Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Valutaatje

Valutaatje

05-08-2016 om 12:54

Omrekenen Tsjechische kronen naar euro's

Een paar jaar geleden gingen we naar Zweden en dan heb je een bepaalde omrekeningsfactor in je hoofd waar het gaat om de Zweedse valuta en de Euro etc. Thuisgekomen bleek dat ik dat niet goed had gedaan en dat alles toch een stukje goedkoper was. Dat is natuurlijk heel fijn maar ik weet niet wat ik verkeerd had gedaan Mijn kinderen wilden wel eens iets kopen van hun eigen geld (wat gewoon in euro's ging want ik pinde alles) en toen hebben ze mij dus 'teveel' betaald.

Nu gaan we naar Tsjechië: http://www.wisselkoersen.nl/ als ik op deze site 100 Tsjechische kronen invul dan is dat 3,70 Doe ik het dan fout als ik die omrekeningsfactor zo gebruik, dus delen door 27? Werkt dat anders in winkels als ik pin, want dan zou dat de reden zijn van mijn foute berekening toen?

Lente

Lente

05-08-2016 om 13:52

Delen door 30

Ik neem bij Tsjechische kronen meestal 1/3 nemen, komma verschuiven en dat hoog ik dan een beetje op. Voldoet prima.
Met pinnen is het principe hetzelfde maar kan het zijn dat de bank een andere wisselkoers aanhoudt.

Je kunt ook een converter op je mobiel zetten. Werkt zonder internet.

Valutaatje

Valutaatje

05-08-2016 om 14:38

Lente

Het gaat mij er niet om hoe ik omreken maar of ik de juiste omrekeningsfactor gebruik. Jij denkt dus dat delen door 27 goed moet zijn? Ook als je pint in een winkel?

Valutaatje..

Voor de koers die jij noemt klopt dat. Maar delen door 27 is niet iets dat je gemakkelijk uit je hoofd doet. Dus delen door 3, dan delen door 10 en dan nog een procentje of 10 erbij op is in de praktijk veel gemakkelijker.

2500 kronen?...deel door 3...830. Delen door 10 levert 83. Dan een procent of 10 erbij op en je zit op 91 euro.

Delen door 27 levert je 92,50. Ik vind het dus wel een nette benadering uit t hoofd.

( wisselkoersen kunnen trouwens ook wel eens iets fluctueren over een paar weken)

Ingrid

Valutaatje

Valutaatje

05-08-2016 om 16:47

Toch vreemd

dat het toen toch zo afweek, echt meer dan 5-8% uit mijn hoofd.

Niki73

Niki73

10-08-2016 om 10:11

Koers

Het ligt er natuurlijk ook aan welke koers je bank precies gebruikt. Die was blijkbaar iets voordeliger dan de koers die jij in je hoofd had.

Koers

Wij komen er net vandaan. De koers wisselt nogal, afhankelijk van waar je bent. Wij hielden maar delen door 25 aan. Meestal zaten we dan wel goed. Soms bleek het dan toch iets goedkoper. Meestal was de koers 26,7, maar ook wel 24,6. Met 25 zaten we dan in het midden en het rekende wel makkelijk.

Dees

Dees

18-08-2016 om 13:37

melleke75

De koers wisselt niet waar je bent hoor, de koers wisselt gewoon dagelijks.

Wb wisselen

Bij de bank stond een bepaalde koers vermeld. Als we naar een winkel gingen stond daar weer een andere koers, in een andere winkel weer een andere koers. En dat wisselde dan ook nog met de koers die op dat moment gold. We konden op 1 dag wel 5 verschillende koersen hebben die dus afweken van de geldende koers van dat moment. Voor ons gemak deelde we dus alles door 25 waarbij het meestal goedkoper was dan we zelf berekend hadden.

Lente

Lente

18-08-2016 om 22:19

Het is slimmer om een flink bedrag te pinnen of om te wisselen

In elk land met andere valuta is het ongunstig om met euro's te betalen in plaats van de plaatselijke munt. Dan krijg je inderdaad wisselende koersen die meestal ongunstig zijn.

Lente

Inderdaad. Wij betaalden daarom ook alles met Tsjechische Kronen. In euro's was het bijna altijd duurder. Alleen met voor onzelf omrekenen wat iets kost, gebruikten we de koers. Ik wilde toch het vakantie budget in de gaten houden en internet hadden wij niet (op een paar momenten bij een Wifi punt na).

Puck

Puck

29-08-2016 om 14:04

handige app

Wij hebben voor onze vakantie in Kroatië op onze telefoons een app op onze telefoons gezet die ofline te gebruiken is en waar je alle valuta kunt omrekenen, zowel van als naar Euro's. Heet Currency

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.