Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 13:06

partnerpas

Partnerpas ANWB 'geldklopperij'

W. Schouwenaar uit Uithoorn, ANWB-lid sinds 1970, windt zich op over de nieuwe partnerpas.
Man had net de anwb gebeld voor iets en warempel er gebeurde iets wat ik van de week snelsnel ergens voorbij zag komen en ja hoor gevonden:
Jammer dat hij het niet eerder had gelezen want nu krijg ik opeens een eigen pas terwijl we maar één auto hebben. We kunnen dus nooit op twee verschillende plaatsen tegelijk wegenwachtservice willen. Ik weiger dat volgend jaar ook te betalen. Ze zullen zeggen dat je vijf euro moet betalen voor de pas maar die pas is al onzin omdat ze gewoon, als je je pas niet eens bij je hebt, het kenteken intypen als je met pech komt te staan.

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/23490626/__Partnerpas_ANWB__geldklopperij___.html

"Onlangs durfde de ANWB mij te vragen: Rijdt uw partner in uw auto? Bestel dan voor hem of haar de ANWB Partnerpas. Dan krijgt uw partner dezelfde Wegenwachtservice als u, in uw auto.

Wij zijn al meer dan vijftig jaar in gemeenschap van goederen getrouwd. De gezinsauto is van ons allebei, dus niks 'uw auto'. Dat schiet bij ons in het verkeerde keelgat.

Ik heb er al over geklaagd bij de ANWB. Wij vinden dat geldklopperij, die partnerpas. Krijg je als antwoord dat het lidmaatschap persoonsgebonden is en proberen ze er een positieve draai aan te geven, door op de 'voordelen' van een eigen lidmaatschap te wijzen."

De partnerpas is volgend jaar nog gratis, vanaf 2016 kost hij vijf euro per jaar.

Ook Hans de Jong uit Nieuw-Vennep is er boos over: "Al 43 jaar lang zijn wij lid van de 'koninklijke' ANWB en de Wegenwacht. Tot nu toe hadden mijn vrouw en ik ook recht op wegenwachthulp als slechts één van ons beiden in onze gezamenlijke auto reed. Wij voelen ons - niet bepaald koninklijk - behoorlijk in het pak genaaid!"

Vindt u het logisch dat de ANWB extra geld krijgt voor partners die in dezelfde auto rijden? Of is de reactie van deze lezers terecht? U kunt hieronder meepraten.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 13:26

hmm

Het stukje van mij had bovenaan moeten staan. Dit dus:

Man had net de anwb gebeld voor iets en warempel er gebeurde iets wat ik van de week snelsnel ergens voorbij zag komen en ja hoor gevonden:
Jammer dat hij het niet eerder had gelezen want nu krijg ik opeens een eigen pas terwijl we maar één auto hebben. We kunnen dus nooit op twee verschillende plaatsen tegelijk wegenwachtservice willen. Ik weiger dat volgend jaar ook te betalen. Ze zullen zeggen dat je vijf euro moet betalen voor de pas maar die pas is al onzin omdat ze gewoon, als je je pas niet eens bij je hebt, het kenteken intypen als je met pech komt te staan.

Hanne.

Hanne.

29-12-2014 om 13:35

voorwaarden veranderd

Ze hebben stiekem de voorwaarden veranderd. T/m 2014 stond erin de voorwaarden dat ook partner en inwonende kinderen tot 20 jaar recht op hulp hadden. Dat is nu gewijzigd! Stiekemerds.

Ga eens vragen of ze dat bij het sturen van de factuur ook even melden. Voor ons was dat dé reden om bij de anwb te zitten.

Angela67

Angela67

29-12-2014 om 13:38

liegen?

je hoeft toch niet te zeggen dat je partner ook in de auto rijdt? en daarbij: laat de ANWB maar bewijzen dat het wel zo is .. . ? Enige is dat als de pas op naam van een vrouw staat en je man belt, dat hij moet zeggen dat hij vrouw is
gr Angela

four

four

29-12-2014 om 13:44

alleen voor nieuwe leden

Op dit moment gelden de nieuwe voorwaarden alleen nog voor nieuwe leden of voor leden die hun abonnement opgewaardeerd hebben sinds 30 augustus 2014. Is dat niet het geval dan hebben je partner en kinderen nog gewoon recht op hulp.
http://www.anwb.nl/wegenwacht/service/voorwaarden

(overigens zit daar wel een gemenigheid in, zodra je een partnerpas aanvraagt gelden voor jou de nieuwe minder gunstige voorwaarden).

vlinder72

vlinder72

29-12-2014 om 13:54

Tjonge Four

Dat is echt vals. Je hebt trouwens wel gelijk. Gelukkig heb ik geen pas aaangevraagd. Maar het verbaasd mij niets. Deze zomer een extreem slechte "service" gehad van de ANWB tijdens onze vakantie.

Marie

Marie

29-12-2014 om 13:59

Uitzending Kassa over ANWB

Tijdje terug was er ook een item over de ANWB in Kassa:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/?tx_varakassamedia%5Buid%5D=4805159&cHash=3e9734c2ec210142213bff0c474aa12d

bieb63

bieb63

29-12-2014 om 14:31

ook zo iets meegemaakt bij de ANWB

Man is al jaren lid (wegenwacht incl. internationale-reis-en-krediet-brief Europa). Elk jaar kregen wij dus een acceptgiro. Geen probleem, die betaal je, klaar. De eerlijkheid gebied dat wij het bedrag dat we jaarlijks moesten betalen niet in ons hoofd hadden, ofwel, we gingen ervan uit dat het bedrag op de acceptgiro het bedrag was dat hoorde bij het abonnement.
Enkele jaren geleden kregen we dus weer een acceptgiro voor WW en IRKB. Dus betaald. Kort daarna ontvingen wij de IRKB voor dat jaar mét niet alleen Europa dekking, maar de hele wereld. Wij gebeld, dat dat niet klopte, want we komen nooit buiten Europa, laat staan met de auto. Zij gaven toen aan dat in de brief die aan de acceptgiro gevoegd was, stond dat als je de 'hele wereld' wilde je dit door betaling van de acceptgiro kenbaar maakte, anders moest je het lagere bedrag, genoemd in de brief, handmatig zelf overmaken. Die hele brief hadden wij helemaal niet gelezen, er gewoon vanuit gaande dat dat het normale jaarlijkse abo geld was. Hier uiteraard boos over gebeld dat dit misleiding was. E.e.a. is wel teruggedraaid, maar wel na enig gemorrel van de ANWB. Nare praktijken vind ik dat.

Angela67

Angela67

29-12-2014 om 14:34

truuc mbt eigen woonplaatsservice

Ik wilde graag wegenwachtservice thuis maar alleen "in geval van nood" dus niet standaard in het abonnement.
Dus ik heb gebeld met hun klantenservice.
Oplossing: ik heb een basisabonnement zonder thuisservice en als het nodig is dan bel ik voor een probleem met de auto thuis. Ik krijg dan alsnog een upgrade van het abonnement waarin wél de thuisservice zit (maar ik betaal geen extra kosten) en dat type abonnement krijg ik dan automatisch ook in 2016 als ik niet oppas. Maar als ik wel oppas dan zorg ik ervoor dat ik in november 2015 het abonnement voor 2016 weer terugbreng naar 'basis' en doe voor 2016 dezelfde truuc.
gr Angela

Hortensia

Hortensia

29-12-2014 om 14:44

alternatief?

In mijn autojaren was ik zéér tevreden lid van Route Mobiel. Daar heb ik al tijdens mijn huwelijk voor gekozen omdat je dan per auto verzekerd bent, ongeacht de gebruiker. Altijd geweldig goede service gehad, nooit problemen, ook niet in het buitenland.

En volgens mij zijn er nog wel meer pechservices.

Hortensia

Hortensia

29-12-2014 om 14:45

aanvulling

Route Mobiel heeft standaard woonplaatsservice.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-12-2014 om 15:58

Geen lid

Ik dacht dat de anwb altijd al, officieel, een persoonlijk lidmaatschap was en je pas dus niet door iemand anders gebruikt kan worden. Maar ik weet het niet zeker.

Maargoed, ik heb jaren terug m'n lidmaatschap opgezegd. Ik werd lid toen ik een wat oudere auto kocht en had een week later een kapotte accu, dus meteen gebruikt. Daarna nooit meer. Ik heb het opgezegd toen ik in m'n werkplaats ging wonen, en dus bijna alles op de fiets deed en daarnaast amper nog buiten de woonplaats kwam.

Maargoed, anwb mer woonplaatsservice is ruim €80,-. Lid worden bij pech kost €150,- extra. Dus als je 1,5 jaar geen pech hebt ben je al goedkoper uit. Dan moet ik wel bij zeggen dat ik in geval van een lege accu of een lekke band het zelf wel oplos, zonder de anwb erbij te halen. Vind ik ook wel prettig, want dan hoef ik niet te wachten tot iemand me komt helpen, maar kan ik snel weer verder.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 16:06

tijgeroog

Nee, je pas staat op het kenteken van je auto, er staat wel een naam op maar dat was nooit een probleem. De keer dat ik zonder pas hulp nodig had voerde men gewoon het kenteken in van de auto en klaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2014 om 16:41

Even uit mijn hoofd

Ze hebben de abonnementen 'versimpeld' (volgens hun eigen ideeën daarover dan). Is het daardoor al niet zo dat je onder nieuwe voorwaarden komt te vallen als je door die wijzigingen een opwaardering móet doen? De klacht bij Kassa was volgens mij ook dat veel mensen meer moeten gaan betalen omdat de anwb het aantal mogelijkheden heeft verkleind en je om alle service nog te blijven houden duurder uitkomt.

Wij betalen sinds januari van dit jaar het anwb abonnement van mijn dochter en daar is ook iets bij veranderd, omdat dat 'beter' bij haar zou passen. Dat scheelt in haar geval maar een paar euro, dus daar gaan we maar in mee, maar het is wel een wijziging. Toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2014 om 16:44

Versimpeld

Ik bedoel daarmee dat ze het aantal abonnementen hebben verkleind en het daarmee overzichterlijker gemaakt denken te hebben.

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 16:49

Flink duurder volgens mij

Ik weet niet meer precies wat ik volgend jaar betaalde, maar voor volgend jaar kreeg ik een rekening van 140 euro. Zoveel was het dit jaar zeker niet (ik meen rond de 115). Daarvoor heb ik wel zo ongeveer alles wat je aan dekking kunt nemen, woonplaatsservice, Europaservice, vervangend vervoer overal. Daarnaast heb ik een doorlopende reisverzekering van de ANWB (60 euro p.j.), dus ik ben redelijk tot de tanden toe verzekerd
Bij Route Mobiel betaal je meer naarmate je auto ouder is, dus daar zou ik voor alleen standaard pechhulp al op 88 euro uitkomen.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-12-2014 om 17:31

Duur!

Jeetje Katniss, wat duur! Mijn doorlopende reisverzekering, met heel veel gevaarlijke sporten dekkingen, kost me vanaf komende jaar 28,- per volwassene en €13,- per kind. Daarvoor moet ik dan wel lid zijn van een vereniging, maar dat was ik zonder de verzekering ook wel.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 17:39

tijgeroog

Misschien is het bedrag van katniss ook voor een volwassene en twee kinderen?

Miekemieke

Miekemieke

29-12-2014 om 17:52

Er zijn genoeg andere 'anwb's

Wij hebben jaren geleden de anwb opgezegd omdat je geen lid kon zijn zonder dat dat suffe blad door de bus kwam. Als je pech hebt, en tegenwoordig hebben de meeste auto's niet zomaar ineens pech, dan kun je altijd een route mobiel of zo bellen.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-12-2014 om 17:52

Barvaeux

Zou kunnen, maar ik heb even op de site van de anwb gespiekt voor ik de reactie plaatste en daar kwam ook een bedrag van €66,- per jaar uit. Nou was dat wel met redelijk uitgebreide dekkingen, dus ik weet het natuurlijk niet zeker. Maar katniss klinkt wel alsof ze van uitgebreide dekkingen houdt
Nu we het er toch over hebben, is jouw zoon goed verzekerd bij het mountainbiken? Ook als hij met een helicopter van een berg gehaald moet worden ofzo? Dat is zoiets wat je makkelijk vergeet, maar een hoop geld kan kosten als het nodig is.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

29-12-2014 om 18:01

Wel ANWB, en waarschijnlijk ook vroeg of laat de partnerpas.

Wij gaan wel voor de anwb. Domweg omdat de service die ze kunnen bieden als je in het buitenland bent onovertroffen is. Thuis ook trouwens.

Ik denk trouwens ook dat wij de lidmaatschapskosten er voor de aankomende 10 jaar al uit hebben.
Afgelopen zomer hebben we nog 3 1/2 week rondgetoerd in een camper van/via de ANWB nadat die van ons op de 3e dag panne kreeg, en niet meer te repareren was in het vakantieland.

Kosten voor vervangend vervoer: nul komma nul.
Voor dat bedrag had ik niet 3.5 weken in een huurcamper tijdens hoogseizoen kunnen rondrijden.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 18:57

tijgeroog

Hij doet niet gekker dan dat je normaal met fietsen doet, hij doet dus geen downhilltoestanden ofzo en we wintersporten niet. Met helicopters haal je niet iemand uit een bos denk ik

Angela67

Angela67

29-12-2014 om 19:03

miekemieke

ik heb het tijdschrift al jaren geleden opgezegd, dat kon gewoon zonder lidmaatschap te beëndigen.
gr Angela

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 19:46

Tijdschrift

Dat tijdschrift vind ik juist heel leuk. Handig ook want er staan iedere maand activiteiten in waarbij je korting krijgt met je ANWB-lidmaatschap. Daar maak ik ook regelmatig gebruik van, dus dat kan ik eigenlijk in mindering brengen op mijn premie

Sandra

Sandra

05-01-2015 om 09:45

Voorheen

Moest het kenteken en lidmaatschap op dezelfde naam staan, je moest de pas en kentekenpapieren bij je hebben + je legitimatie en dat had je als inwonend kind recht op hulp zolang je geen 20 was. Nu mag dat ook uitwonend studerend zijn en is die leeftijd opgetrokken naar 25 jaar dus ideaal voor mijn dochter die wel eens in onze auto rijdt.

Voor mezelf vind ik het ook geen probleem, pasje kan zo in mijn portemonnee en je hoeft verder nergens bij na te denken.

Bij de ANWB is het lidmaatschap altijd naamgebonden geweest en niet kenteken
want je bent als persoon lid en niet als auto. Op die nieuwe passen komt wel een kenteken en die passen zijn dus alleen geldig in die auto dus daarom kost hij straks ook maar € 5,= Ik zie het probleem niet zo hoor

Angela, die upgrade kost je dan wel € 50.= extra bovenop de kosten van je uitbreiding

DE IRK bestaat al jaren niet meer dat heet al sinds heel lang Europaservice en deze heeft echt geen werelddekking, tenzij je denkt dat Marokko en Turkije , waar je plus voor nodig hebt , niet onder Europa vallen . Ook dat is niet veranderd , dat was al zo.

Ook wij hebben de contributie er al uit voor de komende 20 jaar geloof ik. Tot 2x toe flinke pech gehad met een nieuwe auto in het buitenland en prima geholpen

vlinder72

vlinder72

05-01-2015 om 10:59

niet waar Sandra

Lees de algemene voorwaarden maar eens. Als je hulp nodg hebt van de ANWB dan zijn inwonende kinderen en partner verzekerd als ze in mijn auto rijden. Je hebt niet een eigen pas nodig.

Als je de nieuwste voorwaarden leest dan heb je ineens wel een eigen pas nodig. Dus geen paetnerpas aanvragen. Dan hou je de oude voorwaarden en hoef je in 2016 er niets extra vor te betalen. Tenminste als je maar een auto hebt waar je beiden gebruik van maakt.

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 11:20

Precies

Vroeger was het geen probleem om als partner hulp te krijgen, nu wordt het WEL een probleem en dat slaat natuurlijk nergens op. Het zou alleen logisch zijn als de auto op twee plaatsen tegelijk getroffen kon worden door pech omdat er meerdere mensen in rijden maar dat kan natuurlijk niet.

Sandra

Sandra

05-01-2015 om 11:26

Oude voorwaarden/ nieuwe voorwaarden

Als je de oude of nieuwe voorwaarden leest dan zie je staan dat voorwaarden per 01 januari kunnen /mogen veranderen end at dit wordt aangekondigd in de Kampioen en dat is wat er is gebeurd dus ieder ANWB lid heeft na 01.01.2015 automatisch de nieuwe voorwaarden zie pagina 4 punt 8 van je eigen link
Nergens staat dat je de oude voorwaarden mag houden. Zou ook best raar zijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.