Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

lennest

lennest

18-01-2015 om 23:14

Ouder betaalt studie

Even een vraag nav een ander draadje hier. Wij hebben flink gespaard voor de studie van onze kinderen. Als ze thuis blijven wonen, binnen vier jaar afstuderen, een bijbaantje: dan zou het moeten lukken zonder lening. Maar dan geven wij hen meer dan de jaarlijkse vrijstelling als je kijkt naar het schenkingsrecht. Hoe zit dat? Wordt een studie betalen voor je kinderen gezien als schenking of niet?

Vrijstelling voor studiekosten i 2015

http://financieel.infonu.nl/belasting/130594-schenking-2015-vrijstellingen-en-tarieven-schenkbelasting.html#vrij-van-recht-schenken

"Kinderen 25.322 euro tot 52.752 euro eenmalig leeftijd kind of partner tussen 18 en 40 jaar, vrijstelling tot 52.752 euro als schenking wordt besteed aan dure studie of eigen woning, er is geen gebruik gemaakt van de verruimde vrijstelling 2014"

Er is dus een vrijstelling voor studiekosten.

Nien

Nien

19-01-2015 om 00:08

studiekosten

Volgens mij hoef je die kosten niet als schenking op te voeren. Ouders worden immers verwacht bij te dragen aan de studie bij een bepaald inkomen.
Het kan wel handig zijn om de kinderen een schenking te geven. Als ouder kan je de studiekosten van je kind niet aftrekken van de belasting. Maar kind kan dat wel mist deze de studie zelf betaald. Kind kan studie zelf betalen van schenking van jullie. Daarnaast kan je extra kosten voor kind zoals laptop voor kind betalen.

medusa

medusa

19-01-2015 om 08:33

schenking

Als je kind thuiswoont, en jij als ouder betaalt kost- en inwoning (en collegegeld), dan wordt dat toch helemaal niet als schenking aangemerkt door de Belastingdienst?

lennest

lennest

19-01-2015 om 14:50

Geen dure studie

het gaat niet om extreem dure studies, maar hbo. Wij betalen collegegeld, boeken, laptop met tas, en alle andere studiebenodigdheden en kinderen betalen zelf de rest, zoals ziektekosten, de bril/ lenzen, kleding, uitgaan, reisjes/excursies en wat al niet meer. Ik ga er dan vanuit dat ze nog steeds een Ov-kaart krijgen en een toeslag voor hun ziektekostenverzekering, zo niet, dan wordt onze bijdrage nog hoger. Met twee kinderen loopt dit toch aardig in de papieren, ook wel afhankelijk van de soort studie, maar toch. De regeling van de belastingdienst geldt alleen voor studies van €20.000 per jaar. Ik mag nu ruim €5.000 per jaar schenken, collegegeld: bijna €2000, boeken voor de accountancystudie zijn ongeveer €1.500, laptop €600, dan zit ik al op ruim 4.000. Kind woont thuis eet/drinkt/ woont op onze kosten, kijkend naar Niud bedragen, komt er dan op jaarbasis zo'n €2.000 tot € 3.000 bij. Dan zit ik al ruim boven €5.000
Kinderen zijn namelijk volwassen, volgens mij praat je dan over schenken en niet over zorgen? Of zit ik er nu helemaal naast (dat hoop ik eigenlijk!).

Jesse_1

Jesse_1

19-01-2015 om 15:58

Hier

Hier een interessant artikel over de kosten van studie van kinderen en hoe het zit. Ik hoop dat je hier een hoop in kunt vinden wat op jullie van toepassing is:

http://www.belastingtips.nl/prive/kinderen_en_fiscus/ondersteun_studerend_kind_fiscaal_slim/

medusa

medusa

19-01-2015 om 17:05

en toch en toch

Het gaat er bij gewoonweg niet in, dat de kosten levensonderhoud voor je studerende (en thuiswonende!) kind als schenking aangemerkt zouden worden. Ik ben geen deskundige, maar ik geloof daar dus echt helemaal niets van.

Barvaux

Barvaux

19-01-2015 om 17:11

medusa

Precies anders zouden alle kosten aan kinderen toch een schenking zijn?

medusa

medusa

19-01-2015 om 17:20

precies

"Precies anders zouden alle kosten aan kinderen toch een schenking zijn?"

Precies.
Tot je kind 18 is krijg je van de overheid zelfs kinderbijslag. Logisch dat dat stopt als je kind formeel volwassen wordt. Maar zou vanaf dat moment opeens alles wat je voor je kind financiert als schenking worden aangemerkt? Geloof er niets van.

En verder: met die schenkingen is de soep überhaupt niet zo heet. Ik bedoel: de fiscus gaat niet om jouw huishoudboekje vragen om te controleren of jij die ene keer bij Ikea voor je kind hebt afgerekend, en voor wie die net gekochte laptop is bedoeld. Er kan natuurlijk gewoon heel erg veel.

Moni

Moni

19-01-2015 om 17:21

Je hebt zorgplicht over je kinderen, ook ouder dan 18

Ben even kwijt tot hoe oud. Een 18-jarige kan ook geen bijstand aanvragen als die apart woont of bij ouders.

Jesse_1

Jesse_1

19-01-2015 om 18:09

Staan in mijn link

"Studerende kinderen kosten geld, veel geld. Soms heeft uw zoon of dochter recht op studiefinanciering, maar deze is meestal niet toereikend om de kosten te dekken. Een bijbaan is een goede oplossing, maar vaak zullen ouders bijdragen in de kosten. Onder de kosten vallen niet de kosten voor het eerste levensonderhoud (eten, drinken, kleding, huisvesting, etc.). "

en

"Een ouder moet zijn kind onderhouden, deze verplichting eindigt op de 21e verjaardag van het kind (bij studie 27e verjaardag)."

belasting

Dat hoeft de overheid niet te weerhouden om hier belasting te gaan heffen. Want daar gaat het uiteindelijk om.

Jesse_1

Jesse_1

19-01-2015 om 22:26

AnneJ

Waar gaat de overheid belasting over heffen dan? De kosten van het levensonderhoud vallen er dus buiten, en die had Iennest meegerekend.

De enige echt aanwijsbare studiekosten zijn collegegeld en studieboeken. Die laptop had je voor jezelf gekocht toch, Iennest?

Jesse_1

Jesse_1

19-01-2015 om 22:30

Lenen

Je kunt je kind ook het bedrag lenen (leg dit wel vast incl. rente!) in een 'duur' jaar.
Je kind betaalt je dan terug voor het maximale schenkingsvrije bedrag (€ 5.277 schenkingsvrij in 2015). Leg ook de terugbetalingen (incl. rente) goed vast via de bank.

Jesse_1

Jesse_1

19-01-2015 om 22:31

Sorry, aanvulling

Je smeert de terugbetaling dus uit over een aantal jaar, met het maximale schenkingsvrije bedrag per jaar.

lennest

lennest

25-01-2015 om 14:50

Jesse_1 #7

Ik ben erg blij met jouw link, tot 27 jaar gewoon zorgen voor het levensonderhoud, klaar, geen schenking en die laptop, oh ja, die was gewoon voor mezelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.