Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

evenzo

evenzo

06-10-2013 om 07:14

Oneerlijke review

Ik werk in het onderwijs en heb nu mijn derde jaarcontract. Ik hoop na de zomer een vast contract te krijgen. Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe manager gekregen. Vlak voor de zomer had ik mijn eerste review.

Ze wilde me een slechte beoordeling geven omdat een van de studenten had geklaagd dat ik iets niet goed genoeg had uitgelegd. Ik was nogal overdonderd en wees haar erop dat dit maar een uit een hele klas was, en dat dit maar een klas betrof van de zeven klassen die ik les had gegeven. Uiteindelijk wilde de leidinggevende me toch wel het vakje 'redelijk' aankruisen ipv 'slecht' (waardoor ik toch de inflatiecorrectie op mijn salaris kreeg), maar de opmerking moest blijven staan.

Ik voel me behoorlijk kwaad hierover. Ze zou een van mijn lessen bezoeken maar zei dit op het laatste moment af. Een nieuwe afspraak werd niet gemaakt. Daarnaast heeft ze niet met mijn teamleider of mijn naaste collega's gesproken, die haar zouden kunnen vertellen dat ik een goede docent ben.

Wat kan ik hieraan doen? Zal ik naar de vertrouwenspersoon gaan? De leidinggevende heeft vorig jaar van twee mensen het contract niet verlengd. Iedereen vindt het heel vaag waarom, omdat er ook het beeld was dat ze goed functioneerden.

Ik vraag me sowieso af of ik wel in deze omgeving wil werken waar ik niet gewaardeerd wordt, maar ik mag mijn naaste collega's + de studenten heel graag, dus wil niet te snel opgeven. Maar aan de andere kant heeft deze leidinggevende een andere collega pas een maand voor het eind van zijn contract verteld dat hij niet terug hoefde te komen na de zomer. En dat nadat hij hier drie jaar in dienst was geweest. Ik ben bang dat ik neit zo snel een nieuwe baan vind met deze crisis. Ik ben ook 40+, dus ook een nadeel.

Fransien

Fransien

06-10-2013 om 15:51

Nieuwe baan zoeken

Helaas, je hebt het niet getroffen met deze leidinggevende. Ze heeft al eerder contracten niet omgezet in vast, ze heeft je al een niet zo denderende beoordeling gegeven, en je zit in je laatste jaarcontract.
Wat ik zou doen is een linkedin-profiel aanmaken of bijwerken, daar beoordelingen van je collega's vragen, en dit jaar gebruiken om een andere baan te zoeken zodat je niet zonder zit na komende zomervakantie.

Waardeer jezelf op

Dus één persoon geeft je niet de waardering, en geef jij de macht over jou functioneren?
Ik zou mijn eigenwaarde hierover drastisch herzien, als ik jou was.

Komt me een citaat in het hoofd:
Hoe groter de macht, hoe gevaarlijker het misbruik.
Edmund Burke.

Wens haar in gedachten het allerbeste toe, een verschrikkelijk mooi aanbod met een giga salarisverhoging, en wellicht begint zij na de zomer een andere cariëre.

is er geen bezwaar mogelijk?

Is er geen mogelijkheid van bezwaar tegen een beoordeling? Ik ben ooit eens beroepshalve betrokken geweest bij een dergelijke kwestie bij een hogeschool en die had daar een uitgewerkte interne regeling voor. Aangezien een onvoldoende beoordeling gevolgen had voor iemands rechtspositie (dat is bij jou ook zo, begrijp ik) was dat wel logisch ook. Vraag anders even na bij de OR. En kijk in je CAO-boekje.

Het kan de moeite waard zijn de confrontatie aan te gaan, want dan moet jouw leidinggevende zich verantwoorden. Het aardige is dat ze vervolgens niet al te makkelijk weer negatief kan beoordelen omdat het er dan sterk op lijkt dat ze dat doet om je terug te pakken.

Kijk dus even wat je positie is, (let op de termijnen!!) en als er een bezwaarmogelijkheid is, bespreek dan nog even met je leidinggevende dat je van mening bent dat deze beoordeling onvoldoende onderbouwd is en dat als zij die niet bijstelt bezwaar je enige mogelijkheid is.

En ondertussen je LinkedIn profiel bijwerken misschien. Maar om je nou meteen in de hoek te laten drukken door éen slechte leidinggevende is ook weer zowat. Voor hetzelfde geld is zij met een jaar weg, weet jij veel. Zou toch zonde zijn als je je daarvoor hebt laten wegjagen.

Groeten,

Temet

Theekopje

Theekopje

15-10-2013 om 20:05

Afspraken over evaluatie?

Zijn er bij jou op de opleiding geen afspraken over hoe, hoe vaak en wanneer vakken geëvalueerd worden? Voor zover ik weet vindt overal wel een bepaalde vorm van module-evaluatie plaats, is er geen kwaliteitsmedewerker of coördinator die daar meer over weet?
Ik zou zelf een voorstel doen daaromtrent. Breng het heel positief en verbeteringsgericht, onder het mom van "ik wil me graag blijven ontwikkelen als docent en feedback van studenten meenemen in mijn persoonlijke ontwikkeling bla bla". En dan concreet maken, bijvoorbeeld: ik stel voor dat mijn modules X, Y en Z geëvalueerd worden onder de studenten en dat de scores meegenomen worden in mijn beoordeling, mits N>redelijk aantal.

Ik vind evaluaties altijd nuttig en leerzaam, en het geeft je ook een wat beter beeld. Anders kun je altijd gepakt worden op een enkele opmerking van deze of gene.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.