Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Guppie

Guppie

13-04-2014 om 08:38

Ontslagen en terug in dienst

Ik ben in januari ontslagen wegens bedrijfseconomische redenen (zou tot eind maart nog in dienst zijn).Omdat ik daar al 9 jaar werkte heb ik een ontslagpremie gehad (welke deze maand gestort zou worden). Nu willen ze mij weer in dienst nemen. Zouden ze die ontslagpremie nu niet meer hoeven over te maken?)

Guppie

Hangt ervan af wat daarover is afgesproken. Is die premie op basis van een sociaal plan of gewoon een individuele afspraak? En hoe hoog is die premie?

En trouwens: is die premie al uitbetaald, zoals je normaal gesproken zou verwachten, of moet die nog overgemaakt worden (zoals de formulering in je laatste zin een beetje lijkt te suggereren)?

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2014 om 23:47

Juridisch Loket

Als het bedrijf weer opkrabbelt en er weer personeel aangenomen kan worden binnen 26 weken na jouw ontslag, zijn ze verplicht 'oud' personeel weer in dienst te nemen als dat personeel nog beschikbaar is. Ik begrijp dat de voorwaarden van de oude situatie niet hersteld hoeven te worden. Je kunt dus minder gunstige voorwaarden krijgen.

Alleen begrijp ik dat jij ná 26 weken weer terug in dienst komt als je er op ingaat. Ik weet er uiteraard niets van, maar mijn gevoel zegt in dat geval dat 'het stinkt'. Alsof ze je gewoon uit je vaste contract wilden wippen om je later tegen minder gunstige voorwaarden weer terug te halen. Ik zou in jouw geval daarom langs het Juridisch Loket gaan en daar bespreken wat je rechten zijn. Ik zou ook bespreken of je het bedrijf kunt verplichten je op zijn minst voor de maanden waarin je WW ontving het verschil tussen de WW en je oude loon te betalen, als de ontslagvergoeding niet meer betaald hoeft te worden.

Guppie

Guppie

14-04-2014 om 14:13

Antwoord

bedankt voor jullie reactie.

Ik ben niet geheel duidelijk geweest. Ik heb in januari te horen gekregen dat ik ontslagen ben maar dat mijn contract nog tot 1 april door zou lopen (ik werd vanaf januari op non actief gezet).

Volgens mij is dit een sociaal plan. In NL is het (vooralsnog) het geval dat als je ontslagen wordt bij een bedrijf je per jaar arbeidsverleden een maand salaris meekrijgt (in mijn geval dus 9 x een maandsalaris).

Van mij mogen ze mijn ontslagpremie houden als dat betekent dat ik mijn arbeidsverleden daar gewoon weer behoud (9 jaar dus). Als ze deze op 0 zouden zetten dan vind ik dat ik die ontslagpremie gewoon moet krijgen. Maar ja dat vind ik, dat wil niet zeggen dat het wettelijk gezien ook zo gaat.

Goeie tip om het juridisch loket hiervoor te bellen.

Overigens heb ik geen WW gehad want ik heb een nieuwe baan waar ik de dag na mijn officiële ontslag datum (1 april dus) ben gaan werken. Maar ik zou graag terug willen naar mijn oude werkgever.

Guppie

Guppie

14-04-2014 om 14:14

Oja

en ik heb inderdaad nog niks gestort gekregen. Dat zou in april (deze maand dus) gebeuren.

Guppie

"In NL is het (vooralsnog) het geval dat als je ontslagen wordt bij een bedrijf je per jaar arbeidsverleden een maand salaris meekrijgt (in mijn geval dus 9 x een maandsalaris). "

Helemaal niet. Er is geen wet die dat bepaalt. Bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst is een vergoeding wel gebruikelijk, maar bij ontslag met een ontslagvergunning zitten er een hoop mitsen en maren aan. Je hebt niet per definitie recht op een maand per dienstjaar.

Maar Guppie, ik snap het nog steeds niet helemaal. Kennelijk is je contract geëindigd per 1 april - was dat met een ontslagvergunning, of hadden jullie dat onderling afgesproken. Er zou ook een ontslagpremie worden betaald.
Nu kan je weer tetugkomen bij je oude werkgever. Onder welke voorwaarden en per wanneer?

Een sociaal plan is iets wat wordt afgesproken tussen de werkgever en de vakbond. Is dat gebeurd? Zo nee, hoe zit het dan met die vergoeding? Waar is die dan op gebaseerd?

Als er een overeenkomst tussen jou en werkgever is over beëindiging van de arbeidsovereenkomst per 1 april, en betaling van een vergoeding, dan moet die vergoeding gewoon betaald worden, tenzij er iets anders in die overeenkomst is afgesproken.

Als de vergoeding is gebaseerd op een sociaal plan, kijk dan in het plan.

Je moet niet zonder meer akkoord gaan met vervallen van die premie als je weer in dienst komt, want zoals ik al zei is er helemaal geen wettelijke regeling dat je een maand per gewerkt jaar meekrijgt. Er zijn wel plannen voor een wettelijke regeling (de 'transitievergoeding') maar a) die is minder en b) dat is nog geen wet. Ik zie het volgende voor me: ze nemen je weer in dienst op contract voor 2 maanden, je geeft je premie op, en vervolgens wordt er na twee maanden niet verlengd. Weg premie. Daar moet je dus niet mee akkoord gaan, je kan wel afspreken dat je nu afstand van je premie doet onder de uitdrukkelijke afspraak dat als je je nieuwe baan binnen periode x weer kwijtraakt je die premie alsnog krijgt.

Ik zou even langs het Juridisch Loket lopen trouwens, daar kunnen ze zien hoe het nou precies met die afspraken zit.

Groeten,

Temet

Guppie

Guppie

15-04-2014 om 12:57

Temet

Bedankt voor je reactie.

Je hebt gelijk dat het niet iets wettelijks is een ontslagpremie maar wordt in mijn omgeving veel gedaan zie ik. Er was geen sociaal plan in mijn geval. Ik heb een overeenkomst gekregen waarin staat dat ik per 1 april uit dienst ben en hiervoor mijn arbeidsverleden in maanden vergoed krijg. Staat alleen niks in die overeenkomst over de ontslagpremie mocht ik weer in dienst komen (überhaupt staat er niks in over het terugkomen naar het bedrijf). Ik ga nu onder een ander budget vallen. Onze NL directeur heeft zich hier hard voor gemaakt omdat zij mij graag terug wilde (ik viel onder een manager in het buitenland). Mijn NL directeur wist van niks dat ik weg moest (ja een dag voordat ik het hoorde). Zij heeft haar stinkende best gedaan om mij te behouden en dat is dus nu gelukt. De HR afdeling is nu bezig met de legal afdeling hoe ze dit moeten oplossen maar ik was gewoon benieuwd of iemand dit ook ooit heeft meegemaakt.

Ik heb overigens zelf aangegeven dat als zij mij terugnemen in dienst ik mijn ontslagpremie best wil inleveren maar dat ik dan op mijn oude contract weer terugkom (dus incl mijn 9 jaar arbeidsverleden daar). Als zij willen dat ik op 0 begin dan wil ik mijn ontslagpremie hebben. Heel goed idee van jou om in mijn nieuwe contract vast te laten leggen dat als ik nu afzie van mijn ontslagpremie en ik binnen een xx tijd toch weer weg zou moeten zij alsnog deze premie moeten betalen.

Vroeg mij gewoon af of er iets in de wet stond m.b.t. ontslagpremie en weer in dienst komen. Vandaar mijn vraag

Ik ga sowieso nog even bellen met het juridisch loket

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.