Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Roosje

Roosje

07-02-2014 om 20:19

pauzetijden

Mijn man werkt bij een bedrijf en heeft een arbeidscontract van 40 uur. In het bedrijf geldt de regel dat men per dag 9 uur aanwezig moet zijn. In die 9 uur zit een verplichte pauze van een uur. Nu is er (natuurlijk) niemand die echt een uur pauze neemt. Het bedrijf ligt op een industrieterrein, dus gewandeld wordt er niet. Er wordt gewoon gegeten, gekletst e.d. en na zo'n half uur gaat men weer aan het werk. Met als gevolg dat iedereen dus een half uur gratis werkt, want toch een half uur eerder weggaan, mag niet.
Ik word hier best pissig van, want dat is toch 2,5 uur per week. Het gaat me niet eens om het niet doorbetaald worden, maar wel om net een half uurtje eerder thuis te zijn. Mag dit zomaar, dat zou ik graag willen weten.


ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-02-2014 om 20:27

natuurijk mag dat

Er is een uur pauze, en mensen gaan zelf na een half uur weer aan het werk. Waarom ben je nu pissig? Moet de baas de mensen soms verbieden binnen een uur aan het werk te gaan? Als ze dat uur pauze willen, dan moeten ze het uur gewoon nemen.

amk

amk

07-02-2014 om 20:35

waarom

niet wandelen op een industrieterrein? Dat kan kan prima.
En het op het werk aankaarten via de or of kaderleden van de vakbond.

Jesse_1

Jesse_1

07-02-2014 om 20:42

Of extra pauzes?

Waarom is die uur pauze er? Omdat de baas wil dat de tent van 8.00 tot 17.00 bezet is of zo? Moet er in dat uur wel telefoon opgenomen worden, of zijn ze echt 'vrij?
Niet dat dat ter zake doet hoor . Waar ik eerder werkte waren de werktijden ook van 8.00-17.00, maar dan had je 2x een kwartier koffiepauze en een half uur lunchpauze.
Tja, als mensen uit zichzelf na een half uur weer aan het werk gaan, dan ligt het toch aan de mensen zelf.

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 21:21

Maar

Is dat uur de enige pauze? Het is toch normaal dat je op een lange dag een half uur hebt en twee keer een kwartier? Waarom mogen ze niet na een half uur al weer aan het werk en een half uur eerder weg? Of de ene helft die op tijd begint en een half uur eerder weg gaat en de andere helft die een half uur later komt en op de gewone tijd weggaat als het bedrijf bezet moet zijn?

Suze

Suze

07-02-2014 om 22:16

Iets voor Temet

Misschien dat Temet dit weet. Klinkt wat onredelijk van bedrijf, tenzij ze echt valide reden hebben om die aanwezigheid en lange pauze te verlangen. Bij kantoorwerk klinkt het raar.

Maar uiteindelijk is natuurlijk van belang of de wet hier wat over zegt en zo ja wat. Temet?

Suze

Suze

07-02-2014 om 22:32

Contract, CAO en wet

Roosje, ik heb even gegoogled, en zag wel dat je als je meer dan 5,5 uur recht hebt op minimaal 5,5 uur. Ik zag zo snel niets over een maximum.

Laat je man zijn arbeidscontract en CAO checken, daar kan wat in staan over rusttijden.

Werkt hij dan trouwens 4,5 dag per week?

Ely

Ely

07-02-2014 om 23:51

Vraag aan Suze en reactie

@suze: ik begrijp je eerste zin niet, wat wil je nou met 5,5uur? En hoe kom jij op 4,5 dag?

On topic; hebben ze verder geen enkele koffiepauzes oid? Werken ze aan 1 stuk vier uur lang, dan half uur pauze en dan weer vier uur zonder pauze?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2014 om 00:55

Net zoiets

Ik heb vandaag voor het laatst bij een tijdelijke werkgever gewerkt en daar hadden we ook een keer per dag 3 kwartier pauze. Veel collega's gingen een rondje om na gegeten te hebben.
Andere pauzes waren er niet. Dat vond ik eerst ook wel apart, maar om eerlijk te zijn miste ik andere pauzes niet.

Op zich vind ik een uur ook wel lang. Ik merkte dat ik met 3 kwartier eigenlijk al tijd over hield. Met een uur zou ik denk ik een boek meegenomen hebben. Even lekker lezen. En ik vermaak me ook prima met mijn telefoon. Faebook, OO, spelletjes...

Suze

Suze

08-02-2014 om 09:04

5,5 uur

Sorry, de zin liep niet. Moet zijn: als je meer dan 5,5 uur achter elkaar werkt, dan heb je recht op min. half uur pauze.

En 4,5 dag: ze moeten 9 uur op een dag werken. Dan heb je na 4 dagen 36 uur, dus nog 4 uur over om 40 uur per week te werken. Dat is dan vermoedelijk in de vorm van een halve dag, of de ene week 1 dag en de andere week vrij.

Suze

Suze

08-02-2014 om 09:06

pauze

Grappig dat sommigen zich afvragen of ze geen andere pauzes hebben. Ik doe bureauwerk en heb helemaal geen vaste pauzes. Ik neem meestal wel een lunchpauze, tenzij ik echt te druk ben. De duur kan ik variëren. Pas mijn eindtijd aan de duur van mijn pauze aan. Ik heb geen andere pauze maat kan de hele dag door koffie en thee drinken tijdens mijn werk.

Dalarna

Dalarna

08-02-2014 om 09:35

Suze

Ik doe vooral lichamelijk werk, eigenlijk loop ik 8 uur op een dag. Na 2 uur moet ik echt even zitten en zou het geen 4 uur kunnen volhouden.

Verder moeten die mensen 9 uur per dag aanwezig zijn waarvan ze dus 1 uur pauze hebben. Dat is dus gewoon 5 x 8 = 40 uur per week werken waarbij ze vrijwillig dus 8,5 uur werken op een dag. Waar jij die halve dag vandaan haalt is mij een raadsel.

Annet

Annet

08-02-2014 om 09:47

Hier ook een half uur pauze bij kantoorwerk

Dat halve uur is voor eigen rekening.

Vroeger heb ik in een winkel gewerkt. Daar kreeg je tussendoor ook twee keer een kwartier pauze, ook voor eigen rekening.
Pauzes van 10 minuten zouden toen voor rekening van werkgever zijn. Ik weet niet of dat nu nog geldt.

Hanne.

Hanne.

08-02-2014 om 10:19

9 uur(suze)

9 uur aanwezig waarvan 8 uur werk en 1 uur vrije (pauze) tijd. Dus je werkt maar 8 uur per dag...

Roosje

Roosje

08-02-2014 om 11:08

even ter aanvulling

Ze hebben 's ochtends en 's middags ook nog een kwartier betaald. De lunchpauze is onbetaald. Het klopt dat je na 5,5 minstens een half uur moet krijgen. Maar ik vind het dus vreemd dat ze een uur verplichten. De meesten zijn toch echt liever een half uur eerder thuis dan dat ze dat uur uitzitten. Het klopt dat men dan weer vrijwillig aan het werk gaat, maar uit je neus zitten eten is ook zo wat.

Jaina

Jaina

08-02-2014 om 11:14

Werktijden

De werknemers vinden een uur pauze misschien te lang maar zolang de werkgever zich aan de wettelijke bepalingen houdt met betrekking tot die 5,5 uur lijkt me niet dat deze constructie onwettelijk is. Dit zijn nu eenmaal de werktijden. Take it or leave it. Je kans als werknemer altijd een boek meenemen om de rest van de pauze te overbruggen. Of je werkt dus wat langer door. In veel banen is onbetaald overwerk redelijk normaal verder.

Hanne.

Hanne.

08-02-2014 om 11:26

geven en nemen

Het is denk ik een kwestie van geven en nemen. Mijn partner heeft een half uur lunchpauze (onbetaald). Maar de 2 kwartiertjes koffiepgelunchtzijn daar ook onbetaald. Per saldo dus vergelijkbaar.

ik heb geen vaste pauzes maar wel alles onbetaald. Om 8 uur te werken ben ik dus ook minimaal 8.5 uur aanwezig. En dan heb ik alleen geluncht.

Wettelijk kan dit volgens mij. Dat werknemers liever korter lunchen zou kunnen. Maar ik geloof ook dat als je de pauze tot 30 min inkort er mensen zijn die maar 15 min nodig hebben om te lunchen.

mona

mona

08-02-2014 om 12:34

verplicht?

Is dat tegenwoordig niet verplicht? Ik weet dat mijn vriendin, die bij de politie werkt, daar toen ook van baalde (toen het net via de arbowet was ingevoerd) echter als je bij de politie werkt, kan je je niet een uur terugtrekken onder het mom 'ik heb pauze' dus dat hield voor hun in dat ze gewoon een 9 urige werkdag kregen en maar moesten hopen ergens even wat pauze tussendoor te kunnen nemen.
Voor die tijd namen ze ook nooit pauze maar aten iets op een rustig momentje en als het druk was, dan dus niet.

Wat betreft je mans werk, hebben ze het wel eens aangekaart? Anders kan je man de pauze nog in tweeën splitsen. Het ene half uur van 12.30 tot 13.00 uur en het andere half uur op het einde van zijn werkdag )

mona

mona

08-02-2014 om 12:38

hier een linkje

Hier een linkje van iemand die dezelfde vraag stelt: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/carriere-werk/werkgever-verplichten-uur-onbetaalde-pauze.207792

Voor zover ik het goed begrepen heb is een half uur op een 8 urige werkdag verplicht, maar een uur niet.

amk

amk

08-02-2014 om 12:38

tjonge

in mijn omgeving is er werkelijk niemand die naar de klok kijkt om weg te mogen. Werk af is een belangrijker leidraad en eigenlijk is het nooit af, in ruil daarvoor kunnen we dan wel weer zelf bepalen of we pauze nemen of dat we een keer eerder weggaan of later binnen komen, maar een werkdag van half 9 tot half 6 is eerder de standaard en dan met een broodje aan het buro. Kantoortijden zijn van 7 tot 7. Maar elke dag een lange lunchpauze of vroeg weg of laat binnen wordt je echt wel aangerekend tenzij zo vastgelegd. Een halve dag is een halve dag dus ik wordt echt wel naar huis gestuurd door mijn manager als ik teveel uren maak.

Het hangt natuurlijk sterk van het type werk af, maar een gedrag (precies de uren tellen) zoals in het openings bericht hierboven beschreven wordt hier gezien als de kantjes er van aflopen.

Hanne.

Hanne.

08-02-2014 om 12:55

ongezond

Standaard een broodje aan je bureau eten lijkt me dan ook weer niet zo gezond. En fexibiliteit is leuk maar niet overal goed toepasbaar. De supermarkt gaat om 8 uur open. Dan moeten de werknemers er wel zijn.

Een bedrijf waar overwerken de standaard is (half 9 - half 6 zonder pauze = 9 uur per dag) heb ik mijn twijfels bij. Blijkbaar proberen ze daar te veel werk met te weinig mensen te doen. Er is een verschil tussen uren tellen ( ik heb een half uur extra gewerkt dus dat moet gecompenseerd worden) en structureel liefdadigheidswerk doen....

Dalarna

Dalarna

08-02-2014 om 13:36

Maar

Hebben ze ooit gevraagd of de pauze korter kon en denken ze niet dat door juist steeds gratis te gaan werken de werkgever NOOIT zou gaan toestaan dat ze naar een half uur pauze gaan? Beetje dom eigenlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2014 om 01:28

AMK

Het hangt heel erg van het soort werk af of je bijna vergeet dat er ook nog zoiets als pauze is of dat je de wijzers wel vooruit wilt kijken omdat de pauze maar niet snel genoeg kan beginnen. Blijkbaar kost het jou geen moeite om je werk te doen en hap slik een snee brood weg te werken. Dat zie ik als positief teken voor het werk wat je doet. Als ik werk leuk om te doen vind, moeten ze mij ook bijna de kantine in duwen. Maar ik heb ook werk gedaan wat ik helemaal niet leuk vond en dan werk je echt van pauze naar pauze en doe je gelijk de computer uit als de eindtijd daar is.
Maar los van leuk of geen leuk werk, vind ik dat je de tijd moet krijgen om even rustig te eten. Dat is wel zo gezond. Over de lengte van die pauze valt te discussiëren.

amk

amk

09-02-2014 om 06:45

kaaskopje

daar eindig ik precies mee!

Maar ook bij eentonig werk zal sterk letten op de tijd als snel als de kantjes er aflopen worden gezien, niet alleen door het management maar vooral door directe collega's.

Ik heb ook niet geschreven dat wij geen pauzes nemen maar we vullen ze op en andere manier in. Zeker geen vaste tijdstippen. Hoewel dat op het lab al weer wat meer is. Maar ook daar, zelfs in de spoelkeuken (ja ervaring ook gedaan) is klokstaren een niet gewaardeerde eigenschap.

Ik heb nu heel ander werk dan dat ik in de loop der tijd gehad heb, en nergens werd klokstaren gewaardeerd. Ook niet bij het echte lopende band werk waar je dus pas kon stoppen als de band leterlijk stil stond.

Dalarna

Dalarna

09-02-2014 om 19:07

klokstaren?

Ik neem aan dat er bij een lopende band weinig klok te staren valt in de zin van bijna aftellen tot het tijd is maar verder vind ik wat je zegt een beetje vergezocht. Men houdt er niet van als je te vroeg gaat en te laat opstaat maar bij mijn huidige werk kunnen ze tot op de seconde bij houden hoe lang je niets doet dus het maakt ze niet uit of je een minuut eerder gaat en eerder komt of een minuut later gaat en later komt. Als jij de hele tijd naar de klok kijkt en op de seconde stopt met je werk is er niets aan de hand als je productie maar voldoende is.

Wat ís klokstaren nu eigenlijk?

Jesse_1

Jesse_1

09-02-2014 om 19:17

Suze

"Grappig dat sommigen zich afvragen of ze geen andere pauzes hebben."
De vraag komt juist uit de vraag. Als ze een vaste, verplichte, onbetaalde lunchpauze van een uur hebben, is het toch juist interessant om te weten of ze daarnaast nog al dan niet verplichte (on)betaalde pauzes hebben?

Katniss

Katniss

09-02-2014 om 19:20

Aan de lopende band

Ik heb drie dagen aan een lopende band gewerkt. Toen werd ik ontslagen omdat ik het niet onder de knie kreeg en te lastig was Het was echt verschrikkelijk. Op gezette tijden ging er een bel, en dan stonden alle machines stil. Vervolgens gingen al die vrouwen naar het pauzehok, waar 1 koffie-automaat stond. Het stond er blauw van de rook en wie daar niet tegen kon moest maar naar buiten gaan. Tegen de tijd dat je aan de beurt was bij de koffie-automaat, ging er weer een bel als teken dat de machines na 2 minuten weer aan gingen. Dan had je nog net tijd om je mutsje en handschoenen weer aan te trekken, en moest je na die 2 minuten weer op je plek staan. Later komen of eerder weg gaan was gewoon niet mogelijk, en tussendoor naar de wc mocht alleen bij hoge uitzondering. Dan werd je wel uitgescholden voor een lelijk vrouwonvriendelijk woord. Dat was allemaal begin jaren '90, dus ik ben benieuwd of iets als arbo-wetgeving inmiddels is doorgedrongen bij dat bedrijf.

Jesse_1

Jesse_1

09-02-2014 om 19:22

Roosje

Maar wat is nu de reden van het uur pauze? Is de aanwezigheid van de werknemers op een betaald tijdstip belangrijk?

Ooit heb ik bij een winkel gewerkt, en daar is het logisch dat iedereen een uur lunchpauze heeft, omdat de winkel open is van 9.00-18.00. Er was ook een aantal mensen dat dan even naar huis ging.

Katniss

Katniss

09-02-2014 om 19:26

Winkel

Toen ik bij AH werkte (dat is helemaal lang geleden) hadden we inderdaad ook een uur pauze. Toen was het idd om 18.00 uur sluitingstijd en had je roosters van 7 tot 16, 8 tot 17 of 9 tot 18 uur. De meeste mensen wilden het liefst die vroege dienst (zelfs ik als avondmens) omdat je dan 's avonds niet schoon hoefde te maken, minstens een half uur in eigen tijd.

Katniss

Katniss

09-02-2014 om 19:28

En nu

In mijn huidige baan mag ik pauze nemen wanneer ik wil. Soms ga ik een half uur lunchen, soms helemaal niet, en koffie drink ik meestal achter mijn bureau of bij een collega aan het bureau. Laatst heb ik zelfs een 'informeel koffie-halfuurtje' georganiseerd omdat ik vond dat het team elkaar te weinig ziet met dat nieuwe werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2014 om 12:06

Leuk en geen leuk werk

Ik weet wel dat het heel erg uitmaakt of je je werk leuk vindt of niet. Als ik mijn werk leuk vind, moeten ze mij echt naar de kantine roepen. Als ik mijn werk niet leuk vind, ben ik een klokstaarder. Ik vind dat eigenlijk wel menselijk van mezelf Maar het maakt natuurlijk ook uit of je met mensen werkt of alleen met papier of gereedschap wat best even aan de kant gelegd kan worden. Als je verpleegkundige bent, ga je er niet middenin een verzorgingssessie vandoor met de jolige opmerking: pauze! Of als je telefonisch werk doet, zoals ik... 'sorry, maar kunt u over een uur terugbellen?' Je weet vantevoren dat je dan niet een mentaliteit moet hebben die daar mee botst. Maar als je gewoon je computer op pauze kunt zetten oid, dan is het een ander verhaal. Dan kun je gewoon strak op tijd met pauze gaan. Ik heb inmiddels gemerkt dat lange pauzes niet echt aan mij besteed zijn, tenzij de pauze echt heel gezellig is, maar anders heb ik de neiging om gewoon maar weer verder te gaan met mijn werk voor de pauze om is. Bij mijn laatste baan was het soms ook een kwestie van zelfbescherming om gewoon maar voor de lengte van de pauze weg te blijven. Het was dan zo druk, dat je meteen weer vol aan de bak moest zodra je ging zitten, maar juist dan moet je wel je rust even nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.