Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

lennest

lennest

24-04-2015 om 20:21

onvoldoende gefrankeerde post

Ik kreeg vandaag een kaart van post.nl met het verzoek of ik € 2,07 wilde betalen omdat de post bij ons een brief heeft bezorgd met te weinig postzegels. Er staat geen afzender op de brief, dus daar kon de post geen geld halen. Onder het mom van: Wij begrijpen dat hoe belangrijk het is dat uw post op tijd komt hebben wij de brief toch bezorgd, we verzoeken u om de verschuldigde verzendkosten alsnog te betalen.
Het bedrag is afgerond en er zijn administratiekosten in rekening gebracht. Even voor de duidelijkheid: er zit een postzegel 1 op en de brief weegt 25 gram, daar had dus een postzegel 2 op gemoeten.

Ben ik verplicht dat te betalen?

Weet niet

Maar ik kreeg pas een mail van PostNL omdat ik zelf een kaart had verstuurd met te weinig postzegels en niet de ontvanger.

Nee

Je kan de brief retour afzenden sturen. Maar als de brief houdt komen ze echt niet aanbellen voor die twee euro.

skik (heeft een keer een ongefrankeerde kerstkaart met strafporto gekregen)

Monique D*

Monique D*

24-04-2015 om 21:04

Heeft mijn vader ook meegemaakt

Mijn vader ontving ook een kerstkaart die niet gefrankeerd was. Ook kreeg hij het verzoek of hij (ik dacht ook ongeveer 2,- euro) wilde betalen. Hij heeft niets gedaan totdat hij een herinnering kreeg. Dit heeft hij wel betaald.

Kan het zijn dat ze hiermee door blijven gaan (en het bedrag gaan verhogen) als je weigert te betalen?

Marea

Marea

24-04-2015 om 22:59

denk t niet

Ik denk niet dat je gedwongen kan worden te betalen. Post heeft zomaar iets in jouw brievenbus gestopt, jij hebt daar niet om gevraagd.
Maar hoe moeilijk ga je doen over twee euro?
Je kunt ook de brief openen, lezen wat er in staat, dan de brief naar de Post sturen en zeggen dat ze bij de afzender moeten zijn voor het geld.

Katniss

Katniss

24-04-2015 om 23:43

Ik heb al zo vaak strafporto gekregen, maar nog nooit betaald. Ik ben daar gek. En tot nu toe krijg ik gewoon nog post bezorgd.

Theekopje

Theekopje

25-04-2015 om 00:39

Invalshoek

De ene invalshoek: jij hebt er niet om gevraagd, waarom zou je betalen, ze gaan geen deurwaarder op je nek sturen.

De andere invalshoek: er is een dienst geleverd waar niet (voldoende) voor betaald is. De Post is zo vriendelijk de dienst dan tóch te leveren, want het zou eens iets belangrijks kunnen zijn. Omdat ze het moeilijker kunnen verhalen op de afzender vragen ze jou te betalen.

Het alternatief (in theorie): Post kan ook besluiten post met onvoldoende frankering niet meer te bezorgen. Maar dat geldt dan ook voor rouwkaarten etc.

+ Brunette +

+ Brunette +

25-04-2015 om 00:56

Rouwkaarten

Nou, ik denk dat ze rouwkaarten met te weinig porto toch wel bezorgen.

Barvaux

Barvaux

25-04-2015 om 01:43

gewoon

Niet betalen en ook niets doen als je een herinnering krijgt. Daarna hoor je er niets meer van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-04-2015 om 11:13

Nou

Als het post is wat je graag krijgt zou ik persoonlijk gewoon die portokosten betalen. Beetje flauw om dan principieel te gaan doen om 2,07 euro. Diegene die het heeft verstuurd is fout geweest en wel zo netjes van postNL dat het dan toch is afgeleverd.

Als het ongewenste post is zou ik er niet op reageren.

Astrid

Astrid

25-04-2015 om 11:20

Er staat geen afzender op, maar is het een persoonlijke brief of een brief waar wel een briefhoofd/stempel op staat waardoor je de afzender kunt achterhalen?

Dan zou je evt. ook kunnen bellen met persoon/bedrijf of ze dat nog even willen overmaken. De moeite daarvoor is net zoveel moeite als hier op het forum posten

compensatie

Ik krijg het regelmatig omdat ik soms vergeet dat tussen de stapel enveloppen een buitenlands adres zit. Ik krijg een aanmaning, herinnering whatever, maar betaal t nooit. Ik zie t als compensatie voor legio enveloppen met orders van klanten die spoorloos raken. Dat risico mag ik ook alleen dragen.

Juno

Juno

25-04-2015 om 11:48

Hmm

Ik heb wel eens gehad dat de kaart die ik kreeg 1 gram te zwaar was omdat er een dikke envelop omheen zat. Of ik even ruim €2,- wilde overmaken voor die éne gram. Daar heb ik moeite mee, als iemand een gewone kaart met envelop in de winkel koopt mag je er van uit gaan dat het gewicht klopt. Dat is altijd zo geweest en nu zitten er kennelijk kwaliteitsenveloppen omheen. Hier was ook geen sprake van niet frankeren maar van onvoldoende. Ik plak zelf regelmatig te veel omdat ik de kerstzegels op die manier op maak, daar hoor je ze ook nooit over.

apart

dat sommigen mensen het blijkbaar heel normaal vinden om niet te betalen, want er komt toch geen deurwaarder. Zoals theekopje ook zegt: "er is een dienst geleverd waar niet (voldoende) voor betaald is. De Post is zo vriendelijk de dienst dan tóch te leveren, want het zou eens iets belangrijks kunnen zijn. Omdat ze het moeilijker kunnen verhalen op de afzender vragen ze jou te betalen"

Dus, als je er mee weg kunt komen, dan hoef je ergens niet voor te betalen?? Ik vind dat echt een heel bijzondere instelling (en dan bijzonder in de meest negatieve zin).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2015 om 15:37

Aan die instelling Jippox

Gaat onze wereld ten onder

Ik vind het terecht dat post.nl die kosten verhaald. Dat zou eigenlijk bij de afzender moeten liggen, maar ach ik ben ook de beroerste niet wat dat betreft.

Enne Dorry, klinkt eigenlijk wel of het niet helemaal perongeluk is dat vergeten te frankeren van je buitenlandse post.

twee orders per maand

Ik raak gemiddeld per maand twee orders kwijt per maand. De post doet er niks mee, had ik het maar aangetekent moeten versturen. Maar een order tot 50 euro, nog 7 euro verzendkosten betalen, dat willen klanten niet. Kortome zo 100 euro per maand ben ik ' kwijt' .Dan kan die ene euro aan vergeten postzegels er best een keer vanaf. Het zijn stapels enveloppen soms, 10-20 stuks.....
En ik zal vanavond bidden dat ik de hemel in mag Ginny

Yeti

Yeti

25-04-2015 om 17:01

Dorry1 (tikje ot)

Kun je die orders niet digitaal versturen? Inscannen en mailen?

Tabitha

Tabitha

25-04-2015 om 18:49

dorry

Ik denk dat Dorry bedoelt dat ze iets opstuurt wat mensen besteld hebben en dat dat kwijt raakt.

Yeti

Yeti

25-04-2015 om 19:08

oeps

Ik zie ineens voor me hoe ze een pakje op de printer probeert plat te drukken ...

Kinne

Kinne

25-04-2015 om 19:30

Dorry1

Er bestaat tegenwoordig ook brievenbuspakje. Dat kost 3,95 en je hebt dan een verzendbewijs. Dit tarief is geldig tot 2 kg als het door de brievenbus kan. Misschien iets voor jou?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2015 om 22:25

Dorry

Dat lijkt me een heel goed idee

Levert niks op

Als t kwijt raakt krijg ik de waarde niet terug van tante Pos met zo'n brievenbuspakje. Ik heb enkel n bewijs dat ik t verstuurd heb....

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 22:30

klopt

Je moet eerst een brandverzekering nemen om geld te krijgen na een brand en zo ook bij de post. Als je betaalt voor alleen verzenden heb je het pakje nog niet verzekerd en dan kun je dus ook niet bewijzen wat er in zat als het zoek raakt en welke waarde dat had.

Het is simpel

De post levert een dienst waarvoor betaald dient te worden. Is dat niet gedaan dan gaat de post dat verhalen bij diegenen die de dienst heeft afgenomen. De ontvanger.Die neemt de post aan, ziet dat er strafporto gerekend wordt en kan dan twee dingen doen. Eén, de ontvanger wil graag de brief openen, wil dus de geleverde dienst afnemen en betaald de strafporto, of twee, de ontvanger wild e strafport neit betalen weigert de post (zoals aangegeven ind e link hierboven). Wel de post aannemen en de brief houden en niet betalen is gewoonweg verkeerd.

Nou

Gaat Post.nl dan ook mijn porti terugbetalen voor de post die nooit of veel te laat bezorgd is. No way dat ik strafport ga betalen voor post die ik niet gepost heb.

Fiorucci

Fiorucci

05-05-2015 om 12:53

Mark

Degene die de post op de bus doet neemt de dienst af, niet de ontvanger.

Nyntje

Nyntje

22-05-2015 om 13:54

no way

Niet betalen natuurlijk, zou wat zijn zeg. Moeten ze maar verhalen bij de verzender en een sytseem voor bedenken hoe ze dat willen gaan doen. Al vaak genoeg voorgekomen, maar ik hrb het echt nog nooit betaald.

tja

Als niemand ervoor wil betalen, moet de post niet of onvoldoende gefrankeerde poststukken maar gewoon niet bezorgen. Dat lijkt me dan redelijk. Ze hoeven tenslotte toch geen dienst te leveren als er niet voor betaald is?

Mijntje

Mijntje

22-05-2015 om 14:15

halszaak

Wat een halszaak voor 2.07 euro. Ja, het gevolg is dan dat niet voldoende gefrankeerde post niet meer bezorgd worden. De prijs van de postzegels zal ook omhoog gaan, maar daar moet TS dan niet over zeuren

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.