Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stunnie Bun

Stunnie Bun

25-08-2015 om 11:27

onzelfstandige bijna 18 jarige begeleiding

Mijn vraag gaat over de financien als een kind 18 wordt. Het is mij duidelijk dat hij dan van alles kan en mag; leningen afsluiten, grote aankopen e.d. Als ouder ben ik dan niet financiel aansprakelijk als hij bijv. schulden maakt, maar ik ben wel onderhoudsplichtig: ik moet zorgen dat hij onderdak, voeding, medische hulp en opleiding krijgt.
Maar wat als een kind van onder de 18 perse uit huis wil en bijv. begeleid op kamers wil gaan wonen? Even ervan uitgaande dat hij geen inkomsten heeft; of heel weinig, iin ieder geval niet zichzelf kan bedruipen? Waarvan wordt dat betaald? Ik neem aan dat je dan via een instelling begeleiding en woonruimte krijgt; maar hoe wordt dit bekostigd?
En wat als je in de situatie zit dat een kind al 18 is maar nog niet zelfstandig?Dan kun je kost en inwoning bieden en bijv. de zorgverzekering betalen en voor het kind ...de volwassene voor de wet...zorgen. Maar wat als de 18jarige perse uit huis wil maar dit niet kan bekostigen? Wat als de situatie thuis dusdanig uit de hand loopt dat de betrekkingen thuis niet gaan en de 18jarige uit huis wil. Zijn er dan ook bepaalde regelingen om dit te bekostigen en te begeleiden?

WMO

Ik zou dat vragen aan het WMO loket van je gemeente. Ik denk zelf dat het met een PGB gaat als het om begeleid wonen gaat.
Dus je zou het ook nog aan een instelling kunnen vragen die die kamerbegeleiding doet.

mirreke

mirreke

25-08-2015 om 14:49

Via huisarts in gang zetten?

Zou je zoon hiermee niet naar de huisarts kunnen gaan? Voor begeleid wonen heb je meen ik een indicatie nodig. Zit hij nog op school of doet hij een opleiding? Eventueel kan het decanaat of de schoolverpleegkundige hierbij helpen of doorverwijzen.

Over kosten: als een kind ouder is dan 18 en nog op de middelbare school zit krijgt hij de tegemoetkoming scholieren. Dat is sowieso 114 (dacht ik, om en nabij) euro, en afhankelijk van het inkomen van de ouders kan dat oplopen tot bijna 200 euro. Als je kind niet thuis woont krijgt hij de tegemoetkoming scholieren uitwonend. En dat kan oplopen tot 350 euro, maar is sowieso 200. Dat is totdat hij zijn examen haalt of een andere vorm van VO gaat volgen. Als je VAVO doet krijg je het bijvoorbeeld niet.

Daar bovenop krijg je dan nog zorgtoeslag.
Kan je zoon niet toevallig bij een oom of tante op kamers, of bij vrienden. Niet als onderdeel van het gezin, maar echt op kamers?

Je zegt dat hij niet zelfstandig is. Is hij gewoon nog erg jong of onzelfstandig voor zijn leeftijd, of is er een reden waarom hij erg onzelfstandig is? Als er een reden voor is en hij heeft bijvoorbeeld een diagnose, kan wellicht de instelling waar hij bekend is jullie helpen bij een begeleid wonen plek.

Je zegt ook dat het thuis niet echt goed gaat. Wat is daar de reden voor? Veel ruzies thuis? Ben je misschien gescheiden of heb je een nieuwe vriend en is dat voor hem een probleem? Of is het meer de situatie van een zich ontwikkelende puber die niet meer in de kindrol past, en wat voor jullie allebei moeilijk is?

Wat wil hij zelf? Wil hij zelf uit huis? Dan zou ik hem zelf ook stimuleren om dit uit te vinden. Als hij het moeilijk vindt om dit te overzien, zou ik beginnen met stap voor stap aangeven wat hij zou kunnen doen. Ik zelf zou denk ik beginnen met de huisarts.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

25-08-2015 om 16:03

mirreke

Zoon van 17 (ADHD/NLD) zit in een heftige puberteitsfase. Heeft een vriend (6 jaren ouder)die hem stimuleert om bij zijn stomme ouders weg te gaan. Hij vergelijkt zichzelf steeds met hem: zodoende wordt een 23jarige die al 7 jaar uit huis is vergeleken met een jongen van 17 die nog wat in te halen heeft kwa ontwikkeling op allerlei gebied. Mijn zoon ziet alleen maar likkebaardend toehoe zijn vriend alles zelf mag beslissen en meer geld tot zijn beschikking heeft en eigen woning en alles. Bovendien is de vriend dus op 16jarige leeftijd met veel gedoe uit huis gebonjourd en probeert hij zijn vriendje nu hetzelfde te laten doen.

Ik probeer reeel te blijven: ik wil mijn zoon niet verbieden uit huis te gaan, maar hij is superonzelfstandig voor zijn leeftijd. Dat inzicht moet er nog komen bij hem zelf.

Ik wil hem helemaal niet uit huis hebben: bij voorkeur niet, ik wil hem juist laten zien dat ik hem niet perse tegenhoudt om te voorkomen dat hij in de kramp schiet van dat hij perse uit huis wil of uiteindelijk van huis wegloopt. Dus loslaten om vast te houden zeg maar.

het enorme verschil tussen 23 en 17

Een 23-jarige is niet alleen meerderjarig, maar valt voor wat betreft loon en uitkeringen onder de normen voor volwassenen. Minderjarigen vallen onder het jeugdminimumloon, maar dat geldt ook voor jong-meerderjarigen, en voor deze groep zijn ook uitkeringsnormen heel veel lager.

Kortom: wie als 17- of 18-jarige op zichzelf woont zit financieel iha veel krapper dan een 23-jarige.
Een bijstandsuitkering kan zoon sowieso vergeten vziw, want hij wordt aan het studeren geschopt. Mag-ie lekker lenen.

Ik weet niet of je zoon dat allemaal al weet.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij als een minderjarige ergens in een instelling - ook een begeleid-kamerproject - zit dan wordt een bijdrage van de ouders geheven. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker. En ik weet ook niet hoe dat zit bij jong-meerderjarigen.

Een eigen huis kan hij denk ik vergeten, niemand wil verhuren aan iemand zonder een cent te makken. Als hij een volledige bijstandsuitkering zou hebben lag het anders, maar die krijgt-ie niet.

Sterkte met je zoon

Temet

mirreke

mirreke

25-08-2015 om 17:45

Nee, dan zit het anders, Stunnie Bun

Balen he, dat vriendjes zo'n invloed kunnen hebben...

Inderdaad, dat is compleet anders. Ik zou dit subtiel tegenwerken, in de zin van, ik zou hier niet aan meewerken. Op alle fronten zou ik hem tegemoet komen, maar thuis, hier bij jou.

Volgens mij had jij eerst een andere nick, toch? Was jouw zoon degene die zich niet aan de vakantieafspraken hield.

Ik zou dat inderdaad proberen anders aan te pakken. Zeker niet uit huis laten gaan.
Het doet me denken aan ooit vriendje van onze dochter, die ook zeker 6 jaar ouder was, nog wel meer denk ik. Had ook een compleet andere situatie, geen ouders, was ooit geadopteerd geweest en weggelopen, en allerlei psychische problemen. Echt heel schrijnend geval, maar dochter zag destijds alleen de voordelen van het zelfstandig zijn en zo.

We hebben het inderdaad een soort laten gebeuren (ook op advies vd politie, want actief tegenwerken werkt dus averechts), en ze kwam echt steeds meer tot zichzelf. Uiteindelijk uit gemaakt en hij is ook echt uit haar systeem. Maar het heeft wel wat parallellen, want ook hij had een vreselijke thuissituatie en wilde onze dochter daarom ook losweken uit haar, fijne, thuissituatie. Hij kende dat niet, en wilde dochter ook voor zich alleen, zo leek het. Echt, er speelden hele vreemde psychologische processen, en dat is doodeng.

Het frustrerende is dat je eigenlijk nergens terecht kunt, als je kind wordt 'bewerkt'. Want je zoon wordt door de vriend gewoon gemanipuleerd, en zit dat niet en hopelijk nog niet in. Het enige wat je denk ik kunt doen is toch meebuigen, en bij jezelf blijven. Blijf staan voor wat jij vindt, blijf daarover in gesprek. (En hij zit op school toch? Dan zou ik zeker kijken of het zin heeft om met de decaan of maatschappelijk werk te gaan praten... Misschien hebben ze adviezen.

Zeker niet praten over uit huis. Want als hij zo afhankelijk van anderen en nu dus die vriend is, wordt dat alleen maar erger als hij uit huis is.
Lastig, ook nu denk ik, ga eens praten met de huisarts. Echt, al was het alleen maar voor jezelf, om je zorgen ergens kwijt te kunnen. Want hier zou ik scherp blijven toekijken. Je moet hem zo niet kwijtraken hoor!

misschien

Misschien moet hij eens een tijdje op proef bij die vriend intrekken? Dan is het mogelijk snel bekeken. Is het niet voor je zoon, dan wel voor die vriend die er ineens iemand bij heeft die in zijn ijskast rondgraait en aan zijn afstandsbediening zit.

Nogmaals, sterkte.

Temet

Stunnie Bun

Stunnie Bun

25-08-2015 om 22:32

haha Temet...

Inderdaad dat heeft in de vakantie al wel tot problemen geleid. Maar nu zijn de schoolperiode regels weer ingegaan en is mijn zoon wat minder bij hem. En momenteel is hij weer 'helemaal into name' en is de sfeer thuis weer wat meer gespannen. Hij stelt zich vijandig naar ons op en schopt tegen de regels aan waaraan hij zich moet houden.

Mirreke, ik denk niet dat het hem lukt om uit huis te gaan, ik ben alleen op zoek naar informatie naar hoe dat soort dingen geregeld worden en aan welke voorwaarden de situatie dan moet voldoen. Want ik wil hem gewoon goed kunnen vertellen hoe dat werkt en waarom hij daar niet zo maar voor in aanmerking kan komen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-08-2015 om 22:33

Dat geld iedere keer

Ziet vriend toevallig dollartekens?

Heb het al eens gezegd, maar daar zou ik niet aan meewerken. Ik zou niet zomaar vrijwillig gaan sponsoren dat zoon bij vriend intrekt.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

25-08-2015 om 22:42

oh nee Gnny

Dat al helemaal niet!!!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-08-2015 om 23:52

Onderdak, voeding, medicijnen en opleiding

Dit is wat ik vond:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/80851-begeleid-zelfstandig-wonen.html

Bijdrage ouders staat niet vooraan....

Stunnie Bun

Stunnie Bun

26-08-2015 om 01:19

ginny

dank je!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.