Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mare

Mare

23-04-2017 om 12:54

Pakket met telefoon 'weg', wat juridische expertise nodug

Ik ben in een vervelend conflict beland met Vodafone, en heb geen idee of en tot hoever ik verder moet 'strijden' of mijn verlies moet pakken.

Het verhaal:
Al jaren klant bij Vodafone. In maart mooi aanbod bij verlenging, dus overgestapt naar nieuwe iPhone (6s).
Ontvangen, en al vrijwel meteen bleek dat telefoon niet goed werkte: ik kon bellers niet of nauwelijks verstaan omdat geluid heel zacht en ver-af was. Van alles aan geprobeerd, ook met Vodafone, maar niets hielp.
Advies Vodafone: je kunt binnen 14 dagen overeenkomst ontbinden, dus stuur telefoon terug, na ontvangst sluit je nieuwe overeenkomst en krijg je nieuwe telefoon. Wel advies om aangetekend te versturen.
Alles in originele verpakking, en dus aangetekend, verstuurd. Na een week gebeld en bleek dat telefoon niet binnen was gekomen bij Vodafone. Die hebben onderzoek opgestart. Na een week bericht dat zij niks hebben gevonden, en dat ik het zelf verder moest opstarten met PostNL.
Dat gedaan. Eerste onderzoek PostNL levert na week ook niks op. Er wordt nog een 2e onderzoek gestart, deze gaat 3 weken duren. Ik hen nog weinig hoop op een goed einde, en begin te vermoeden dat pakketje (herkenbaar als telefoon) door een PostNL medewerker is meegenomen... Ik kan anders niet begrijpen hoe een aangetekend pakket 'verdwijnt'.

Ondertussen ben ik gaan informeren bij Vodafone. Via chats werd mij gemeld dat omdat ik het aangetekend heb verstuurd ik me geen zorgen moest maken, want indien idd vermist dan krijg ik vergoeding van PostNL waarmee ik de telefoon kan afbetalen. Dit is aantal keer in verschillende bewoordingen vermeld. Toen ik PostNL vroeg hoe het zat met de schade vd kosten van het duurdere abonnement dat ik nu betaal (want incl iphone6), gaf PostNL aan max 500 euro te vergoeden. Oeiii...
Ik weer naar Vodafone, die vervolgens aangaf dat het verschil (iPhone6s is 634,- euro los) voor mijn rekening is. Dan had ik maar nog een aanvullende verzekering via PostNL moeten afsluiten van 14,45, naast de aangetekende kosten van 8,25. Op mijn verweer dat ik exact volgens instructies heb gehandeld, het voor mij (itt tot Vodafone) geen dagelijkse bezigheid is en graag vantevoren was geïnformeerd over risico's en bedragen kwam de respons dat ze toch echt niet al hun voorwaarden gaan toelichten in een gesprek. En dat ze zelf ook alleen gewoon aangetekend versturen zoals ik had gedaan, en bij mogelijk verlies dus ook het verschil elf moeten betalen. En dat het maar een 'klein deel' is - maw waar zeur je over. Ik vind zelf 134,- een heel flink bedrag, eerlijk gezegd. En tot slot: dat ik er zelf voor heb gekozen met een andere T&T code te retourneren' dus dat het risico dan voor mij is. Ik krijg helaas geen antwoord wat hier mee bedoeld wordt: hoezo 'andere' code - ik heb het aangebracht bij PostNL en die geeft een T&T code. Ik heb daar roch geen keuze in?

Goed. Sit is maar een klein deel vd vele berichtjes over en weer. Ik ben hier heel erg boos om. Voel me 'gemangeld' tussen 2 grote instanties. In mijn optiek start het met Vodafone die een defecte telefoon levert, maar de negatieve gevolgen daarvan (retourneren, kosten en risico) bij mij neerlegt. Ook heb ik precies geretourneerd zoals zij adviseerden, en is nergens gemeld dat, en wat, risico's zijn bij aangetekend.

Wie kan hier iets zinnigs over melden? Ik wind me er erg over op, want het principe zit me zo dwars.
Maar: heb ik wel een poot om op te staan? Kan ik Vodafone ergens op aanspreken, bv dat zij mij niet juist geïnformeerd hebben over de risico's van 'gewoon' aangetekend versturen? Kan ik een deel van het risico ook bij hen neerleggen? Is het correct dat zij mij nu de gehel waarde van het toestel 634,- in rekening brengen, terwijl het defect was?

Wat input met kennis van zaken zou enorm fijn zijn. Of suggesties met welke weg te bewandelen.
Alvast grote dank !
Mare

Caesar

Caesar

23-04-2017 om 13:20

Ik ben bang

Ik ben bang dat Vodafone gelijk heeft.
Jij verstuurt de telefoon, jij bent verantwoordelijk voor de aflevering. Je hebt aangetekend verstuurd, dus PostNL zal jou een schadevergoeding betalen. Die is gezien de hoge waarde van de het verstuurde niet dekkend. Je hebt ook zelf een verantwoordelijkheid om de risico's te bedenken bij het versturen van dure spullen. Dan had je zelf kunnen nagaan dat de zending onderverzekerd is.

Vraagje, is het pakket echt niet geleverd? Is het pakket ect weggeraakt bij PostNL? Of is toch bij Vodafone het pakket 'kwijt' geraakt? De status van de 3S code zal dat duidelijk moeten maken.

Nog een losse opmerking: zelf zou ik het niet in mijn hoofd halen zulke dure spullen te versturen. Gewoon bij een winkel bestellen en/of retourneren is toch een stuk veiliger.

Kinne

Kinne

23-04-2017 om 14:28

Medewerker postnlbalie

Een aangetekend pakket kost 8,60 en een verzekerd pakket 14,25. Het bedrag is of of en niet en en.

Op je verzendbewijs van je aangetekend pakket staat ook duidelijk tot welk bedrag het is verzekerd, 500,00 euro. Je had er op dat moment nog wat aan kunnen doen. Nu helaas achteraf gepraat.

Zelf vraag ik altijd of 500 euro voldoende verzekering is voor de inhoud, jammer dat dat bij jou niet is gebeurd.

Voordeel van een verzekerd pakket is ook dat het in een aparte zending gaat ( een aparte zak, Depeche genoemd) en niet op de rolcontainer bij alle andere pakketten.

Nogmaals Postnl bellen en namen medewerkers noteren. Maak een dossier. Ook bij Vodafone het nogmaals proberen. Hopelijk komt je pakket nog boven water. Wat zegt tracktrace over status pakket?

Kinne

Kinne

23-04-2017 om 14:40

Titel fout

Sorry titel moest zijn: gang van zaken bij Postnlbalie.

Mare

Mare

24-04-2017 om 10:34

Nog wat input

Dank voor jullie reacties. Die stemmen niet vrolijk... En idd:l (duur) lesje geleerd hier. Ik was oprecht niet op de hoogte vd beperking van 500 euro vergoeding bij vermissing. Ik ben zo'n tut die altijd zekere voor onzekere neemt, en ging bij aangetekend er van uit dat het dus goed was. Helaas..
Op het bewijs van aangetekend versturen staat niet vermeld tot welk bedrag het is verzekerd, overigens. Alleen track&trace code, product (pakkket aangetekend), adres en gewicht. Is dat dus incompleet?

Track&Trace levert niks op: alleen dat pakket is aangeboden. Verder dus niet de vervolgstappen van aangekomen bij sorteercentrum etc. Zou dat er op duiden dat het al vóór die tijd is misgegaan?
Bij PostNL loopt nu, al 2 weken, een extra onderzoek, na een al eerder 1e onderzoek. Vorige week gebeld: ik moest gewoon afwachten. Nog niks gehoord, dus vrees ook hier niet dat er iets goeds uit komt. Ik ben idd wel benieuwd nr gang van zaken: als het in zo'n aparte zak gaat, is dat dan een algemene zak met meer aangetekende zaken vanaf dat postagentschap (dan zou er nog meer weg moeten zijn), of een zak per pakket? En hoe wordt het aangetekende geborgd: moet medewerker dit scannen bij iedere stap?

Kinne; ik heb wel een naam vd persoon bij PostNL die nu dit onderzoek doet, bedoel je dat? Ik neem toch aan dat ze mij niet gaan melden wie de persoon was die het pakket bij postagentschap heeft opgehaald..

Vraag me wel af: heeft Vodafone dan geen informatieplicht naar mij toe: zij melden hoe het pakket geretourneerd moet worden. Blijf ook benieuwd naar wat dat juridisch inhoudt.

Alle info blijft welkom!

Kinne

Kinne

24-04-2017 om 20:37

Aanvulling

Allereerst excuus, ik maakte in eerste reactie 2 foutjes. Allereerst op het bewijsje staat niet tot hoeveel het is verzekerd. Dat dacht ik maar is niet zo. Je bewijs is dus niet incompleet. En ik zei dat prijs verzekerd 14.25 was maar dat is 14.45.

Nee, ik bedoelde met naam noteren niet dat ze jou gaan vertellen wie de pakketten ophaalt en dergelijke. Want je weet niet waar het fout is gegaan. Bedoelde meer dat als je nogmaals belt dat je weet wie wat heeft gezegd. Zeggen: "die mevrouw die ik vorige week sprak heeft dit of dat gezegd" geeft niet veel helderheid. Want er werken een heleboel vrouwen op de afdeling klantenservice. Als je zegt: " mevrouw X de Vries heeft dit of dat gezegt" is wat duidelijker. Maar gelukkig had je dit al genoteerd.

Alleen verzekerde pakketten, verzekerde brieven,aangetekende brieven en spoedpost Nederland gaan in een aparte zak. Die gaan allemaal samen in een zak. Jouw pakket was niet verzekerd maar een aangetekend pakket dus die gaat op de rolcontainer samen met alle andere pakketten.

Ben je misschien lid van de Consumentenbond ofzo? Misschien dat zij je nog kunnen helpen. Alhoewel ik er bang voor ben dat je het restbedrag toch zelf moet gaan betalen. Wel heel zuur. Sterkte in ieder geval met de verdere afhandeling.

Er zijn er hier ook een aantal forummers enorm goed in juridische zaken, Temet en nog een paar dacht ik. Misschien dat zij je nog wat kunnen helpen met je laatste vraag.

Gannuleerd met bewijs

Volgens mij hoef jij je niet druk te maken om de verdwijning van dat pakket. Het gaat hierom:"Advies Vodafone: je kunt binnen 14 dagen overeenkomst ontbinden, dus stuur telefoon terug, na ontvangst sluit je nieuwe overeenkomst en krijg je nieuwe telefoon. Wel advies om aangetekend te versturen."

Dat is een annulering van een internetbestelling binnen de daarvoor gestelde tijd. Als je het dan ook nog op de door de firma aanbevolen wijze hebt verstuurd, dan is jouw aandeel geleverd. Je kunt die verzending bewijzen want je hebt aangetekend verstuurd. De annulering is een feit, Vodafone moet je je geld terug geven.

Dat het pakket niet is aangekomen is niet jouw, maar hun probleem.

In de praktijk is het natuurlijk wel jouw probleem zolang zij hun aandeel van de afspraak niet leveren. Zeur, klaag, ga naar de consumentenbond, Kassa de autoriteit consument en markt, etc.

Dit is een leugen. " Via chats werd mij gemeld dat omdat ik het aangetekend heb verstuurd ik me geen zorgen moest maken, want indien idd vermist dan krijg ik vergoeding van PostNL waarmee ik de telefoon kan afbetalen."
Heb je een screendump gemaakt van die chat? (altijd doen!)

Het enige voordeel dat aangetekend verzenden levert is het bewijs dat je hebt verzonden + het bewijs dat het door de ontvanger is ontvangen.
Verder niks. Als het pakket zoek raakt krijg je helemaal niks.

Klaag!

Nu nog

Triva, nu nog de kleine letters svp.

Ik adviseer dit eens te lezen http://www.wvtadvocaten.nl/post-niet-aangekomen/

In het kort: vergoeding is er alleen maar als Postnl aansprakelijk is. Van aansprakelijkheid is zelden sprake.
Kortom: reken er niet op dat aangetekend versturen bij verlies een vergoeding oplevert.
In beginsel niet. In uitzonderlijke gevallen wel.

Oh en nog wat: Websites zijn reclamefolders.

Triva

Triva

25-04-2017 om 19:30

nee

Deze situatie is heel anders dan in jouw link.

Mare

Mare

28-04-2017 om 07:52

juridisch advies mbt verantwoordelijkheid Vodafone, Temet?

Het PostNL verhaal is wel helder. Maar wat mij, tikje overdwars, in m'n keel blijft steken: heeft Vodafone dan geen verantwoordelijkheid hierin? Is het echt zo dat zij hier nog geen euro nadeel van hebben - behalve dan een kwade klant die heel rap naar een andere provider holt?

Ik heb idd screenshots gemaakt vd chats waarin wordt gemeld dat aangetekend verzenden = verzekerd dus geen zorgen, met die vergoeding kun je toestel afbetalen. Zelfde medewerker die dat toen schreef, meldt na bericht van PostNL dat max 500 wordt vergoed nu dat nee, dat had ik verkeerd begrepen: er kan met de vergoeding slechts een deel worden afgelost.
Ik blijf toch denken dat ik Vodafone wel ergens op moet kunnen aanspreken, want er zijn daar toch zken misgegaan:
- nieuwe telefoon bleek defect,
- telefonisch gemeld hoe & wat re retourzenden en dat overeenkomst daarmee ontbonden was
- na vermissing gemeld dat ik me geen zorgen hoef te maken want (zie boven)
- nu pas komen met verhaal over gedeeltelijke vergoeding

Zij leggen risico echt geheel aan mijn kant, terwijl ik exact hun instructies heb opgevolgd, ik heb dezelfde gedachtentrein als Miriam: ik heb instructies opgevolgd, overeenkomst is ontbonden, risico is niet voor mij.
Maar Vodafone gaat daar niet in mee. Ik heb getweet tot mn vingers blauw waren, gebeld en formele klacht ingediend ('binnen 5 werkdagen reactie' 'helaas, door drukte kunnen wij uw klacht niet binnen de gestelde termijn behandelen') er komt niets uit voort.

Ik zou erg graag wat nader juridisch advies willen over wat/ hoe nu verder. Is Temet nog indahouse, of iemand anders? Je voelt je zo machteloos tegen zo'n kolos..

thx
Mare

Angela67

Angela67

28-04-2017 om 08:40

rechtswinkel of rechtsbijstandverzekering?

een van die twee?
gr Angela

Juridisch loket

Die hebben mij wel eens goed geholpen met een consumentenprobleem.

mirreke

mirreke

28-04-2017 om 13:18

En ik zou

dit openbaar maken. Gewoon op hun facebookpagina, en als jij een eigen facebookpagina hebt, ook op die van jou. En op twitter, enz.
Vodafone heeft een eigen twitteraccount. Mijn ervaring is dat op vragen die je openbaar stelt (en vooral klachten die je openbaar maakt), meestal snel wordt gereageerd.

filalu

filalu

28-04-2017 om 14:09

geen expertise

Maar ik zou wel aangeven dat de telefoon is opgestuurd omdat deze niet voldeed. Een niet werkende telefoon is niet het volledige aankoop bedrag waard.

Lente

Lente

28-04-2017 om 14:49

Het probleem zit bij het opzeggen van de overeenkomst

Dat is iets anders dan een klacht indienen dat een telefoontoestel niet functioneert. De provider is zelf verantwoordelijk voor het leveren van een werkend toestel. Nu is het initiatief bij jou neergelegd. En maken ze jou verantwoordelijk voor het kwijtraken van het toestel en voor de verzendkosten.

mirreke

mirreke

28-04-2017 om 19:38

Wat Lente zegt klopt

Er is in het eerste begin al een fout gemaakt. Jij geeft aan het toestel werkt niet. Volgens de klantenservice is dan de beste oplossing om gewoon het hele abonnement te retourneren inclusief toestel en vervolgens opnieuw een dergelijk abonnement aan te vragen. Dus je te beroepen op het recht om binnen 14 dagen een koopovereenkomst ongedaan te maken. Terwijl wat er wat moest gebeuren natuurlijk het volgende had moeten zijn: ze hadden jou moeten uitleggen hoe je een niet-functionerend toestel moet inruilen. En hoewel het op dat moment dan het gemakkelijkste lijkt om het te doen zoals de klantenservice het jou aanraadde, blijkt uit het probleem wat jij nu hebt waarom dit niet de beste oplossing is.
Nu is de gehele procedure die gevolgd is gewoon de verkeerde geweest bij het probleem van het niet-functionerende toestel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.