Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Alison

Alison

05-03-2017 om 15:38

Overlast door bouwwerkzaamheden

Ik hoor net dat er op korte termijn een groot bouwwerk gesloopt gaat worden op een paar honderd meter van mijn huurhuis. Omdat het bouwwerk op een ongelukkige plek ligt gaan ze dat een maand lang dag en nacht doen zodat ze zo snel mogelijk klaar zijn.
Mijn huis ligt dus samen met de rest van de straat heel dichtbij en wij gaan daar heel veel last van krijgen. Trillingen, stof en vooral lawaai. Ik heb er nog niks officieels van gekregen maar in de buurt wordt verteld dat ons een paar opties voorgelegd gaan worden. Een maand huur terug, de hele straat elke avond met een touringcar naar een hotel en 's ochtends weer terug of 3/4 weken naar een bungalowpark. De eerste 2 hebben niet mijn voorkeur maar dat bungalowpark trekt mij en de kinderen wel. Als het dan toch moet dan willen we ook iets leuks. En naar een bungalowpark kan ik makkelijk mijn dieren meenemen. Ik zie dat niet zitten om dat spul elke avond in te laden en de dag er na weer terug. En aan die maand huur heb ik niks want ik werk niet door ziekte en zit dan dus de hele dag in die herrie. Ze hebben al eerder hier iets gesloopt en ik heb daar best last van gehad.
Stel dat er nu echt zo'n voorstel komt, is daar wettelijk iets voor geregeld of moeten wij (de straat) of ik persoonlijk zelf onderhandelen met de aannemer/gemeente/woningbouwvereniging? Ik gok dat het van de aannemer komt maar ik weet het niet.
Google laat me in de steek, ik kan hier niets over vinden.

Bouwbesluit

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Ten%20Boer/291414/291414_1.html

Er is hier wel sprake van een wettelijk bouwbesluit en plaatselijke afspraken. Echter wat ik zie met name op grond van geluidshinder, met tabellen. Ontheffing van de regel dat geluidsoverlast door de bouw alleen overdag plaatsvind is per gemeente mogelijk en kan verleend worden.
Er staat niets over compensatie.

In mijn omgeving is ook een overlastsituatie door bouw. Nog tot ver in 2018. Maar bij ernstige overlast kun je inderdaad gelukkig naar een hotel. Hoewel we er hier geen gebruik van hebben gemaakt.

Ben inderdaad ook wel benieuwd wat je rechten verder zouden zijn.

Hier zijn wel alle muren in huis gefotografeerd om te kunnen beoordelen of er mogelijk schade ontstaat.

waar woon je?

Kijk eens even of er in jouw woonplaats of regio iets is als een huurdersbelangenclub. Hier in Amsterdam heb je de wijksteunpunten wonen, hoewel ze net van naam veranderd zijn. In andere steden heb je vermoedelijk vergelijkbare clubs. Vraag het daar eens na.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.