Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Victoria

Victoria

21-07-2016 om 00:13

Paspoort

Hallo,

De situatie de volgende­ zijn.
Mijn kind heeft een ­dubbele nationaliteit­.
In februari 2016 werd het tweede paspoort ( niet Nederlandse)­ ontvoerd burger van Nederland, de vader van het kind.
In april 2016 werd besloten door de recht­bank om het paspoort ­terug te keren, maar ­het paspoort categorisch weigeren om terug­ te keren, om duidelijk te maken dat hij nooit zou terugkeren h­et.
In mei 2016 mijn advocaat een klacht in b­ij de Orde van Advocaten werd geschreven. Ze beloofden de zaak, maar tot nu toe niet­s is besloten. Dat is­ mijn kind een burger­van een andere land en in februari 2016 h­et paspoort ontbreekt­.
Ik ben erg bezorgd o­v­er het behoud van e­en­ tweede paspoort v­a­n kind dat mijn kind ook kan mijn familie zien.
Ik zou wil graag een­ lverwijzing naar een­ wet of een ander ju­rid­isch document waarin staat hoeveel paspoort van de burger van een land kan worden gehouden een burger van­een ander l­and te vinden en ook­graag advice.
Sorry voor de taal fouten.

Alvast bedankt. ­
Met vriendelijke groet,
Victoria Ivanova. ­

Internationaal recht

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/inhoud/dubbele-nationaliteit

https://www.ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst/Paginas/uitzonderingenafstand.aspx

Uitzonderingen waardoor je wel een oorspronkelijke nationaliteit behoudt.

Ik heb wel gehoord dat het in sommige landen vrij gemakkelijk is om met een geboorte acte van de ouder, dan wel het paspoort van de ouder, in het herkomstland voor kinderen een paspoort aan te vragen, ook al is dat in Nederland afgeschaft.
Overigens kun je met een Nederlands paspoort, ik neem aan dat de kinderen die wel hebben, voor de meeste landen eenvoudig een visum krijgen.

Hopelijk heb je een advocaat die verstand van zaken heeft, van internationaal recht.

Ik denk dat je je mogelijk ook kunt vervoegen bij fora van landgenoten die mogelijk eenzelfde probleem meemaken.

Blog

https://eelcokeij.com/2015/01/09/kamervragen-dubbele-nationaliteit/
Een Nederlandse expat houdt een blog bij over het debat in Nederland en de veranderende regelgeving rondom de dubbele nationaliteit.
Voor Nederlanders in het buitenland geldt ook dat ze scherp op moeten letten hun Nederlanderschap niet te verliezen en zelfs statenloos te worden.
Mijn kinderen hadden een dubbele nationaliteit. Echter ex heeft bij het verlengen van zijn paspoort zijn oorspronkelijke nationaliteit actief op moeten zeggen om het Nederlandse paspoort te verlengen.
Hij werd door ambtenaren niet op de uitzonderingsregels gewezen en niets in het paspoort zelf of in de berichtgeving daarover wijst daar ook op.
Het staat in de wet en die moet je kennen.
Daarmee hebben mijn kinderen ook hun tweede nationaliteit verloren.
Mij is niet duidelijk of ex dat weer heeft hersteld maar wij kregen toen de tip om dat in het herkomstland zelf gewoon weer recht te trekken.
Ex heeft nogal wat huizen en land in herkomstland en anders kunnen ze dat niet erven.
Naar aanleiding van deze post ga ik dat maar weer eens aan ex vragen.
En ik zoon gewezen op deze consequenties. Zoon is van plan in het buitenland te gaan werken als hij klaar is en dat wordt scherp opletten op de dan geldende regelgeving.

AnneJ

Je houdt toch ook wel eventuele dienstplichtconsequenties in het oog?

En Victoria, het spijt me, AnneJ lijkt je vragen prima te snappen maar eerlijk gezegd begrijp ik niet wat je bedoelt. Gaat het je nu om het behoud van de tweede - niet Nederlandse - nationaliteit? Voor vragen daarover moet je bij de autoriteiten van dat land zijn, daar gaat Nederland niet over.

Groeten,

Temet

Dienstplicht

Zoon heeft geen dienstplichtverplichtingen, want enigste zoon en bovendien christelijk in een islamitisch land. En volgens Nederland geen 2e nationaliteit meer, ik weet niet hoe het verder al dan niet goed gekomen is.
Het is nu ook een zaak tussen henzelf en hun vader.
Het kan nog wel andere consequenties krijgen. Ze zijn ingeschreven in een register in het herkomstland als erfgenamen. Als het zover komt kan dat nog een heel juridisch gedoe worden want in hun familie is het heel gewoon om bij elk overlijden rechtzaken te beginnen, die in het herkomstland gevoerd moeten worden en lang duren.
Ik weet ook niet hoe het zit als je erfgenaam bent zonder de nationaliteit.
Je wordt wel geacht belasting te betalen bij elke verkooptransactie van land of goederen. Afijn, dat wordt nog weleens spannend.
Ex heeft dat al een paar keer moeten doen en is nu ook in rechtzaken verwikkeld waardoor hij nogal eens onverwacht terug moet.

2e paspoort

Ik denk in het geval van Victoria dat het herkomstland op dit moment formeel niets kan doen, want de kinderen zijn hun 2e nationaliteit gewoon kwijt.
Daar is Nederland de fout in gegaan, want een vader kan natuurlijk niet de nationaliteit van de moeder afnemen van de kinderen. Maar dat lijkt hier wel gebeurt te zijn.
Informeel is er vaak meer mogelijk.

AnneJ

Of je kinderen nog de nationaliteit van het herkomstland van hun vader hebben bepaalt Nederland niet, maar de autoriteiten van dat land. Als jouw ex zijn nationaliteit heeft opgegeven - kennelijk kon dat - maar m later weer terugkrijgt en ook erin slaagt dat voor zijn kinderen te regelen dan weten de Nederlandse autoriteiten daar helemaal niks van, totdat iemand ze ervan op de hoogte stelt, alles officieel laat registreren en wat al niet. Maar dat maakt voor de regels in dat andere land geen biet uit. Nederland gaat er niet over.

Verder is een paspoort zoals je weet niet hetzelfde als een nationaliteit, en brengt verlies van het fysieke paspoort ook geen verlies van nationaliteit met zich mee. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat een paspoort wordt ingevorderd omdat betrokkene de betreffende nationaliteit niet meer heeft, maar een 1-op-1 verband is er niet. Ik weet niet wat in de openingsposting nu precies is bedoeld.

Groeten,

Temet

Onduidelijkheden

https://nederlanderblijven.com/2015/03/08/en-toen-was-ik-mijn-nederlanderschap-kwijt/

Zou mooi zijn als Victoria zaken kon verduidelijken. Ik denk niet dat zij Nederlandse is en deze vraag mogelijk met een vertaalmachine heeft gesteld.

De teneur is duidelijk. En voor mij herkenbaar uit vele verhalen van mensen die ik ken of van onszelf.
De overheid doet er alles aan om de dubbele nationaliteit te ontmoedigen en legt de bewijslast bij de burgers als de overheid zelf twijfels heeft of legt de uitzonderingen niet uit.
Ambtenaren schenden hun integriteit door aan te dringen op die ongein die volgens hun eigen ondeskundigheid wel moet kloppen of anders zou moeten kloppen.
En zo komen veel mensen in de problemen, op onrechtmatige gronden.

Vooral als je even niet oplet en bijvoorbeeld niet hebt meegekregen dat je paspoort wel geldig moet blijven als je in het buitenland bent. Verleng je die niet tijdig dan kan men je zelfs beschuldigen de nationaliteit van het andere land te hebben waarbij jij moet aantonen dat je dat 'niet' hebt aangevraagd en niet gekregen. Van die overheid. Schandelijke praktijken.
Nou ja, laat ik me niet opwinden. In een eerdere link, het weblog, is een nederlander, die 10 jaar Engels gegeven heeft in Turkije, op die manier nagenoeg zijn nationaliteit kwijtgeraakt toen hij zijn, verlopen, Nederlandse paspoort, wilde verlengen.

Dit is een herkenbaar verhaal.
Uit het verhaal begrijp ik dat er bezwaar is gemaakt tegen het verlies van de nationaliteit van deze kinderen, van de moeder, het is op grond van de regelgeving dan ook onrechtmatig, maar dat daar nog geen uitspraak over is, ambtelijke molens malen traag, en het is niet altijd zo dat je ook je recht krijgt.

Het is interessante materie. Aangezet door de dubbele paspoortenkwestie die aangezwengeld is vanwege nieuwe Nederlanders, blijken vooral ook autochtone Nederlanders, met werk en gezinsleven in het buitenland, daar veel hinder van te ondervinden.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

21-07-2016 om 21:26

@ Temet

'Of je kinderen nog de nationaliteit van het herkomstland van hun vader hebben bepaalt Nederland niet, maar de autoriteiten van dat land. Als jouw ex zijn nationaliteit heeft opgegeven - kennelijk kon dat - maar m later weer terugkrijgt en ook erin slaagt dat voor zijn kinderen te regelen dan weten de Nederlandse autoriteiten daar helemaal niks van, totdat iemand ze ervan op de hoogte stelt, alles officieel laat registreren en wat al niet. Maar dat maakt voor de regels in dat andere land geen biet uit. Nederland gaat er niet over'

Een tweede nationaliteit (naast de Nederlandse) wordt sinds een aantal jaren niet meer geregistreerd in de Basis Registratie Personen. Als de eerste nationaliteit een buitenlandse is, wordt deze natuurlijk wel geregistreerd.

Dat wist ik niet (en we gaan ot)

Ik krijg beroepshalve regelmatig uittreksels uit de BRP onder ogen en daar staan toch nog best vaak twee nationaliteiten op, volgens mij. Zijn dat dan gewoon de oude gegevens nog?

Dit is trouwens nog leuk in familierechtelijke kwesties. Zoals jij ongetwijfeld weet is voor regels rond afstamming etc van belang om te weten wat de nationaliteit van betrokkenen is. Alle nationaliteiten. Daarvan kan afhangen of Nederlands of buitenlands recht moet worden toegepast. In procedures wordt vziw vaak gekeken naar de informatie uit de BRP. Als die in dit opzicht niet meer volledig is dan zal er ander bewijs van buiten moeten komen om een buitenlandse nationaliteit naast de Nederlandse vast te stellen. Voor wie daar behoefte aan heeft natuurlijk.

Het niet registreren van die tweede nationaliteit zal er vermoedelijk toe leiden dat vaker Nederlands ipv buitenlands recht van toepassing wordt. Nou ja, dat is voor alle betrokken juristen wel zo makkelijk

Groeten,

Temet

en nog iets anders

Ik bedacht me nog het volgende. Bij naturalisatie wordt (tegenwoordig weer) geëist dat je, indien mogelijk, je oorspronkelijke nationaliteit opgeeft. Als je dat doet, maar later die oorspronkelijke nationaliteit weer herkrijgt heb je alsnog die dubbele nationaliteit waar de Nederlandse overheid (tegenwoordig weer) zo moeilijk over doet. Ik bedacht me gisteren ineens dat dat mogelijk een reden voor de Nederlandse overheid zou kunnen vormen om de Nederlandse nationaliteit weer in te trekken. als men erachter komt dat de genaturaliseerde burger de oorspronkelijke nationaliteit toch weer heeft aangevraagd en verkregen. Maar dat kan natuurlijk niet als die tweede nationaliteit überhaupt niet meer wordt geregistreerd.

Groeten,

Temet

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

22-07-2016 om 14:40

Temet

Het is niet meer de bedoeling dat op een uittreksel (naast de NL nationaliteit) meerder nationaliteiten worden vermeld. Iemand kan -op welke manier dan ook- die nationaliteit zijn kwijtgeraakt, en het is daarom niet aan de Nederlandse gemeenten om dit zwart-op-wit op papier te zetten. In mijn gemeente mogen we absoluut geen uittreksels afgeven waarop (behalve NL) meerdere nationaliteiten vermeld staan!

Helaas reikt mijn kennis niet zover dat ik mee kan praten over familierechtelijke kwesties of de gevolgen van naturalisatie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.