Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Een thuisblijfmoeder

Een thuisblijfmoeder

15-09-2014 om 15:23

onverwacht solicitatiegesprek.

Toen mijn dochter bijna 14 jaar geleden geboren is ben ik gestopt met werken.
Nu ze steeds zelfstandiger word vond ik het tijd om weer eens wat te gaan doen.
Daarom heb ik gisteren mijn cv op de nationale vacaturebank gezet. En tot mijn verbazing werd ik vanmiddag al gebeld door een commercieel bedrijf of ik interesse had om op kennismaking gesprek te komen.
Maar nu zit ik toch een twijfel natuurlijk ga ik maar het is echt al heel lang geleden dat ik gesolliciteerd heb.
Wat ga ik aantrekken wat ga ik zeggen.
Verder is het ook een sector waar ik totaal geen opleiding of ervaring heb. Ik heb altijd als agrarisch medewerkster in de kassen gewerkt en dit is echt totaal iets anders.
Hoewel het me ook niet echt duidelijk is wat ik bij dit bedrijf moet gaan doen. Het is een sales bedrijf. En ze werken op commissie.
Alle tips ervaringen zijn welkom

Ilva

Ilva

15-09-2014 om 16:03

Ervaring

Kijk op de website van het bedrijf wat ze precies doen. Verdiep je een beetje in het bedrijf. Misschien staan daar ook de vacatures op. En één keer moet weer de eerste keer zijn en mocht het niets worden deze keer dan leer je er weer van. Met een beetje geluk krijg je een goede feedback waar je wat mee kan. En met nog meer geluk heb je binnenkort een baan! Dat zou geweldig zijn natuurlijk. Succes!

Ad Hombre

Ad Hombre

15-09-2014 om 16:05

Klinkt als..

Oplichterij. Het klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het dan ook waarschijnlijk. Voor je het weet mag je in een multi-level-marketing scheme vage producten aan de man brengen.

Waarschijnlijk hebben ze je juist gekozen omdat je een tijd uit de roulatie bent geweest en net je CV gepost. Je kunt er altijd naartoe als 'oefening', maar pas op met waar je je in begeeft.

Katniss

Katniss

15-09-2014 om 16:10

Wat Hombre zegt

Ik heb daar ook wel eens van gehoord, dus wees er bedacht op.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-09-2014 om 16:22

Was ook mijn gedachte

Vooral dat werken op basis van commissie deed de alarmbellen afgaan. Ik zou wel op gesprek gaan. Gewoon om te oefenen en met de insteek dat je niks gaat investeren en niemand iets gaat aansmeren waar je zelf niet achter staat....

Nastia

Nastia

15-09-2014 om 16:23

Realitycheck

Je bent 14 jaar van de arbeidsmarkt geweest en hebt heel eenzijdige ervaring (in een ander vakgebied). Hoe groot denk je dat de kans is dat een bedrijf jouw CV eruit pikt? Ik durf wel te stellen dat die nihil is.

Dit is dus geen zuivere koffie. Niet op in gaan, zonde van de moeite.

Asha

Asha

15-09-2014 om 16:29

Oplichting

Toevallig is mijn dochter vorige week op sollicitatie geweest bij zo'n soort bedrijf. Ik was al wantrouwens en had op internet gezocht en kwam allemaal sites tegen van Opgelicht, Radar en dat soort programma's.
Ze kon lamgs de deuren gaan en per verkocht contract kreeg ze na een maand 24 euro van de 30 beloofde euro's. De rest, 6 dus, was overheadkosten. En ze kon ook opklimmen in het bedrijf, dus het was zo'n multilevelmarketingding.

Maar wat Ginny zegt is slim. Gaan en oefenen en vooraf goed bedenken dat je niet tekent en niks toezegt. En van tevoren even het bedrijf googelen.

Succes met het vinden van een echte baan.

roosje

roosje

15-09-2014 om 16:30

commissie

"En ze werken op commissie"
Dan gaan bij mij al wat alarmbellen rinkelen. Waarschijnlijk is dit dus geen sollicitatiegesprek, maar proberen ze jou zo ver te krijgen dat je voor hen spullen/diensten gaat verkopen. En pas als je wat hebt verkocht, krijg je geld, eerder niet. Dit soort bedrijven wil zo veel mogelijk mensen aan zich binden. Het risico ligt volledig bij de 'medewerker' (die geen medewerker is, want je staat niet op de loonlijst).

Een thuisblijfmoeder

Een thuisblijfmoeder

15-09-2014 om 16:31

Tja

Ik vind het zelf ook vaag. Maar ik wil zeker ook gaan kijken.
Van de website wordt ik ook niet heel veel wijzer.
Ze verkopen producten aan bedrijven maar hoe ze dit doen kan ik er niet uit op maken. Ze praten over
Op de website staat dat je een independent contractor bent. Dat je trainingen krijgt en 1 op 1 coaching.

Een thuisblijfmoeder

Een thuisblijfmoeder

15-09-2014 om 17:07

RADAR

Ik lees op radar allemaal slechte dingen over een dochterbedrijf van dit bedrijf.
Over door het hele land gestuurd te worden zonder reiskostenvergoeding pensionpremie ziektekosten vakantiegeld enz
Verder krijg je alleen betaald per verkoop. En word je tijdens de eerste twee gesprekken nog niet echt verteld wat je moet doen.

Ik twijfel nu om maar helemaal af te zeggen.

Primavera

Primavera

15-09-2014 om 19:47

Vertrouw het van geen meter

Thuisblijmoeder:"Op de website staat dat je een independent contractor bent. Dat je trainingen krijgt en 1 op 1 coaching."
Helemaal gratis? Of zou achteraf blijken dat je die training en duur moet betalen en van je verdiensten worden afgetrokken? Independent contractor met één op één coaching kan natuurlijk ook een 'leuke' manier zijn om multilevel te beschrijven. Daar krijg je ook 1 op 1 coach, van diegene die een level boven je staat.
Als je er naar toe gaat laat dat alle verdiensten, kosten, onkostenvergoeding etc. op papier zetten en prik door vage bewoordingen heen. Ik denk dat ik gewoon helemaal niet zou gaan en mijn energie op het zoeken van iets anders zou richten.

Een thuisblijfmoeder

Een thuisblijfmoeder

15-09-2014 om 19:59

Primavera

Ik heb het wat nader onderzocht en het gaat inderdaad om multilevel.
Via radar lees ik allerlei verhalen over een bedrijf die onder dezelfde onderneming valt.
Hier moeten ze urenlang aan de deuren verkopen. Daarvoor moeten ze het hele land door. Waarbij ze per verkoop betaald krijgen.
Zonder reiskosten pensionpremie enz. Ook moet je zelf regelen dat je je belasting afdraagt.

Dit alles schijnen ze je niet te vertellen maar ze lokken je binnen met allerlei praatjes.
Ik ga er maar niet naartoe.

waar oo al niet goed voor is.

Het zou toch triest zijn als je enthousiast de arbeidsmarkt weer op wil en je zou zo belazerd worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2014 om 18:58

Als je op zich wel open staat voor

commercieel werk, dan is er genoeg te vinden. Banen waar over provisie gepraat wordt sla ik over. Ik hou niet van die werkwijze. Ik wil gewoon een vast salaris wat niet afhankelijk is van het (ontbreken van) succes wat ik op een off-dag of topdag heb

Er is ook werk waarbij je niet actief hoeft te bellen. Een klantenservice. Daar kun je ook nog wel eens leuke banen in vinden. Zeker in de omgeving van Utrecht, is mij opgevallen.

Je kunt je inschrijven op allerlei vacaturewebsites en als je iets voorbij ziet komen waarvan je het gevoel hebt dat je dat wel wilt proberen, reageer je daar zelf op.

Wat voor mij een shock was na jaren niet gesolliciteerd te hebben was nadenken over wat mijn 'competenties' zijn, waaruit blijkt dat ik commercieel ben, wat mijn doelen zijn of hoe ambitieus ik ben. Mijn eerste sollicitatie gesprek was een ramp, de tweede ook. Maar grappig genoeg ben ik na de tweede wel aangenomen. Maar dat was omdat ze mij al kenden. Ik moet echt meer oefenen.

Een thuisblijfmoeder

Een thuisblijfmoeder

16-09-2014 om 20:48

Kaaskopje

Dat is inderdaad het probleem. Te bedenken waar mijn kwaliteiten liggen en wat ik wil. Ik ben me inderdaad op meerdere sites aan het inschrijven en wil ook de uitzendbureaus langs.
Een klantenservice lijkt me ook wel wat. Zolang ik maar niet zelf naar mensen hoef te bellen om te proberen ze allerlei ongewilde producten aan te smeren.

Ik woon overigens niet in de buurt van Utrecht.

vlinder72

vlinder72

16-09-2014 om 21:02

grote bedrijven

Probeer bij een call center te komen van een groot bedrijf zoals een bank of verzekeringsmaatschappij. Dat kan ook via een uitzendbureau. Het werk is best te doen. Je krijgt een interne opleiding en het is prima om op die manier werkervaring op te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2014 om 22:19

De komende week/weken

zullen verzekeringskantoren weer mensen zoeken die versterking zoeken voor de 'prolongatieperiode'. Bij mij in de stad is daar nu werk in te vinden, misschien ook bij jou in de buurt. In de prolongatieperiode krijgen mensen hun polis toegestuurd en kunnen ze weer overstappen of wijzigingen in hun verzekering aanvragen. Omdat het tijdelijk werk is zullen ze niet echt hameren op relevante diploma's, maar ze willen meestal wel ervaring op een klantenservice. Je weet nooit hoe een balletje kan rollen.

Ik woon ook niet in het midden van het land. Ik vind het wat ver om daar te solliciteren, maar als ik moet verleg ik wat ik wil natuurlijk steeds een beetje verder.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2014 om 22:21

Rare zin

De verzekeringskantoren zoeken versterking van mensen, niet de mensen zelf...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.