Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

anno

anno

25-12-2013 om 12:25

partneralimentatie/loon/inkomstenbelasting

Hoi, een paar korte vragen over PA en dergelijke.
Ik ben gescheiden en ga binnenkort een eigen woning betrekken.
Een paar dingen zijn mij nog niet duidelijk en aangezien ik hier totaal niet in thuis ben, zijn de rekensommen voor mij abacadabra.
1. ik krijg vanaf dan partneralimentatie en verdien daarnaast nog bij uit een parttime baan (bruto gezien is mijn PA bijna 3 keer hoger). Bij die baan laat ik de algemene heffingskorting toepassen. Vraag: moet ik die nu beter laten toepassen op de PA-inkomsten of mag dat helemaal niet of moet dat juist omdat dat hoger is?

2. Ik kan nergens vinden hoeveel inkomstenbelasting ik moet betalen over de PA. Ik wil het verschil tussen bruto en netto namelijk opzij zetten zodat ik einde jaar in 1 keer het bedrag voor de belasting op tafel kan leggen en ik ook gewoon weet wat ik te besteden heb.

3. Het verschil netto/bruto van de PA wil ik dus opzij zetten op mijn spaarrekening. Ik betaal vermogensbelasting over mijn spaarrekening. Hoe weet de belasting dat ik over dat stukje (I geen vermogensbelasting hoef te betalen omdat het inkomstenbelasting is? (las van Annemarie van Gaal nl. dat je in Nederland geen belasting betaald over geld dat niet van jou is. Het geld dat ik opzij zet is niet van mij maar voor de belasting en als je kunt aantonen (hoe?) dat het IB over PA is, dan betaal je er geen vermogensbelasting over)

Ik wil hier geen bedragen noemen. Mocht iemand het antwoord wél weten, maar zijn daar bedragen voor nodig, dan mail ik die graag toe of zet ik hier een email neer. Alvast bedankt voor het meedenken.

wizzer

wizzer

25-12-2013 om 12:58

voorlopige aanslag

Je kunt dan het beste gewoon een voorlopige aanslag over 2014 vragen. Meestal doe je dat omdat je geld terugkrijgt, in jouw geval dus omdat je geld moet betalen. Je geeft dan je gewone inkomsten + je partneralimentatie op + eventuele te verwachten aftrekposten over 2014. Wat je moet betalen wordt dan gewoon maandelijks in rekening gebracht. Je hoeft het dan niet zelf te sparen.

Verder moet je rekening houden met de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet. Volgens mij is dat ongeveer 6 % van je alimentatie.

Anno

Anno

25-12-2013 om 13:18

Wizzer

dank je. Van de voorlopige aanslag wist ik idd, maar dacht dat het misschien in mijn voordeel zou zijn ivm rente om het op te sparen.

--Via mijn loon betaal ik de 6% ink.afhankelijke zorgverz.wet (wat een woord!) dat moet dus ook over de PA?
Het probleem met het opgeven op de voorlopige aanslag is dat mijn loon sterkt wisselt en ik kan er geen peil op trekken hoeveel dat jaarlijks is.(flexwerk, kan 50 of minder maar ook 100 of meer uur per maand zijn)

--En hoe zit het met die alg. heffingskorting? Beter naar PA of naar werk?

--Als het kan graag het percentage IB over PA als iemand dat weet Weet ik in elk geval wat ik in maand 1 te besteden heb mocht ik niet maandelijks al gaan betalen.

Katniss

Katniss

25-12-2013 om 13:59

Zelfde percentage

Het tarief IB is hetzelfde percentage als over je normale inkomen uit werk. Als je in het aangifteprogramma de bedragen invult, kom je vanzelf op het juiste bedrag uit. Die 6% komt daar dan nog bovenop. Als het om een groot bedrag gaat lijkt het me idd verstandig om een voorlopige aanslag te vragen. Voor de vermogensrendementsheffing is tegenwoordig alleen de stand op 1 januari van belang, maar als je het geld zou bewaren tot april het volgende jaar (dus moment van aangifte) telt het idd mee voor je heffingsgrondslag. Het is namelijk gewoon van jou tot het moment dat je het nodig hebt om iets (bijv. die belastingaanslag) te betalen.

Katniss

Katniss

25-12-2013 om 14:02

Algemene heffingskorting

De algemene heffingskorting wordt aan het eind, dus bij aangifte, gewoon over je hele te betalen belasting verrekend. In jouw geval laat je er bij je inkomen uit arbeid al rekening mee houden. Het maakt allemaal niet zoveel uit, want uiteindelijk wordt hij toch al meegenomen als je aangifte doet.

Anno

Anno

25-12-2013 om 15:14

oke

dus beiden zeggen jullie dat ik een voorlopige aanslag moet aanvragen en per maand moet gaan betalen. Ga ik regelen.

Ik krijg het brutominimumloon, met daarbij opgeteld vakantietoeslag, kort ziekteverlof enz. Daar gaat maar ongeveer 18% IB vanaf. Ik was benieuwd of ze daar nog verschil tussen maken of alles optellen en dan alsnog over beide inkomsten hetzelfde gaan rekenen?

Bedankt voor de hulp, t is goed dat ik er nu in moet duiken, ik was eén zwart gat wat dit betreft. Langzamerhand valt de boel op de plek

amk

amk

25-12-2013 om 17:30

over het totaal

je betaalt belasting over het totaal, dus ja het wordt bij elkaar opgeteld en dan pas worden de belastingschijven en kortingen er op los gelaten. Anders zou iedereen in zoveel deeltijdbanenegaan werken dat je altijd in de laagste belastingschijf valt.

Voor de belasting is vermogen vermogen en als dat voor een alleenstaande boven de 21000 komt moet je er belasting over betalen. Maakt niet uit dat jij dat dan op papier gereserveerd hebt voor het betalen van je belasting. Houd er ook rekening mee dat de belastingdienst ook rente vraagt over geld dat je hen moet betalen.

Het aanvragen van een voorlopige aanslag is daarom echt het handigste. Als je minder werkt zul je na afloop van het kalenderjaar bij je aangifte geld terug krijgen. Houd er ook rekening mee dat als je te weinig belasting betaald je de kortingen niet volledig kunt benutten en die mogelijk ook terug moet betalen. Je kunt geen korting krijgen over iets dat je niet betaald hebt. Vul het daarom niet te rooskleurig in maar heel reeel.

Wellicht kun je de hulp in schakelen van de vakbond, zij kunnen je helpen bij de belastingaangifte, ook buiten het belastingseizoen.

Anno

Anno

25-12-2013 om 21:30

dank je

Ik heb vanmiddag even het formulier opgezocht bij de site van de belastingen en ga vrijdag nog even bellen. Ik wil idd heel reeel invullen, wil geen dingen verkeerd doen/per ongeluk ontduiken en dan de sigaar zijn.
Mijn belasting ga ik laten invullen, tot 31 dec zijn we fiscaal partners en ivm een eigen huis (waarin hij blijft wonen) werd ons al geadviseerd zeker in het begin de belasting te laten doen.

Hortensia

Hortensia

25-12-2013 om 22:01

Misschien dit eens uitzoeken?

Ik heb een beetje de klok horen luiden maar weet niet goed waar de klepel hangt, maar misschien kun je er toch iets mee.
Een kennis van me is gehandicapt en krijgt PGB-budget. Helaas wordt dat altijd net voor oud en nieuw op haar rekening gestort met het gevolg dat dat ten onrechte als eigen vermogen wordt gezien, en het gaat om een fors bedrag, dus moest ze duizenden euro's huurtoeslag terugbetalen. Grote paniek natuurlijk, want PGB is nooit eigen geld, je krijgt het en betaalt je zorg ermee, en wat je over hebt moet je weer terugstorten.

Dat is enigszins te vergelijken met jou, denk ik: je zet geld apart dat eigenlijk niet van jou is, maar wel dreigt te worden meegeteld, klopt dat?

Mijn kennis hoorde gelukkig dat dat geld dat ten onrechte werd gezien als "teveel geld" kan worden opgevoerd als een schuld, en dan liggen de kaarten opeens heel anders.

Dus ik denk: als jij dat geld dat je apart zet opvoert als schuld, want je moet het immers nog betalen, ontkom je eraan dat het bij je eigen vermogen wordt opgeteld.

Zoiets? Informeer er eens naar!

amk

amk

25-12-2013 om 22:10

hortensia

met pgb is het anders idd, dat gaat in dit geval niet op. Het is nog geen schuld als de belastingdienst nog geen aanslag heeft opgelegd, alleen een reservering in je eigen budget. (wat verstandig is als je weet dat je moet betalen)

Anno

Anno

25-12-2013 om 22:11

Hortensia

Dank je voor je meedenken
http://www.mijngeld.nl/antwoord-van-de-dag/annemarie-van-gaal/kan-ik-de-belasting-over-mijn-maandelijks-ontvangen-alimentatie-ook-maandelijks-betalen
Kijk hier vond ik dat; je kunt het dus wel opzij zetten, zolang je kunt aantonen dat het geld niet van jou is maar voor de belasting.

Maar ik ga doen wat de dames me adviseerden, ik weet liever maandelijks waar ik aan toe ben om een zo reeel mogelijk beeld van mijn inkomsten en uitgaven te krijgen.

amk

amk

25-12-2013 om 22:30

en daar zit de crux

dat aan tonen, dat is niet mogelijk als je niet al een aanslag hebt, want dan heeft de belastingdienst nog geen claim. Omdat er zoveel kortingen zijn heb je best kans dat je nog steeds geld terug krijgt. Ik heb met mijn ruim modale inkomen namelijk ook mijn pa nodig om alle kortingen te kunnen gebruiken. Ik krijg elke maand een paar honderd euro als voorlopige aanslag terug.

Waar ik je nog op wil wijzen is dat als je ex in het huis blijft wonen hij zo snel mogelijk de hypotheek op zijn naam moet zetten en jou door de bank uit de hoofdelijke aansprakelijkheid laten ontslaan. Anders ben jij volledig verantwoordelijk voor de hele hypotheek als hij onverhoeds niet betaald. Dat regel je niet in het convenant want je hebt een contract met de bank.
Leg de termijn die hij daar voor heft wel vast in je convenant met de consequentie dat als hij het niet regelt het huis in de verkoop gaat.

Anno

Anno

25-12-2013 om 22:48

oke

dat is goed te horen. Om wat voor kortingen gaat dat? Ik heb uitgezocht dat ik geen recht heb op toeslagen voor huur en zorg, maar jij bedoelt denk ik andere dingen met die kortingen?

De hypotheek staat sinds oktober op zijn naam, we zijn daarvoor bij de notaris geweest. In aug was de scheiding officieel, ik "logeer" hier eigenlijk tot ik aan de beurt was voor een huis. Daar ga ik volgende maand in. Op dit formulier aanvragen na is alles gelukkig geregeld en in goed overleg, geen vechtscheiding. 2013 Was een vermoeiend jaar, met het besluit om te scheiden, het vinden van een baan, een huis, maar het is gelukt en ik ben er klaar voor om een doorstart te maken.De dag dat ik overga is precies een jaar na de eerste stap.

amk

amk

25-12-2013 om 23:18

toeslag vs korting

Toeslag is idd iets anders als korting. Als je werkt heb je niet alleen de algemene heffingskorting maar ook de arbeidskorting, verder als je kinderen hebt de inkomensafhankelijke combinatie korting en als alleenstaande ouder ook de alleenstaande ouderkorting. Alles natuurlijk onder voorwaarden zoals de leeftijd van de bij jou ingeschreven kinderen. Daarom kan het verstandig zijn bij een co-ouderschap de kinderen op papier te verdelen. Bij mij loopt dat toch op tot zo'n 8500 euro minder te betalen belasting.

Toeslagen zijn ingevoerd omdat mensen die het nodig hebben geen gebruik konden maken van alle voor hun van toepasing zijnde kortingen omdat ze te weinig belasting betaalden. Je kunt geen korting krijgen op iets dat je niet betaald.

Heb jij persoonlijk een bericht ontvangen van de BANK dat je niet langer hoofdelijk aansprakelijk bent voor de hypotheek? Het gaat namelijk nog al eens mis. Ik heb er ook een half jaar achter aan moeten bellen bij de bank voor mijn ex dat briefje kreeg, hij moest nog meetekenen voor mijn huis, dat ook alleen op mijn naam staat. De uitspraak kwam bij ons 2 dagen later en nog een dag later was het ingeschreven bij de gemeente. Controleer dat ook goed want anders blijk je ineens niet officieel gescheiden. Recent gelezen op een alleenstaand ouderforum. Soms vergeet een advocaat dat te regelen.

En dan volgend jaar een frisse start, heerlijk.

Anno

Anno

25-12-2013 om 23:37

amk

Arbeidskorting ga ik morgen even op googlen, dank je.
De volwassen (doch nog studerende en inwonende)kinderen blijven bij ex wonen.

Persoonlijk heb ik geen bericht ontvangen, wel de papieren van de notaris zelf. Ik ga daar vrijdag achteraan en hier even in overleg of ik post over het hoofd heb gezien. Volgens mij is er met name via de email contact geweest met de hypotheekverstrekker. Controlepuntje dus, dank je.

We staan als gescheiden geregistreerd in de gemeente van waar het huwelijk ooit gesloten is. Daarvan heb ik post ontvangen van het advocatenkantoor(wij beiden) dat voor de mediator werkt.

Katniss

Katniss

26-12-2013 om 00:13

Volwassen kinderen

Als je geen minderjarige kinderen meer hebt, krijg je een stuk minder heffingskortingen/toeslagen. Ik denk dat voor jou alleen de algemene heffingskorting en arbeidskorting overblijft, maar die worden als het goed is al door je werkgever toegepast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.