Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zonnebloem

Zonnebloem

05-06-2017 om 14:04

Onderhandelen met het uitzendbureau

Mijn man is na zijn 55ste werkeloos geworden. Vaste baan kwijt. Gelukkig werkt hij in een branch die nu heel erg aan trekt; juist gezien zijn ervaring zitten ze nu om hem te springen. Maar bedrijven durven het niet aan om hem in dienst te nemen.. waarschijnlijk toch een 'leeftijdsding'. Dus werkt hij de hele tijd via uitzendbureau's. Nu zelfs op contract, met een (met reclame beplakte) leaseauto voor zijn woon-werkverkeer. Die gebruiken we niet prive, dus ook geen bijtelling.

Nu zijn contract gaat aflopen, wil man eigenlijk terug naar 4 dagen per week werken. Zijn werk is fysiek zwaar en zo kan hij het hopelijk nog een tijd vol houden. Het uitzendbureau wil zijn contract wel verlengen (er is werk zat), maar doet moeilijk over minder werken. Omdat de leaseauto dan 1 dag stil staat.. Wat ik mij af vraag; hoe zit dat? Heeft man een goede onderhandelingspositie hier? Hij heeft zelf zoiets van 'ik ga wel naar een ander bureau'. Maar ik weet niet of hij daarmee zijn hand overspeelt.. Iemand verstand van..?

Lente

Lente

05-06-2017 om 14:37

Blijft hij werken bij dezelfde klant van het uitzendbureau?

Dan staat hij sterk. Als de klant tevreden is, willen ze hem graag houden.
Het grootste nadeel voor het uitzendbureau is dat ze zelf een dag per week minder omzet hebben als je man minder gaat werken. Ik neem aan dat ze er dan niet iemand bij kunnen zetten voor een dag per week.

Denkt je man dat de klant akkoord gaat met vier dagen per week?
Dat is ook wel een belangrijke.

De leaseauto die een dag per week stil staat is maar peanuts in dit verhaal.

bieb63

bieb63

05-06-2017 om 16:10

van wie is de lease auto?

Van het bedrijf waar hij werkt of van het uitzendbureau? Ik denk het eerste. Als het bedrijf hem graag wil houden en zij 4 dagen oké vinden, kan je bijv. onderhandelen door voor te stellen de afschrijvingskosten van die lease-auto voor die ene dag per week, in mindering te brengen op het salaris. Dat zal niet echt veel zijn (want wordt niet gebruikt die dag en dus ook niet 'versleten'), maar er hangt natuurlijk wel een jaarlijks prijskaartje aan gedeeld door 365 per dag. Kijk even of je daar een berekening van kan vinden.

Zonnebloem

Zonnebloem

05-06-2017 om 19:31

Van het uitzendbureau

Dank, dames. De auto is van het uitzendbureau. Die moeten ze eigenlijk wel bijleveren, want man werkt op projecten (sons behoorlijk ver van huis) en moet veel materiaal meenemen.
De klant waar hij nu voor werkt is erg tevreden en wil hem graag houden voor zeker de rest van dit project, en ook nog wel voor een volgend project. Wat dat betreft staat man sterk. Weet alleen niet of zij akkoord gaan met 4 dagen per week.

Lente

Lente

05-06-2017 om 19:50

Je man kan alvast een beetje polsen bij de klant

En dan niet zeggen dat hij korter wil werken. Wel zeggen dat hij vanaf .... maand nog maar 32 uur per week beschikbaar is in verband met andere afspraken. Hij kan polsen of dat een probleem zou zijn?
En natuurlijk kan hij er direct bij zeggen dat hij het erg naar zijn zin heeft en graag ook een volgend project wil doen......

Triva

Triva

05-06-2017 om 20:56

idee

4x9 uur werken?

bieb63

bieb63

05-06-2017 om 23:34

In dat geval

Is het een kostenpost voor het uitzendbureau...... Een auto die een dag niet gebruikt wordt. En dan ook nog met belelettering/reclame van eoa bedrijf, dus niet inzetbaar voor een andere uitzendkracht.
Maw: voorstellen die kostenpost zelf te betalen. Of het inleenbedrijf betaalt dat als zij manlief perse willen heebben, ook voor 4 dagen. Het uitzendbureau gaat die kostenpost niet op zich nemen. Lijkt mij logisch

Suze

Suze

05-06-2017 om 23:42

Ach

Als klant hem graag houdt valt er vast wel wat te onderhandelen. Ik zou zeker niet te snel aanbieden die kosten voor eigen rekening te nemen. Uitzendbureau en klant kunnen kosten wellicht delen.

dreigend ziekteverzuim

Misschien moet hij aangeven dat hij vreest dat hij het anders niet kan volhouden en zich op termijn ziek zal moeten melden. Daar is ook nog eens geen woord van gelogen.
Mogelijk trekt dat de werkgever over de streep, verzuim is vervelend en kost geld en energie.

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

06-06-2017 om 11:21

Behalve dan

dat hij uitzendkracht is en dat als hij nu al aangeeft bang is zich ziek te moeten melden doordat hij 5 dagen moet werken er misschien 100 alarmbellen bij de klant en het uitzendbureau afgaan en dat er vervolgens helemaal geen sprake meer is van contractverlening.
Ik zou ver weg blijven van het woord ziekte en fysiek zwaar.
Inderdaad aangeven bij de klant of er een mogelijkheid is om 4 dagen te werken. De reden zou ik zeker eerder geven in de sfeer van vrijwilligerswerk, meer ruimte voor andere werkzaamheden...

Jaina

Jaina

06-06-2017 om 11:22

Sorry

Niet andere werkzaamheden maar andere bezigheden.
Zeker niet aangeven dat je daarnaast andere werkzaamheden zou willen ondernemen.

Zonnebloem

Zonnebloem

06-06-2017 om 17:45

Dank

Man heeft ondertussen een bal durven op te gooien bij de klant en bij een ander uitzendbureau waar de klant veel mee samen werkt. Meer ijzers in het vuur, zeg maar.
De auto heeft overigens bestikkering van het uitzendbureau. En inderdaad, man is bang om als reden voor zijn verzoek zijn fysieke conditie op te geven.. juist omdat dat in zijn branch een 'dingetje" is. We zijn gezegend met het feit dat op zijn leeftijd (inmiddels tegen de 60) dit werk nog aan kan. De meeste vakgenoten halen dat niet. Zijn huidige collega's noemen 'm opa..
Bezopen eigenlijk, dat hij zichzelf in bochten moet wringen om te kunnen volhouden. Maar ja, alle afvloeingsregelingen van 'vroeger' bestaan niet meer..

Lente

Lente

06-06-2017 om 19:00

Hij kan wat mooie teksten oefenen waarom hij minder wil werken

Hij wil graag een goede balans tussen werken en privé.
Hij wil graag toekomen aan zijn mooie hobby ........
Hij wisselt zijn werk, wat hij volop interesse en aandacht doet, graag af met zijn passie om te ..........

Het maakt niet uit of de hobby of de passie kloppen. Het gaat erom dat het geloofwaardig overkomt.

Mantelzorg zou ook nog kunnen. Hij wil 1 doordeweekse dag per week voor zijn oude moeder kunnen zorgen, het maakt niet uit welke dag, de klant mag kiezen welke dag het wordt.

En zo kun je een eind op weg brainstormen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.