Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marije

Marije

11-03-2017 om 09:19

Overstappen gas/energie

De afgelopen dagen waren hier veel spamberichten te vinden over een vergelijkingssite voor overstappen gas/licht. Die berichten zijn keurig verwijderd maar ik zag dat iemand reageerde met dat er tegenwoordig niet zoveel voordeel meer te behalen is. Hoe zit dat want als ik naar gaslicht.com ga zie ik overal 200-250 euro welkomstkortingen. Ik stap elk jaar over en krijg elk jaar korting. Ik begrijp dat je moet omrekenen maar ook dan kom ik veel goedkoper uit, ook omdat ik nu ook een jaarcontract heb dus ik moet iets veranderen. Dan kun je maar beter overstappen, ook al zijn de energieprijzen omhoog gegaan. Maar misschien mis ik iets?

Vesta

Vesta

11-03-2017 om 14:30

misschien

mischien was ik dat.
Ik moet altijd erg lachen om de honderden euro's te besparen.
Dat klopt wel, maar dan moet je een behoorlijk verbruik hebben.
Inmiddels zit ik met mijn verbruik zo laag dat de welkomstkortingen er niet meer afkunnen.
Ik betaal € 63 per maand voor electra en gas en krijg daarvan nog terug. (eis is wel dat beiden groen zijn)
De aanbiedingen die ik nu uit de vergelijkers krijg zijn allemaal rond de € 77 per maand inclusief welkomstkorting. En ik vul gewoon mijn verbruik van het afgelopen jaar in.

Ik ben jaren elk jaar overgestapt om te besparen, maar dit jaar was er geen aanbieder meer die goedkoper is, dus blijf ik zitten waar ik zit.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

11-03-2017 om 15:06

Uit de lengte of de breedte

Je snapt toch zelf wel Marije dat het niet elk jaar goedkoper kan? Energiebedrijven willen winst maken, dus die welkomstbedragen die ze weggeven moeten toch ergens van worden betaald.

Jasmijn

Jasmijn

11-03-2017 om 15:14

wat ik vaak hoor

Wat ik vaak hoor, en ik ben eigenlijk benieuwd of dat werkelijk zo is, is dat mensen goedkoper uit zijn het eerste jaar, maar dan vervolgens flink moeten bij betalen waardoor het helemaal niet goedkoper is.
Dat is eigenlijk de reden dat ik niet durf over te stappen.

Vesta

Vesta

11-03-2017 om 15:19

Jasmijn

nee, dat is mij nog nooit overkomen.

Wat mensen vaak doen bij het aanvragen is hun verbruik een stuk lager inschatten dan het werkelijke verbruik. Dan is het maandbedrag lager maar moet je omdat je verbruik eigenlijk hoger is toch bij betalen aan het eind.

Ik schat mijn verbruik aan de hoge kant in en krijg dus een iets te hoog aanbod. En aan het eind van het jaar een bedragje terug. Of het moet wel een heel strenge winter geweest zijn, maar dan verhoog ik het maandbedrag met een paar euro.

Marije

Marije

11-03-2017 om 16:23

lengte of breedte

Geen idee waar het uit komt maar ik ga gewoon elk jaar naar gaslicht.com en dan geef ik mijn verbruik op van het afgelopen jaar, voer in dat ik 1 jaar vast wil en dan kies ik van de vijf goedkoopste een energieleverancier met goede punten qua service. Elk jaar krijg ik dus die welkomstkorting en waarschijnlijk zit ik dan goed en betaal jij voor mijn korting als jij niet overstapt. Je kunt er ook voor kiezen om 3 of 4 of 5 jaar vast te nemen, dan betaal je wellicht iets minder qua verbruik maar die welkomstkorting krijg je maar een keer.

Vesta

Vesta

11-03-2017 om 17:47

Marije

als ik mijn verbruik nu invoer bij gaslicht.com is het goedkoopste aanbod € 79.73 inclusief welkomstkorting, vul ik dezelfde gegevens gewoon direct in bij mijn leverancier, komt daar een aanbod van € 75.38 uit.
Groen uit nederland stroom en groen gas. Dat is voor mij een harde eis.

Schakel ik dat uit kom ik bij budget energie op een aanbod van € 67.75

Ik betaal zoals gezegd € 63 en krijg terug.

Marije

Marije

11-03-2017 om 17:51

maar vesta

Waarom voer je dan niet gewoon je totale jaarverbruik in want blijkbaar doe je dat niet.

Vesta

Vesta

11-03-2017 om 18:17

omdat

het de laatste 2 jaar erg zachte winters waren. Gaat het stevig vriezen gaat je verbruik omhoog. Zeker met een matig geisoleerd huis en een inefficiente verwarming (ik heb geen cv maar een moederhaard)

Het is ook niet zo dat ik enorm veel hoger ga zitten ± 250 kwh en ± 75 m3 aan gas. Maar als je vergelijkt moet je wel overal dezelfde getallen invullen.

Zoals ik al in mijn vorige berichtje aangaf kom ik bij direct invullen bij mijn huidige leverancier goedkoper uit dan met dezelfde getallen bij gaslicht.com. En dan vergelijk ik ook NL groen stroom en groen gas met NL groen stroom en groen gas.

bieb63

bieb63

12-03-2017 om 13:38

Hier

Ik ben een jaar of 7 overgestapt. Dat scheelde mij toen ca. 20 euro per maand (en geen bijbetaling). De lagere kosten per maand bleef zo. Toch ben ik 4 jaar later (nu dus 3 jaar geleden weer overgestapt). Dat scheelde mij nog eens 40 euro per maand (en geen bijbetaling). De lagere kosten zijn nog steeds hetzelfde.
Al met al heeft het mij een hoop bespaard.

Paasei

Paasei

12-03-2017 om 14:05

Teruggehaald

Een paar jaar geleden hebben we gebruik gemaakt van zo'n collectieve aktie van Vereniging Eigen Huis. Toen na vele jaren Nuon overgestapt op een 1-jaars contract bij een ander. Met welkomstkorting en zo, scheelde echt een hoop in ons maandbedrag! Kort daarna belde Nuon; waarom we weg gingen. En of ze ons niet konden overhalen om te blijven.. tuurlijk, als het aanbod aantrekkelijk genoeg is.. Dat was het. Dus terug naar Nuon. Die dan ook de boete voor contractbreuk (we zaten immers al bij een ander) vergoed.

Sindsdien spelen we dat spelletje elk jaar. We stappen over, via een vergelijkingssite, en telkens haalt Nuon ons terug. We zijn echt veel goedkoper uit dan vroeger; ooit betaalden we Eur 192 per maand en nu nog maar Eur 160 (gas en electriciteit)!

Marije

Marije

12-03-2017 om 15:17

voor bieb

Elk jaar overstappen is elk jaar een welkomstkorting van soms 200 euro.

bieb63

bieb63

12-03-2017 om 22:10

marije

12 maanden 40 euro minder betalen (en nooit aan het eind van het jaar bij hoeven te betalen) is 480 euro korting.... En eigenlijk al 3 jaar 40 PLUS 20 euro per maand minder betalen is 720 euro korting per jaar.....

Marije

Marije

12-03-2017 om 22:11

maar hoe weet je dat dat nu niet kan dan?

Minder dan wat? Heb je het jaren vast gezet of iets dergelijks?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2017 om 01:22

Bieb

Stel dat jij je energiekosten voor langere tijd vastgezet hebt, dan kan het wel zijn dat het tarief ergens onderweg lager is geworden. Wij hebben vorig jaar heel wat minder verbruikt dan de jaren ervoor, dus kregen we aardig wat terug, maar ik was nóg goedkoper uit bij een andere maatschappij. Ik ben dus overgestapt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje zenuwachtig ben door het lage tarief, dus ik ga binnenkort maar eens even na laten rekenen hoeveel we nu per maand verbruikt hebben tijdens de wintermaanden.

bieb63

bieb63

13-03-2017 om 22:28

Nee

Ik heb niets voor jaren vastgezet. Overgestapt toentertijd met jaarcontract en tientallen euro's per jaar minder betaald. Elk jaar kijk ik weer of dan overstappen nog meer loont. Maar nee, ik zit nog steeds op het (bijna) laagste tarief.

Marije

Marije

13-03-2017 om 22:33

begrijp het niet

Als jij het niet voor meerdere jaren hebt vastgelegd stijgt of daalt jouw prijs gewoon, net zoals die van de andere aanbieders. Het kan gewoon niet dat jij dan nu elk jaar 720 minder betaalt dan elders. Dat is vaak de helft van wat je in totaal betaalt bij een gemiddeld verbruik. Kan niet kloppen.

bieb63

bieb63

15-03-2017 om 10:02

Marije

Ik zeg niet dat ik 720 minder betaal dan bij een andere willekeurige leverancier. Ik zeg, dat ik jaren geleden overgestapt ben en dat ik nog steeds zoveel minder betaal dan toen bij de vorige leverancier. En bij de huidige betaal ik nu niet veel meer dan inmiddels 7 jaar geleden (en nee, ik heb niet m'n huis laten isoleren of zonnepanelen e.d. in de tussen liggende jaren aangeschaft).
Elk jaar kijk ik wel even naar die vergelijkingssite. En er zitten leveranciers tussen die niet veel duurder zijn dan waar ik nu zit, maar geen reden om over te stappen.

Marije

Marije

15-03-2017 om 10:17

maar

Ja maar dán krijg je dus wel een welkomstkorting en nu niet.

Vesta

Vesta

15-03-2017 om 10:53

Maar marije

Als je met welkomstkorting evenveel moet betalen als zonder welkomstkorting waarom zou je dan wisselen?

€900 - € 200welkomstkorting = € 700
€ 700 - 0 = € 700

Voor je portomonee hoef je het dan niet meer te doen.

bieb63

bieb63

15-03-2017 om 14:31

marije

Die welkomskorting zou dan de enige reden zijn. Maar nu ik al jaren een laag maandbedrag heb én jaarlijks hooguit een enkel tientje terugkrijg of moet bijbetalen, vind ik het wel best. Wellicht dat ik bij de andere leverancier het jaar daarop wél ineens een hoger maandbedrag krijg óf aan het eind van het jaar flink moet bijbetalen. Geen reden om nu dat risico te nemen.
Mocht ik bij mijn huidige leverancier ineens wel een flink hoger maandbedrag krijgen of flink moeten bijbetalen, dan is er reden voor mij om het jaar daarop over te stappen.

Marije

Marije

15-03-2017 om 16:04

duidelijk

Je begrijpt het hele systeem niet. Prima hoor dat jij denkt dat je zomaar bij een ander meer kan gaan betalen als de prijs hetzelfde is per kWh. Ik ga voor de welkomskorting!

Elfje65

Elfje65

15-03-2017 om 22:22

Ik stap elk jaar over

En na de eerste keren betaal je niet minder, maar als je het niet doet ga je meer betalen na je vaste termijn. Het is vaak echt een voordelig tarief, want het zij lokkertjes en ze hopen dat je na dat jaar bij ze blijft. Net een jaar NUON gehad en helaas heeft NUON eigenhandig een week voor de contractdatum de meterstanden genoteerd en dus in de laatste week het variabele tarief gehanteerd, wat inhield datbik voor 1 week 60 euro moet betalen. Van de zotte, maar blijkt in hun voorwaarden te staan. Ik ben nu aan maatschappij nr 7 bezig en heb dit nog nooit meegemaakt. Voor mij nooit meer NUON!!

bieb63

bieb63

15-03-2017 om 22:23

Marije

Niet alleen Kwh telt mee. Er zijn ook nog andere posten. Zo stond er een jaar of 2 geleden iemand voor de deur van e.o.a. energiebedrijf. Kwam met getallen over Kwh. Die waren nét iets lager dan bij mij, dus enige besparing. Alleen er was nog een post (wat later bleek e.o.a. adm. post). Die kwam daar op 24 euro per maand, bij mij op 4 euro.

Paasei

Paasei

16-03-2017 om 08:23

Electriciteit

De winst zit m bij ons niet de welkomstkorting maar in het feit dat we (telkens weer) de aanbieding aangeboden krijgen als Nuon ons terug haalt; 50% korting op onze electriciteitskosten. En laten we nou veel meer electriciteit dan gas te verbruiken. Voor ons heel gunstig dus.

Wat ik heel grappig vind, is dat wanneer ik Nuon aan het eind van ons contract benader, ze nooit iets kunnen doen. Maar als we over gestapt zijn belt er een andere afdeling, die blijkbaar wel het kortingsaanbod kan doen.. iedere keer opnieuw.

Marije

Marije

16-03-2017 om 08:43

andere kosten

Natuurlijk zijn er ook andere kosten, die worden dus ook gewoon meegenomen met een vergelijkingssite als gaslicht.com.

Vertel jij nu maar eens bij welke energieboer jij zo veel voordeel krijgt en of je dat zelf wel goed berekend hebt.

tjee Marije

Wat ben je aan het doordrammen. Wat is jouw belang hierin?

Marije

Marije

16-03-2017 om 09:55

mijn belang?

Ik wil graag dat iedereen goed op de hoogte is en geen onwaarheden verkoopt.

Vesta

Vesta

16-03-2017 om 10:11

Marije

ik zie de onwaarheden even niet die jij blijkbaar wel ziet. Kun je het duidelijk toelichten misschien.

Een welkomstkorting is leuk, als het daadwerkelijk leidt tot minder betalen.

Maar als bij een gelijk aantal kwh en m3 in de vergelijking en bij je eigen leverancier het aanbod qua € gelijk is inclusief die welkomstkorting waarom zou je dan wisselen?

Het gaat er mij om dat ik zo min mogelijk uit mijn portomonee naar de leverancier hoef te schuiven of dat met een goed aanbod is of met een welkomstsigaaruiteigendoos maakt mij niet uit. Het getal onder de streep is het belangrijkst.

bieb63

bieb63

16-03-2017 om 21:31

precies vesta

Op welke manier ik mijn 'winst' (welkomskorting, lager KWH tarief, lagere administratieve kosten) haal zal mij een worst wezen. Ik ben al jaren tevreden met een laag termijnbedrag, niet ineens hogere kosten of hogere maandelijkse adm. kosten en geen grote aanslagen aan het eind van het jaar. Het heeft mij veel bespaard én ik check uiteraard elk jaar de vergelijkingssite. Verder dan een evt. welkomskorting kom ik niet. Die welkomskorting is leuk, tuurlijk, maar mijn tarief is stabiel en laag en dat vind ik belangrijker dan een welkomskorting en niet weten wat voor eindnota ik krijg of ineens andere fratsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.