Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

carla

carla

18-10-2013 om 12:53

Onterecht bekeurd

Hoi allemaal,

Ik ben zo boos. Vorige maand ben ik aangehouden en moest mijn rijbewijs laten zien. Dit zat in mijn tas die op de achterbank stond. Ik moest dus even mijn tas pakken en daaruit mijn portemonnee waar mijn rijbewijs in zat. Vervolgens heb ik mijn rijbewijs getoond. Daarna werd om mijn kentekenpapieren gevraagd die ik ook keurig kon tonen. Toen moest ik blazen, ik kreeg een grote mond omdat ik het niet goed deed (tja...eerste keer dat ik dat moest doen). Ze waren behoorlijk geirriteerd.

Daarna volgde een heel kruisverhoor(waar woon je, met wie woon je, hoe oud zijn je huisgenoten en noem hun geboortedatums), ik moest mijn kofferbak opendoen en een verklaring geven voor mijn schoenen die achterin lagen (mijn wandelschoenen).

Natuurlijk hebben ze niets kunnen vinden. Tot ik vandaag een bekeuring in de bus kreeg van 97 euro. De reden van bekeuring is: 'niet op eerste vordering het rijbewijs ter inzage geven'. Ik ben echt boos, ik heb keurig mijn rijbewijs getoond, moest het alleen even uit mijn tas halen. Ze hebben gewoon lopen zoeken, niets kunnen vinden.

En daarnaast is ten tijde van de aanhouding niet gezegd dat ik bekeurd ben.

Ik ga uiteraard in beroep, maar hoop op tips die ik kan gebruiken. Bijvoorbeeld, mogen ze zonder reden mijn kofferbak inspecteren?

Groetjes,
Carla

Katniss

Katniss

18-10-2013 om 13:21

Apart

Volgens mij moeten ze als ze ook in je kofferbak hebben gekeken een uitgebreider proces verbaal opmaken dan voor alleen het vragen van je rijbewijs. Ik zou dat proces verbaal opvragen en afhankelijk daarvan beroep aantekenen tegen de bekeuring. Wel apart hoor. Ik ben altijd alleen maar heel vriendelijk benaderd door de politie.
Ben je trouwens echt aangehouden, of hebben ze je alleen verzocht te stoppen?

Tante Tiny

Tante Tiny

18-10-2013 om 13:31

Waarom werd je eigenlijk aangehouden?

Er moet toch een aanleiding zijn geweest voor dit soort acties van de politie?

Je hebt een bon gekregen

maar anders zou ik zeggen, was dit wel politie? Klinkt als BananenSplit
Die vragen vind ik helemaal nergens op slaan.

Ik vond "een" antwoord op Quest:

http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/artikel/waarom-mag-de-nederlandse-politie-wel-zomaar-mijn-auto-doorzoeken-terwijl-ze-voor-het-doorzoeken-van-mijn-huis-eerst-een-huiszoekingsbevel-moeten-tonen

Heb je een getuigen? Want als je het laat voorkomen is dit wel handig.

amk

amk

24-10-2013 om 11:13

grote actie

hier voor mijn deur worden regelmatig dit soort acties gehouden. wordt er gecontroleerd op wapen en drugs bezit, belastingen, verzekeringen etc. Iedereen kan hiervoor van de weg geplukt worden.
Altijd leuk om te zien.

Een aantal jaar geleden werd dit rond sinterklaastijd gedaan. Kon een sinterklaas zijn auto inleveren wegens een belastingschuld.

bibi63

bibi63

24-10-2013 om 13:33

ik ben toch wel benieuwd

Los van het feit dat het waarschijnlijk een grootscheepse controle was met dus allerlei toeters, bellen en vragen, begrijp ik dat rijbewijs verhaal niet helemaal: 'niet op eerste vordering het rijbewijs ter inzage geven'. Hoe is dat dan precies gegaan? Ik begrijp uit jouw verhaal, dat je rijbewijs in je tas zat die op de achterbank stond, dus dat je die moest pakken. Dat lijkt mij toch werkelijk geen reden om een bekeuring te geven conform 'niet op eerste vordering het rijbewijs ter inzage geven'. Dus eigenlijk vraag ik me af: hoe is het wérkelijk gegaan? Heb jij gesputterd dat je het onzin vond en geen zin had om uit te stappen en je tas te pakken? Of heb je dat zonder slag of stoot gedaan? Ben benieuwd.
Gr. Bibi

mirreke

mirreke

26-10-2013 om 19:20

Maar dan nog bibi

Al sputtert iemand even, misschien ben je helemaal ontdaan of geschrokken, misschien weet je het in eerste instantie niet (wacht, waar heb ik mijn tas...) dan nog is het zeker geen reden om zonder aankondiging ineens een bekeuring op te sturen. Dit moet door de agent worden aangegeven.

Ik zou het goed nakijken hoor!
Misschien is het idd geen echte bekeuring, en betaal je het geld linea recta op de rekening van een oplichter.

Mirjam

Puck

Puck

30-10-2013 om 09:50

je krijgt toch altijd al een bon mee

Als je aangehouden wordt en een bekeuring krijgt dat krijg je toch altijd al een bon mee waarop staat dat je een bekeuring krijgt? Tenminste, zo zie ik het wel altijd bij die t.v.programma's zoals wegmisbruikers. Ik zou geloof ik gewoon eens even de politie bellen om te vragen hoe het zit en dan direct vragen om een klachtenprocedure voor het uiterst onbeschofte optreden van de agenten. Ik vraag me ook af of dit wel echte politie was en niet een stelletje oplichters.

Puck

Puck

04-11-2013 om 10:07

Carla

Weet je al wat meer, ben wel benieuwd naar het vervolg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.