Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

neteret mut

neteret mut

10-03-2015 om 22:57

oef wat veel geld (duur paspoort)

Vandaag eens naar de "vervaldatum" gekeken op onze paspoorten. We hebben nog een jaar, maar eens gekeken hoeveel ons dat zou gaan kosten. 131 euro dus per paspoort. Nadeel aan het in het buitenland wonen. Ik kan me niet herinneren dat het de vorige keer ook meer kostte dan gewoon in NL


Tijgeroog

Tijgeroog

10-03-2015 om 23:00

Langer geldig

Nieuwe paspoorten zijn nu geloof ik 10 jaar geldig, ipv 5 jaar.

neteret mut

neteret mut

10-03-2015 om 23:03

ja dat wel

maar dan nog zijn de prijzen in NL wel lager (ik meen een euro of 66)

Moni

Moni

10-03-2015 om 23:12

10 jaar geldig geldt alleen boven de 18

Hebbben jullie ook ID's?
Een ID voldoet binnen de EU ook (en nog wat landen erbuiten).
Wij wachten met verlengen van paspoort van oudste tot ze 18 jaar is. Haar ID is langer geldig.
In de zomervakantie gaan we het redden mee haar ID>

Stenna

Stenna

10-03-2015 om 23:16

maar

met alleen een ID kun je toch niet vliegen? Ook binnen Europa heb je dan volgens mij een paspoort nodig

Suze

Suze

10-03-2015 om 23:27

vliegen met ID

Volgens mij kan je prima met alleen een ID vliegen binnen Europa. Was voorheen volgens mijook mogelijk naar Turkije, hoewel dat nu misschien niet meer kan (?).

Yep

Hier ook vorige maand een nieuw paspoort moeten aanvragen. Kosten

Vervoer naar Londen 16 pond
Paspoort fotos bij speciaalzaak 14 pond
Paspoort aanvraag 100 pond geloof ik
Kosten voor verzendkosten paspoort (want anders moet je hem bij het consulaat ophalen) 7 pond

137 pond, nu wel gelukkig weer klaar voor 10 jaar. Tjakka. Ik heb gelijk gekeken hoe duur het is om Brit te worden maar dat kost ook zo 1000 pond

Hadewich

Hadewich

11-03-2015 om 07:25

met ID vliegen

Kan prima, met IDkaart vliegen binnen Europa. Wel even goed opletten welke landen er precies onder vallen. Heb nooit een paspoort gehad, dus de keren dat er hier gevlogen wordt, gaat met ID.

Barvaux

Barvaux

11-03-2015 om 07:48

Jammer

Jammer dat er zoveel onduidelijkheid bestaat, het verbaast me dat mensen niet weten wat je met een idbewijs kan, zonde als je daar een paspoort voor koopt als dat niet nodig is. Natuurlijk kun je daar mee vliegen, naar de volgende landen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/paspoort-en-identiteitskaart en http://www.goedkopevliegtickets.net/legitimatie/vliegen-met-id-kaart/

Minthe

Minthe

11-03-2015 om 08:27

Ja joh...

Je kan binnen Europa gewoon vliegen met ID. Sterker nog: als je tussen Schengenlanden reist hoef je niet eens langs de paspoortcontrole, het is dan aan de vliegmaatschappij om wel of niet je identiteit te controleren en een ID-kaart volstaat dan gewoon. Ik vlieg binnen Europa zelfs wel eens zonder enige controle op het vliegveld of aan de gate!

Paspoort kost ons nog geen tientje pppj.. dat vind ik dus wel meevallen. ID-kaart hebben we ook allemaal. Die waren nu gratis, de volgende keer zullen we ze weer gewoon moeten betalen.

neteret mut

neteret mut

11-03-2015 om 11:16

maar ....

een ID kaart is niet zoveel goedkoper. Daarom hebben wij (altijd al ) gekozen voor een paspoort (bovendien gingen we vooral vroeger nogal eens naar landen waar je een visum nodig had/ stempels kreeg )

Zelfs naar turkije

Net naar Turkije geweest. Met ID kaart en visum.
Id kaart is (in NL) wel goedkoper dan een paspoort.

Moni

Moni

11-03-2015 om 11:31

Scheelt veel voor kinderen

Een id voor kinderen onder de 18 jaar kost ongeveer de helft van een paspoort.
Voor volwassenen is het verschil veel kleiner.
De precieze prijs is afhankelijk van de gemeente.

neteret mut

neteret mut

11-03-2015 om 11:36

nagekeken

een ID kaart is idd ook hier goedkoper, nl 118 euro en idd zelfs voor min 18 weer een stukje goedkoper. Toch is het prijsverschil wat ons betreft te klein ( en we hebben te vaak een paspoort nodig gehad) om te gaan voor ID kaarten.
Het is ook niet echt klagen of mopperen, meer een schrikken van een veel hogere prijs dan vroeger ( en ze zijn allemaal tegelijk aan vernieuwing toe,...misschien toch maar een aantal wat te vroeg aanvragen om de boel wat te spreiden)

Moni

Moni

11-03-2015 om 13:00

De volwassenen hebben hier geen ID

De pubers wel. Dat is veel makkelijker dan een paspoort. En zij moeten zich vanaf hun 14e kunnen legitimeren.
Mocht een paspoort nodig zijn (goed teken, gaan we ver op reis!), dan komen de kosten van een paspoort erbij.
Zodra ze een rijbewijs hebben, is de ID niet meer nodig.

neteret mut

neteret mut

11-03-2015 om 13:46

daar zit een verschil

met onze situatie. Iedereen heeft sowieso een Belgische identiteits-/ verblijfsvergunningkaart, voor identificatie/ apotheek/ ziekenhuis/ containerpark / treinkaartjes/ enz. Maar niet goed genoeg voor buitenlandse reizen.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-03-2015 om 13:57

Negeert mut

Een aantal eerder aanvragen dan nodig is, om te spreiden? Dat is toch juist niet handig? Want dan ben je de volgende keer sneller weer aan een nieuw paspoort toe. Zeker voor kinderen, als ze daardoor vlak voor hun 18e een nieuw paspoort nodig hebben is dat paspoort maar vijf jaar geldig, in plaats van tien jaar.
Ik zou, in plaats van het spreiden, er voor kiezen om dat geld vast te reserveren, op een spaarrekening ofzo, maar ze pa aanvragen als het echt nodig is.

neteret mut

neteret mut

11-03-2015 om 14:26

euh... tijgeroog

denk dat we dat ook wel gaan doen, dochter zei dat al van elke maand xx bedrag op een rekening zetten. Verder nog wel even bekijken wat wij zelf nodig hebben voor december (reisje voor man en mijzelf), dus misschien onze eigen wel eerder.
(maar bedoel je die reactie titel nou zo: negeert mut)

Tijgeroog

Tijgeroog

11-03-2015 om 15:16

Euh nee...

Sorry, dat was de autocorrectie. Ik had "neteret mut" getypt, en niet gezien dat het veranderd was.

neteret mut

neteret mut

11-03-2015 om 18:01

re tijgeroog

dat dacht ik al

op schiphol

@neteret mut: vlieg je dit jaar niet een keer naar Nederland?
Zo ja, maak dan een afspraak op Schiphol, daar kun je je nederlandse paspoort aanvragen en als er verder geen vreemde/rare dingen zijn, wordt dit paspoort ik geloof binnen x-aantal dagen op een nederlands adres bezorgd.
De kosten zijn lager als dat je paspoort in een ambassade aanvraagt.
Er zijn overigens meer gemeenten in Nederland die dit kunnen en mogen verzorgen voor Nederlanders die in het buitenland wonen

neteret mut

neteret mut

11-03-2015 om 23:07

re chiquita

lief van je dat je zo meedenkt, maar om nou vanuit Belgie naar NL te gaan vliegen...
Ik had net vanmiddag door dat het idd bij een aantal gemeenten goedkoper kan, scheelt wel iets. Misschien maar een familiedagje naar xx maken met als hoofbestemming een gemeentehuis.

Moni

Moni

12-03-2015 om 08:21

Mag dat bij een ander gemeentehuis dan?

In Nederland kun je niet bij een andere gemeente terecht voor een paspoort, voor zover ik weet.

Barvaux

Barvaux

12-03-2015 om 09:47

ja dat mag moni want je woont niet in Nederland

of je hebt geen vaste woon/verblijfplaats:

Behalve bij de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen voor hun reisdocument ook in Nederland terecht bij de aangewezen grensgemeenten Den Haag, Enschede, Maastricht, Echt-Susteren, Oldambt, Bergen op Zoom, Montferland of Bergeijk.

U kunt ook op afspraak bij de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol een reisdocument aanvragen. De balie op Schiphol (vertrekhal 1) is 7 dagen per week open van 7.00 tot 22.00 uur. Een afspraak maakt u online via de Paspoortbalie van de gemeente Haarlemmermeer. Als het reisdocument klaar is, kunt u het op afspraak persoonlijk komen afhalen bij de gemeentebalie op Schiphol. U kunt het document ook laten bezorgen op uw verblijfadres in Nederland (alleen Nederlanders wonend in het buitenland) of op uw huis- of werkadres (alleen inwoners Haarlemmermeer). Bezorging kan alleen in Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden. Meer informatie over de aanvraag van een paspoort op Schiphol vindt u op Paspoortbalie.nl.

Vraag uw nieuwe document op tijd aan. Voor al deze gemeenten geldt dat u rekening moet houden met een wachttijd van enkele weken. Houdt u er ook rekening mee dat er piekperioden met langere wachttijden zijn voor sommige vakanties en feestdagen, bijvoorbeeld voor de zomer, de Paasdagen en de kerstdagen.

De tarieven voor paspoorten en identiteitskaarten zijn bij deze gemeenten lager dan bij de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland. Welke documenten u precies nodig hebt, vindt u op de website van de gemeente waar u een document wilt aanvragen.

neteret mut

neteret mut

12-03-2015 om 10:04

precies dat barvaux

zoiets bedoel ik met een familiedagje uit gaan doen, scheelt dan toch alweer iets in de kosten. Gelukkig heeft alles geen haast

Ja, wij ook

Het consulaat in Edinburgh is per 1 maart gestopt met het verstrekken van paspoorten, dus zijn wij ook nog even snel met zijn vijven geweest ..... Over 10 jaar moeten we of naar Londen of het op Schiphol regelen.

+ Brunette +

+ Brunette +

14-03-2015 om 22:08

Hopelijk zijn er over tien jaar EU-paspoortloketten

Er zijn heel veel consulaten verdwenen, ook in Spanje. Mensen van de Canarische Eilanden moeten nu naar Madrid, dat is 2,5 uur vliegen.

+Brunette+

Lijkt me ijdele hoop: die "paspoortloketten" zijn dus verdwenen, het consulaat/ de consul in zowel Aberdeen en Edinburgh zijn er nog wel, maar de mogelijkheid om er een paspoort aan te vragen nu niet meer. (De aanvraag werd naar de ambassade in Londen en vandaaruit werden de paspoorten rechtstreeks naar ons huisadres gestuurd).

Vakantieganger

Vakantieganger

15-03-2015 om 21:32

Wanneer verlopen de paspoorten?

Verlopen ze allemaal tegelijk? Wanneer heb je ze werkelijk nodig? Spreiden van kosten kan ook naar achteren, als je ze niet allemaal tegelijk nodig hebt.
Maar als je beslist om ervoor naar NL te reizen (familiebezoekje) kan je ze misschien weer wel beter allemaal tegelijk vervangen. Houd je ermee rekening dat voor sommige vliegbestemmingen een paspoort nog minimaal X maanden geldig moet zijn!?!

+ Brunette +

+ Brunette +

20-03-2015 om 21:18

Shonagh43

Dis in de UK hebben de bezuinigingen ook al toegeslagen. Ik bedoel eigenlijk een soort centraal punt voor alle Schengen-landen. Hoeven ze maar één kantoor te huren met één ploeg personeel en één vingerafdruk apparaat.

De optie Schiphol is leuk bedacht maar steeds meer mensen vliegen via andere luchthavens, vooral mensen met minder geld. En dan sturen ze het naar een Nederlands adres, niet naar het buitenland. Aangetekend of via een koerier natuurlijk, wie betaalt die extra kosten? En wat als je dan alweer weg bent? Ik ben nooit zo lang in Nederland. Dan moeten moet je dubbele kosten maken om de paspoorten ook weer veilig naar je toe te krijgen.

Typisch voorbeeld van bezuinigingen die worden afgewimpeld op de burger. Bah. Het gaat niet om grote aantallen maar toch...

+Brunettee+

Het heeft niets met UK of Spaanse bezuiningingen te maken, het zijn de bezuinigingen van de Nederlandse overheid.

Waar zou je dat centrale punt dan willen hebben ? Er zijn nu dus verscheidene mogelijkheden( Den Haag, Enschede, Maastricht, Echt-Susteren, Oldambt, Bergen op Zoom, Montferland of Bergeijk.)

En je hoeft niet via Schiphol te vliegen, de paspoort balie zit in vertrekhal 1, dus je kunt er tijdens je bezoek aan NL naar toe. We betaalden al voor het aangetekend verzenden van en naar Londen, dat zat dus al in de extra kosten. Natuurlijk baal ik hier ook van( we zijn met zijn vijven), maar het gaat maar om 1 x per 10 jaar ( boven de 18 jaar ).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.