Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nimbo

Nimbo

27-12-2015 om 13:17

onderhoudsplicht en financiele verantwoordelijkheid tussen 18 en 22

Wie kan er nu eens een duidelijke link doorsturen of iets om te lezen adviseren over alles rondom financiele verantwoordelijkheden voor je kind vanaf 18 jaar?

Wat ik begrepen heb is dat je onderhoudsplichtig blijft: dat dat wil zeggen dat je onderdak, voeding en kleding moet bieden, maar niet per definitie dat je je kind van financien moet voorzien om dat zelf te bekostigen. Klopt dat?
En dat je bijv. wel verplicht bent om schoolgeld en dergelijke te betalen.
Wat ik ook graag zou weten is wat je verantwoordleijkheden zijn voor de financiele missers van je kind. Als hij/zij bijv. een huurcontract afsluit/een huis koopt/leningen afsluit terwijl hij deze financiele verplichtingen niet na kan komen: ben je dan als ouder verantwoordelijk? En hoe verantwoordelijk ben je dan? Zijn zijn/haar schulden dan gewoon de jouwe? Of ben je verplicht te helpen dit op te lossen totdat hij/zij 22 is? Of hoe zit het als je kind schulden maakt tot zijn 22 en je weet dit niet. Ben je dan toch aansprakelijk, als hij 23 is geworden voor de schulden die hij/zij voor die tijd gemaakt heeft?

Moni

Moni

27-12-2015 om 14:02

Deze lijkt me wel duidelijk

http://www.nibud.nl/consumenten/uw-kind-wordt-18-jaar/

Je bent wel verantwoordelijk voor levensonderhoud zoals onderdak, kleding, voeding, scholing en medische hulp. Dat bied je al door hem in huis te hebben/nemen.

Je bent niet aansprakelijk voor schulden, contracten, etc.

Jamie

Jamie

27-12-2015 om 15:15

moni

Jammer dat het studievoorschot nog niet is meegenomen.

Moni

Moni

27-12-2015 om 15:28

Wat bedoel je Jamie?

Meegenomen waarin? Voor zover ik weet is de jongere zelf aansprakelijk voor het terug betalen van het studievoorschot.

Voor de vraag van Nimbo maakt het geen verschil omdat haar zoon niet naar hbo of universiteit zal gaan.

Jamie

Jamie

27-12-2015 om 15:50

moni

Ik houd gewoon niet van sites die niet up to date worden gehouden. Je weet nooit wat er nog meer mist.

Moni

Moni

27-12-2015 om 16:59

Het onderwerp van de site is : wat als je 18 wordt

Dat heeft niets te maken met het studievoorschot, dat is niet gebonden aan je leeftijd of meerderjarigheid. Dan kan ook ruim voor je 18e of erna zijn.
Het studievoorschot hoort bij het onderwerp: wat als je gaat studeren

Jamie

Jamie

27-12-2015 om 18:11

ja moni

Maar het staat dus wel beschreven op diezelfde pagina, even doorscrollen dus.

Noet

Noet

27-12-2015 om 18:40

melden

dan moet je je opmerking melden bij het nibud, ze zijn normaal erg snel met reageren, besy kans dat de website dan snel wel aangepast wordt..

Nimbo

Nimbo

28-12-2015 om 13:24

bedankt voor de link

in de eerste zin al: uw kind mag vanaf dit moment zelfstandig auto rijden.... pffffffff even vergeten dat ie dan wel een rijbewijs moet hebben?

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 15:40

nee nimbo

Ze bedoelen dat je met 17 het TwoToDrive rijbewijs mag halen en dan kun je met 18 zelfstandig op weg.

Nimbo

Nimbo

28-12-2015 om 16:05

tja jamie

ik snap wel wat er bedoeld wordt. Het staat er alleen niet!

Evelien

Evelien

01-01-2016 om 08:25

Nimbo

Ik veronderstel dat ze ervan uitgaan dat ieder weldenkend mens in Nederland weet dat je alleen mag autorijden als je een rijbewijs hebt.

Als je alles moet opschrijven, ook bijv. dat dat niet mag als het kind bijv. blind is, dan wordt het zoveel tekst op de site.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.