Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Opleiding nog niet af maar wel een baan

Zoon kan aan het werk bij het bedrijf waar hij stage liep. Zijn MBO opleiding is  echter nog niet afgerond en die wil hij wel alsnog afronden. Ik snap er weinig van hoe dit dan gaat met bv DUO, studentenOV etc. Heeft iemand hier ervaring mee?

De basisbeurs en aanvullende beurs stoppen.
Zolang hij ingeschreven staat bij de opleiding kan hij nog gebruik maken van de OV (tot max 3 jaar). Dat moet hij wel aanvragen bij DUO; vroeger heette dat de 0-lening (dat je en lening van 0 euro per maand aanvroeg).
Hij kan eventueel ook geld lenen bij DUO.
Hij kan onbeperkt bijverdienen naast de studie.
Als hij afstudeert kan hij een gedeelte van het lesgeld van dat schooljaar terugkrijgen. Als hij om een andere reden besluit te stoppen tijdens het schooljaar kan hij waarschijnlijk geen geld terugkrijgen.

Vanaf 2020 mag je onbeperkt bijverdienen naast je mbo opleiding. Daarvoor was de grens iets van 16.000 euro per kalenderjaar. Maar aangezien het al eind oktober is, ga ik er niet vanuit dat hij daar dan overheen komt. Wat is de verwachte termijn van afstuderen?

AnnaPollewop

AnnaPollewop

30-10-2023 om 14:38 Topicstarter

Het punt met dat hij aan het werk gaat, is dat hij dan niet meer voltijds kan studeren, als hij steeds lessen bij zou moeten wonen dan gaat dat niet. Dus school wil hem dan uitschrijven en dat hij wel de examens nog doet maar geen aanwezigheidplicht meer heeft.

Kun je examens afleggen als je niet meer ingeschreven staat? Ontheffing van de aanwezigheidsplicht lijkt me nuttig, maar helemaal uitschrijven lijkt me niet de bedoeling.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

30-10-2023 om 14:47 Topicstarter

MamaE schreef op 30-10-2023 om 14:40:

Kun je examens afleggen als je niet meer ingeschreven staat? Ontheffing van de aanwezigheidsplicht lijkt me nuttig, maar helemaal uitschrijven lijkt me niet de bedoeling.

Dat begrijp ik dus ook niet helemaal. Hij heeft komende week gesprek op school, maar die maken zich niet druk over DUO en ik wil niet dat hij straks een grote naheffing krijgt of zo. 

Hebben ze misschien ook een BBL opleiding waar je 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat?

Wat zegt de werkgever? Als je een ex-stagiaire fulltime aanneemt zonder hem te faciliteren om in (ieder geval qua tijd) zijn studie af te maken lijkt mij dat een hele slechte zaak. 

Eens met EmmaT; werkgever dient belang van stagiaire ook voor oog te hebben want als het bedrijf failliet gaat, kan je zoon solliciteren bij een ander bedrijf maar wel met lege handen want de opleiding is dan afgebroken. Laat hem aub eerst zijn papieren halen; een goede werkgever begrijpt dat.

Oog

Oog

30-10-2023 om 19:23

Zolang je nog ingeschreven staat bij de opleiding en je recht op studiefinanciering nog niet volledig is gebruikt, kun je aanspraak maken op basisbeurs, aanvullende beurs en OV. Zie ook https://www.duo.nl/particulier/studiefinanciering/hoelang-recht.jsp

AnnaPollewop

AnnaPollewop

01-11-2023 om 10:40 Topicstarter

Oog schreef op 30-10-2023 om 19:23:

Zolang je nog ingeschreven staat bij de opleiding en je recht op studiefinanciering nog niet volledig is gebruikt, kun je aanspraak maken op basisbeurs, aanvullende beurs en OV. Zie ook https://www.duo.nl/particulier/studiefinanciering/hoelang-recht.jsp.

Hier kan ik alleen niet vinden hoe het met het studentenOV zit?

Hij is nog wel ingeschreven, maar alleen voor de examens, en hij volgt dus geen lessen. Maar dan moet hij nog wel lesgeld betalen? 

AnnaPollewop schreef op 01-11-2023 om 10:40:

[..]

Hier kan ik alleen niet vinden hoe het met het studentenOV zit?

Hij is nog wel ingeschreven, maar alleen voor de examens, en hij volgt dus geen lessen. Maar dan moet hij nog wel lesgeld betalen?

Waarschijnlijk wel. Lesgeld is eigenlijk inschrijvingsgeld. Zonder betaling sta je niet ingeschreven. Voor examens hoef je normaal gesproken niet apart te betalen. Net als dat iemand die alleen nog een scriptie hoeft te schrijven ook collegegeld moet betalen ook al volgt hij/zij geen colleges meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.