Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sjackie

Sjackie

07-10-2015 om 19:48

Partneralimentatie vervallen?

Hallo,

Ik heb even een vraag namens mijn vriendin.

Op het moment van scheiden verdiende zij 1.550,- bruto en er is toen afgesproken dat de ex 77 euro bruto partner alimentatie getaald.
Mocht zij meer gaan verdienen dan zou het meerdere voor de helft in mindering worden gebracht.
Ze is ruim 1.700 bruto gaan verdienen en hierdoor hoefde de partner geen partneralimentatie te betalen.

Zij zit in het onderwijs en dit was maar voor 1 (school)jaar zo en ze is nu teruggevallen op de 1.550 bruto.
Volgens ons moet de partner nu weer de alimentatie gaan betalen maar hij is hiertoe niet bereid omdat volgens hem deze is vervallen en niet opnieuw in het leven kan worden geroepen.

Hij is toch echter verplicht om dit 12 jaar lang wel te doen en zodra ze weer boven de 1550 zou uitkomen zal dit TIJDELIJK vervallen?

In het convenant staat niet beschreven dat dit dan zou vervallen. Wel als we zouden gaan samenwonen en/of trouwen maar dat is hier niet het geval.

Wie kan ons helpen?

Katniss

Katniss

07-10-2015 om 20:16

Nou

Als die man een beetje snugger is heeft hij dat zo niet afgesproken. Ik kan me haast niet voorstellen dat het werkt zoals jullie denken, dat zou echt heel erg zijn. Ze kan er beter aan gaan werken dat ze dat geld niet meer nodig heeft. En zeg nou zelf, 77 euro bruto is toch de moeite van het gezeur niet waard. Dan zou ik nog eerder een krantenwijk nemen.

Noet

Noet

07-10-2015 om 22:10

nou

tenzij het anders in het convenant staat of er zijn nadere afspraken gemaakt omdat er vooraf bekend was dat het maar tijdelijk was heeft de alimentatiebetalende in dit geval gelijk.

De helft van het meer verdiende is in mindering gebracht, dan blijft er dus 0 euro PA over, en bij PA is het tenzij anders afgesproken eens vervallen blijft vervallen.

Daarbij ben ik groot voorstander van een afbouwregeling zodat je na 12 jaar niet in eens met een klap naar beneden gaat.

Yvonne

Yvonne

08-10-2015 om 06:50

waar hebben we het over? ??

Het gaat om een bedrag van €77,- daar ga je toch geen reuzie om maken. Sowieso vind ik partner alimentatie onzin. Partners zijn volwassen mensen en kunnen gewoon in hun eigen onderhoud voorzien! Als jij er zo'n moeite mee hebt dat de ex van je vriendin dit, nu het eenmaal is komen te vervallen, niet weer opnieuw wil gaan betalen geef jij toch lekker je vriendin elke maand die €77,-

Paddington

Paddington

08-10-2015 om 07:07

Mijn mening

@Yvonne Ik vind dat jij het wel heel hard stelt over partneralimentatie. Je kunt niet van alle volwassenen verwachten dat zij bij een scheiding direct in staat zijn om volledig in hun eigen onderhoud te voorzien. Vooral als het een partner is die al jaren niet of nauwelijks betaalde arbeid heeft verricht.

Wel ben ik voorstel van afbouw van partneralimentatie. In dit geval, het gaat om € 77,- bruto zou ik er ook voor kiezen om het gewoon te laten en te kijken of ik zonder dat geld rond zou kunnen komen. Zoals al gezegd een krantenwijkje of misschien, daar zij in het onderwijs werkt, iets van huiswerkbegeleiding of bijles.

Dees

Dees

08-10-2015 om 09:17

waarom?

Ik vraag me af waarom je vriendin een jaar meer is gaan verdienen? is ze meer gaan werken? EN waarom is ze daarna minder gaan werken?

Ik ben van mening dat partneralimentatie de motivatie van de ontvangende partner beperkt, waarom zou je meer gaan werken als het toch aangevuld wordt door je ex?

Jamie

Jamie

08-10-2015 om 09:34

Dees

Ze zit in het onderwijs en daar kan het best zo zijn dat je een jaar lang wat meer uren krijgt en dan weer wat minder. Sowieso geen vetpot als je bruto nog niet op het modaal netto inkomen komt toch?

Dees

Dees

08-10-2015 om 10:20

nee geen vetpot

Nee is geen vetpot, hoewel het ook wel afhangt van het aantal uren dat je werkt, ik bedoel als je met 3 dagen 1.550 binnenharkt is dat een prima inkomen dan kun je daar nog best 2 dagen wat anders bij gaan doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-10-2015 om 11:17

77 euro bruto

Dat is max 2 uurtjes per week werken? Tja, nee dat lijkt mij het gevecht ook niet waard.
Zeker als de kans erin zit dat ze binnenkort er toch weer overheen gaat met haar gewerkte uren. En zo slecht verdiend iemand in het onderwijs nu ook weer niet toch?

Yvonne

Yvonne

09-10-2015 om 06:39

Paddington

Vriendin verdient €1550 bruto werkende in het onderwijs. Ik verdien een soort gelijk bedrag met een contract van 16 u per week voor een mbo niveau 3 baan. Onderwijs is een baan op hbo niveau. Dus zal ze ook maar iets van 16u werken. Als je iets meer eerkt kun je dus makkelijk in je eigen onderhoud voorzien.

Paddington

Paddington

09-10-2015 om 07:43

@Yvonne

In dit geval klopt dat. Helaas gebeurt het ook nog heel regelmatig dat een van de twee partners helemaal niet werkt en dat ook al jaren niet heeft gedaan. Natuurlijk kun je ervan uitgaan dat die partner na een aantal jaar zelf in onderhoud kan voorzien, maar niet direct. Daarom ben ik ook voorstander van afbouw. Je krijgt dan als niet verdiende partner de gelegenheid om weer aan het arbeidsproces deel te nemen, misschien een bijscholing te volgen. Jouw stelling dat partneralimentatie volledig onzin is, onderschrijf ik dus niet.

In dit geval vind ik dat de partneralimentatie gewoon mag stoppen. Vriendin heeft laten zien dat zij in staat is om meer uren te werken (heeft dus geen medische noodzaak om minder te werken) en is het bedrag partneralimentatie zo laag dat het ook geen moeilijke stap terug is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.