Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Overnemen roerende zaken bij koop woning

Begin februari krijgen we de sleutels van ons nieuwe huis! Nadat de onderhandelingen zijn afgerond hebben we nog een afspraak gehad met de huidige bewoners en afgesproken een aantal zaken van hen over te nemen (houtkachel, gordijnen). We zijn een bedrag overeengekomen en hebben afgesproken dit contact te voldoen na de inspectie op de dag van de overdracht. Dit omdat wij zeker wilden weten dat de roerende zaken achter zouden blijven en nog in goede staat zouden zijn.
Is dit de gebruikelijke manier om dit af te spreken? Het voelt nameijk ook wel een beetje wantrouwend om het zo te doen...
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen hiermee!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

19-01-2013 om 20:51

Bij overdracht

Ik heb dat wel eens gedaan en de roerende zaken gewoon in het contract laten opnemen. Het is afgerekend op dezelfde wijze als het huis dus via de notaris. Hier in de regio is het gebruikelijk om voordat je naar de notaris gaat voor de overdracht nog een eindinspectie te doen met beide partijen. Als dan iets niet in orde is kun je dat bij de notaris nog oplossen of verrekenen.

Brianna F

Brianna F

20-01-2013 om 13:05

Hetzelfde

Wij hebben ook op de dag van overdracht contant betaald en buiten het contract gelaten. Dus zwart.

miep

miep

21-01-2013 om 09:04

Dat is niet zwart

Tenminste niet als je voor een normaal bedrag roerende zaken overneemt. Sterker nog: als er roerende zaken in het koopcontract zijn opgenomen, mag je over dat stukje van de hypotheek eigenlijk geen rente aftrekken, zijnde consumptief krediet. Door het buiten de koopovereenkomst te houden doe je het juist goed.
En dat het na de eindcontrole gebeurt, is heel normaal. Je moet toch eerst de situatie zien voor je betaalt.

Verstandig

Bij een overdracht van ons huis naar nieuwe koper gebeurde het dat de koper de avond voor de overdracht meedeelde dat hij gordijnen en vloerbedekking toch niet wilde overnemen. Vermoedelijk in de hoop dat we het alsnog zouden laten hangen. Mooi niet. Alles gesloopt, gordijnen zijn nog goed van pas gekomen.

Tsjor

Vic

Vic

21-01-2013 om 11:48

Toch maar niet (o.t.)

Dat hebben mijn schoonouders ook wel eens gehad. De nieuwe eigenaren zouden het (los gelegde) parket meenemen, en zagen daar op het laatste moment vanaf. Een dag voor de overdracht hebben we dus alles er alsnog uitgehaald. Ik was er niet bij, maar die mensen waren verbijsterd Ze moesten zelfs hun verhuizing ervoor uitstellen.
Zelf heb ik het wel eens gehad met luxaflex in een huurhuis. De nieuwe huurders wilden niets overnemen, maar waren zichtbaar teleurgesteld toen bleek dat ik ook alles had weg gehaald. Zat ik vervolgens met een stapel luxaflex waar ik het meeste niet van kon gebruiken, maar goed...

En als het niet klopt

Dan de notaris vragen dit bedrag niet over te maken.
(of in te houden tot t oke is).

Bij ons huis wou de eigenaar dat wij de vloerbedekking over zou nemen, betaald dus. Op iedere kamer lag andere en het was lelijk. Wij wilden het dus niet(anders moet je erin zetten, blijft achter) en de rest ook niet. Op de dag van de overdracht bleek dat hij met het uithalen van de vloerbedekking ook hele gaten in de vloer had gemaakt met het uittrekken van de supervastgelijmde vloer. Hier kwamen dus kosten voor het egaliseren van de bijna hele bovenvloer en hij had de binnendeur meegenomen. Bij de notaris had hij gezegd dat hij die kosten op zich zou nemen. De notaris vroeg nog of hij een bedrag in depot moest houden. Wij waren natuurlijk veel te goeder trouw en zeiden nee. Middels de rechtsbijstandvezekering hebben we uiteindelijk ons geld moeten krijgen.
Laat dus wat in depot als t niet klopt.

Maanve

Maanve

21-01-2013 om 13:21 Topicstarter

Goed geregeld dus

Blij te horen dat we geen rare of hele ongebruikelijke afspraak hebben gemaakt. Het gaat mij erom om op de dag van overdracht te checken of de spullen er nog zijn en nog werken. En het is dus inderdaad een onderhandse verkoop, maar daardoor volgens mij niet 'zwart' toch? Alsof je iets koopt via Marktplaats van een andere particulier.
Overigens is het huis waar we gaan wonen een enorme puinhoop (in de zin van overal heel veel spullen, vooral op zolder, in de schuur, houthok, etc). Ik hoop echt dat de huidige bewoner alle zooi leegruimt en meeneemt, want we hebben maar een week voor een aantal klussen en het verhuizen. Gee ruimte dus voor uitstel omdat er zaken niet in orde zouden zijn!

nathalie

nathalie

22-01-2013 om 08:35

Meenemen moet

De huidige bewoner moet toch leeg opleveren? Dan kan hij niet zomaar allerlei zooi in in de schuur en op zolder laten staan.
Als jullie vlak voor de overdracht het rondje door het huis doen met de makelaar, niet akkoord gaan met achtergelaten zooi! Die moet dan op kosten van de bewoner worden verwijderd. Dat is een vriend van ons overkomen, de garage stond vol met spullen, de makelaar heeft toen een ontruimingsbedrijf geregeld op kosten van de verkoper en dezelfde dag was het leeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.