Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Niny

Niny

19-04-2018 om 14:22

Pakje voor de buren, bezorger wil een handtekening van ons

Net kwam er een bezorger van UPS met de vraag of ik een pakje voor de buren wilde aannemen. Tuurlijk, dat doen we wel vaker, geen probleem.
Maar daarna wilde hij dat ik een handtekening voor ontvangst zette. En daar heb ik nou weer geen zin in. Weliswaar is het pakje door mij ontvangen, maar alleen om het door te geven. De bezorger - een narrig jongmens van het type 'ik volg ook alleen maar orders op' - wilde het niet geven tenzij ik een handtekening zette. Hij is dus weer vertrokken met zijn bestelling.
Overdrijf ik nou?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-04-2018 om 14:43

Ik vind van wel. Je tekent toch voor ontvangst? En in het systeem wordt volgens mij ook door de bezorger aangegeven dat het pakje bij de buren ligt. Ik vind het kwalijker als een bezorger een pakje bij de buren afgeeft en dan zelf een krabbel zet.

Inanna

Inanna

19-04-2018 om 15:22

ik weet het niet

Ik begrijp dat de bezorger een handtekening wil en mijn eerste reactie zou ook zijn "oh, dat is goed" en een krabbel zetten, maar als ik verder nadenk twijfel ik.
Als je het pakje bij de buren afgeeft en zij zeggen later dat ze het niet hebben gehad en men komt bij jou verhaal halen? Dan heb jij getekend voor ontvangst en is er dus wel bewijs dat jij het hebt aangenomen, maar dat je het hebt afgegeven, daar is helemaal geen bewijs van.

Voor mijn buren zou ik het wel doen trouwens, het is omgekeerd ook wel eens voorgekomen.

Niny

Niny

19-04-2018 om 15:40

'Tekenen voor ontvangst' is nou net mijn bezwaar

Kijk, het is niet dat ik het voor mijn buren niet wil doen, maar je tekent dus voor het in goede orde ontvangen van een pakketje. Als ik zelf iets besteld heb en het wordt bezorgd, kijk ik altijd even snel of het in orde is (met name als je een beschadigde verpakking krijgt). Dat kon hier natuurlijk niet.

paranoïa...

Buren die hun buren belazeren, beschadigde pakjes, ...
Wie zich om zo'n prullen zorgen maakt moet toch wel een fantastisch luxeleventje hebben.

Hangt van de buren af

Voor buren die ik ken en voor zover mogelijk vertrouw wil ik best een handtekening zetten. Toen we hier kwamen wonen had ik aardige buren maar een buurvrouw die een abonnement had op nieuwe spullen. Ik heb eens een week met een bezorgde kast in mijn smalle gang gezeten omdat ze niet zo goed waren in ophalen. En daarmee was ik er wel klaar mee. De huidige buren ken ik niet maar er wordt ook nooit een pakketje bezorgd gelukkig.

Onlangs nog had dochter een pakketje voor buren waar ze eerst een soort bezorgkosten voor zou moeten betalen van 36,- euro. Het kwam uit China en de buurvrouw had express gevraagd of we het wilden aannemen. Maar was vergeten dat er dan ook zo'n bedrag aan vast zat. Dat heeft dochter gelukkig niet gedaan. Buurvrouw is toen zelf maar de volgende dag thuis gebleven.

Een gedoe is het wel.

Geen probleem om het niet aan te nemen. Vroeger moesten mensen het dan ophalen in een ver weg gelegen opslagplaats. Inmiddels zijn er overal winkels in de buurt waar je pakketjes kunt ophalen die niet gelukt zijn om te bezorgen. En grote stukken kun je afspreken en thuis blijven. Of de buren je sleutel geven.

Zeetakje

Zeetakje

19-04-2018 om 16:28

Hello Freshdoos

ik heb de vraag nog nooit gehad, maar ik zou ook raar staan te kijken als ik moest tekenen voor ontvangst in goede staat, terwijl het voor de buren is. Verder heb ik er niet zoveel moeite mee om een pakje voor de buren aan te nemen. Het is bij vlagen schering en inslag, maar meestal komt één van de buurkinderen het al snel halen.

Laatst werd er wel voor de buren een Hello Freshdoos bezorgd. Giga doos en de bezorger zei dat we het gekoeld moesten bewaren. Nou puilt onze koelkast altijd al uit, maar ook zonder volle koelkast hadden we dit nooit gekoeld kunnen bewaren. We wilden het in de garage zetten, maar dat was niet koel genoeg zei de Hello Freshman. Die hebben we het pakket toen maar weer mee terug laten nemen.

bicyclette

bicyclette

19-04-2018 om 16:40

geen probleem

"maar je tekent dus voor het in goede orde ontvangen van een pakketje"

Je tekent ervoor dat het pakketje bij je is afgeleverd, dus dat het transportbedrijf zijn werk heeft gedaan. Niets meer en niets minder. Je zegt daarmee nadrukkelijk NIET dat het artikel in goede staat is, laat staan dat je daarmee je recht om over de kwaliteit van het artikel te klagen.

"Als je het pakje bij de buren afgeeft en zij zeggen later dat ze het niet hebben gehad en men komt bij jou verhaal halen?"

Als je zo op je hoede moet zijn voor je buren, dan is er natuurlijk wat anders aan de hand. En dan kun je maar beter überhaupt geen pakketjes voor je buren aannemen. Met een handgeschreven briefje van de bezorger dat het pakket bij jou is afgegeven, kunnen ze net zo goed verhaal halen. Maar ik veronderstel dat de meeste mensen een normale relatie met hun buren hebben, en zich niet druk hoeven te maken om dit soort scenario's.

Ava

Ava

19-04-2018 om 17:06

Nee

Nee, je overdrijft niet want als er gedoe komt over de inhoud van een pakje, zit jij er precies tussenin.

Maar buiten dat, weet je ook dat je er verantwoordelijk voor bent, stel dat er verboden inhoud in zit? Dat soort trucjes worden gebruikt bij het versturen van bijvoorbeeld drugs.

Ik nam tot voor kort ook snel iets aan. Zag daar alleen iets aardigs in. Tot de wijkagent die toevallig in de buurt was en het gesprek opving. Hij waarschuwde dat je verantwoordelijk bent voor alles wat je aanneemt. Daar schrok ik wel van omdat ik sommige buren helemaal niet ken en sommige pakjes vaag zijn (niet van Bol of zo). Dus ik doe het alleen nog bij uitzondering, voor buren die ik echt vertrouw. En tekenen doe ik al helemaal niet (meer).

bicyclette

bicyclette

19-04-2018 om 17:27

Ava

"Nee, je overdrijft niet want als er gedoe komt over de inhoud van een pakje, zit jij er precies tussenin."

Hoezo dan? Ik snap dat niet, maar is zie wellicht iets over het hoofd. Ik bedoel: je tekent toch altijd gewoon bij de deur en pakt daarna het pakket pas uit? Waarom zou je er als buurman/vrouw tussenin zitten? Die handtekening zegt alleen iets over het feit dat het pakketje daadwerkelijk is afgeleverd. Of er een handtekening nodig is of niet: je kunt pas iets over de inhoud zeggen als je het hebt uitgepakt en uitgeprobeerd (zoals een telefoon, laptop oid). Daar wacht de bezorger niet op, en dat is ook helemaal niet de bedoeling.

"Daar schrok ik wel van omdat ik sommige buren helemaal niet ken en sommige pakjes vaag zijn (niet van Bol of zo)." Niny schreef ook dat het gaat om haar buren voor wie ze vaker pakketjes aanneemt, en dat geen probleem vindt. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje gek om dan opeens aan drugs te denken, waar jij problemen mee zou krijgen.

Serieus Ava...

"Ik nam tot voor kort ook snel iets aan. Zag daar alleen iets aardigs in. Tot de wijkagent die toevallig in de buurt was en het gesprek opving. Hij waarschuwde dat je verantwoordelijk bent voor alles wat je aanneemt.".

Jullie smurfen hebben als dezelfde kuren als de onze )). Die denken hier ook dat ze een hoog aangeschreven advocaat of parketmagistraat zijn, in plaats van de veredelde straatvegers/postbodes/luistervinken/gluurders die ze werkelijk zijn.
Ze horen altijd wel "toevallig" iets en ze zijn er altijd als de kippen bij om "goede" raad te geven.
Stelletje kapo's.

En drugs versturen op die manier? Wat een beetje overspannen fantasie al niet voor mekaar krijgt...

mirreke

mirreke

19-04-2018 om 18:15

Je tekent alleen maar voor ontvangst van het pakketje

De bezorger moet gewoon bewijs dat hij het bij iemand heeft afgegeven. That's all.

Wil je niet tekenen, dan doe je het niet. Simpel.

Triva

Triva

19-04-2018 om 18:30

niet doen mag niet

https://www.ups.com/nl/nl/help-center/sri/sta05.page

Alleen als er geen handtekening nodig is mag het bij de buren. Je moet niet voor niets een handtekening geven bij de buren is dus NIET op de bestemming.

@Emma

@Emma

19-04-2018 om 18:58

nooit doen

Handtekening zetten is bevestigen dat jij iets in ontvangst neemt waar je niks vanaf weet, hoe aardig de buren ook zijn. Ik heb het trouwens nog nooit meegemaakt. Bij sommige websites kun je toestemming geven voor het afgeven bij de buren, of een winkel in de buurt.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-04-2018 om 19:00

Wel doen, mag wel

Zie de link van Triva. Er zijn twee handtekening-verzendopties mogelijk, "met handtekening" én "met handtekening, niet bij de buren". Ik heb ook wel getekend op scanners waarbij stond dat het bij de buren was.

En je tekent inderdaad alleen voor het feit dat je het in ontvangst neemt, niet voor ontvangst van onbeschadigde en juiste spullen. Als je ziet dat de doos beschadigd is kun je er een opmerking over laten plaatsen, maar dat gebeurt vrijwel nooit (en ik zie dagelijks veel pakketjes langskomen...). Vaak heeft de pakketdienst dan al zelf een sticker geplakt ofzo. Na ontvangst heb je geloof ik 2 weken de tijd om te melden dat je de verkeerde of beschadigde spullen ontvangen hebt.

Niny

Niny

19-04-2018 om 19:12

Beetje minder kan ook wel Yvan

Ik vind je bijdragen vaak leuk en interessant maar aan je toon valt nog wel wat te verbeteren

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-04-2018 om 19:43

Als Tijgeroog

Triva, heb jij je links zelf wel gelezen. Post.nl biedt zelfs de optie van ‘handtekening voor ontvangst via de buren’ aan. Dan hoeft de ontvanger niet onnodig lang te wachten....

En zetten jullie altijd een echte handtekening?

Op die rare schermpjes ziet t er bij mij altijd volstrekt onleesbaar uit.

De laatste tijd heb ik ( voor eigen pakjes) er lustig op los geëxperimenteerd met de namen vsn mijn huisdieren, koningin maxima, en een simpel kruisje. Arkel wordt probleemloos geaccepteerd. Ze kijken er niet eens naar, de bezorgers. Mochten er ooit drugs worden afgeleverd bij mij, dan ben ik via mijn handtekening in elk geval niet te traceren....

Ingrid

mirreke

mirreke

19-04-2018 om 20:27

Haha Ingrid

Ik maak er altijd grappen over met de bezorger, dat het er net als een kindertekening uitziet. Soms teken ik idd ook wel eens een zonnetje... Vinden ze niet erg. Als er maar een krabbel staat. Heel apart wel.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-04-2018 om 23:53

Afleverbewijs

Ik zet m’n initialen. Is ook lekker snel, kan die man weer door.
En het gaat erom dat de pakketdienst kan laten zien dat het afgeleverd is, dus dat zijn un taak volbracht hebben. Niet perse om te identificeren wie het geweest is, hoewel het een aanknopingspunt kan zijn in een zoektocht om een vermist pakketje op te sporen.
Bij sommig pakketdiensten wordt in dat geval ook naar je naam gevraagd, thuis wordt dat dan m’n achternaam maar op m’n werk geef ik alleen m’n voornaam op. Laatst was er wat verwarring, we hadden een afleverbon waar mijn voornaam op stond, maar ik wist er echt niets van. Na wat beter kijken bleek dat de verzender te zijn, die had ook alleen een voornaam opgegeven.

Ava

Ava

20-04-2018 om 11:25

handig voor postnl

Een pakje in ontvangst nemen voor de buren is handig voor PostNL vooral en leuk voor je buren.

Zo kwam PostNl eens met een keurig ingepakt pakje met gaten erin (in de hoeken). Het was duidelijk dat het niet door een bedrijf was gedaan. Na het aannemen vroeg ik me af of er geen beesten in waren gekropen en dat wilde ik eigenlijk niet in mijn huis.

Iets anders: stel nu dat ik een pakje in ontvangst neem met handtekening, en mijn buren hadden dat pakje niet gewild (kan gebeuren) of omdat de staat waarin het pak verkeert niet aanstaat of omdat het veel te laat is of omdat ze hadden gecanceld en in gesprek dachten te zijn met de verzender... en ik neem het aan en zet mijn handtekening, kan ik mij voorstellen dat mijn buren daar niet op zitten te wachten.
Zo heb ik eens 6 dozen (zo groot als flinke verhuisdozen) met medische inhoud voor een buurvrouw met gehandicapte dochter aangenomen. De bezorger stond druipend van de regen voor de deur of ik alsjeblieft een pakje wilde aannemen want buurvrouw had het dringend nodig en ze was niet thuis. Hij moest het even pakken en moest 2x heen en weer. Ach, voor de goede zaak doe je dat maar. Bleek buurvrouw in de clinch te liggen met de verzekering en de leverancier en wilde ze niet hebben.
Het was mijn probleem. Had ik niet kunnen weten en buurvrouw slingerde naar mijn hoofd dat ik mij er niet mee had moeten bemoeien. Kon haar geen ongelijk geven.

Er is overigens een aardige methode om bijvoorbeeld drugs te versturen, door een pakketje op naam van de een en het adres van de andere buur te sturen. Je weet niet wat er in zit natuurlijk maar als jij het in huis hebt, is het van jou en ben jij er verantwoordelijk voor.

Triva

Triva

20-04-2018 om 13:00

los van

welke regel dan ook, ik zet GEEN handtekening voor een pakketje voor de buren. Een handtekening geeft aan dat het op de plaats van de bestemming is en dat is het niet.

Hier komen niet van die "vreemde" pakketjes.

Vage pakjes met gaten erin, ladingen dozen voor de buurvrouw? Ik herken er niets van. Angst voor handel in drugs...jeetje, wat een wantrouwen. Maar goed, alles is mogelijk, drugs spoel ik gewoon door de wc. Ook opgelost.

Een paar keer per jaar pak ik iets aan voor de buren, een online aankoop van een postorderbedrijf of een bosje bloemen.
Ik stuur een appje naar buuf dat er iets voor haar is afgeleverd bij mij en ga weer verder met mijn dag.

Die 6 dozen waar Ava het over heeft had ik niet aangepakt. Als de buurvrouw die met grote spoed had moeten ontvangen was ze wel thuis geweest of ze had mij gevraagd dat even aan te willen nemen.
En buurvrouw slingert mij geen onvertogen woord naar het hoofd, als ik toch iets verkeerd zou aannemen namens haar, rare buurt woon je dan.

Ava

"Er is overigens een aardige methode om bijvoorbeeld drugs te versturen, door een pakketje op naam van de een en het adres van de andere buur te sturen. Je weet niet wat er in zit natuurlijk maar als jij het in huis hebt, is het van jou en ben jij er verantwoordelijk voor."

Ken je voorbeelden van mensen die hierdoor strafrechtelijk in de problemen zijn gekomen, of is dit alleen maar een doemscenario?

Uiteindelijk heeft een drugscrimineel weinig aan drugs in jouw huis, hij zal die drugs uiteindelijk toch zelf willen hebben. Het is dus alleen maar een probleem voor de goedwillende buurvrouw als er toevallig net een politie-inval in het huis van buurvrouw komt op het moment dat die die pakjes heeft liggen, en die politie (dan wel de officier van Justitie) niet wil geloven dat ze die pakjes voor de buren heeft aangenomen -hoewel die pakjes onuitgepakt in het halletje liggen, duidelijk wachtend op de rechtmatige eigenaar...

Ik denk dat dat risico er in theorie wel is, maar in de praktijk niet. Maar misschien ben ik te optimistisch...

Groeten,

Temet

Ava

Ava

20-04-2018 om 13:37

Temet

Het is de bedoeling om het pakje op te halen, zoals de rest van de pakketjes.. Het gaat om gepakt te worden bij de invoer. Staat jouw naam en adres op het pakket en de drugs worden onderschept. heb je weinig kans dat die persoon opgepakt wordt.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik ken niet al mijn buren even goed. Maar je kan lang niet aan de buitenkant zien (of aan het contact merken) welke skeletten mensen in de kast hebben. Want weet jij veel wat er in een pakketje zit. Dat hoeft helemaal niet zo onschuldig te zijn als je denkt (of als jezelf bent).

Vrienden zijn een jaar naar de andere kant van de wereld verhuisd en hebben hun huis via Airbnb verhuurd. Zij blij, de huur werd altijd stipt betaald, geen klachten, geen reparatieverzoeken, geengeluidsoverlast. Ideale huurder. Toen ze terugkwamen had er duidelijk niemand in hun huis gewoond, in het bed geslapen en ook de keuken was onaangeroerd. Toch was er wel van hun huis gebruik gemaakt. Zo vonden ze er spullen die ze niet thuis konden brengen die niet van hen waren. Toch maar even de politie gebeld en die stelde vast dat hun huis waarschijnlijk gebruikt was om drugs van de ene tas te verpakken in een andere tas (aanvoerverpakkingen naar kleinere verpakkingen). Het was duidelijk dat zij toen heel ergens anders waren, gelukkig, anders waren de gesprekken met de politie heel anders geweest.

Ava

Ava

20-04-2018 om 14:01

Wil

Elk pakje is vreemd, want je kent het niet. Doorgaans weet je niet wat er in zit.

Geen rare buurt, gewoon een rare buurvrouw. Of nouja een buurvrouw met een flinke gebruiksaanwijzing in elk geval. Het is al een wonder dat ze met steun zelfstandig kan wonen.
Ik wist niet van tevoren dat het 6 dozen zouden zijn (het ging om een pakketje, kwam de man kletsnat aan met die dozen), maar dacht er goed aan te doen en ze gelijk weer kwijt te zijn (als buurvrouw thuis was). Maar zij stelde dat niet op prijs, kennelijk. Dat doe ik niet nog een keer.

Aannemen met handtekening deed ik al nauwelijks (komt ook niet heel veel voor).
Pakjes aannemen doe ik alleen zonder handtekening, hoe hard het ook regent, wel of geen medische inhoud. Daarnaast ben ik selectiever. Afgelopen december was de hal met regelmaat gevuld met pakjes. Sommige werden snel opgehaald, anderen duurden een week of 2. Daar heb ik gewoon echt geen zin meer in. Zo vierden wij pakjesavond en hingen er een paar buren aan de deurbel voor hun pakje. Er zijn nu een paar buren waar ik dat voor doe en zij voor mij. Prima, wat mij betreft.

Ava

"Het is de bedoeling om het pakje op te halen, zoals de rest van de pakketjes.. Het gaat om gepakt te worden bij de invoer. Staat jouw naam en adres op het pakket en de drugs worden onderschept. heb je weinig kans dat die persoon opgepakt wordt."

Ik snap je nog altijd niet. Als Jantje een boef is en in drugs doet, en er worden drugs verstuurd op naam van Jantje, dan loopt Jantje risico. Dat risico kan Jantje niet verhelpen door die drugs te versturen op naam van Pietje, want dan komt dat pakje bij de verkeerde aan. Wordt het verstuurd op naam van Jantje-de-boef- maar Jantje is niet thuis zodat het pakje door Pietje wordt aangenomen, dan zal de politie in eerste instantie - terecht - nog altijd menen dat Jantje en niet Pietje hier de drugscrimineel is.

Ik snap niet hoe, in dit voorbeeld, Jantje er iets mee kan winnen door een pakje dat voor hem bedoeld is bij een ander (Pietje) te laten bezorgen. Want uiteindelijk is het niet de bedoeling dat Pietje dat pakje houdt.

Kortom: ik zie nog steeds het risico voor de brave buurman niet.

Groeten,

Temet

Ava

Ava

20-04-2018 om 15:53

Het staat dus niet op naam van Jantje. En ook niet op het adres van Jantje, maar naam en adres matchen niet. Het klinkt bekend en dan wordt het (hopen ze) toch aangenomen. Het is een gok(je) maar de kans voor Jantje om gepakt te worden is kleiner: het paktje leidt niet naar Jan (maar hij weet wel op welk adres het bezorgd wordt en wanneer). Als je dat aanneemt als brave buur, en men had vraagtekens bij het pakje, laat het doorgaan, maar komt toch even wat vragen stellen nadat het bezorgd is, heb je wel iets uit te leggen dat moeilijk te verklaren is.

Temet

Bij ons in de buurt zou het kunnen, met die drugs. Alle niet thuis pakketjes gaan naar de kapper. Jantje weet dat Pietje overdag niet thuis is, dus hij stuurt een pakket naar Pietje. Vervolgens gaat Jantje naar de kapper en zegt "ik ben Pietje en ik kom een pakje ophalen dat hier bezorgd is".

Het lijkt me dan weer niet dat zoiets aangetekend wordt verstuurd. Wat heeft die verzender daaraan? Hij wil anoniem blijven, hij gaat toch geen schadeclaim indienen bij het postbedrijf?

Maar het idee van strafrechtelijke consequenties (of huiszoeking oid) voor degene die het pakketje aanneemt - op een ander adres dan het adres dat op het pakketje staat - vind ik inderdaad ondenkbaar.

Anders wordt het als het adres op het pakje je eigen adres is. Als je in een schattige niet-criminele buurt woont met vrijstaande huizen en de postbode bezorgt jouw niet-thuis pakketjes gewoon in de schuur die je nooit afsluit. En als Jantje dan jouw adres + een of andere nepnaam gebruikt. En jij brengt dat pakketje van de schuur je huis in, want je weet niet zo goed wat je er mee moet. Dan kan ik me voorstellen dat de politie wel wat verder onderzoek wil doen in jouw huis voordat ze met rust laten. En dat is geen toeval, dat is politiewerk: drugshonden in het distributiecentrum, verdachte pakketjes openmaken, en als het niet lukt om de afzender te achterhalen, het pakje dichtplakken, doorsturen, kijken wat de ontvanger met het pakketje doet, en daarna eens een goed intimiderend gesprek voeren met de ontvanger.

Maar goed, nooit pakketjes aannemen met jouw adres erop die je niet besteld hebt. Ik zou me trouwens meer zorgen maken over creditcardfraude dan over drugs. Zeker als de afzender (het slachtoffer van de fraude) een bedrijf is waar ik klant ben en waar ik 'tegoeden' (of e-books/muziekbestanden/etc.) heb staan en waar ik algemene voorwaarden heb geaccepteerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-04-2018 om 17:47

Tjee Ava

Een mens maakt wat mee hè.

De link tussn de Airbnb en de pakketjes begrijp ik overigens niet zo.
Maar inderdaad, de wereld is vol gevaar. Gelukkig kan ik hier in deze buurt probleemloos een pakketje aannemen voor de buren. En heb ik verder niet zo heel veel invloed op wat een willekeurige crimineel op mijn naam probeert af te halen op het postkantoor. Ik geloof Temet wel, als ze zegt dat dit vooral een theoretisch risico is.

Tekenen voor ontvangst voor een ander voel ik zelf verder ook niet zo heel veel voor, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik er niet zo heel veel voor voel om onderdeel te worden van een acceptatieproces waar ik verder niet veel invloed op heb.
Ik vind de optie die postnl biedt ook vrij onbegrijpelijk. Wat voor zekerheid biedt die handtekening de verzender dan? Enkel dat postnl haar werk heeft gedaan. Nou, dat tonen ze maar aan zonder mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.