Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mopperkont

mopperkont

25-11-2012 om 15:25

Onbetaald overwerk in contract

Het is me eindelijk gelukt om een baan vlakbij huis te vinden. Ik zal er niet veel verdienen voor mijn vak.

Sterker nog: mij ww is nu hoger dan wat ik zal gaan verdienen. Maar voor mij is het de enige mogelijkheid om werk en prive te combineren en het is inhoudelijk een intessante baan.

In mij contract staat echter dat de werkgever zich het recht voorbehoud om de plaats waar de arbeid verricht wordt te wijzen. Voor mij is de locatie waar ze zitten het belangrijkste pluspunt.

Ook staat erin: de aard van de functie en de hoogte van het salaris brengen mede dat zo nodig incidenteel overwerk wordt verricht zonder daarvoor een vergoeding te ontvangen.

Dus wat als het zo mocht zijn dat hier vaak wordt overgewerkt? Dat gaat me dan domweg geld kosten. Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.

Is het verstandig om dit contract zo te tekenen?

Iemand ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-11-2012 om 16:09

Mmmm tja

Mijn eerste vraag is eigenlijk: is je ww nu zo hoog of ga je straks gewoon heel weinig verdienen.

Op zich is het namelijk niet ongewoon om vanaf een bepaalde salarisschaal niet heel rijkelijk meer voor overwerk betaald te worden. Maar dan heb je het over best een aardig salaris voor best een behoorlijke baan.

Ben je verplicht om over te werken? Ik zou namelijk met zo'n contract denk ik proberen om zo efficiënt mogelijk te werken en ervan uit gaan dat dat voldoende zou zijn.

Over de standplaats zou ik me niet al te druk maken. Dit is blijkbaar je enige optie. En als je weer verder van huis moet gaan werken is dat denk ik het moment om weer verder te gaan kijken.

Kun je niet eens polsen wat zij onder incidenteel overwerken verstaan? Of een bepaald maximum afspreken? Hier is overigens de ongeschreven regel dat je 10% ofzo gratis voor de baas overwerkt. De rest krijg ik niet uitbetaald in geld maar in tijd voor tijd. En ik hou zelf mijn eigen uren bij, dus alles in goed vertrouwen. In het contract van mijn man staat geloof ik trouwens ook dat hij 10% van het overwerk niet uitbetaald krijgt.

In de praktijk loopt het bij ons allebei overigens wel los met dat gratis overwerk. Ik heb in de zomervakantie altijd een heeeeeel lange vakantie en mijn man heeft doorgaans iedere maand een flink extraatje.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-11-2012 om 16:12

Gebruikelijk

Volgens mij is dit een heel gebruikelijke zin in een contract. Vanaf een bepaald functie-niveau hoort incidenteel overwerk er nu eenmaal bij. De crux zit in het woordje 'incidenteel'. Dit is nogal een relatief begrip. Je zou daar even op door kunnen vragen. Wat voor mij ook mee zou spelen, is de mate van flexibiliteit. Ben je vrij om je eigen uren (en evt. overwerk) in te delen, of wordt van hogerhand bepaald op welk moment en welke plek jij moet zijn. Als een bepaalde klus nog niet af is, kun je dit dan 's avonds vanuit huis nog even doen als de kinderen in bed liggen? Dat soort dingen vind ik ook belangrijk.

mopperkont

mopperkont

25-11-2012 om 16:30

Hoogte salaris

Ik ga van 2800 bruto per maand (3500 voltijds) naar 1920 (2400 vt) ik heb wel heel duidelijk aangegeven dat de tijd thuis voor mij belangrijk is omdat ik de boel anders niet kan rondbreien. Die 10% regel klinkt wel duidelijk. Wat doen jullie wanneer je extra kinderopvang moet inschakelen om over te werken?

marinade

marinade

25-11-2012 om 18:17

Nou

Bij je nieuwe salaris vind ik de overwerkclausule niet passen, bij je oude salaris dan weer wel. De standplaatsclausule is vrij normaal, op elk niveau. Maar goed, de voordelen van je nieuwe baan wegen tegen de nadelen op, begrijp ik, ondanks het wel erg fors lagere salaris.
Vraag trouwens nog even na of je niet nog van het UWV een toeslag kunt krijgen tot aan de hoogte van je ww, (tenzij je veel minder uren bent gaan werken).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kari1

Kari1

25-11-2012 om 18:50

Cao

Staat daarover niet iets in de CAO? Hier is overwerk ook niet vergoed vanaf een bepaalde salarisklasse, maar in de CAO staat daarbij wel iets van een redelijk maximum beschreven. Komt men daar structureel overheen dan moet er meer personeel aangenomen worden, dan is er blijkbaar teveel werk voor de mensen die er zijn.
Die locatie, tja dat is idd overal zo denk ik. Je werkt bij een werkgever en niet op een locatie. Als je werkgever maar 1 locatie heeft en/of niet gaat verhuizen zit je goed maar dat is lang niet altijd zo helaas.
En Ginny, tijd voor tijd is óók overwerkvergoeding in mijn ogen.
Kari

mopperkont

mopperkont

25-11-2012 om 20:46

Ik ben software developer. Ik geloof dat je dan geen cao hebt. Ik denk dat ik het gewoon maar teken. Ik heb wel de indruk dat dit bedrijf netjes met zijn mensen omgaat. Het verloop is hel laag.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-11-2012 om 20:48

Ook

Dat zinnetje over overwerk staat ook in mijn contract. Belangrijkste eraan is dat woord 'incidenteel'. Zo krijg ik geen vergoeding als er eens een brainstormdag op de hei is tot 's avonds laat, of als ik voor een meeting een uurtje eerder begin. Maar is dat dagelijks, of wekelijks, dan valt dat buiten die clausule. Overigens lijkt me dat bij 2400 bruto overuren echt wel mogen worden uitbetaald.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-11-2012 om 21:34

Geen kinderopvang

Of ten minste dat probeer ik te voorkomen. Nu moet ik zeggen dat mijn baas en ik beiden heel flexibel zijn. Dus ik doe niet moeilijk over een keertje extra werken en de baas doet niet moeilijk over een keertje extra thuiswerk ivm studiedagen en/of ziekte van een kind.

Het is eigenlijk wat ijsvogeltje zegt. Ben je flexibel in waar of wanneer je mag overwerken? Als dat het geval is dan zou ik daar niet zo'n probleem van maken. Als je aan de lopende band staat kan ik me ook niet zoveel voorstellen bij zo'n clausule. Dat riekt dan naar misbruik maken van de situatie.

Overigens vind ik je salaris nou ook niet echt van een hoogte dat dit soort clausules gerechtvaardigd zijn. Bij ons scheelt dat pas vanaf schaal 9 of 10, en dan zit je toch echt wel bijna op het dubbele van wat jij nu bruto zou krijgen.

Valt er over te praten? En heb je een alternatief?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-11-2012 om 21:36

Kari

Ik wil ook niet beweren dat tijd voor tijd geen overwerkvergoeding is. Alleen is het wel een beperkende voorwaarde die bij ons alleen voor de hogere schalen geldt. Een soort van tussenvorm dus eigenlijk.

Tinus_p

Tinus_p

26-11-2012 om 12:09

Locatie

Kari:
Die locatie, tja dat is idd overal zo denk ik. Je werkt bij een werkgever en niet op een locatie. Als je werkgever maar 1 locatie heeft en/of niet gaat verhuizen zit je goed maar dat is lang niet altijd zo helaas."
Juist dat vraag ik me af. Ik denk dat je standplaatswijzigingen in principe kunt weigeren. Als het gaat om hele groepen mensen, moet bovendien de OR in actie komen.

Kari1

Kari1

26-11-2012 om 17:56

Tinus, locatie

Het hangt van je contract af denk ik. Hier is het standaard dat er iets in staat van "in dienst van organisatie X en werkzaam in het werkgebied van de werkgever". Als de werkgever hard kan maken dat er op jouw standplaats een overschot aan personeel is (minder orders etc.) en een dorp verderop hebben ze mensen nodig, dan kun je niet platweg weigeren. E.e.a. gaat wel in overleg natuurlijk, maar het is geen "recht" dat je in een bepaald team of op een bepaalde plek werkt.
Hetzelfde geldt overigens voor de werkdagen bij parttimers. In je contract staat een bepaald aantal uren per week, niet een aantal vaste dagen. Ook daar kan mee geschoven worden, niet iederéén kan op vrijdag vrij zijn.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.