Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2012 om 17:05

Overlijdensrisicoverzekering

Enige tijd geleden hebben wij een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. En sinds die tijd zeurt het in mijn hoofd 'hebben we dat echt nodig?' Ik kom er niet uit. We hebben een huurhuis, dus daar hebben we de verzekering niet voor nodig. Wel hebben we een laag inkomen, dus als een van ons wegvalt is dat lage inkomen erg krap om het huishouden zoals we nu hebben mee voort te kunnen zetten. Kinderen nog thuis, huisdieren.. het gaat allemaal gewoon door zonder man of mij. Buiten deze verzekering hebben wij geen losse begrafenisverzekering en daar zeurt datzelfde stemmetje dat dat belangrijker is dan de overlijdensrisicoverzekering. Mijn man is in de veronderstelling dat we begrafeniskosten wel van die verzekering kunnen betalen, maar daar is het niet voor... of toch ook? Kortom, ik hoop dat iemand zijn/haar licht erover wil laten schijnen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

19-11-2012 om 18:54

Scheefwonen

Wat voor mij een belangrijk punt is: hoe zit het met scheefwonen? Hoever mogen de huren omhoog want ik ben nog steeds bang dat de huren zover omhoog kunnen dat je boven de huurtoeslaggrens komt en ALS er hier iemand komt te overlijden wil ik toch wel graag in aanmerking komen voor huurtoeslag.

Hij voor jou en jij voor hem?

Kaaskopje, begrijp ik goed dat er twee verzekeringen zijn: een voor hem als jij komt te overlijden en een voor jou als hij komt te overlijden?
En wat is dan de uitkering? Voor hoeveel jaar ben je die verzekering aangegaan? Wat is de premie?
Hoef je geen antwoord op te geven, maar het zijn wel belangrijke vragen.
Stel de uitkering is 100.000 euro.
Dat is prettig, maar dat heeft ook consequenties. Je hebt dan voorlopig geen overige rechten meer (bijstand, aanvullende uitkering).
Je kunt wel besluiten om met (een deel van) het verzekeringsbedrag de begrafenis te betalen. Daar hoef je niet apart een begrafenisverzekering voor te sluiten.
Ander ding: een overlijdensrisicoverzekering sluit je alleen maar voor een bepaalde periode. Op enig moment (vaak na 30 jaar) stopt het. Dan heb je dus wel betaald, maar krijg je niks.
Als jullie zo lang blijven leven (en dat hoop je natuurlijk), dan is er vanaf dat moment geen spaarpot of verzekering voor een begrafenis. En dat kan wel een probleem zijn. Met een laag inkomen is sparen voor je begrafenis niet altijd makkelijk. Vaak komt het dan neer op de kinderen/familie om de begrafenis te betalen.
Als je dat risico per se wilt vermijden, dan is een begrafenisverzekering zinniger. Die loopt tot je dood gaat en keert dan uit. Inderdaad, alleen voor de begrafenis, maar dat staat dan ook te gebeuren.
Groet,
Miriam Lavell

Niet duidelijk

P, dat scheefwonen is nog een mysterie. Er zijn namelijk 2 afspraken gemaakt: de ene is dat de huren voor bepaalde inkomens omhoog mogen tov de sociale huur, maar de andere is dat de sociale huur niet hoger mag zijn dan 4,5% van de WOZ waarde.
Dat betekent voor diverse regio's/panden dat de huur niet omhoog moet, maar omlaag.
Hoe dat bij jou zit, weet ik niet.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2012 om 23:30

Twee verzekeringen

We zijn voor elkaar verzekerd, dat klopt. En de verzekering geldt tot de aow leeftijd. Als we er dan nog steeds zijn, zijn we verder niet verzekerd en zijn we al het geld wat er in is gestoken kwijt. En daar ben ik dus ook niet lekker mee. Het gaat om flink wat geld over die hele periode opgeteld.
Ik heb de kosten van een begrafenisverzekering bekeken en omdat we er nu pas in zouden stappen, is de premie best pittig. Maar dan zie je er tenminste wel iets voor terug.
Wij zijn dit jaar tot twee keer toe geconfronteerd met een situatie waarin een begrafenis wel heel dicht voor de deur stond, vooral bij mijn dochter was het kantje boord, dus het houdt mij behoorlijk bezig. Ik heb mijn dochters ook al aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Voor hen kost het nu helemaal nog niet veel. We waren ooit wel verzekerd voor de kinderen en voor onszelf, maar dat is door omstandigheden beëindigd.
Als mijn man in zijn eentje over zou blijven, dan heeft hij wel meer dan het minimumloon, maar hij zou dan ogenblikkelijk weer overal toeslagen voor moeten aanvragen. (Ik ook als het andersom is.) Kleiner wonen zou dan op zich best een optie zijn, maar dat moet dan wel beschikbaar zijn.

Niet op straat

Kaaskopje:"Als mijn man in zijn eentje over zou blijven, dan heeft hij wel meer dan het minimumloon, maar hij zou dan ogenblikkelijk weer overal toeslagen voor moeten aanvragen. (Ik ook als het andersom is.) Kleiner wonen zou dan op zich best een optie zijn, maar dat moet dan wel beschikbaar zijn."
Maar als dat zo is, dan is de AOW leeftijd bereiken al het punt waarop jullie niet meer uitkomen (toeslagen nodig hebben, moeten verhuizen).
Ik zou me er niet zo druk om maken. Je belandt niet zomaar op straat.
Over die begrafenis ook niet trouwens, maar dat moet je bij jezelf nagaan. Hoe vervelend vind je het om dood te zijn zonder dat er geld is om je te begraven? Hoe bezwaard voel je je als je kinderen dan met de pet rond moeten?
Als je dat een probleem vindt, dan is verzekeren zinnig. Maar omdat jullie laat instappen en de premie hoog is, is sparen ook een idee.
Met als nadeel dat er dan nog geen geld is als je volgend jaar onder de tram komt.
Even terug naar je aanvankelijke vraag: Ja, als iemand van jullie voor de aow leeftijd het loodje legt, dan kan het geld van een inkomensverzekering ook gebruikt worden voor een begrafenis.
Maar: als je je prioriteit legt bij het afdekken van de kosten voor een begrafenis, kun je de premie die je betaalt beter in een begrafenisverzekering steken, of in een spaarpot.
Uitkomst: jij hebt gelijk. Met een inkomensverzekering zijn de begrafeniskosten niet voldoende afgedekt.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2012 om 00:44

Bedankt

voor het meedenken. Man en ik denken erover de overlijdensrisicoverzekering stop te zetten (zonde van het al ingelegde geld, maar ja...) en een uitvaartverzekering te nemen. Beide zou natuurlijk helemaal mooi zijn, maar dat is te duur.
Zo'n overlijdensrisicoverzekering is een korte termijn oplossing. Heel welkom als het onverhoopt nodig is. Maar als de uitvaartkosten er eerst van betaald moeten worden, stelt het extraatje uit deze verzekering naar mijn idee nogal tegen.
Een fatsoenlijke begrafenis vind ik ook belangrijk en als we toch ouder worden dan de pensioenleeftijd, dan zitten we weer met lege handen, zonder verzekering. Een uitvaartverzekering loopt tot het uitgekeerd moet worden. Ik kraak en piep wel in alle voegen en scharnieren, maar die karren worden het oudst nietwaar?

Tinus_p

Tinus_p

21-11-2012 om 09:21

Twee soorten verzekering

Kaaskopje:
"Man en ik denken erover de overlijdensrisicoverzekering stop te zetten (zonde van het al ingelegde geld, maar ja...) en een uitvaartverzekering te nemen. Beide zou natuurlijk helemaal mooi zijn, maar dat is te duur."
let even goed op. Heb je nu een overlijdensrisicoverzekering (OVR), of een levensverzekering?
Dat zijn namelijk totaal verschillende dingen. Een OVR heeft een eindige looptijd, vaak 5, 10, of 30 jaar. Je betaalt premie, die ben je kwijt. Er wordt ALLEEN uitgekeerd, als je TIJDENS de looptijd overlijdt. Als de looptijd 10 jaar is, en je gaat na 9 jaar dood, krijg je geld, na 11 jaar krijg je niets.

Een levensverzekering keert juist ALTIJD geld uit, zodra je overlijdt. De looptijd is dus oneindig. Vaak betaal je maar een eindige tijd premie (bv 30 jaar), of houdt de levensverzekering na 30 jaar op, waarna je een zak met geld krijgt (bv voor aflossing koophuis of pensioen).

Een begrafenisverzekering is dus een soort levensverzekering; de looptijd is oneindig en als je doodgaat krijg je geld voor de begrafenis (of de begrafenis in natura).

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2012 om 00:12

Tinus

Ik waardeer je waarschuwing, maar ik noem mijn draadje niet voor niets 'overlijdensrisicoverzekering'

Toke

Toke

23-11-2012 om 00:01

Maar..

.. wellicht is een levensverzekering voor jullie interessanter/goedkoper dan de huidige overlijdensrisicoverzekering(en)?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2012 om 20:15

dat zou ook nog een optie zijn. Het moet in ieder geval een regeling zijn die doorgaat na pensionering en waar we de begrafenissen van kunnen betalen. Dat is 'al' over 14/16 jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.