Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

a.s. werkeloze

a.s. werkeloze

22-08-2013 om 22:04

Ontslag

Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik per 1 nov op straat sta wegens de slechte financiele positie van het bedrijf waar ik werk. Ik ben helemaal uit het lood geslagen. Wat voor rechten heb ik nog? Ik heb een vast contract.Heb ik recht op een ontslagvergoeding of niet?

Jujube

Jujube

23-08-2013 om 02:00

Sociaal plan?

Is er een sociaal plan? Zo niet (of is het een heel slecht sociaal plan); neem een advocaat in de arm of zoek in ieder geval juridische hulp. Uiteraard heb je recht op geld; je hebt een vast contract en een x aantal dienstjaren. Laat je niet met een fooi op straat zetten! Moeten er trouwens meer mensen weg? Gaat het echt heel slecht met het bedrijf of wordt er gereorganiseerd om de kosten te drukken?
Succes,
Jujube

Kort door de bocht

Geen aanbod van een regeling? Geen sociaal plan? Is er een MR die deze plannen heeft goedgekeurd?

Juridisch advies inwinnen, want dit is wel heel erg kort door de bocht. Hoeveel jaar heb je er gewerkt? Het kan nogal wat gevolgen hebben nl. Helpen ze je bij ander werk zoeken, vullen ze je loon nog voor een bepaalde periode aan als je in de WW zit, hoe zit het met je pensioen.

Als je bijgekomen bent van de eerste shock, actie ondernemen en je recht halen.

A.s. werkeloze

Inderdaad, zoek hulp.

Maar dit: "Uiteraard heb je recht op geld; je hebt een vast contract en een x aantal dienstjaren" klopt niet. Er is geen hoofdregel die zegt dat iedereen met een vast contract per definitie recht heeft op een vergoeding bij beëindiging van het dienstverband. Was het maar waar.

Groeten,

Temet

Hanny61

Hanny61

23-08-2013 om 13:43

Ontslagvergunning?

Is er een ontslagvergunning aangevraagd bij het UWV of een kantonrechter?
Als dit niet het geval is, is een ontslagdatum nog niet aan de orde. Ik hoop dat een jurist je goed kan helpen.

as werkeloze

as werkeloze

23-08-2013 om 14:32

Uwv

er gaat een ontslagvergunning aangevraagd worden bij het uwv. Het is een klein bedrijf , er is geen MR, geen sociaal plan en geen regeling aangeboden. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering en die mensen vertelden me dat er wsch geen ontslagvergoeding komt omdat de ontslagreden is dat er bezuinigd moet worden.

Drie dingen

- je inschrijven als werkzoekende (nu al), met als ingangsdatum 1 november;
- je inschrijven bij het UWV om een ww-uitkering te krijgen (duurt ongeveer 8 weken, minimaal) met als ingangsdatum 1 november (kan zijn dat het nu nog niet kan);
- solliciteren, je moet direct al laten zien dat je vanaf het moment dat bekend is dat je ontslagen wordt bent gaan solliciteren.

Vooral de weg vinden op www.werk.nl kost nogal wat tijd.
Er zijn zelfs speciale workshops voor.

Houd er rekening mee, dat je misschien pas eind december een ww-uitkering krijgt en dat die lager is dan je loon (75%).

Heel spijtig en vervelend allemaal. Succes met solliciteren.

Tsjor

Hoe lang is je opzegtermijn?

Als ze nu een vergunning hebben aangevraagd zal die vermoedelijk in september worden verleend, want deze maand zal niet meer lukken. Dat betekent dat een ontslag per 1 november alleen maar mogelijk is als de opzegtermijn 1 maand is. Die gaat namelijk per hele kalendermaand. Wordt de vergunning verleend in september, dan zegt werkgever nog in september op, als hij opzegt tegen 1 november is de opzegtermijn van een maand in acht genomen.

Is de opzegtermijn langer, omdat contract of CAO dat bepaalt, of omdat je langer dan 5 jaar in dienst bent, dan kan er niet eerder worden opgezegd dan tegen 1 december.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 20:06

As werkloze

Je kunt altijd nog een verlengde opzegtermijn proberen te krijgen. Bij mij werd een ontslagvergoeding ook resoluut de prullenbak in verwezen, maar ik heb wel extra opzegmaanden meegekregen. Dat schijnt belastingtechnisch gezien voor de werkgever voordeliger te zijn dan letterlijk extra geld mee te geven.

Vic

Vic

23-08-2013 om 23:53

Langere opzegtermijn?

Ik ben er even uit, maar is het niet zo dat de opzegtermijn voor de werkgever altijd het dubbele is van de termijn die geldt voor de werknemer? Dan heb je het dus sowieso over minimaal 2 maanden.

Vic

Dat geldt alleen maar als de opzegtermijn voor de werknemer in het contract langer is bepaald dan de wettelijke termijn, dan moet de termijn voor de werkgever dubbel zo lang zijn als die voor de werknemer.

Wordt gewoon de wettelijke regeling gevolgd dan geldt dat niet. En als ASW dan nog geen 5 jaar werkt is de opzegtermijn gewoon een maand, ook voor de werkgever.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.