Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

grensgeval

grensgeval

22-03-2013 om 12:08

O die erfgrens

En wat een gedoe kan dat opleveren! Dit had ook in werk, recht en geld kunnen staan.
Wij wonen hier nu een paar maanden en in overleg met de buren is de oude schutting eruit gegaan en wordt er een nieuwe gezet, op de grens, kosten delen. So far so good.
Nu hebben de tuinjongens gemeten dat de oude schutting niet goed stond en dat de nieuwe aan het eind van de tuin 30 cm meer naar onze kant moet staan. Dat zou niet echt geven maar aan het eind van de tuin ligt een verdiepte hardhouten vlonder aan de sloot met aan de schuttingkant een geïntegreerd tappetje. Dat trappetje lag op de lijn van de oude schutting en dus volgens de nieuwe meting een stukje op de grond van de buren. Daar is nl. geen vlonder maar zij hebben ook een schutting aan de achterkant van de tuin en het schuine talud tussen schutting en sloot is ongebruikt. Het ligt er allemaal al 20 jaar en is dus van ver voor onze tijd, de buren woonden er toen al wel. Doordat de schutting nu meer naar onze kant komt te staan kunnen wij niet goed meer op het trappetje en dus op onze vlonder komen, we moeten ons dan levensgevaarlijk om het eind van de schutting heen gaan wringen.
Buurman is daar niet gevoelig voor want het is Zijn Grond. Het trappetje aanpassen is een hoop gedoe en een hoop kosten.
Kunnen we ons beroepen op een al ruim 20 jaar bestaande situatie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

eieren voor je geld kieEn en de boel maar aanpassen. Kun je er geen trapje naast maken?

Je kunt wat afleveringen vd rijdende rechter opzoeken als je wilt weten hoeveel ellende je daarmee kan krijgen, en dan woon je daarrna nog steeds naast die mensen..

grensgeval

grensgeval

22-03-2013 om 13:52

Geen rijdende rechter

Nee, ellende willen we zeker niet want idd, je moet misschien nog jaren voort met elkaar. Ik hoopte dat er een soort gewoonterecht-regel bestaat, zo van, dat strookje grond is al meer dan 20 jaar in gebruik om door de bewoners van dit huis op hun vlonder te komen en dat is dan een soort recht van overpad geworden. Of zoiets. Dan hadden we dat nog in het gesprek kunnen gooien, wie weet helpt dat.
Bij bomen bestaat dat ook, een boom mag op zoveel meter binnen de erfgrens niet hoger worden dan zoveel meter, behalve als hij er al langer dan 20 jaar staat dan geldt dat niet meer. Dus tipje in dit verband, wordt de boom in de tuin van je buren je te hoog zorg dan dat je daar binnen 20 jaar na aanplant over begint.

Sawo

Sawo

22-03-2013 om 16:00

Ja hoor heet verjaring

Hoi grensgaveal

Hier hebben we als gemeente ook mee te maken zie onderstaand stuk komt van ww.kadaster.nl de organisatie daar over gaat

Gebruikt u meer dan 20 jaar een stuk grond alsof het van u is? Dan kan het zijn dat u eigenaar bent geworden. We noemen dat verjaring. U kunt dan contact opnemen met een notaris. Hij kan voor u uitzoeken of u inderdaad eigenaar bent geworden. Als de notaris er niet uit komt, kunt u ook naar de rechter.

Blijkt uit onderzoek van de rechter of notaris dat u door verjaring eigenaar bent geworden? Dan kan de notaris of de griffier van de rechtbank ervoor zorgen dat dit in de registratie van het Kadaster verwerkt wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2013 om 18:03

Onderhandelen met de buurman?

Het was zijn grond (die hij blijkbaar nooit gemist heeft) en wordt nu vermoedelijk door gewoonterecht jouw grond. En ik kan me voorstellen dat de buurman hier niet blij van wordt. Je kunt wel in je recht staan, maar dat hoeft dan nog niet te betekenen dat dat voor hem ook acceptabel is.

Als dit je geen burenruzie waard is zou je kunnen proberen uit te zoeken waar bij de buurman de grens ligt. Wellicht wil hij dit stukje wel aan jullie verhuren, of verkopen. Of wil hij er gewoon recht op blijven houden voor in de toekomst. Ik zou dus proberen uit te zoeken wat jij kunt doen om je buurman het gevoel te geven dat hij ook zijn recht gaat halen. Dat lijkt mij belangrijker dan wat extra onvoorziene kosten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2013 om 18:04

Andere optie

Schutting niet helemaal doortrekken en trapje samen delen?

Lilie

Lilie

22-03-2013 om 19:15

Hoe zeker is het?

Maar weet je zeker dat die tuinjongens het goed hebben? Is het nog een optie om het kadaster te laten nameten? Wij hebben overigens in onze achtertuin een hoekje van de buren zodat de erfscheiding recht naar achteren kon. als compensatie hebben zij een strookje van ons aan de voorkant. Maar ja dat weet over 20 jaar natuurlijk ook niemand meer.

grensgeval

grensgeval

23-03-2013 om 09:45

Goede input

van jullie, dank.
Buurman heeft dat stomme strookje nooit gemist omdat het áchter zijn achterschutting ligt en naast zijn schuinaflopende stuk naar de sloot waar hij niets van ziet en niets mee doet. Hij gaat er dus ook niets van zien of iets aan hebben. Bij ons is er geen achterschutting met een talud naar de sloot, maar is de tuin opgehoogd tot aan de slootrand (onze tuin is dus effectief wat dieper) met een damwand aan de sloot. En 1,5-2 m. lager een vlonder boven de sloot, dat heeft buurman niet dus het trapje delen heeft geen nut.
En nee, het is niet zeker dat de tuinjongens het goed hebben gemeten daar zit ook een stukje van ons gevoel. Ze hebben een haakse hoek van een meter tegen de gevel gezet en vanaf het afstaande been van een meter een touwtje doorgetrokken naar het eind. Tja, gevelstenen en voegen zijn onregelmatig en als je 1,5 cm schuin zit in het begin dan is dat na 20 meter al 30 cm. Het kadaster kan komen meten maar dat kost 580 euro en dat is wel erg veel geld. Naar de notaris gaan voor een beroep op gewoonterecht zal ook wel kosten. Dan misschien toch maar iets proberen aan te passen aan het trappetje, voor de lieve vrede. Maar we denken dan ook wel, waar is het eind want er is al meer gepasseerd helaas met deze buren in de korte tijd dat we hier zitten. We willen ook niet eindeloos over ons heen laten lopen.
Weet iemand een manier om op een zuivere manier een haakse hoek vanaf de gevel te meten die op een afstand ook nog klopt?

Jaymza

Jaymza

23-03-2013 om 11:00

Toch kadaster

Ik zou in ieder geval de tekening opvragen, soms lopen erfafscheidingen wel degelijk scheef. Het opvragen van de tekening met de maten erin kost geen 580 euro.

Jaymza

P

P

23-03-2013 om 15:18

Tja

Ik denk toch echt dat de buurman actie moet ondernemen als hij het bewezen wil zien. Vermoedelijk gaat hij niet zoveel betalen voor iets waar hij toch geen gebruik van maakt.

Als hij dat wel wil lijkt mij niet dat jij dat dan later moet gaan betalen, hij is er in het verleden zelf bij geweest, niet jij. Betaal hem dan voor dat stukje grond.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2013 om 15:46

Ook tja

Wie eist bewijst. Dus als de buurman van mening is dat hem onrecht is aangedaan mag hij dat aantonen.

Ik zou dus voorlopig maar even lekker achterover hangen en afwachten. Vraag is natuurlijk wel hoe je dat met de schutting gaat oplossen.

Wat ik overigens denk ik zou aanbieden is om samen het kadaster in te huren. Dan praat je alweer over een ander bedrag en is de issue ook voor eens en voor altijd de wereld uit. En misschien inderdaad eens te beginnen met het opvragen van een tekening. Die schuttingboys zou ik ook niet zomaar vertrouwen.

grensgeval

grensgeval

23-03-2013 om 15:50

Jaymza en p

Jaymza we hebben de tekeningen wel en volgens die tekeningen loopt de erfgrens loodrecht op de gevel. Het probleem is nu hoe je in het echie meet waar je dan precies uitkomt achter in de tuin, meer dan 20 m van die gevel vandaan.
Heel goed P, dat is een leuke invalshoek, laat buurman maar bewijzen, dat soort ideeën moeten we ons veel meer eigen gaan maken. Eigenlijk helemaal waar ook nog. Maar jammer genoeg vindt hij dat niet, en de tuinjongens hebben vandaag de schutting al neergezet volgens hun gespannen draadje. We kunnen weinig kanten meer uit vrees ik. Wel een leer voor de volgende keer voor ons in omgang met buurman, hij krijgt geen kiezel meer van ons!

Lilie

Lilie

23-03-2013 om 20:10

Je meent het!

Jeetje wat een hork van een buurman! Maar ik denk wel dat je je wat assertiever moet opstellen want hij walst over je heen. Ik neem aan dat de schutting op de erfafscheiding staat, ik had zelf gemeld dat er eerst een oplossing moest komen voor het trapjeprobleem en dan pas de schutting plaatsen. Ik ben zelf door schade en schande met buurmannetjes inmiddels ook wat assertiever geworden.

grensgeval

grensgeval

23-03-2013 om 23:27

dat assertiever worden hebben we ons al voorgenomen. Het lastige is dat dit soort dingen je zo overvalt en dan is het alweer gebeurd voor je er erg in hebt. We gingen er eigenlijk van uit dat de nieuwe schutting gewoon op de plek van de oude kwam te staan dus we waren niet op onze hoede. Tot die tuinjongens dat draadje spanden en ineens aan het eind van de tuin op een andere plek uitkwamen.
Dat buurman een hork is wisten we eigenlijk al maar nu gaan we daar in het vervolg ook echt proberen rekening mee te houden, en niet zomaar denken dat het allemaal volgens normale omgang wel soepeltjes goed zal komen.

Jaymza

Jaymza

24-03-2013 om 20:35

Probleem

Vraag is of die tuinjongens goed gemeten hebben. En wanneer dat zo is heb je inderdaad je gewoonterecht als die schutting er al meer dan 20 jaar staat. Zelfs wanneer je besluit dat het klopt en je de grond wilt kopen van de buurman moet dat via een notaris en moet de grond opnieuw ingemeten worden wat allemaal kosten met zich mee brengt. Procederen kost ook geld. En dat om 30 cm.

Jaymza

Gewoonterecht

moet je wel kunnen bewijzen, met foto's, verklaringen van bezoekers etc. Mijn moeder heeft nog als getuige moeten optreden voor een conflict tussen overbuurman met zijn buurman. Ging ook maar over een paar centimeter, buurman had de schutting al neergehaald en iets anders gezet, overbuurman won en buurman moest alles afbreken.
Ik zou het wel uitzoeken, als het allemaal niet klopt wat er nu gebeurt, dan blijft dit jarenlang doorzieken, ook bij eventuele nieuwe bewoners van jouw huis of het huis van de buurman.
Beginnen bij kadaster. En oude foto's opzoeken. En wellicht toch een briefje schrijven aan de buurman, dat je het niets eens bent met het plaatsen van de schutting, aangezien jullie het nog niet eens waren over de grens.

Tsjor

grensgeval

grensgeval

26-03-2013 om 11:08

Het zakt al wat

Wie er nu in zijn recht staat, en hoeveel moeite je daarvoor wil doen...tja. Volgens het gewoonterecht is dat duidelijk, ons huis heeft dat strookje altijd in gebruik gehad en daar zijn genoeg foto's van.
Ons punt zit hem er vooral in dat wij er last van hebben (komen lastiger op de vlonder) en dat buurman er werkelijk niéts aan heeft. Het gaat niet om geld ofzo, we hebben het over een driehoekje grond van niks, het gaat erover dat buurman nu vindt dat het Zijn Grond is. En zelfs als dat echt zo is en de vorige schutting iets scheef stond (wat we betwijfelen), waarom stelt iemand zich dan zo op??
Ach, wij gaan maar bedenken dat hij er waarschijnlijk erg gelukkig van wordt en dat dat fijn is voor hem. En ons eens beraden of er een simpele goedkope oplossing is om via de andere kant op de vlonder te komen.

Luchtfoto's van gemeente?

Ik weet dat 2 buren verderop een vergelijkbaar iets hebben opgelost door luchtfoto's op te vragen bij de gemeente. De gemeente schijnt met regelmaat luchtfoto's te maken van alle percelen in hun gebied (wist ik ook niet) en die hebben ze vergeleken en aan de hand daarvan de oude en nieuwe situatie nagemeten.
Je kan dan b.v. de breedte van je tuin nameten en aan de hand daarvan de plek van de oude schutting b.v.
Volgens mij is dat het meeste betrouwbaar met een laserstraaltje...(zeker réchte lijn). Daarbij de tekeningen van het kadaster en je komt al een heel eind.
In ieder geval zijn deze buren eruit gekomen op die manier.
groeten albana

Kadaster

Grensgeval, je kunt toch zelf het kadaster inschakelen? Dat kost wel wat, maar dan heb je zekerheid. Conflicten over grond blijven voortduren, jarenlang, ook als jij er niet meer woont en de nieuwe bewoner over de schutting begint. Liever dat je het nu helder hebt, ook al laat je de schutting dan nog staan. Als het maar duidelijk is op wiens grond die staat.

Tsjor

P

P

28-03-2013 om 09:12

Albana

Het lijkt mij dat je met afstandmeten.nl ook een heel eind komt tegenwoordig. Je kunt zover inzoomen dat je een kaarsrechte lijn kan trekken vanaf het woonhuis en dan zie je zo of de schutting klopt.

grensgeval

grensgeval

28-03-2013 om 16:05

De rechte lijn

is niet waar het om gaat, het moeilijke punt is de rechte hoek. Een rechte lijn trekken is niet zo moeilijk. Maar als de lijn vanaf de gevel iétsje niet helemaal haaks is, dan heb je aan het eind van de bijna 25 meter tuin een redelijk afwijking. Op luchtfoto's is dat haakse ook niet zuiver genoeg te doen; er hangen dakgoten en zonneschermen van verschillen breedte langs de gevel zodat je de exacte gevellijn niet goed kunt zien.
Tsjor, voor onenigheid heb je er 2 nodig. En wij gaan de strijd niet aan, we zoeken een andere oplossing. Eventuele bewoners na ons mogen dan zelf weer beslissen of ze hierover in de slag willen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.