Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Saturnus

Saturnus

09-10-2017 om 10:04

OV kaart gedoe

Vorige week heb ik mijn (anonieme) OV Chip kaart uitgeleend aan een buitenlandse toeriste.

Toen ik vrijdag mijn saldo checkte stond er veel minder op de kaart dan ik verwachtte.
Er is iets helemaal mis gegaan met in en uit checken.
Ze is vanaf mijn woonplaats naar Amsterdam gegaan om het Rijksmuseum te bezoeken. Dit was voor haar studie.

Ze is overgestapt van trein naar metro en nog een klein stukje tram. (En weer terug) Dat vind ik al een hele uitdaging, omdat ik vanwege mijn verstrooidheid al eerder problemen heb gehad hiermee, maar ondanks dat ze zegt dat ze goed is in en uitgecheckt (ze heeft het zelfs nog gevraagd!) is ze toch de mist ingegaan. Waarschijnlijk op een gecombineerd trein metro station, waar je op hetzelfde perron uit en weer in moet checken. Er is wel iets gebeurd daar, maar ik denk verkeerd om.

Ik dacht het simpel terug te vragen bij uitcheckgemist. Maar deze reis was blijkbaar zo ingewikkeld dat dit direct werd afgewezen.
Wat nu?
Ik heb alweer gemaild maar ik verwacht er niet zo veel van.

Het meisje is in tranen ze kan het geld niet echt missen, want ze is ineens ruim 15 euro meer kwijt dan ze had ingeschat. Voor haar een hoop geld.
Ze wil ook niet dat ik het betaal.

Maar zo blijkt maar weer hoe moeilijk ons OV systeem is voor mensen die hier niet vandaan komen. En ook voor mensen die gewon wat minder handig zijn in dit soort dingen.
Dus ja dit is om te klagen.

En tja wie wordt er wijs uit zo'n situatie: http://www.fransmensonides.nl/foto12/3lezers.jpg

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-10-2017 om 10:22

Ook

Ik ben inmiddels wat meer ervaren maar ging laatst ook de mist in. Ik kwam met de metro vanuit Rotterdam naar Laan van NOI en dan moet je dus uitchecken bij de RET-paal in plaats van de NS-paal, of andersom. In ieder geval ging het mis, maar gelukkig kreeg ik een dag later al een mail van de gemiste uitcheck. Die vind ik overigens ook altijd flauw, want ze kunnen ook zien dat ik aansluitend de tram nam.
Kun je op je anonieme kaart nog zien waar ze niet heeft uitgecheckt?

Saturnus

Saturnus

09-10-2017 om 10:32

Tja

Ik heb screendumps van mijn app gestuurd naar OV chipkaart want waar ze de mist is ingegaan dat vind ik dan erg lastig om te zien...
Ze is ingecheckt bij de trein in mijn woonplaats.
Vervolgens ingecheckt bij de metro (geen uitcheck?)
En dan een check out bij de metro (zonder reis)
ingecheckt bij de tram
En weer een check in bij de tram.(geen uitcheck?)
vervolgens een NS check out bij de trein
En weer een check out bij de metro
En dan weer check in bij de metro
En dan zie ik weer een check out bij de trein in mijn woonplaats.

Volgens mij heeft ze op de terugweg naar de metro gewandeld om zo geld uit te sparen. En ze had geen tijdsdruk meer..
Ik snap er niks van...

Ik weet ook niet of de app/site alles in de juiste volgorde laat zien.

naar een automaat en een uitdraai vragen

Kan je niet een uitdraai van de transacties vragen bij zo'n oplaadautomaat? Die kunnen vaak de laatste transacties uitprinten en dan kan je precies zien waar is in- en uitgecheckt.

Je kan makkelijk een in- of uitcheck missen als je in zo'n hectische Amsterdamse tram de piep niet hoort (of beter: niet hoort dat-ie niet piept)

Als er op de incheck geen uitcheck is gevolgd, kan het inderdaad zijn dat de volgende 'check' dan als uitcheck wordt beschouwd en dan gaan dingen mis. Is mij ook eens gebeurd inderdaad.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-10-2017 om 11:21

Piep

Die piep is inderdaad heel lastig. In de tram is het zo druk dat je niet altijd het schermpje ziet als je uitcheckt, en je hoort van vier kanten piepjes. Wij krijgen van de werkgever een boze brief als we meer dan drie keer per jaar een uitcheck missen, maar als je dagelijks reist is het eerder regel dan uitzondering als je daaraan komt ;-(

Saturnus

Saturnus

09-10-2017 om 11:35

Temet

Ik heb toch een overzicht via de website of app? Ik heb mijn kaart daar aangemeld namelijk.
Of zie je bij een automaat andere informatie?

Ik moet echt zeggen dat ik het OV chip systeem al vanaf het begin totaal onhandig vind. En duur.
Een keer een kaart (met natuurlijk lekker veel tegoed) kwijtgeraakt. Een keer geld wel afgeschreven maar niet op de kaart terecht gekomen (gelukkig weer teruggestort).
En wat een gedoe om bij een verlopen kaart je geld ervan af te krijgen. Maar Translink heeft beloofd dat makkelijker te maken.

En wie verzint 3 uitcheckpalen naast elkaar op een perron?! Wie snapt dat?! Zeker een buitenlandse, die kent al die logo's niet.

Met de tram ben ik ook een keer de mist in gegaan. En ik weet zeker dat ik mijn kaart bij dat ding heb gehouden!

Amsterdam Amstel?

Komt me bekend voor. Wij (best wel ervaren trein- en ov-reizigers) zijn ook een keer de mist in gegaan op Amsterdam Amstel. Daar moet je bij de juiste poortjes in- / uitchecken om het goed te doen.

Is uiteindelijk goed gekomen door bij én de NS, en het GVB geld terug te vragen. Wij waren er wel op de heenweg al achter dat er iets mis was gegaan, en hebben toen we teruggingen bij de balie van de NS op Amsterdam Amstel een uitdraai van de in- en uitchecken van de ov-kaarten gevraagd. De man achter de balie was erg behulpzaam, heeft telefoonnummers opgeschreven en zei dat we zeker niet de enige waren (erg schrale troost...)

Kortom: bellen / contact opnemen met de verschillende vervoerders. Ik hoop wel dat het ook voor een anonieme OV-kaart kan (wij hadden persoonlijke kaarten).

over de automaat

Ik ken die app weer niet. Ik kreeg de indruk dat je op de app niet precies kon zien waar en hoe laat was in- en uitgecheckt, dat kan bij zo'n overzicht uit de automaat wel. Maar misschien was dat met die app het probleem niet.

Groeten,

Temet

Saturnus

Saturnus

09-10-2017 om 16:05

Temet

Ik heb op die screendumps van die app ook tijden staan. Bovendien weten ze mijn kaartnummer en zouden ze dus alles kunnen zien wat er met die kaart gedaan is.
Maar mocht dit niet werken kan ik altijd nog.

Ik meen me overigens te herinneren dat ik een vorige keer van de NS naar de GVB werd gestuurd en weer terug bij zoiets. Ben ik wel een dagje zoet mee geweest.
Dat was wel anders gegaan met misgaan, maar bellen heb ik op dit moment even geen zin in /tijd voor.

Zijn er eigenlijk wel mensen die zonder problemen rondreizen met de OV chip?

Mams

Mams

09-10-2017 om 16:40

Ja ik!

Ik reis 2 dgn per week met mijn ov chip in en om Rotterdam. Nu ruim een jaar en nog nooit iets misgegaan. Ik verheug me niet op de dag dat er wel een keer iets misgaat met in/uitchecken trouwens....

Dymo

Dymo

10-10-2017 om 10:26

dochter

Mijn dochter studeert in Amsterdam en helpt vrijwel elke dag toeristen of bejaarden in het OV. Het is zo onduidelijk welke vervoerder welke paaltjes heeft en of je wel of niet niet moet uitchecken bij het overstappen.
Dochter heeft een studenten OV en zelfs daar gaat nog wel eens wat mis. Is er ineens toch geld afgeschreven terwijl ze op die tijd vrij mag reizen. Moet ze daar weer achteraan...

Saturnus

Saturnus

11-10-2017 om 09:07

Het is gewoon te ingewikkeld

En ik vind dat ze het nooit zo hadden moeten inrichten. Leuk dat er verschillende vervoerders zijn (marktwerking en zo) maar als incidentele reiziger is het gewoon lastig te snappen. En tja ik ben ook een incidentele reiziger en heb in het begin best wat missers gemaakt. Sommige mensen worden dan onzeker en durven niet meer met het OV. Daar heb ik dan geen last van. Maar best stom dat het OV dan niet meer toegankelijk is voor iedereen. Want ik vind dat dat het gevolg is van dat systeem.

Ik heb nu het advies gekregen om toch te bellen met de NS. Dus ik bereid me maar voor op het kastje muur gedoe van een vorige keer, omdat er met in en uit checken zowel bij de NS al bij de GVB fouten zijn gemaakt als ik het zo zie...

Jasmijn

Jasmijn

11-10-2017 om 09:23

losse kaartjes

Ik reis heel weinig en koop daarom maar los een kaartje voor de trein. Betaal ik wel een euro extra maar geen gedoe met geld wat op die OV moet staan en ik weet gewoon wat ik uitgeef en verder kan er niet veel mis gaan.
In de tram was het wel onhandig, want toen had ik gedoe met het kopen van het kaartje. Ik had net niet genoeg om met muntjes te betalen en de bestuurder had geen geld terug van een briefje van € 20,-
Toen mocht ik uiteindelijk maar gewoon gaan zitten. (dat van de tram was een paar jaar geleden, ik weet niet of je nu nog steeds een kaartje kan kopen in de tram) Trein doe ik vaker zo.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-10-2017 om 10:06

ik check het nauwelijks

of het allemaal wel goed gaat, meestal let ik ter plekke goed op of ik inderdaad uitcheck. Ik reis veelal bus-metro-trein, drie verschillende vervoerders. Of met de waterbus, dan ben ik met mijn fiets op de boot zonder overstap of wat ook in de stad.

De tarieven per ritje schelen soms best, de ene keer wordt een overstap gegund, de andere keer (reis andersom) zie ik een ander bedrag, dan telt het instapbedrag mee. Als het zo enorm veel tijd en gedoe kost om geld terug te vragen, laat ik het liever zo - dan doen ze er maar wat nuttigs mee. Als je met de auto moet tanken in een minder bekende omgeving heb je ook niet altijd de voordeligste pomp onder bereik.

Ik vind een OV-chipkaart heel handig. Inderdaad zijn er soms lastige punten met in/uitcheckpalen van verschillende vervoerders. Dat is vervelend. Ook in andere landen heb ik dergelijke situaties gezien, want niet alleen bij ons Nederlanders is men van een staatsbedrijf dat alle treinvervoer regelt afgeschaft. Het is prachtig dat de kaart bestaat en overal werkt, anders werd het allemaal nog veel ingewikkelder en tijdrovender.
Handig is dat je de OVchipkaart automatisch kunt laten opladen zodat je nooit zonder reistegoed zit. Doe ik zelf niet, maar het kan wel.

Ook handig vind ik dat je niet meer aan treinretourtjes vastzit. Als ik naar plaats X reis waar iemand mij van het station ophaalt, kan deze persoon me na mijn bezoek gerust in plaats Y op de trein zetten. Met een retourtje moest je dan een kaartje bij kopen als plaats Y wat verder weg lag.

Duurder dan toen we nog een strippenkaart hadden - dat zal in veel gevallen zo zijn. Er zit een hele machinerie achter dat chipgebeuren.

Terug naar TS - erg jammer dat het zo is gegaan. Het was een -zeker voor haar- ingewikkelde reis. Jammer dat ze het niet kan waarderen als jij de financiële tegenslag compenseert.

Erica

Erica

11-10-2017 om 10:24

Ik zou

als dat financieel kan geloof ik stralend tegen dat meisje roepen dat het is opgelost dan wel dat het zeker goed gaat komen en haar haar geld teruggeven.

Ik reis veel. In het begin is er wel eens wat misgegaan (bij poortjes kun je maar aan een kant uitchecken, als je incheckt en meer dan een half uur later weer uitcheckt omdat de trein niet rijdt, kost dat ook geld, in Arnhem hebben ze ook verschillende vervoerders), maar inmiddels gaat het meestal goed. Ik denk niet dat het vaker dan eens per jaar is misgegaan en dat laat ik dan ook zitten. Daar hebben de kinderen dan weer hun gratis kidsvrij van. Ook op station Zutphen, waar die drie paaltjes staan, gaat het goed, al moet ik daar wel altijd even kijken welke aanvullende vervoerder ik tegenwoordig ook al weer moet hebben. Als mijn zoon enthousiast wegrent om in te checken moet ik hem wel eens waarschuwen dat we niet met de NS gaan, maar dan gaat ook dat goed.

Saturnus

Saturnus

11-10-2017 om 10:39

ja inderdaad

Erica, dat is wat ik inmiddels al gedaan heb.
Ik twijfel ook of ik voor die 15 euro nogwat een uur frustratie wil.

Ik heb zelf ook dat ik niet meer zo vaak kijk of het allemaal wel klopt. Maar in dit geval zou dat meisje de reis achteraf terugbetalen omdat we het precieze bedrag van te voren niet wisten. Ergens spijt dat ik deze info met haar heb gedeeld...

En ik ga ook net te vaak met het OV om zonder chipkaart voordeliger uit te zijn. En ik reis vaak in grote steden waar het zonder OV heel veel gedoe oplevert om zonder contanten te reizen.
Ik overweeg al een poos een kaart die zichzelf oplaadt. Maar ik twijfel nog.

OV-reiziger

OV-reiziger

11-10-2017 om 11:13

dubbel

Het is wat dubbel met de OV chipkaarten.

Voor de frequente reiziger is de OV chipkaart een uitkomst. Je zet eventueel een kortingsabonnement op je kaart en natuurlijk automatisch opladen, en je hoeft werkelijk nooit meer ergens over na te denken. In- en uitchecken is een automatisme geworden en het is vanzelfsprekend dat er verschillende vervoerders zijn. Het is echt een vooruitgang ten opzichte van hoe het eerst was.

Daar staat tegenover dat de drempel om zo nu en dan eens met het OV te reizen hoger wordt. En dat is natuurlijk erg jammer. Je ziet wel dat het zich nog steeds doorontwikkelt. Als poortjes bijvoorbeeld dicht zijn (en dat is steeds vaker zo), dan kun je eigenlijk niet meer vergeten in- en uit te checken. En het verschil tussen paaltjes van verschillende aanbieders is nu wel beter dan een paar jaar geleden.

Treinkaartjes kun je toch ook gewoon online kopen? En bus/tram/metro kun je volgens mij altijd ook contact betalen. (maar écht, een OV-chipkaart is zoveel makkelijker)

Saturnus, ik zou het direct doen, dat automatisch opwaarderen. Daarmee maak je het voor jezelf een stuk eenvoudiger.

Amsterdamse

Amsterdamse

11-10-2017 om 11:19

Niet makkelijker

Het is toch niet makkelijker geworden? Eerst had ik een abonnement en hoefde ik helemaal niets te doen. Ja, mijn abonnement laten zien bij controle.
En wat betreft retourkaartjes, dan koop je toch gewoon een enkeltje? Kun je terug vanaf iedere willekeurige plek.
En het irritante is nu dat ik altijd minimaal 20 euro op mijn OV chip moet hebben, als ik met de trein wil. En dat ik iedere vijf jaar een nieuwe kaart moet kopen. Why? Want hij doet het gewoon nog.

Enne, fijn opgelost met de buitenlandse toeriste Saturnus!

precies

Inderdaad, Amsterdamse, er is niets verbeterd. Althans niet voor de reiziger.
Die voorfinanciering met 20 euro steekt mij ook. Ik reis regelmatig met de trein, dus moet ik wel, maar het ergert me wel. Gelukkig hoeft dat voor "ons" GVB dan weer niet.

Het GVB heeft ook het "automatisch opladen" - lees: een doorlopende machtiging aan het vervoersbedrijf om kosten automatisch van je bankrekening af te schrijven. Ehhh... nee, toch maar liever niet

Groeten,

Temet

automatisch opladen

Nee, echt niet. Dat zorgt ervoor dat ik helemaal niet meer in de gaten krijg dat het uitchecken verkeerd is gegaan. Tenzij ik mijn bankrekening steeds controleer en dan achteraf moet uitzoeken waar het fout is gegaan.
Er is geen concurrentie of marktwerking op het spoor, althans niet voor de reizigers. Je kunt niet kiezen tussen een trein van NS of van Arriva op dezelfde spoorlijn. De marktwerking zit bij de beslissers die een traject aan een bedrijf gunnen. Welke belangen dan de doorslag geven is nog maar de vraag. Het is er in elk geval niet goedkoper op geworden. Ook het hele aanbestedingsproces moet worden betaald.
Naast de irritatie over de verschillende paaltjes irriteert het mij ook, dat ik vooraf niet weet hoeveel het zal kosten (om onduidelijke redenen verschillen de bedragen voor dezelfde rit nogal eens) en dat ik bij het uitchecken vaak niet kan zien wat er nu afgehaald (of teruggezet) is op mijn kaart. De schermpjes zijn nauwelijks leesbaar, de rij achter me is te lang om uitgebreid een poging te doen om te achterhalen wat er nu gebeurd is op mijn kaart.
Na 5 jaar een nieuwe kaart moeten kopen voor 7,50, terwijl die kaart maar 80 cent kost en de oude nog prima voldoet, zoveel mensen die het terugvragen van een onterecht afgeschreven bedrag 'maar laten zitten', 20 euro op voorhand al afschrijven, terwijl je maar 2,40 hoeft te betalen, ergens moet het geld zich opstapelen en ergens zijn er mensen die al lang in hun hangmat op de Bahama's liggen te genieten van geld dat zomaar, onterecht, binnenstroomt. 55 miljoen in 4 jaar tijd verdienen door een bedrijf dat geen winst mag maken (oh nee, het is geen winst, het zijn de kosten van het invoeren van het systeem).
Gelukkig komt er een uitgebreid onderzoek volgens nu.nl van vandaag: https://www.nu.nl/economie/4472475/marktwaakhond-onderzoekt-machtspositie-uitgever-ov-chipkaart-.html

Tsjor

Betalen voor betalingssystemen

Heel algemeen: ik baal er echt van dat we steeds vaker moeten gaan betalen voor betalingssystemen die door een bedrijf uitgevonden worden. Er is al een betalingsmiddel: geld. Er wordt al betaald voor het betalen: aan de bank. Maar dan moet je ook nog een keer betalen voor het betalingssysteem dat (onder andere) voor het openbaar vervoer is bedacht.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-10-2017 om 11:02

Kosten

Ja, dat is heel onlogisch, die verschillende kosten. Mijn ritje met de tram kost me de ene keer 0,94 en de andere keer een euro (een halte, zware tas). Hoe kan dat?

Triva

Triva

14-10-2017 om 18:19

automatisch opwaarderen

Ik gaf mijn puber van 14 al een kaart met automatisch opwaarderen. Ik zou niet anders meer willen. Moet er niet aan denken dat ik elke keer er zelf voor moet zorgen dat er meer dan 20 euro op staat (en terug weer). Bij automatisch opwaarderen hoeft er maar 10 op te staan.

Saturnus

Saturnus

16-10-2017 om 10:09

mijn pubers

Mogen hun OV kaart fijn zelf in de gaten houden en opladen. Zeker De oudste is zo chaotisch met alles dat het koppelen aan een rekening vragen is om problemen.
Het is bij haar al 2x fout gegaan. Een keer kon ze het terugvragen. De andere keer niet.
En een keer is ze haar kaart een paar weken kwijt geweest. Maar deze lag gewoon op school in haar kluis.

Maar goed, ze gaat niet heel vaak met de trein. Dus in verhouding wel veel.
Als ze voor school reist (bijvoorbeeld open dagen ed) dan stort ik het geld gewoon op haar rekening. Als ze voor de fun reist dan betaalt ze zelf.

De jongste reist nog niet zo vaak, maar voor haar geldt in principe hetzelfde. Ze zijn 15 en 16.

Triva

Triva

16-10-2017 om 10:11

Saturnus

Met ik bedoelde ik niet perse alleen mezelf maar ook mijn kind. Ik zou dus zelf nooit een kaart willen zonder automatisch opladen en dus geef ik mijn kind dat ook niet omdat ik niet wil dat hij dat gedoe heeft. Er moet dus ook altijd meer geld op dan zonder automatisch opwaarderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.