Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitant

Sollicitant

21-05-2017 om 16:55

Overstap ziektekostenverzekering gedurende het jaar?

Is het mogelijk om gedurende een kalenderjaar over te stappen van ziektekostenverzekering?

Ik ben nu via de huidige werkgever met collectiviteitskorting verzekerd.

Als ik van baan verander en bij die verzekeraar blijf wordt het duurder!

Kan ik dus gedurende het kalenderjaar van de ene naar de andere ziektekostenverzekeraar overstappen (beide via de werkgever dus)?

En zo ja, ik neem aan dat je eenmalig je eigen risico (die EUR 360 geloof ik) kwijt bent?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2017 om 16:57

Bellen

Hierover kun je het beste met je verzekering bellen.

Vesta

Vesta

21-05-2017 om 17:00

Dit zijn de redenen om over te stappen gedurende het lopende jaa

In de volgende situaties kun je een nieuwe zorgverzekering aanvragen:
•Je bent 18 jaar geworden.
•Je komt uit het buitenland en moet je verplicht voor de basisverzekering verzekeren.
•Je zorgverzekeraar heeft tussentijdse de polisvoorwaarden aangepast.
•Je komt uit een militair dienstverband en moet je verplicht voor de basisverzekering verzekeren.
•Je collectief wordt beëindigd.
•Je gaat scheiden.
•Je bent momenteel niet verzekerd.

De ingangsdatum van de basisverzekering kan niet in het verleden liggen. De verzekering kan op z’n vroegst ingaan op de dag dat je aanvraag bij de zorgverzekeraar binnen is gekomen.​

Vraag altijd bij je zorgverzekeraar na of het mogelijk is je huidige zorgverzekering te beëindigen.

Conclusie: bel je zorgverzekeraar en overleg.

Sollicitant

Sollicitant

21-05-2017 om 18:18

Bedankt!

Bedankt voor jullie snelle reactie. Helder. En duidelijk wat me te doen staat.

Triva

Triva

21-05-2017 om 18:38

is het werkelijk zo dat als je van baan verandert dat collectief dan per direct stopt? Ik betaal altijd mijn zorgverzekering voor het hele jaar in 1x, krijg dan ook korting. Het kan dan toch niet opeens duurder worden? Sterker nog: als ik stop bij dit bedrijf kan ik nog een poosje collectiviteit houden, de verzekeraar wil mij namelijk helemaal niet kwijt.

Per 1 januari kun je dan toch weer gewoon naar iets anders zoeken? Ik zou dus eerst maar eens bellen of dit echt zo is.

V@@s

V@@s

21-05-2017 om 18:46

hangt van de collectiviteit af

Bij sommige collectieven kun je nog wel twee jaar blijven, bij andere stopt de collectiviteitskorting direct.

Triva

Triva

21-05-2017 om 18:51

Weer wat geleerd...

Duf gedoe zeg, bij ontslagen worden kan ik het nog begrijpen...

https://www.zorgpremies.nl/andere-werkgever-of-ontslagen.html

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2017 om 13:15

Ik twijfel te veel

Er staat mij ook bij dat bij het stoppen van het collectief of bij het weggaan bij een werkgever een geaccepteerde reden is om over te mogen stappen, maar ik las dat daar toch bij iedere verzekeraar anders mee omgegaan kan worden. Daarom lijkt het mij echt verstandig om met de verzekeraar zelf te bellen. Waar ik werkte hadden ze eigen collectieven, waardoor je wel kon blijven, maar binnen hun collectief.

Let op

Het zou zomaar kunnen dat je bij je huidige verzekering kunt blijven onder een andere collectiviteit. Na flink speuren kwam ik erachter dat er heel veel collectiviteiten bestaan die niet te maken hebben met je werk. Zo zijn wij lid van een stichting en hebben op die manier een collectiviteitskorting. Even speuren en zeker bellen dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.