Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

jose

jose

25-06-2013 om 18:46

Ongeloof handelswijze gerechtsdeurwaarder

Even in het kort het verhaal:
Sinds een jaar max. loonbeslag, ook op de reiskostenvergoeding woon/werkverkeer van ruim 400 euro per maand. Na de eerste maand al overleg proberen te hebben met de deurwaarder over de reiskosten, want zonder deze vergoeding is er geen leefbare situatie, werd het kiezen tussen blijven werken of huur betalen. Het bleef echter trekken aan een dood paard, de deurwaarder gaf geen krimp ondanks onze verwijzing naar een uitspraak in jan. 2010 over een dergelijke situatie waarbij de deurwaarder aan het kortste eind trok.

De keus werd gemaakt om geen huur te betalen zodat onlangs huisuitzetting plaatsvond.
Na de nodige telefoontjes en mails omtrent de ontstane situatie en het laten weten dat een klacht zou worden ingediend bij de Kamer van Gerechtsdeurwaarder was er telefonisch contact met de deurwaarder die al snel de fout toegaf (reiskosten horen buiten het loonbeslag gelaten te worden) en sprak over het maken van een deal, echter....daarover moest eerst met de schuldeiser gesproken worden.
Vandaag een telefoontje van de deurwaarder. Als er geen klacht werd ingediend was er de volgende deal:
het loonbeslag werd van 2200 pm teruggedraaid naar 1800 (reiskosten werden dan gewoon vergoedt), en of hij het rekeningnummer mocht hebben, want dan zou er maandelijks 800 worden teruggestort...... Daarmee werd voorkomen dat een andere deurwaarder (er staan er nog 2 in de wacht) loonbeslag zou gaan leggen en was meneer vast heel tevreden.
Daarnaast zou vanaf nu geen rente meer worden berekend over de schuld zodat die 1000 euro pm directe aflossing van de schuld is.
Oja, ook de reiskosten van een aantal maanden worden nog deze week terugbetaald.....

Let wel: we hebben het hier niet over een malafide deurwaarder, maar over een groot landelijk werkend deurwaardersconcern.

We wachten nu op de eerste betaling van die 800 euro, als dat inderdaad gedaan wordt willen we natuurlijk deze afspraak zwart op wit.

We zijn nog steeds in shock over deze deal.........heeft iemand eerder zoiets meegemaakt?
En heeft iemand misschien advies over hoe om te gaan met deze deal?

bibi63

bibi63

25-06-2013 om 22:10

Ik begrijp je vraag niet helemaal

Sowieso een heftig iets: jeetje wat een loonbeslag. En hoe doen jullie dat?
Maar ik begrijp uit je verhaal dat het (onterechte?) beslag op de reiskosten met t.w.k. wordt terug betaald en niet meer wordt ingehouden. Wat is je vraag precies?
Gr. Bibi

jose

jose

25-06-2013 om 22:19

Bibi63

Mijn vraag zit hem eigenlijk meer in de verontwaardiging over het gemak waarmee de deurwaarder blijkbaar een deal kan sluiten om het indienen van een klacht te voorkomen.
In feite pleegt hij gewoon fraude: hij doet een loonbeslag van 1800 pm en stort dan per omgaande weer 800 terug. Hiermee voorkomt hij dat een andere deurwaarder beslag gaat leggen op die 800 en koopt hij gewoon goodwill zodat er geen klacht tegen hem ingediend gaat worden, want dat gaat hem misschien wel veel meer kosten.

Dan is er nog wel een vraag: hoe om te gaan met deze 'deal' die we natuurlijk zwart op wit willen zien. Is er een adder die wij even over het hoofd zien?
En zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit soort omkoopgedrag?

Tijgeroog

Tijgeroog

26-06-2013 om 00:11

Snap het niet helemaal

Ik geloof dt ik het niet helemaal snap, is die 800 euro niet om de loonbeslag op de reiskostenvergoedingen van de afgelopen maanden terug te betalen, te corrigeren?

jose

jose

26-06-2013 om 07:12

Tijgeroog

nee, dat is geen compensatie voor de reiskosten waarop beslag werd gelegd. Het loonbeslag gaat nl. nog lang duren, veel langer dan de afgelopen 10 maanden.
Het werd echt gebracht als een zoethoudertje, zodat er vooral geen klacht ingediend gaat worden over hun fout die enorme gevolgen heeft gehad.

Schuldhulpverlening

Wek eens gedacht aan schuldhulpverlening? Eventueel wsnp? Dan houden jullie maandelijks een reëler bedrag over en duurt het 3 jaren. Tenminste een einddatum in zicht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jose

jose

26-06-2013 om 22:58

Rateltje

natuurlijk is dat al meerdere malen de revue gepasseerd, net als een persoonlijk faillisement. Het is helaas echter nogal een weg om tot de wsnp toegelaten te worden.
Morgen is er nog een gesprek bij de gemeente over evt. schuldhulpverlening maar zijn situatie (niet verslaafd, goede baan, 'alleen' dakloos) zorgt ook daar voor gesloten deuren. Er moeten in de eerste plaats al de nodige bewijsstukken worden overlegd, en die zijn er niet meer.....vernietigd na de ontruiming.
Ik weet nu hoe moeilijk het is om deze stukken weer bij elkaar te krijgen.....echt niet te filmen.
Daarnaast lijken er momenteel andere openingen te komen die beter passend kunnen zijn.

José

Ik ben er zeer nauw bij betrokken en er zijn wegen. Op deze manier kunnen jullie niet door! NVVK heeft voorgerekend dat je 3 tot 5 jaar maximaal van het minimum kan leven. Langer is onverantwoord. Op deze manier kunnen jullie niet verder.

Geef als je wil je mailadres door. Wellicht kan ik je advies geven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jose

jose

28-06-2013 om 08:59

Vervolg

Het gesprek gisteren bij de gemeente verliep boven verwachting positief. Eindelijk gehoor en erkenning, en boven alles hulp. Welke vorm van hulp het precies gaat worden gaat nu bekeken worden, maar dit is een grote opluchting.
Rateltje, ik heb de site van de NVVK eens goed doorgelezen, heldere info voor iemand die met deze materie nooit eerder te maken had. Dank voor jouw aanbod ook, ik zal er zeker gebruik van maken als het traject toch nog ergens spaak gaat lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.