wat nu?

hoe zit het als je via payroll in dienst gekomen bent en de inlenende werkgever van mening is dat je niet voldoende functioneert en dit per brief mededeelt? Het gaat niet over mij, heb al jaren dezelfde werkgever, maar om een vriend van ons.

Ik wil best advies geven maar heb er totaal geen verstand van. Wel heb ik het een en ander opgezocht op internet maar sommige dingen zijn me ook niet helemaal duidelijk dus vandaar mijn vraag.

Er staat op den duur:
Als een opdrachtgever een overeenkomst opzegt omdat hij meent dat de werknemer onvoldoende functioneert, zal er alleen dan aan de payrollwerkgever toestemming voor opzegging van de arbeidsverhouding kan worden verleend als aan de voorwaarden van een ontslag wegens onvoldoende functioneren bij (en door) de opdrachtgever is voldaan. De aanvraag zal dus worden beoordeeld op gelijke wijze als wanneer de inlenende werkgever voor de eigen werknemer een ontslagvergunning zou vragen.

Het laatste deel is me wel duidelijk maar het eerste stuk niet helemaal. De betreffende werknemer, onze vriend P, had een ontslagbrief gekregen per post, niet aangetekend, met de mededeling dat de payrollovereenkomst beëindigd zou worden, de dag erna moest hij nog aan het werk en daarna zijn spullen inleveren. Wat de exacte reden van het ontslag was, was P niet duidelijk. De man was ontsteld natuurlijk en wist niet wat te doen. Deze week is dan aan het licht gekomen (door de payrollorganisatie) wat de eigenlijke reden van het ontslag was: niet voldoende functioneren en geen goede communicatie. Locatie zou te stressvol zijn en P was niet handig met de machines waarmee hij moest werken. Wel wat vreemd want P is wel handig en hij had jaren geleden wel eens voor het bedrijf gewerkt maar was niet in dienst, hij werd ingeleend en ze waren tevreden over hem. Daardoor kon P kort geleden wel in dienst komen maar eerst via de payroll.

De vraag van P is nu hoe hij moet handelen, het ontslag is waarschijnlijk niet via UWV gegaan maar hij moet wel een uitkering krijgen omdat hij weer zonder werk zit. Moet hij een bezwaar indienen tegen zijn ontslag? En welke punten zijn er nog meer?

ff andere nick

ff andere nick

01-07-2016 om 20:48

aanvulling

het was de bedoeling dat P een dag scholing zou volgen ivm veiligheid bij het omgaan met de machine, samen met andere medewerkers. P had zich hiervoor al aangemeld. P zegt ook dat hij (te) weinig instructies gekregen heeft maar dat is lastig na te gaan uiteraard. P geeft wel toe dat de communicatie niet soepel verliep. Maar in de andere punten kan hij zich niet vinden.

Taruh

Taruh

01-07-2016 om 21:43

vakbond?

Typisch zo'n ding waar een vakbond je bij kan ondersteunen.
Heeft ie daar al contact mee opgenomen?

ff andere nick

ff andere nick

02-07-2016 om 16:14

vakbond

weet er ook niet goed raad mee blijkbaar, wat ons wat bevreemd. Feit is wel dat er genoeg vacatures zijn bij die werkgever (dat zei de payrollman ook tegen P), vacatures die ook geschikt zouden zijn voor P. Een aantal mensen binnen het bedrijf willen P wel die kans geven maar helaas niet iedereen (degenen die het meest te zeggen hebben binnen het bedrijf). Hij heeft dus al eerder voor die werkgever gewerkt maar dan ingeleend. En toen presteerde hij blijkbaar goed genoeg om onlangs een contract aangeboden te krijgen.
Ons lijkt het verstandig dat P toch een bezwaarschrift indient maar P is wat bang dat het op den duur zo'n langdurige geschiedenis zal worden waar de rechtbank aan te pas komt, hij is intussen wel druk op zoek naar een andere baan.

ff andere nick

ff andere nick

03-07-2016 om 20:13

nog tips?

zijn er nog tips die we mee kunnen geven aan P? De genoemde website is bekeken maar daar stond niet de gezochte informatie op.

Hanny

Hanny

07-07-2016 om 16:43

Contracttype?

Dit is ook afhankelijk van het contracttype van P. Bij payroll zie je vaak dat er flexibele contracten worden gebruikt, in dat geval is ontslag vaak erg makkelijk mogelijk.

Ook bij vastere aanstellingen is ontslag mogelijk, maar wel moeilijker, zie ook: http://www.propayroll.nl/blog/wijziging-ontslagrecht-payrollwerknemers-zorgt-voor-misverstanden/

Indien P in het bezit is van een contract met bepaalde tijd, is het niet zomaar mogelijk om hem te ontslaan, zonder dat hij/zij een redelijke periode heeft gekregen waarin hij/zij zich kon verbeteren. Dus ik zou het zeker aanvechten / vakbond er bij betrekken. Google ook eens op 'dossiervorming ontslag'.

ff andere nick

ff andere nick

08-07-2016 om 21:05

papieren zijn doorgestuurd

P heeft alle papieren, contracten doorgestuurd naar de vakbond maar blijkbaar is het wel "volgens de regels" gegaan en kunnen ze er niks mee. Mij lijkt dat het inderdaad niet makkelijk is maar misschien spelen er nog dingen mee die wij niet weten? P heeft waarschijnlijk vanaf volgende week ander werk dus laat het er verder maar bij zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.