Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Carrieremoeder

Carrieremoeder

07-12-2015 om 06:46

Ochtenddienst bij nieuwe baan

Ik ben druk aan het solliciteren geweest en heb binnenkort een nieuwe baan. Van verkoopster in bakkerij ga ik een echte carriereswitch maken naar de opleiding verzorgende IG.
Super spannend en ik heb er ontzettend veel zin in.
De werktijden zijn heel anders dan in de winkel, van de gewone tijden van 8.30/18.00 word ik straks om 7.00 op de werkvloer verwacht.

Ik heb een dochter van 13, (wordt in augustus 14) pittig zelfstandige puber die goed voor zichzelf kan zorgen.
En nu lig ik s nachts wakker , te draaien, is het wel eerlijk dat ik haar straks alleen laat in de ochtend, vader vertrekt ook om 6.30. Ik krijg straks zoveel huiswerk van school , kan ik haar nog wel helpen met haar huiswerk? Zelf geeft ze aan het niet erg te vinden om de ochtend zelf op te starten.
Ik werk straks 24 uur en ga 1 dag in de week naar school.

Oh ik geloof dat ik last heb van koud water vrees ))
Wie draait er ook ochtenddienst in de zorg, hoe pakken anderen dit aan?
Ik moet denk ik ook erg wennen aan het feit dat het straks allemaal anders zal gaan.
Wie helpt mij er even doorheen??


Thomas

Thomas

07-12-2015 om 07:48

Zie het anders

Juist lekker dat je om 7 u begint, ben je om 15 uur (?) klaar en thuis als ze uit school komt. Wat doe je 's ochtends nou met je kinderen? Meer dan ontbijten en 'fijne dag op school' is het niet. En kinderen hebben meestal de neiging zo laat mogelijk op te staan en te haasten.

Succes met je nieuwe baan!

Emma

Emma

07-12-2015 om 07:58

baan

Ik laat mijn dochter ook vaak alleen in de ochtend. Wees maar blij dat ze oud genoeg is en zelf naar school kan. Toen mijn dochter nog klein was had ik een megaprobleem met werk in de ochtend. Je went er wel aan hoor. Het komt echt goed! En 15:00 thuis is heerlijk, ook voor je dochter. Veel plezier met je nieuwe baan en opleiding!

gloria

gloria

07-12-2015 om 08:13

ah joh

Niet doen, dat zorgen maken!

Samen huiswerk maken is juist fijn, kan heel gezellig zijn en op z'n minst leerzaam. Zij is niet de enige die moet ploeteren maar ziet en hoort moeders ook ploeteren! Jullie kunnen elkaar helpen.

Alleen zijn in de ochtend gaat haar ook wat brengen, nl een hoop zelfstandigheid.
Ideaal juist om dat zo gefaseerd te doen want je bent dus niet iedere ochtend weg.

Veel plezier!

Jamie

Jamie

07-12-2015 om 08:18

herkenbaar

Ik ging over naar zo ongeveer dezelfde ochtendtijden toen mijn jongste in groep 7 zat en hij was niet zo zelfstandig.

We hebben een lijst gemaakt van dingen die hij 's ochtends moest doen (tandenpoetsen, lichten uit, deur op slot etc) en ik belde hem altijd vlak voor 7 uur en dat was net nadat zijn wekker was gegaan.

Degene die van jullie het laatste begint met werken kan haar dus even bellen (of later als jouw mans werk dat toelaat).

Het is juist ideaal omdat jij dan weer vroeg thuis bent en inderdaad samen huiswerk kan maken.

Mijn jongste zit nu in de tweede en ik ben er een jaar geleden mee gestopt, niet omdat het niet goed ging bij hem maar ik vond het werk te zwaar. De komende weken doe ik het weer en meestal heb ik in de lente ook een week of acht vroeg werk. Gaat prima.

Oja Thomas: hier wordt vaak 's ochtends nog wel leerwerk doorgenomen, ik overhoor mijn zoon en dat levert vaak nog een behoorlijk wat hoger cijfer op maar niet ieder kind is een ochtendmens natuurlijk. Mijn kinderen gaan een uur of langer op voor ze weg moeten. Niet ieder kind doet het zoals jij beschrijft.

gloria

gloria

07-12-2015 om 08:22

ja maar Jamie

Is toch een heel andere situatie?
Een pittige zelfstandige dame van bijna 14 hoef je niet te helpen in de ochtend hoor, alleen als blijkt dat ze tegen dingen aan gaat lopen.
Meisjes zijn echt eerder zelfstandig dan jongens, vaak.

Jamie

Jamie

07-12-2015 om 08:25

gloria

Ja, dat snap ik, ik bedoel toch ook juist te zeggen dat het hier toen ook prima ging of begrijp ik niet wat jij bedoelt? Bij mij was het dus moeilijker en ging het prima!

Jamie

Jamie

07-12-2015 om 08:26

Bedoel je het bellen? Dat kan als kind dat even op prijs stelt toch? Het was maar een idee en moet wel mogelijk zijn. Even weten dat kind wakker is doet mij prettiger werken.

Egel

Egel

07-12-2015 om 09:02

eh Gloria

Gloria, die dochter is niet bijna 14 hoor, augustus duurt nog 8 maanden, dus nog maar sinds 4 maanden 13. Maakt niet uit verder, maar zo groot is ze nou ook weer niet.

Maar inderdaad Carrieremoeder, ik zou je niet teveel zorgen maken. Is er ook een dag doordeweeks dat je er wel bent voor haar? En haar vader, moet hij iedere werkdag ook vroeg weg en kan dat niet anders (voor de gezelligheid)?
Niet dat het heel erg is.
En het huiswerk, inderdaad: samen aan de eettafel? Daar komt vanzelf wel ritme in.

Het gaat vast lukken, veel succes!

Els

Els

07-12-2015 om 09:32

ochtenden

Ik denk dat het ook kan helpen, ook voor jouw eigen gemoedsrust, als je dan in de ochtend zorgt dat haar ontbijt, brood naar school etc. lekker voor haar klaar staan. Misschien de ene keer met wat schoongemaakt fruit, de andere keer een plak ontbijtkoek of een yoghurtje. En dan soms met een klein briefje erbij waar ze blij van wordt. Bv: succes met wiskunde straks, ik weet zeker dat je het kunt! Of: vanmiddag maak ik een lekkere cake bij de thee.
Wat ik vooral bedoel is dat het jou kan helpen dat je het leuk voor haar maakt en dat ze niet al als een 'halve huisvrouw' taken staat te doen (brood maken, opruimen, dit niet vergeten, dat niet vergeten). De deur op slot is belangrijk maar de vaat en de lampen zijn helemaal niet zo erg.

Jamie

Jamie

07-12-2015 om 09:36

Els

Ik maak geen gradaties in belangrijk en minder belangrijk bij pubers, dat is de kat op het spek binden. Als je duidelijk bent, een lijstje bij de deur hangt en niet zegt dat x heel belangrijk is en y niet dan komt gewoon in 1x alles goed.

Verder vind ik een beetje vreemd dat als je zelf om 7 uur moet beginnen je dan ook nog even het brood etc van je puber gaat smeren om een uur of 6 of eerder. Dat mag puber helemaal lekker zelf doen, alsof ik vrolijk op mijn best dan mijn eigen brood maak (not).

En een cake maken voor bij de thee? Dikke kans dat TS zelf ook niet voor vier uur thuis is en dan nog cake maken? Volgens mij stel jij het allemaal wel heel rooskleurig voor.

Elisabeth

Elisabeth

07-12-2015 om 09:48

ochtenddienst

Heb ik niet, wel nacht en avonddiensten. Als ik uit de nacht kom, is iedereen al naar school. In de periode dat mijn man niks kon, dan alleen liggen en wachten totdat ik hem uit bed tilde, moest mijn oudste (toen 10)ook alles doen in de ochtenden als ik op mijn werk was. Ik zette de avond ervoor alles klaar, maakte hun brood voor mee naar school,zorgde voor drinken/pakjes e.d en fruit. Soms met een briefje met teksten zoals; dag lieverd tot vanmiddag, of vergeet je niet dit of dat. Ging goed, ze vond het niet altijd leuk, maar ik was er altijd 's middags en dan altijd samen kletsen, thee, huiswerk e.d
Nu mijn man weer redelijk kan bewegen, maakt hij elke ochtend brood voor de meiden en koffie/thee als ik in de nacht zit.

Jouw dochter is 13/14 jaar straks, dat kan ze wel, denk ik En als jij je prettig voelt door alles voor haar klaar te zetten, moet je dat lekker doen. 's middags ben je er 'echt' en is het toch juist fijn samen kletsen en huiswerk maken. En cake kan je vast ook wel kopen

Die ene dag dat je naar school gaat, ben je dan ook vroeg weg? Of ga dan tegelijk ongeveer? Dat scheelt dan weer 1 ochtend

Katniss

Katniss

07-12-2015 om 15:22

Mijn dochter is 10 en gaat zo nu en dan ook als laatste de deur uit. Dat gaat prima. Ze vindt het niet heel leuk maar beter dan de VSO.

zebra

zebra

07-12-2015 om 16:02

hier

was onze zoon nog net geen 12 jaar toen hij 's ochtends als laatste de deur uit ging (man en ik zijn erg vroeg de deur uit) , gaat al bijna 5 jaar goed. Wel heb ik altijd zijn lunch klaar gezet. In het begin belde ik vaak nog rond de tijd dat de wekker af ging, vooral voor mijn eigen gemoedsrust. Zelf ben ik meestal wel een dag per week vrij maar onze zoon is het type van: laat naar beneden en op het laatste moment nog tas inpakken.

Dochter van ts is wel wat ouder dan onze zoon destijds was dus dat komt vast allemaal goed.

Injel

Injel

07-12-2015 om 16:54

hier

mijn dochter zou dat niks vinden, maar dan vooral omdat ze het niet gezellig vindt. En ik heb nu de mogelijkheid om daar aan toe te geven. Dus als het zou moeten, zou ik 13 echt niet te jong vinden voor zoiets. Desnoods kun je zorgen dat ze uit bed is als jij de deur uitgaat, dan is de kans dat ze zich verslaapt, kleiner.

'Ik krijg straks zoveel huiswerk van school, kan ik haar nog wel helpen met haar huiswerk?'

Tuurlijk! Jullie gaan gewoon gezellig samen aan dezelfde eettafel jullie huiswerk maken.

Grappig

Hier exact hetzelfde maar dan met een zoon van toen nog 12 en net beginnend in de brugklas. Ik ben in augustus met de opleiding vig begonnen, zoon is net 13 geworden. Ik lag er ook wakker van, maar het gaat echt heel goed. Hij komt nooit te laat op school. Ik werk 3 ochtenddiensten en een avonddienst en ga 1 dag naar school.

Carrieremoeder

Carrieremoeder

07-12-2015 om 22:04

Het komt wel goed En vraag aan Melleke75

Ik lees het al, het kan ook best op deze leeftijd! Wat ik al zei, ik moet er zelf nogal aan wennen!
Melleke75, wat toevallig zeg, hoe bevalt het jou om de opleiding te volgen? Is het te combineren met het huishouden etc? Ik heb nog best wat vragen over de intake toets. Ik heb begrepen dat je die op een bepaald niveau moet halen? Is het een moeilijke toets, ook daar kan ik nu dan van wakker liggen he... Normaal ben ik helemaal geen stress type,maar de laatste dagen spookt er van alles door m'n hoofd.

Ochtend

Misschien pakt het juist wel heel positief uit, puberella's zijn vaak 's ochtends niet op hun best en worden kriegel van moeders die nog eens naar boven roepen of ze nou al uit bed zijn, die goedbedoeld vragen of dat korte rokje niet wat te koud is op de fiets en vinden dat ontbijten toch heel belangrijk is. Tenminste, hier in huize skik is de ochtend niet het meest vreugdevolle moment van de dag. Heeft je dochter niet nu ook al eens het eerste uur vrij, dan ben jij toch ook al de deur uit?

skik

Jamie

Jamie

08-12-2015 om 06:50

dat huishouden

Ik vind altijd dat het huishouden altijd op een lager pitje kan. Het stof ligt er een dag later ook en twee dagen later ook wel dus dan kan een week er ook nog wel bij. Je bent minder vaak thuis dus het wordt ook minder vies. Bepaal je prioriteiten maar zet die ook een tandje lager, we hoeven niet te doen of we jaren-50-huisvrouwen zijn!

Emma

Emma

08-12-2015 om 08:59

Opleiding baan en gezin

Dat klinkt als een lastige combinatie, maar dat hoeft niet. Ik heb zelf 2,5 jaar een deeltijdopleiding gedaan(waar 3 jaar voor stond) terwijl ik 28 uur werkte en alleen een nog jong kind opvoedde. Een hoop geregel met oppas en opvang en huishouden inderdaad, maar dan stáát het er ook. Ik was de enige van de opleiding die altijd, maar dan ook altijd, naar de lessen kwam, want de oppas kwam toch en dan blijf je niet op de bank hangen en daardoor was ik degene die overal van op de hoogte was en geen achterstanden opliep.
Ik vond het heerlijk om veel nieuws te leren: ik zoog het als een spons in me op. De lesavonden waren een avond uit voor mij. Mijn dochter deed het prima, ik haalde hoge cijfers en ik heb een enorme carrièrespurt gemaakt.
En natuurlijk is het zwaar en veel en inspannend, maar je krijgt er erg veel voor terug en het moet ook een keer klaar zijn natuurlijk met de opleiding.
Nu leid ik studenten op waaronder ook mensen in deeltijd met baan en gezin. En ik zie en ik weet hoe zwaar dat is. Maar ik zie ook juist veel (alleenstaande) moeders groeien en bloeien en hoge punten scoren en daar kan ik plaatsvervangend heel trots op zijn.
En ja, Jamie, dat stof in huis loopt echt niet weg )

Elisabeth

Elisabeth

08-12-2015 om 11:57

Liep het stof maar wèl weg

scheelt een hoop

Emma

Emma

08-12-2015 om 14:49

Haha Elisabeth

Stof op pootjes ))

Carrièremoeder

Carrièremoeder

09-12-2015 om 06:56

Stof op pootjes en de AMN toets

Ach, ik ben niet neurotisch wat betreft huishoudelijke taken
Stof mag er liggen, maar ik vind het wel prettig wanneer ik leer dat ik dan in een frisse omgeving zit!

En ik heb een man die regelmatig meehelpt in het huishouden. Dat komt vast goed en is het minst belangrijke tijdens de studie.
Binnenkort moet ik op school de AMN toets maken, daar heb ik nu serieuze stress van...
Ik ben m'n rekenen weer aan het ophalen, hoe gingen die vreselijke breuken ook alweer, Nederlands taal is toch ook best moeilijk, op alles wordt tegenwoordig spellingscontrole gedaan.
Stam + T , dt, t, poeh, ik word er onzeker van.
Ik heb op mijn 17de een LBO diploma gehaald met alle vakken op C niveau.
Deze opleiding is MBO 3.

1 met mijn kind komt het wel goed tijdens ochtenddiensten
2 stof blijft wel liggen ( of kreeg het nou pootjes
3 hoe kom ik de test een beetje stress vrij door.

Ohhhhhh , ik voel het gieren in m'n hele lijf!

Lynn

Lynn

09-12-2015 om 08:00

AMN toets

Ach, Carrieremoeder, je maakt je dus eigenlijk veel meer zorgen om die AMN toets?

Vervelend, maar ergens denk ik dat het niet nodig is.

Ik lees dat je rekenen al aan het oefenen bent. Dat is slim. Oefening baart kunst.

Hetzelfde geldt voor spelling. Gewoon veel oefenen. De meeste werkwoordspelling is logisch en dus te leren, of trouwens misschien is zelfs alle werkwoordspelling logisch. Er blijven wel een paar moeilijke gevallen (bijv. Engelse woorden die in het Nederlands vervoegd moeten worden), maar op die hele moeilijke gevallen zul je je examen niet mislopen. Dus ook daarbij dus: veel oefenen.

Vervolgens wel precies zijn door steeds alle stappen na te lopen.

Heb je genoeg oefenmateriaal?
Ook oefenmateriaal van de AMN-toets, zodat je een beetje weet hoe ze dingen vragen? Dat scheelt vaak ook al.

Voor het vervoegen van Engelse woorden, zie bijv.:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/engelse-werkwoorden.

Onze taal is sowieso een goede website voor uitleg over taalregels.

"Lekker" veel oefenen, dan komt het vast goed! Succes.

Angela67

Angela67

09-12-2015 om 08:49

even iets ot's

Carrièremoeder,
je schrijft "En ik heb een man die regelmatig meehelpt in het huishouden". Misschien helpt het voor jullie beider beeldvorming (en ook voor het 'parkeren' van zorgen om verdeling van activiteiten) dat hij niet * helpt * maar dat jullie het samen doen/verantwoordelijk zijn.
Het klinkt namelijk een beetje als "de vader past op zijn kinderen" (alsof hij een betaalde kracht is zeg maar).
Maar ik ben ook de eerste die zegt dat huishouden minder belangrijk is (stof enzo) hoor!
gr Angela

Carrieremoeder

Carrieremoeder

09-12-2015 om 10:26

Angela67

Grappig dat je dat schrijft, eerst wilde ik nl opschrijven;
Mijn man doet regelmatig iets in het huishouden, terwijl ik dat schreef bedacht ik me dat het normaal is dat hij meehelpt ( zoals het in ons gezin gaat dan)
Daar maak ik mijzelf dan ook niet zo druk om, hij regelt hier van alles in huis

Ik ook

Studie, werk, stage en kleine kinderen.

Ik deed de was in het weekend, het opruimen deed man, ging niet altijd goed omdat er soms onderbroeken van de kinderen ergens lagen, maar ik zei niets!

Ik had een vaste avond voor klussen als badkamer en wc, eten koken was taak man, boodschappen van mij.

Kortom wij hadden een redelijk strakke planning wat er moest gebeuren, man werkte onregelmatig dus maakte wel onregelmatig schoon.

Belangrijkste tip van mij: maak een taakverdeling en bemoei je niet met zij taken, anders krijg je daar ruzie over!

Carrieremoeder

Aan mijn late reactie is al te zien dat het best druk is. Stage, proeven uitwerken, huiswerk, gezin, huishouden en nog 2 schoonmaakadresjes. Soms loop ik over, maar het lukt. Tussendoor probeer ik tijd vrij te maken om met mijn vriendinnen iets af te spreken. Ook plan ik alles wat ik moet doen goed in in mijn agenda. Elke dag wat.

Ik heb geen toets gehad. Alleen een instaptoets Nederlands en Rekenen. Daar scoorde ik goed op. De eindtoetsen hebben we pas aan het eind van de opleiding. Engels hebben we niet.

Huishouden

Huishouden doe ik met man op zaterdag. Hij boven, ik beneden. De was houd ik dagelijks bij. Ik ben nogal poetserig, maar dat heb ik moeten loslaten. Wat vies is blijft maar vies tot zaterdag, stof ligt goed tot het weekend is. Het is even niet anders.

Carrieremoeder

Carrieremoeder

09-12-2015 om 18:49

Die toets bedoel ik Melleke75

De instaptoets, wat moet ik mij er ongeveer bij voorstellen ?
Je regelt het goed zo te lezen, in een agenda opschrijven is ook een handige tip!

Ik ben ook nieuwschierig naar de proeven die je moet maken, wat houdt dat in?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.