Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Maria Roos

Maria Roos

13-05-2013 om 12:41

Omscholing - coach gezocht

Ik loop al jaren met de gedachte aan omscholing, maar het lukt me niet om een stap te zetten. Het moeilijkste vind ik nog de vraag: wat zou ik willen/kunnen doen?
Heb al boeken gelezen over het roer omgooien etc., en mensen gesproken die dat ook hebben gedaan, maar vervolgens kom ik maar niet in beweging.
Ik ben 45 jaar en heb een financiële buffer om een inkomensdip op te vangen, en ik hoop dat de voorspelde krapte op de arbeidsmarkt er over een jaar of zes echt komt - dus dat biedt mogelijkheden.
Heeft iemand een suggestie hoe ik in beweging kan komen? Ik zat zelf te denken aan een goede coach die ook de beroepsperspectieven van de diverse opleidingen kent, maar hoe vind ik die?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
-Flupke-

-Flupke-

13-05-2013 om 13:24

Maar

wat doe je nu?
Ik werk bijv. al jaren in de zorg en heb me omgeschoold tot leraar gezondheidszorg/welzijn. (nu nog een baan, maar dat terzijde)

Conference

Conference

13-05-2013 om 16:05

Loopbaancoach

Heb je al eens gedacht aan een loopbaancoach?

Anneke

Anneke

13-05-2013 om 18:40

Psychologie van de koude grond

Je wilt jezelf omscholen maar weet niet precies tot wat. Dat geeft voor mij aan dat er ergens een onbestemde 'ontevredenheid' is. Die uit zich in je willen omscholen. Maar misschien komt die ontevredenheid wel ergens anders vandaan. Beetje botte vergelijking: man die in een midlife (=identiteits) crisis huis, haard en gezin verlaat voor een ander leven.

Het lijkt mij goed om inderdaad eerst met een coach te gaan praten. Als je meer richting hebt wat je wilt, is het ook makkelijker om daar bijpassende info bij te vinden. Maar misschien is die oplossing wel iets heel anders dan ander werk.

Bij vrouwen uit een midlifecrisis (waar merendeel wel iets van voelt) zich meer in een stuje zichzelf willen verdiepen. Mijn vriendin (goede marketingbaan) stond ook op het punt om haar baan op te zeggen en haar zelf om te scholen met alle consequenties van dien. Als je dat wilt, dan moet je het doen. Maar zij heeft het uiteindelijk gezocht in intensief vrijwilligerswerk met daklozen.

Maria Roos

Maria Roos

13-05-2013 om 21:34

Anneke

Die vraag heb ik me regelmatig gesteld: maakt omscholing mij gelukkiger? Moet ik niet gewoon tevreden zijn met mijn goedbetaalde baan, 3 d. per week, en het geluk elders zoeken? Maar toch, het blijft knagen. Komt bij dat we in de toekomst geacht worden door te werken tot minimaal 67 jaar, dus nog jaaaaren in het verschiet. Het lijkt mij een verrijking om me een tweede vak eigen te maken. Nog een (dringende) reden om aan omscholing te denken: mijn vak (journalistiek, ik ben eindredacteur) heeft weinig toekomst, als ik mijn baan verlies (die kans is niet gering) dan valt er in mijn vak maar weinig te solliciteren.
Ik overweeg inderdaad een loopbaancoach, maar waar vind je een goede??

Maria Roos

Maria Roos

13-05-2013 om 21:38

Flupke

Ik ben nu eindredacteur. Beroepen die ik heb overwogen: operatieassistent, verpleegkundige, docent, iets juridisch. Iets heel anders dus, terwijl het algemene advies is: zoek iets in het verlengde van wat je nu doet, wat jij dus ook hebt gedaan.
Is het moeilijk om in je nieuwe vak werk te vinden?

Maria Roos

Maria Roos

13-05-2013 om 21:40

Conference

Jazeker denk ik aan een loopbaancoach, ik weet alleen niet waar ik een goede kan vinden. Had contact met iemand maar ik vond haar te opdringerig. Zoek iemand die ook een realistisch beeld heeft van de carriereperspectieven na een omscholing.

-Flupke-

-Flupke-

14-05-2013 om 11:28

Nou ja; moeilijk....

ik vind het zelf vooral moeilijk om mijn -nu-vaste- baan- in te ruilen voor een tijdelijk contract. Ik durf dus eigenlijk niet zo goed. Daar komt bij dat ik me eigenlijk ook nog heel onzeker voel als docent...

jst

jst

14-05-2013 om 15:24

Klikfactor

Als je een coach zoekt, zoek dan eens op Klikfactor; zij hebben een groot bestand met coaches en bemiddelen zonder kosten voor jou.

kastanjet

kastanjet

14-05-2013 om 21:10

Maria roos

ik weet een goede in Apeldoorn: Symion. Heb een aantal gesprekken gehad. Ben vorig jaar ontslagen en wilde eigenlijk ook heel wat anders doen. Uiteindelijk een leuke baan gevonden in mijn eigen vak... redacteur! En de onvrede om helemaal wat anders te willen is ver naar de achtergrond.

Maria Roos

Maria Roos

15-05-2013 om 20:50

Flupke

Maar als je in de zorg zit/uit de zorg komt, dan kun je daar toch altijd weer op terugvallen? Dat lijkt me nou net een van de voordelen van het vak.
Je hebt niet voor niks de opleiding gedaan, dus ik zou toch proberen aan de slag te komen dmv eerst een tijdelijk contract.

Maria Roos

Maria Roos

15-05-2013 om 20:52

Kastanjet

Dan ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar je verhaal. Wel knap, om in deze tijd nog een baan te vinden als redacteur.
Ik woon trouwens in het westen van het land, dus Apeldoorn is niet zo handig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.