Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gene

Gene

15-01-2017 om 11:12

Oproepkrachtvraag

Sinds kort ben ik oproepkracht maar nu heb ik plannen voor een dag weg over twee weken. Ik heb nog geen rooster voor die week gekregen. Kan ik gewoon doorgeven dat ik die dag niet oproepbaar ben of moet een oproepkracht 24/7 beschikbaar zijn en alles laten vallen als dat nodig is?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-01-2017 om 12:44

Oproepkracht is oproepkracht

Als je niet kunt, dan kun je niet. Moeten ze je maar een vast / tijdelijk dienstverband aanbieden. Zo zou je het kunnen zien.

Uiteraard doe je je best beschikbaar te zijn, maar alles uit je handen laten vallen in alle gevallen, nee. Ik doe zelf al vele jaren oproepwerk. In 9 van de 10 gevallen kom ik, een enkele keer niet.

Het is wel jammer dat je nog maar kort oproepkracht bent, je hebt nog geen ' krediet' opgebouwd. Dat weegt wel wat mee denk ik. Ik weet niet hoe belangrijk die dag weg voor je is, of dat t ook een paar weken later kan. Benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken.

Natuurlijk kun je nu vast melden dat je op die datum niet beschikbaar bent.

Triva

Triva

15-01-2017 om 14:32

kijk in je contract

daar staat waar je recht op hebt. Ik ben ook oproepkracht en dat betekent bijvoorbeeld dat als ze mij oproepen ze mij ook minimaal drie uur moeten uitbetalen. Ook kunnen ze mij een half uur voor ik onderweg ga bellend dat ik toch niet nodig ben. Aan de andere kant kan ik altijd zeggen dat ik niet wil komen en ik geef dat keurig een week ervoor aan maar ik kan ook 's middags afbellen. Het maakt ze niet uit aangezien ik één van de beste oproepkrachten ben en ze nog wel een 'blik' anderen hebben die ze kunnen bellen. Ze zijn blij als ik kom en afbellen is geen probleem.

Ik zou gewoon morgen bellen en vragen hoe ze het willen hebben als je een dag niet kunt, dan kun je eventueel meteen die datum doorgeven. Vraag ook hoe lang ze dat van tevoren willen weten.

bieb63

bieb63

15-01-2017 om 15:49

Het lijkt mij dat je over en weer bepaalde afspraken maakt

Ik weet niet in welke branche je werkt en wat voor soort oproepwerk, maar afspraken hierover maken lijken mij wel een must en logisch.
Iets anders, wanneer je in een bepaalde beroepsgroep (storingsmonteur, arts enz) 'dienst' hebt. Dus bijv. een week dat je te pas en onpas opgeroepen kunt worden. Je moet dan altijd beschikbaar zijn in die week. Dat is de afspraak en daar word je ook voor betaald. Maar dan gaat het om vastgestelde weken.
Als je bijv. oproepkracht bent als leraar, dan kan niemand van je verwachten dat jij alle schooldagen te pas en te onpas beschikbaar bent.
Dus het is óf een rooster. Incl. de afspraak dat beide partijen dat dat rooster bijv. 2 weken van te voren bekend moet zijn én dat jij bij niet kunnen dit 2 weken van te voren aangeeft, zodat ze daar rekening mee kunnen houden mbt het rooster. Óf het is 'dienst' hebben, maar dat zijn dan vastgestelde weken/dagen. Óf het is een willekeurig 0-urencontract op oproepbasis. In dat geval is het handig om reeds geplande afspraken, vakanties enz. alvast door te geven. En verder moet baas maar afwachten of jij kan op het moment jij opgeroepen wordt.

Gene

Gene

15-01-2017 om 22:33

Bedankt

Ik heb een nulurencontract en ik dacht even dat ik nooit meer plannen zou kunnen maken maar dat is dus niet zo. Ik zal morgen even overlegen.

Suze

Suze

15-01-2017 om 22:50

schriftelijk/mail

Als je gewoon kunt doorgeven als je een keer niet kunt (lijkt mij logisch) dan zou ik dan niet alleen telefonisch doorgeven.

Dus in elk geval nog per mail/whatsapp bevestigen zodat het vastlegt dat je het doorgegeven hebt. Om te voorkómen dat het een keer mis gaat en je geen bewijs hebt dat jij van tevoren je verhindering hebt doorgegeven.

Bop

Bop

16-01-2017 om 00:20

Staat waarschijnljk al

Zwart op wit omdat je meestal een formulier invult welke dag enz. Waar het bij mij in het verleden wel eens misging is dat ze steeds een voorgaand rooster kopieerden, dus ik moest mezelf toen steeds weer laten inroosteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.